Gå til innhold

Hva er din toppfart?


Antarctica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skoda Superb 1,9 TDI 130 hk = 230 km/t

 

den går såpass fort ja.. godt drag i disse, med tanke på størrelse.. imponerende faktisk..

7114698[/snapback]

Husk bare at 230 km/t på nåla sannsynligvis ikke er mer enn 210 i reell fart. Satt på med en audi på autobahn i sommer som ifølge fabrikktallene skulle ha 213 som toppfart, men det var ikke noe problem å få nåla ned mot 240 i en slak nedoverbakke. Speedometerfeilvisningen blir større jo høyere hastigheten er.

Lenke til kommentar
Kjørte i 140 i hele 90- og 100-sonestrekket mellom oslo og svinesund i stad... Måtte presse på en del biler foran for å få dem til å legge seg inn, måtte også kjøre forbi på høyere side flere ganger.. Det var iaffal den eneste gangen jeg har kjørt fort så lenge. Men moro var det, brukte vesentlig kortere tid på å komme seg opp dit

7078179[/snapback]

Og dette med førerkort som er max 27 dager gammelt? Se opp for onkel blå, det er en god del sivile biler på E6'n og de elsker å plukke førerkort fra litt for tøffe 18-åringer. ;)

7082570[/snapback]

Ikke gi han advarsler da... slike sjafører fortjener ikke å ha lappen i det hele tatt.

7084950[/snapback]

Det er jeg ikke helt enig med deg i. Hvis risikoen for å bli huket inn av politiet kan roe ned en 18-åring med ferskt førerkort, er det bare en god ting spør du meg. Poenget er ikke at flest mulig skal få bøter for å kjøre for fort, men å unngå tragiske ulykker. Å kjøre langt over fartsgrensen og passere andre på høyresiden er ikke særlig smart, spesielt for en uerfaren sjåfør...for ikke å snakke om hvor dumt det er å komme hit å skryte av at man kjører som en idiot etterpå.

7089013[/snapback]

Mja, du sier noe. Etter den turen så har jeg igrunn ikke hatt noe behov for fart og har vel mer elelr mindre holdt fartsgrensa heletia.. Man må jo få "kjørt" fra seg litt innimellom.

 

Målte speedometeret med gps btw, er ganske drøy missvisning, så 140 på nåla er ikke mere enn 128km/t..

 

Visst man ser på hvor fort dem kjører i tyskland, så er ikke akkurat 128 så jævla farlig at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Mja, du sier noe. Etter den turen så har jeg igrunn ikke hatt noe behov for fart og har vel mer elelr mindre holdt fartsgrensa heletia.. Man må jo få "kjørt" fra seg litt innimellom.

 

Målte speedometeret med gps btw, er ganske drøy missvisning, så 140 på nåla er ikke mere enn 128km/t..

 

Visst man ser på hvor fort dem kjører i tyskland, så er ikke akkurat 128 så jævla farlig at det gjør noe.

7133410[/snapback]

 

Neida, 128 km/t på en firefelts motorvei med 100-sone er ikke å betrakte som katastrofalt farlig akkurat, selv politiet og trygg trafikk har gått ut og sagt at en fartsgrense på 120 km/t vil være forsvarlig på disse veiene. Var mer forbikjøringene på innsiden og en kjørestil som hørtes aggresiv ut jeg siktet til. Er fort gjort at folk legger seg inn til høyre uten å sjekke speilet så nøye, og hvis du ligger i blindsonen dems da og farten er oppunder 130 km/t sier det seg selv at det blir en kjempesmell.

Lenke til kommentar

@Datacalibel:

Hvor skal jeg begynne, jo, jeg kan jo begynne med at jeg ikke har nevnt farten hans i det hele tatt, jeg har påpekt at resonnementet hans for å holde så stor fart er helt på trynet.(jfr. autobahn-setningen)

Deretter har jeg påpekt at kjørestilen hans, som både er agressiv og totalt idiotisk, viser en total mangel på respekt for andre menneskers liv og norske lover.

 

Nei, politiet stopper sjelden eller aldri noen som ligger litt over fartsgrensen. Det trenger de ikke, sålenge trafikken flyter fint. Men når man har sjåfører som presser på og dermed stresser andre sjåfører, i tillegg til å utføre farlige og ikke minst ulovelige forbikjøringer. Politiet er mye strengere på forbikjøring i høyrefelt enn et par km/h over fartsgrensen nettopp fordi det skaper en unødvendig risiko ovenfor andre, jfr. Jon@s innlegg.

Sist, men ikke minst, så ville alder og antall DAGER bak rattet veid i negativ favør for denne karen, det er en grunn til at man har prøvetid på to år.

 

@jh:

Jeg sikter til pc^2400, og svaret er nei.

Lenke til kommentar

Nå skal det vel også nevnes at en forbikjøring på høyre side ikke nødvendigivs er 100% ulovlig, det finnes unntak fra regelen. Et eksempel er dersom trafikken er tett i begge felt og køen i høyre felt beveger seg raskere enn køen i venstre felt. Det opplever man rett som det er i større byer som Oslo og Trondheim. Og dersom man bytter felt har man faktisk vikeplikt for bilister i det aktuelle feltet, selv om man bytter til høyre felt. Forbikjøringer på høyre side er vanlig praksis i f.eks USA.

 

Jeg må innrømme at i de tilfeller en bilist har lagt foran meg og blokkert venstrefeltet har det forekommet at jeg har kjørt forbi til høyre. Nekter folk å flytte seg, så nekter de, og da drar jeg heller forbi til høyre enn å ligge bak og tute og bære meg.

 

Straffen for å kjøre 28 km/t over fartsgrensen vil nok være minst like høy som en ulovlig forbikjøring på høyre side.

Lenke til kommentar

Men hva gjør man når det ikke er noen biler i høyrefelt og det ligger en i venstrefelt som ikke viser tegn til å bytte felt over til høyre felt?

 

Men ja, jeg inrømmer at det var noe tvilsom kjøring. Kommer ikke til å fortsette slik kjøring, men ja.. Det blir fort litt sånn med en gang man får lappen :blush:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Men hva gjør man når det ikke er noen biler i høyrefelt og det ligger en i venstrefelt som ikke viser tegn til å bytte felt over til høyre felt?

 

Men ja, jeg inrømmer at det var noe tvilsom kjøring. Kommer ikke til å fortsette slik kjøring, men ja.. Det blir fort litt sånn med en gang man får lappen  :blush:

7138334[/snapback]

Blinke med lyse burde kanskje gi en indikasjon på at noen vil frem?

Lenke til kommentar

De gangene jeg har tatt igjen biler i venstre fil har de enten a) lagt seg ut til høyre, b) lagt seg ut til høyre etter 10-20 sekunder eller c) blitt forbikjørt av meg etter ca. 20-40 sekunder. Forutsetter selvsagt at ingen biler blir hindret av meg i høyre fil og at jeg er rimelig sikker på at han foran ikke plutselig legger seg ut til høyre.. Dog sikker og sikker. Med motorsykkel er det litt lettere, for da er jeg forbi på et blunk og kan i nødstilfelle legge meg langt ut til høyre mot veiskulderen dersom han til venstre svinger mot meg.

Ser ikke på slikt som grisekjøring, er jo ikke snakk om svimlende hastigheter. At det er ulovlig får stå sin prøve. Bånn hvis det er sivilpoliti jeg kjører forbi.

Lenke til kommentar

Bil: 175 km/t - i danmark med en hyundai accent.. Hele bilen ristet som fy..

Motorsykkel: Var vel oppe i 170 med den - både jeg og fører var drita fulle og kjørte bånn pinne 2 km gjennom lyskryss osv midt på natten.. Noe av det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv og angrer på det selv om det gikk fint..

 

- hsds

Endret av hsds
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet med å kjøre forbi i høyre felt.

 

Venstre felt på en tofeltsvei er et forbikjøringsfelt med unntak av når det er avkjørsler til høyre. I Norge kjører vi på høyre side av veien og det er faktisk ulovlig å kjøre i venstre felt bare for å kjøre der når du ikke kjører forbi noen biler i det høyre feltet. Altså er det tofeltsvei skal du alltid kjøre i høyre felt sålenge den ikke kjører av veien til et annet sted enn du skal. Skal du kjøre forbi noen, blinker du ut, bytter felt, kjører forbi bilene du skal forbi og blinker inn igjen til høyre felt.

 

Blir somregel til at de som kjører fortest ligger i det venstre feltet når det er biler i det høyre feltet. Når det ikke lenger er noen biler i det høyre feltet bytter de som kjører fortest tilbake til høyre felt helt til de nærmer seg noen biler foran. Da bytter de til venstre igjen og kjører forbi. Da kjører de helt lovlig med unntak av fartsgrensene eventuellt.

 

Hvis du tar igjen noen i det venstre feltet når det ikke er noen biler til høyre lenger er det han som kjører i det venstre feltet som bryter loven (i tillegg til du for å kjøre i venstre felt). Det jeg hadde gjordt er å blinke meg til høyre feltet og kjøre som vanlig der. Da kjører du i det lovlige kjørefeltet (spiller ingen rolle om du da passerer bilen i venstre felt eller ikke) mens han andre kjører i feil felt og da er det han som får bota hvis purken ser det. Hvis alle kjører lovlig vil det i prinsipp aldri skje at du tar igjen noen i det venstre feltet med mindre det foregår lange forbikjøringer av mange høyrebiler i forskjellige hastigheter. Da er det selvsagt uaktuellt å skifte til høyre felt.

 

Det er ikke uforsvarlig fordi han i det venstre feltet må sjekke høyre speil og blindsone før han bytter uansett. Er du i veien er det han som har vikeplikt for deg.

 

Edit: Ontopic: Min høyeste hastighet er 105 km/h når jeg øvelseskjørte på en motorvei med pappa (fartsgrensa var 100). Høyeste hastighet på moped er 75 km/h originalt i nedoverbakke :).

 

Edit 2: Nei, faktisk, høyeste hastighet i bil er 120 km/h når jeg og noen kamerater kjørte ulovlig med bilen til pappaen min når vi var 15 år gamle. Det var gjennom en mindre vei på isglatt føre.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt problemet med å kjøre forbi i høyre felt.

 

*blablablabla*

7142979[/snapback]

Jeg fikk ihvertfall et inntrykk at av ferden foregikk mer sånn som dette: post-30930-1161720152_thumb.jpg

(litt overdrevet selvfølgelig. det er umulig å klemme en bil inn i sånne luker i den farten)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...