Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ocshoot sine tester er veldig gode de og den Databasen de har over diverse kjølere er den beste jeg har sett.

De har også endel fine nyheter.

 

MEN..

 

Synes de heviser til 3dfxcool litt ofte

 

Som feks.

Quote:


Og til sist - men ikke minst : Titan Aluminiumsvifter !!! Disse lekre viftene er på lager i 80- 92 og 120mm ! Undertegnede har en selv og de er LEKRE !! Alt dette og litt til får du over hos 3DfxCool


 

IMO så er det litt mye hinting på at vi MÅ skaffe oss dem.

Han nevner så og si aldri Mplex selv om de har bedre priser , det synes jeg er litt sleipt.

 

Men testene er gode.

Siden er veldig god ,men jeg synes han kunne ha nevnt Mplex noen ganger også.

En annen ting som er fint er at de tester ting som 3dfxcool skal ta inn , det gjør at vi får bedre produkter og velge mellom.

 

_________________

Problemer med MSI KT3 ultra2

 

Sjekk posten og sjekk om dere kan hjelpe.

 

[ Denne Melding var redigert av: CFD på 2002-11-06 20:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 20:28, skrev CFD:

Ocshoot sine tester er veldig gode de og den Databasen de har over diverse kjølere er den beste jeg har sett.


 

Og det er hvertfall det viktigste, testene er pålitelige og gode.

 

Quote:


Og til sist - men ikke minst : Titan Aluminiumsvifter !!! Disse lekre viftene er på lager i 80- 92 og 120mm ! Undertegnede har en selv og de er LEKRE !! Alt dette og litt til får du over hos 3DfxCool


 

Skal si meg enig i at ocshoot kunne spart seg for slike utsagn ja, men jeg synes påstanden om at ocshoot er EID av 3dfxcool fortsatt er for drøy.

 

Quote:


Han nevner så og si aldri Mplex selv om de har bedre priser , det synes jeg er litt sleipt.


Men testene er gode.

Siden er veldig god ,men jeg synes han kunne ha nevnt Mplex noen ganger også.


 

Microplex får lite omtale på ocshoot. Det kan være ocshoot, men jeg tror det har like mye med at Microplex kanskje ikke sender produktene sine til ocshoot.

Lenke til kommentar

Hva kan vi gjøre for å gi mer troverdige tester? Hva er galt med de vi publiserer nå?

Alle forslag mottas med takk.

 

Vi vil alltid forsøke å være dyktigst, og dersom vi kan forbedre oss vil vi gjøre det.

 

Ha en fin dag!

Hilsen daglig leder,

Vidar Fagerjord.

Lenke til kommentar

Ett av de største problemeene med dagens tester er at de har liten(ingen) repeterbarhet. De er derfor mer eller mindre ubrukelige til sammenligninger.

 

Skal ting testes i sammenlignings øyemed, bør dette testes i en testbenk som gir repeterbare resultater.

 

Når det gjelder tester av kjølere har Ocshoot en løsning, Overclockers en annen. Men begge løsningene gir repeterbare resultater og kan brukes i sammenligninger.

Lenke til kommentar

Testbenk? God nyhet (trur eg, da): vi har tenkt på det en stund. Cluet er å finne fram til en testbenk som er så nær realisme som mulig. Vi vil imidlertid ikke slutte med live tester. Ingenting kan erstatte en live test, men for å sikre repeterbarheten må man ha en godt designet testbenk. Vi jobber med saken, og denne tråden styrker vår motivasjon i det arbeidet. :smile:

 

PS: jeg synes man skal være forsiktig med å beskylde noen for å være kjøpt og betalt hvis man ikke har sikre beviser. Bare noe å tenke på...

Lenke til kommentar

Fordi det ville vært bedre om man kunne teste ALLE kjølerne på akkurat samme system. Eller kunne man ha bygget en enkel benk.

 

Vell jeg mener dere hadde en test benk før.

Med 5paralellkoblete motstander elns.

 

Men det skal ikke være så vanskelig da.

Bruke 5motstander og paralellkoble dem for og få rimelig stor samlet efekt.

 

En 72W/118W peltier kunne også vært bra fordi dere kunne ha målt undersiden på den.

 

En annen ting jeg ville ha satt STOR pris på var om dere testet med en 12db vifte. (Eller noe som holder seg under 20db)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 08:32, skrev CFD:

Fordi det ville vært bedre om man kunne teste ALLE kjølerne på akkurat samme system. Eller kunne man ha bygget en enkel benk.


Vell jeg mener dere hadde en test benk før.

Med 5paralellkoblete motstander elns.


Men det skal ikke være så vanskelig da.

Bruke 5motstander og paralellkoble dem for og få rimelig stor samlet efekt.


En 72W/118W peltier kunne også vært bra fordi dere kunne ha målt undersiden på den.


En annen ting jeg ville ha satt STOR pris på var om dere testet med en 12db vifte. (Eller noe som holder seg under 20db)



Det er riktig det at vi hadde en testbenk med motstander tidligere. Vi sluttet å bruke denne av den enkle grunn at testene viste at den ikke var nøyaktig nokk samt at på en del kjølere blåste luften fra viften ned på den kobberplaten vi kadde som "core" og dette førte til feil resultater. Men vi jobber med å lage noe nytt og bedre en den vi hadde.

 

Alikevell mener vi det er et must, å ha med live tester. Det er først da man ser hvor god kjøleren er til akkurat en type CPU.

 

Jeg er enig i at alle kjølere ideelt sett burde testes på samme system men dette er ikke lett å få til da vi alle sammen stadig oppgraderer etc. For at vi skal få til dette må vi ha en maskin stående bare til et slikt formål.

 

Men slike tråder som denne motiverer oss til å satse enda hardere på å få til skikkelig bra tester i tiden framover.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke bare montere alle kjølerne oppå en peltier på 72W (Som er omkring det en Load verdi er idag)

 

Putte en Tempsensor på den "kalde" siden.

Kan teste med forskjellige vifter.

 

Men om dere kunne bruke begge deler. Først Testbenken og så Real Testing etterpå.

Da vil vi få en veldig god indikasjon på hvor god kjølern er.

 

Kunne også ha satt opp spenningen litt for og se hvordan den oppfører seg under feks 90W eller noe rundt der.

 

 

En sånn peliter bassert Testbenk skal ikke koste allverden siden man bare trenger en peliter og noen festeklips på siden. (SOm kan være tatt fra et ødelagt socketA hovedkort)

Eller Socket 478 hvis dere tester sånne.

Lenke til kommentar

En peltier basert testbenk er helt ubrukelig fordi man ikke har total kontroll over hvor mye varme som blir blir hentet ut fra kjølevannet via radiatoren.

 

Hvor mye varme som blir absorbert fra den kalde siden har mange faktorer for feil, f.eks type termisk pasta, trykk fra kjøleribbe mot kald side, partikler mellom coldplate og peltier osv osv..

Som kjent er avgitt varme på den varme siden Ptilført + Pabsorbert:

 

Vi trenger å vite hvor antall watt systemet blir tilført, på grunnlag av dette så kan vi regne ut og vise grafisk hvor mye watt radiatoren kvitter seg med. Vi kan få et tall som er enkelt å forholde seg til: C/W. Det betyr, hvor mange grader øker vanntemperaturen per tilført watt. Har du da den CPU som leverer f.eks 60 watt fra seg og har nogenlunde samme testoppsett som vi, så kan du gange 60 med C/W tallet og du får da din vanntemperatur. Dette vil selvfølgelig bli et ca tall pga forskjellige typer vannblokker rundtom.

 

Det vil si, den radiatoren som får den laveste C/W verdien er den beste.

 

Overklokking.no jobber med å utvikle en testbenk som er nøyaktig og som selvfølgelig gir verdier som er repeterbare.

 

 

=)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 14:12, skrev CFD:

Hondaen: Snakket ikke om noe Radiator test når jeg kom med Peltier forslaget mitt..

Da var det forslag til ny CPU testbenk ,ikke noen testbenk for radiatorer.



 

Det er forsåvidt det samme, en TEC egner seg ikke der heller, siden man ikke vet den totale effekten som blir levert på den varme siden.

 

En CPU testbenk MÅ ha samme areal som cpu ( slik at forholdet watt/cm^2 blir riktig) videre må trykket som kjøleblokken blir presset ned mot cpu core stemme. CPU produsenter oppgir dette, amd skulle ha endel bar ja :)

 

Ved hjelp av en slik testbenk, så kan man finne fram til C/W tallet for den aktuelle kjøleblokken. C/W tallet pleier å bli oppgitt av produsenten, men når de ikke oppgir det så må jo vi finne ut av det... ;-)

 

Overklokking.no jobber med å lage en slik testbenk, den er derfor lik innovatek sin som også finner C/W forholdet, men vi kommer sannsynligvis til å lese av temperaturene manuelt, ikke via et dataprogram.

Lenke til kommentar

Vell etter at jeg har motatt og sendt en mailer til NilsG i Ocshoot kan jeg trekke tilbake den utalelsen hvor jeg sa at Ocshoot var eid var eid av 3dfxcool..

 

Den totale størrelsen på mailen er vell omkring 4 sider så det var et par mailer som ble sendt fram og tilbake.

 

Kan ta med noen ting her:

Quote:


3DfxCool har aldri blitt sure fordi vi slakter produktene deres (og det har vi jamenn gjort mange ganger)


 

Jeg mente det var smøring at de fikk produktene de testet fordi de beholdt kjølerne til privat bruk etterpå.

Quote:


Jo i likhet med andre får vi kjølerne vi tester - men vi tilbyr selvsagt å returnere de hvis ønskelig da må de vi fikk feks. kjøleren av betale returfrakt.

Dette er de i 99% av tilfellene ikke interessert i...


 

Til Hondaen: Du var en som kritiserte Testbenken til ocshoot. Fikk tilogmed et svar på det:

Quote:


Vi HAR vurdert Innovatek tetbenken som TomsHardware blant annet bruker - men

ved presemntasjon av vår nåværende metode overfor Innovatek repliserte de at

vår metode VAR genial enkel -- og selv om man bruker Innovatek testbenken -

så er aircondition den aller viktigste faktoren til å produsere resultater

man kan stole på !


 

Har fortsatt ikke fått svar på alle spørsmålene mine ,men det er vell noen spørsmål jeg stilte som var litt vanskelig og svare på regner jeg med.

 

Takker BTW Ocshoot for og ha giddet og maile så mye fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Til Hondaen: Du var en som kritiserte Testbenken til ocshoot. Fikk tilogmed et svar på det:

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Vi HAR vurdert Innovatek tetbenken som TomsHardware blant annet bruker - men

ved presemntasjon av vår nåværende metode overfor Innovatek repliserte de at

vår metode VAR genial enkel -- og selv om man bruker Innovatek testbenken -

så er aircondition den aller viktigste faktoren til å produsere resultater

man kan stole på !

------------------------------------------------->

 

 

Det er jo helt latterlig å kalle peltier testbenken til ocshoot genialt enkel. Innovatek sin er så enkel man kan få den hvis man ser bort fra festemekanismer og måleutstyr: en elektrisk motstand som varmer opp blokken. Ved å måle tilført strøm og spenning. så finner man effekt avlevert til blokk.

 

Jeg kan nevne graverende feil med ocshoot sin CPU testbenk:

 

1. Kjøleren blir ikke montert med riktig trykk mot testbenken. Jeg kan nevne at ifølge Intel sine tekniske spesifikasjoner for Pentium 4 serien så er anbefalt monteringstrykk 100lbf, dvs 444N eller 444/9,8 = 45,3kg. Med en P4 sitt areal så blir trykket 45/(3,1*3,1) = 4,71Kg/Cm^2 ( bar ). Ocshoot bruker 4 Kg med sukker (?); ergo monteringstrykket er graverende feil.

 

2. Strømkilden til peltier elementet er et relativt lite batteri. Under en lang test så vil spenningsn synke og dermed blir varmebelastningen ujevn. De burde iallefall hatt en regulert strømforsyning, bruke en ustabilisert strømkilde og ikke engang kontrollere at strøm/spenning er lik for alle kjølere er amatørmessig i testsammenheng.

 

3. Et "rom" med AC er ikke godt nok. Temperaturen vil svinge opp og ned pga responstiden til termostaten. Løsningen er å bruke et stort rom; da blir temperatursvingningene liten pga større treighet i temperaturen. Et termometer som måler tilluft til cpu kjøleren burde vært brukt som kontrollinstrument.

 

 

 

4. Bruke et peltier element er latterlig: som sagt, man vet ikke hvilken effekt som blir avlevert på den varme siden og tar jeg ikke feil, så har de klart å montere peltier elementet feil der også ( anbefalt 1,7 til 6 bar ). Det mest graverende med å bruke et peltier element er at de ikke har peiling på dens virkemåte. Strømmen et peltier element trekker er svært avh. av peltier elementets varme side ( og dermed tilført effekt )

 

La oss ta et eksempel:

 

En kjempegod cpu kjøler kjøler ned peltier elementet meget bra, dermed trekker elementet mer strøm og tilført effekt stiger.

 

En dårlig cpu kjøler, kjøler ikke peltier elementet bra, dermed øker temperaturen og siden den indre motstanden til peltier elementet øker jo varmere det blir, så synker tilført strøm sammen med tilført effekt..

 

5. Effektkonstrasjonen er feil. Dvs, arealet som skal tilsvare en P4 cpu stemmer ikke overens, dermed blir watt/cm^2 forholdet feil. Dette forholdet er meget viktig. 50 watt fordelt utover 60 cm^2 blir kaldere en 50 watt fordelt utover 6 cm^2. Realismen til testen er derfor ikke oppnåd.

 

Rettferdige tester ? Nei overhodet ikke.

 

 

Jeg har engang ytret mitt syn inne hos ocshoot forumet fordi hovedmannen bak forumet slengte drit til en kompis av meg ( Skrue ) sine utsagn her inne. Dette, sammen med at jeg slo beina under de latterlige testene og teoriene de hadde om pumper, så slettet de alle mine innlegg og jeg er permbannet fra det forumet.. Snakk om sensur! De tåler ikke høre kritikk.

 

Ikke det at jeg føler et stort tap over å bli bannet da ;-)

Lenke til kommentar

Hvor lenge har denne "ordkrigen" mellom ocshoot og overklokking tenkt å pågå?

 

Hondaen, vet at du kan mye, mener mye og respekterer deg for det. Men kan du ikke bare godta deres testmetode(beste metode til nå) og ikke blåse enda mer på den allerede ganske varme gloda.

 

Prøv å bidra til at det blir fred mellom ocshoot og overklokking, og hjelpe overklokking.no til å utvikle deres egen testmetode slik at du får det som du ønsker.

 

Det er mitt råd.

 

(Ocshoot skrev senere i en eller annen tråd at han burde tåle kritikk og ikke blitt slettet og ønsket å ha pratet litt med deg.)

 

Mine visdomsord denne natt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...