Gå til innhold

x10 lw11 lampemodul-skjønner ikke diagram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skjønner diagrammet så burde du ikke leke hobbyelektrikker heller.

 

Begge faser kobles til L (Pil inn/opp) og N.

Lampen som skal styres kobles mellom L (Pil ut/ned) og N.

 

Videre kan en ekstern bryter (hvis ønskelig) kobles mellom L (Pil inn/opp) og 2. Som det står i den tekniske infoen: It can also be controlled by an external momentary action switches connected to terminal two.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk pappa til å sette dette opp, men det ser ut som at han ikke fikk det helt til han heller selv om han er godt kjent med elektronikk.

 

En mulig feil var at han la dimmeren oppå subwooferen. Av en eller anen merkelig grunn så tenker han ALDRI over at magneter og elektroniske duppeditter ofte er dårlig blanding. Typisk er det å stable skjermer og høytalere sammen. Men nok om det.

 

Den er ialefall tilkoblet og når jeg holder inne dimm oppover knappen så lyser den på fult. Slipper jeg den synker det litt før den slår seg nesten helt av og så begyner den å blinke. Det hjelper ikke å dimme opp eller ned. I tilleg så lager den en liten lyd.

Prøvde å sende kommandoer fra pc-en også men det var ingen reaksjon.

 

Uansett, er det noen som syns dette problemet høres kjent ut? jeg har kobla den til en 60W vanlig lyspære.

Lenke til kommentar

Dårlig dimmerfunksjon kan forklares med at 60W er i minste laget belastning for dimmeren.

Dimmere bruker og oppøre seg slik om belastninga blir for liten om f.eks mange nok lyspører har gått i kretsen.

Denne dimmeren er beregnet for 60 - 500W belastning så det kan være så enkelt.

Prøv med ei større pære for å se om det blir normalt.

Hjelper ikke det så er den feilkobla.

 

BTW: Eltilsynet blir blir veldig glad for slike hjemmesnekrede løsninger og sist men ikke minst så ser de det utrolig lett.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg vet hva det er snakk om, har til og med lest specken i PDF format men det tilsynsgutta oppdager er hvordan resten av installasjonen er utført om det er gjort noen endringer på den.

CE merking er heller ingen garanti for at det er godkjent i bruk i norge.

Det har i flere tilfeller blitt salgsforbud av lysarmaturer fordi de selv om de var CE merket ikke holdt mål.

 

Regner også med at det sto i bruksanvisninga at den kun skulle monteres av autorisert fagmann.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ja, du kan jo egentlig ikke gjøre noen ting selv. Er klar over det, men å få en elektriker til å gjøre slikt koster ganske mye, så å legge opp litt ledninger og brytere tillater jeg meg å gjøre. Eller tillater pappa å gjøre det. Eller broren min.

 

Men skulle uansett vert en elektrikker her, for strømanlegget er er elendig. En bryter blir varm, kontakter som ikke sitter fast i veggen og ledninger som er morkne og avisolerte.

 

Men jeg bare leiger det gamle huset her, så jeg kommer ikke til å bo her alt for lenge håper jeg. Kommer til å anbefale huseiger å la en elektrikker se på anlegget.

 

Edit: men jeg skal teste med mer W og se hvordan det går.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

har vert bekymra for bryteren som blei var men, ikke så bekymra for det andre. Dumskap kansje.

 

Vel, nå har jeg kjøpt halogenlampe. 4x50W. Alt reagerte på samme måte. Deretter skrudde jeg av bryteren og kobla det på igjen selv.

Da reagerte den med å rolig dimmo til 0 og opp til 100 og ned igjenn og opp igjen osv. Merkelige greier.

 

Men jeg lurte på en ting. Kan det være trykkfeil på den bryteren?

For L pil ned L pil opp osv er i følge min bryter plassert annerledes.

 

på min er rekkefølgen L,L,N,2.

Skal jeg prøve å følge diagrammet istedenfor bryteren?

Jeg ville tro bokstavene på bryteren var riktig siden det nesten fungerer. Kobler jeg fra ledningen(bryteren) mellom L opp og 2 så kutter kretsen. Men kretsen hadde blitt kutta om det var feilkobling og kansje.

 

Vel jeg reiser på jobb nå, så blir ikke mer kobling før i morgen. Jobber kvelden denne uka.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har de samme vanskligheter som Åsmund har. Mener å ha koblet alt riktig, i følge skjemaet, men lampen lar seg ikke slå av eller dimme. Den står demed på hele tiden. Responederer heller ikke på X10 commandoer. Har 2 X 60 watt.

Så noe må jeg ha gjort feil.

L opp Fase

L ned ledning til Lampe kontakt punkt 1.

N Fase ,som også er koblet til lampepunkt 2.

 

:cry:

Lenke til kommentar
medi8or : Bruk denne :
Meh... Liker ikke å måtte installere programvare unødig. For all del, hvis noen lager en presentasjon av noe slag som krever Powerpoint, men ikke bare et enkelt bilde...

 

Her er JPG
Topp :thumbup:

7468185[/snapback]

Her er oppdatert versjon av koblingskjemaet. Som nevnt lyset kommer på . men ser dimmet ut. Kan det være at jeg må bruke den andre fasen?

post-86920-1165836732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
medi8or : Bruk denne :
Meh... Liker ikke å måtte installere programvare unødig. For all del, hvis noen lager en presentasjon av noe slag som krever Powerpoint, men ikke bare et enkelt bilde...

 

Her er JPG
Topp :thumbup:

7468185[/snapback]

Her er oppdatert versjon av koblingskjemaet. Som nevnt lyset kommer på . men ser dimmet ut. Kan det være at jeg må bruke den andre fasen?

7475149[/snapback]

Har hatt en utmerket diskusjon med meg selv. Bruke den andre fasen er nok svaret. Gjør verden mer komplisert. :dribble:

Lenke til kommentar
medi8or : Bruk denne :
Meh... Liker ikke å måtte installere programvare unødig. For all del, hvis noen lager en presentasjon av noe slag som krever Powerpoint, men ikke bare et enkelt bilde...

 

Her er JPG
Topp :thumbup:

7468185[/snapback]

Her er oppdatert versjon av koblingskjemaet. Som nevnt lyset kommer på . men ser dimmet ut. Kan det være at jeg må bruke den andre fasen?

7475149[/snapback]

Har hatt en utmerket diskusjon med meg selv. Bruke den andre fasen er nok svaret. Gjør verden mer komplisert. :dribble:

7478645[/snapback]

Dersom andre får samme problem. Tegningen er riktig, det var feil på dimmer. Med ny dimmer funger alt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...