Gå til innhold

IE fortsatt klart i teten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
IE følger ikkje w3 standaren

(Den lager sine egne)

 

Eg skjønner egentlig ikkje at folk stoler på IE  når dem skal ta seg ein tur i nettbanken for eksempel :no:

 

Og du er nærmest garantert å få spyware og virus vis du bruker IE

7053419[/snapback]

 

 

Dette er det dummeste jeg har hørt! Jeg har brukt IE i alle år, da jeg verken liker Opera eller FF. Og hvis du har sånn noenlunde nettvett og har opppdatert antivirus/FW så får du ikke virus/spyware på maskina.

De få gangene jeg har fått virus, så har dette kommet gjennom epost og det er mange, mange år siden sist.

Oppdaterte til IE7 RC1 er det vel og er veldig fornøyd :thumbup:

 

Hadde FF og opera hatt like mange brukere som IE, så tenker jeg hackere osv hadde giddet og funnet mange sikkerhetshull der også!

7053499[/snapback]

 

 

Eller for å si det på ein annen måte

Vis du hadde logget inn som begrenset bruker å bruker ff so trenger du ikkje å innstalere store virusprogramer som sitter å spiser av systemressursene dine.

I windows bruker eg kun Firefox og ingen brannmur eller virusprogram. Dette funker fint og eg får ikkje adware eller anna dritt. Trur du eg kunne gjort dette vis eg brukte IE :p :!:

Lenke til kommentar

Støtte av webstandarder for ulike nettlesere:

 

http://www.webdevout.net/browser_support_summary.php

 

Så lenge den mest brukte nettleseren ikke støtter mer av standardene så vil utviklingen av Internett stagnere. Bruker av IE gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å forholde seg trofast til Microsoft som i lang tid ikke har vært interessert i å utvikle Internett.

 

Til de som har prøvd Firefox og Opera og ikke har likt nettleserne:

 

Jo, Firefox og Opera "føles" annerledes ut en IE og det kan derfor være vanskelig å konvertere. Men som jeg, og mange andre har erfart, hvis man først er blitt vant til en ny nettleser og må bruke IE for enkelte oppgaver så oppdager man virkelig hvor mye bedre mer moderne nettlesere er.

 

IE7 utjevner forskjellen, men som kilden over viser så er store deler av webstandarden fremdeles ikke ordentlig støttet og Firefox 2 og de andre nettleserne vil raskt øke forspranget igjen.

Lenke til kommentar
Støtte av webstandarder for ulike nettlesere:

 

http://www.webdevout.net/browser_support_summary.php

 

Så lenge den mest brukte nettleseren ikke støtter mer av standardene så vil utviklingen av Internett stagnere. Bruker av IE gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å forholde seg trofast til Microsoft som i lang tid ikke har vært interessert i å utvikle Internett.

7056215[/snapback]

 

Takk for kjempebra link!

 

Viser jo klart at den store overvekten av IE faktisk hindrer at nettsider kan bli et ennå bedre medium enn i dag, ikke minst utviklingen mot større skille mellom semantikk/innhold og design.

Lenke til kommentar

Windows Server er utviklet av Microsoft, det er også Internet Explorer, vil det ikke oppstå sikkerhetshull dersom bedrifter skulle gå over til en annen nettleser? I Windows Server så kan man policy-styre begrensinger på IE, såvidt jeg vet så kan man ikke det med andre nettlesere (?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Altså jeg har ikke noe i mot IE6 eller IE7. Jeg har brukt IE6 i flere år enn hva jeg har brukt Opera og FireFox tilsammen, uten å få adware/spyware/virus. Grunnen for at jeg forlot IE6 var at jeg føle jeg ville prøve ut det norske alternativet Opera.

 

Når jeg først var blitt vant med Opera 8 innså jeg hvor håpløst langt etter IE6 var. Har vært trofast lenge i mot Opera, men har nå gått over til FF 2.0, da jeg uspesifisert ikke er helt for nøyd med Opera 9, liker ikke helt adblock'en deres. Og jeg er positivt overrasket over FF 2.0

 

Etter å ha installert Vista RC 2 må jeg få si at jeg er meget overrasket over IE7, den har fått det den manglet tabs o.l Selve nettleseren er meget fancy i Vista synes jeg, med phising filter og Windows Defender installert. Er jeg fornøyd med denne.

 

Eneste grunnen til at jeg ikke kommer til å bruke IE7 er at det ikke er mulighet for å blokkere reklame på nettsider..

 

Og om nettlesere ikke klarer Acid2 testen, driter jeg glatt i, fordi jeg merker ikke noe til dette uansett..

Lenke til kommentar
Windows Server er utviklet av Microsoft, det er også Internet Explorer, vil det ikke oppstå sikkerhetshull dersom bedrifter skulle gå over til en annen nettleser? I Windows Server så kan man policy-styre begrensinger på IE, såvidt jeg vet så kan man ikke det med andre nettlesere (?)

7056507[/snapback]

Sikkerhetshull og sikkerhetshull, fru Blom. Mange av disse policy-greiene er bare irriterende for brukerne, da særlig de mer avanserte brukerne som ikke nødvendig er enig i default-installingene som en eller annen tilfeldig IT-fjott har bestemt.

 

Slike begrensninger er en typisk windos-greie - man skal lete lenge etter tilsvarende på andre OS, selv om disse er langt sikrere enn Windos ;)

 

Forøvrig kan vel også Firefox kjøres i en slags "kiosk-mode" til spesielt bruk, slik som anonyme PCer som står på bibliotek o.l.

Lenke til kommentar
Altså jeg har ikke noe i mot IE6 eller IE7. Jeg har brukt IE6 i flere år enn hva jeg har brukt Opera og FireFox tilsammen, uten å få adware/spyware/virus. Grunnen for at jeg forlot IE6 var at jeg føle jeg ville prøve ut det norske alternativet Opera.

Avansete og bevisste brukere kan vel kanskje benytte IE uten å få herpa hele PCen, men min erfaring fra support på diverse maskiner både privat og på jobb, er at det er IE-brukere som sliter med spyware og annet tull. Ikke er det uvanlig å komme over IE-installasjoner med ørten toolbars fra diverse ymse leverandører heller :p Har ennå til gode å oppleve slike tilstander hos folk som bruker Opera eller FF.

 

Microsoft er notorisk ræva på å pushe usikker teknologi til massene. Husker godt da MS skulle konkurrere med Sun's Java ved å pushe ActiveX - ja, de ga til og med ut en gratis versjon av VisualBasic spesielt for designing av ActiveX, og håpet vel at alle og hvermansen skulle begynne å kode slike komponenter og legge ut på hjemmesidene sine. Bare syns at de glemte sikkerhet fullstendig, men det er ikek første gang med MS ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Windows Server er utviklet av Microsoft, det er også Internet Explorer, vil det ikke oppstå sikkerhetshull dersom bedrifter skulle gå over til en annen nettleser? I Windows Server så kan man policy-styre begrensinger på IE, såvidt jeg vet så kan man ikke det med andre nettlesere (?)

7056507[/snapback]

Sikkerhetshull og sikkerhetshull, fru Blom. Mange av disse policy-greiene er bare irriterende for brukerne, da særlig de mer avanserte brukerne som ikke nødvendig er enig i default-installingene som en eller annen tilfeldig IT-fjott har bestemt.

 

Slike begrensninger er en typisk windos-greie - man skal lete lenge etter tilsvarende på andre OS, selv om disse er langt sikrere enn Windos ;)

 

Forøvrig kan vel også Firefox kjøres i en slags "kiosk-mode" til spesielt bruk, slik som anonyme PCer som står på bibliotek o.l.

7056662[/snapback]

Joda, men uansett så vil de aller fleste IT-administratorer begrunne valget IE med dette ;) Og de som eventuelt kjører et annet OS på serveren har ikke valgt det alternative operativsystemet uten grunn, og vet da selvfølgelig om alternative løsninger for dette. Og det er ikke bare "Sikkerhetshull og sikkerhetshull, fru Blom", man kan f.eks. gjøre ganske mye rart med ActiveX aktivert.

 

Prøvde forsåvidt å poengtere at de fleste bedrifter bruker MS Server, og derfor bruker nettleseren som er tilpasset dèt :) Selv har jeg kun erfaring med MS, men kan man administrere, begrense og vedlikeholde et nettverk like bra/bedre med et alternativt OS? Er åpen for ny lærdom :)

Lenke til kommentar
Opera er vel den som har kommet nærmest å vise "smileyen" korrekt, spørsmålet er om en 98% implementasjon er bedre enn en 90% implementasjon. Kanskje standarden ikke er så bra dersom ingen følger den?

7053718[/snapback]

 

 

Regner med at det er acid2 testen du refererer til her, den tar Opera 100% korrekt.

 

Forøvrig må jeg bare si at IE gir meg angst, helt ufattelig at folk som vet bedre fortsatt bruker den. Så er det vel nærmest litt irriterende overfor Opera tilhengerne hvordan det har oppstått litt halleluja tendenser rundt FF. Men for all del, alt er bedre enn IE.

Lenke til kommentar

Opera har vært et fantastisk alternativ til IE i maaange år, men det var først når FF kom at folk begynte å bytte.

 

Det gikk vel mest på at det ble en fryktelig bariere for folk når Opera enten kostet penger eller kunne brukes med et lite hjørne som ble brukt til reklame, og fortsatt var slik frem til nylig. Var vel v9 som ble helt gratis, husker ikke.

 

Men kjernen i det jeg mente var at Opera har vært der lenge, FF var ikke noe nytt.

Endret av ilex
Lenke til kommentar

Store fordelen med å bytte browser er tab funsjonen. Dette er noe jeg virkelig savner i IE. Jeg sitter på flere sider om gangen, når jeg leser nyheter så tar jeg som regel å åpner disse i et nytt vindu. Gjør du dette med IE, blir oppgavelinjen fort fylt opp! :/

 

En annen grunn er mer avanserte funskjoner. Jeg har brukt Avant Browser (som det ikke ser ut som alle har hørt om) i snart 2 år nå, og er veldig fornøyd! God popup blokker, og muligheten til å fjerne bilder, filmer, flash osv osv fra sider (veldig greit vis du har ISDN ^^) Jeg kan slette en og en adresse fra "Besøkt Adresse feltet" (Veldig greit når du trykker enter for fort eller skriver feil) Jeg kan også lage snarveier. Eks: gg = www.google.com. VG = www.vg.no osv osv. (til dette kan det selvsagt bruke bookmarks) Jeg bruker FF på jobb, og en ting jeg savner, er muligheten til å stille hva som skal komme i tab og hva som skal komme på siden jeg er på. Avant kan jeg velge om bookmarks, favoritter, historie, søkeresultat o.l skal komme i tab eller over skrive siden jeg er på.

Lenke til kommentar
Jeg tror alt i dag er funksjonaliteten i FF og Opera merkbart bedre i forhold til også IE7 (jeg bruker faktisk også IE7 for testing), at hadde man prøvd disse i større grad, hadde langt flere droppet IE. Noe tydelig Tyskland er et eksempel på. Det er nettsteder i Tyskland som har oppimot 60 % FF (og da snakker vi om 3 - 6 mill sidevisninger pr mnd.). Og med MS sin ekstremt langsomme utviklingstakt vil gapet øke kraftig i løpet av 2007. De har nesten lukket gapet, men jeg regner med at ny funksjonalitet i IE7 tar tid.

Jeg har som sagt både Opera og FF innstallert og oppdaterer disse jevnlig og selv om jeg har prøvd å bruke disse i perioder, så ender jeg alltid opp med IE til slutt og med IE7, så forsvinner flere av de åpenbare årsakene til å skifte.

 

Regner med at det er acid2 testen du refererer til her, den tar Opera 100% korrekt.

 

Forøvrig må jeg bare si at IE gir meg angst, helt ufattelig at folk som vet bedre fortsatt bruker den. Så er det vel nærmest litt irriterende overfor Opera tilhengerne hvordan det har oppstått litt halleluja tendenser rundt FF. Men for all del, alt er bedre enn IE.

Kan ikke huske å ha sett den 100% korrekt, men poenget er likefult gyldig. Personlig bytter jeg ikke browser fordi IE er uhipt, skal jeg bytte til noe jeg føler er mindre bra enn det jeg har, skal jeg ha GODE grunner og ikke synsing og uttalelser om standarder som ingen ser ut til å følge uansett. I følge tabellen som de ble linket til, er det riktignok Opera som ligger nærmest, men dersom målet er at disse standardene skal bli fulgt, så er jeg ikke imponert.

Lenke til kommentar
Safari blir preinstallert på Mac, skulle bare mangle. Preinstallasjon er er nok den viktigste årsaken til at et program får store markedsandeler.

Og for de aller fleste er de preinstallerte nettleserene greie nok.

7052656[/snapback]

Stemmer nok det. Safari har økt i takt med økt salg av Mac. Det viser jo at mange bruker det første, men ikke nødvendigvis det beste. Nå skal det sies at jeg ikke vet så mye om Safari.

Lenke til kommentar
Å kalle opera for bloatware er noe av det latterligste jeg har hørt. Mer seriøst og reelt? Ikke legg dine meninger som fakta.

Med min mening om at Opera er bloatware til grunn, var FF det mest reelle alternativet til IE på den tida. Ikke ta fra meg mine egne meninger.

7060540[/snapback]

 

Hva gjør opera til bloat? Programmet tar mindre plass enn FF, det er kjappere, det bruker mindre minne, (og det gjorde det før også)

 

Ellers er ikke tallene i seg selv spesielt overraskende, det er jo ingen gigantiske endringer, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor opera er så lite populært, det burde være fortreffelig også for litt mer casual brukere. Men rare ting har jo skjedd :)

 

Personlig håper jeg IEs nedgang fortsetter, IE er dårlig til å følge standarder, og de har ikke akkurat gitt inntrykk av at de kommer til å jobbe beinhardt med det i framtiden heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...