Gå til innhold

Jeg vil lage prosessorere ---> skal jeg til NTNU?


Anbefalte innlegg

Går på på grunnkurs på videregående, og jeg ønsker å bli sivilingeniør, ved NTNU. Jeg ønsker også å lage prosessorere (eller noe i den duren), men hvilken linje skal jeg velge? Har vært på NTNU's hjemmeside, men de sier ikke stort mye. Lurt på om noen av dere NTNU guruer kan si noe...

 

...takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siv.Ing studiet for deg er i såfall Elektronikk. Jeg gikk der et år, og det er definitivt det rette stedet hvis du er interessert i prosessorer og hvordan de fungerer.

 

Men du er ikke nødt til å gå siv.ing på ntnu, f.eks universitetet i oslo har et studium i mikroteknologi, og det finnes mange tilsvarende. Det som har høyest status er muligens ntnu, men her er arbeidsmengden også betraktelig større (tro meg, jeg har gått begge steder :smile:

Lenke til kommentar

Jalla skrev:

"Kybernetikk er vel rett institutt skulle jeg tro..."

 

- Det er nok bedre å gå på elektronikk. Vi har hatt ett fag sammen med elektronikk som heter "digitalteknikk og datamaskiner" hvor man lærer hvordan enkle prosessorer er bygd opp og fungerer, men ellers er det andre ting man konsentrerer seg om på Kyb. (for eksempel styring og regulering av alt fra kjemiske prosesser til roboter og fly).

 

Hilsen 4.klassing, tekn.kyb.

Lenke til kommentar

haha...

 

"Prosessor Konstruktør"

 

Tror ikke det er noen som har utdannet seg til å lage CPU'er.

Ganske sikkert satt sammen av ulike mennesker med ulike ferdigheter.. :smile:

 

Men om du vil vite alt om alt for å kunne lage en CPU skal du bare få fort gang på utdanningen!! :smile:

Kommer til å ta mange år..! haha

Lenke til kommentar

Du kommer aldri til å kunne lage prossesorer. Men du kan være med å forske frem mer avanserte og sterkere mikrokretser og vekselomformere. Bør heller gå elektro-basert vidregående så har du litt basis-kunnskap om hvordan ting fungerer.

 

Deretter er det egentlig bare å tenke større. Har du teft så trenger du ikke fem år etter vidregående for å virkelig forstå hvordan disse mikrokretsene fungerer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 14:03, skrev icarus1983:

haha...


"Prosessor Konstruktør"


Tror ikke det er noen som har utdannet seg til å lage CPU'er.

Ganske sikkert satt sammen av ulike mennesker med ulike ferdigheter.. :smile:


Men om du vil vite alt om alt for å kunne lage en CPU skal du bare få fort gang på utdanningen!! :smile:

Kommer til å ta mange år..! haha


 

 

ikke le av de som har visjoner og vil gjøre noe annet med sitt liv enn å skrive på et norskt forum.

 

Einstein ble sett på som en idiot i matte på barnetrinnet pga. for store ideer om saker og ting hehe.

 

Vi trenger folk som prøver, lykke til gutt !!

sjerp matten/fysikken, den er ytterst nødvendig for å kunne dette du vil, dette gjelder engelsken også, samt en god dose logikk( henger med i enkelte matteevner)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 14:03, skrev icarus1983:

haha...


"Prosessor Konstruktør"


Tror ikke det er noen som har utdannet seg til å lage CPU'er.

Ganske sikkert satt sammen av ulike mennesker med ulike ferdigheter.. :smile:


Men om du vil vite alt om alt for å kunne lage en CPU skal du bare få fort gang på utdanningen!! :smile:

Kommer til å ta mange år..! haha


 

 

ikke le av de som har visjoner og vil gjøre noe annet med sitt liv enn å skrive på et norskt forum.

 

Einstein ble sett på som en idiot i matte på barnetrinnet pga. for store ideer om saker og ting hehe.

 

Vi trenger folk som prøver, lykke til gutt !!

sjerp matten/fysikken, den er ytterst nødvendig for å kunne dette du vil, dette gjelder engelsken også, samt en god dose logikk( henger med i enkelte matte-emner)

 

 

edit: du må velge elektronikk og gå videre derifra !

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-11-04 15:52 ]

Lenke til kommentar

Det er mye interressant der borte på fys.el. De har mye utstyr og muligheter. De driver og forsker fram en del avanserte integrerte kretser for mange norske selskaper og jeg tror jobb-mulighetene i norge er ok fordi det er mange spesial-kretser som lages i norge. (Så vidt jeg husker er dette noe av det de har bidratt med forskning til: massivt paralelle søke-prosessorer til søkemotoren fast, komunikasjons-prosessorer i nera's sattelitt telefoner, Thin

Film Electronics plast-brikker, ASIC-kretser, Prosessoren i Magcom-telefonen, og mye mer.)

 

De du bør gjøre de neste årene er å skaffe en del _gode_ illustrerte fagbøker og lese de på fritiden. Det vil sikkert øke interressen og forståelsen. Sett deg også litt inn i forskjellige elektronikk-delers funksjon (transistorer, dioder, motstander, kondensatorer osv) Det er forresten gøy og enkelt å lage noen kretser selv. Bli også flink i matte og fysikk. Da har du et solid grunnlag for å få en god start på studiet og dermed gjøre det bra vidre. Du må seff. også ha gode nok karakterer i resten av fagene til å komme inn på NTNU.

 

Borte på elektro er det forresten et flott verksted for studentene der det lages utrolig mye gøy elektronikk.

 

Stå på, det var en tilsvarende visjon jeg hadde når jeg gikk grunnkurs elektro, nå er jeg straks siv.ing (i et annet fagområde) og har gjort mye gøy opp igjennom studiet. Med interresse og vilje går det bra. Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 16:34, skrev D-Xpert:

Er det forresten noen selskap som driver med prosessorer her i Norge?




Det spørs kva du meiner med prosessor. Det er ingen som driv i divisjonen til Intel og AMD, men det er ein heil liten skog av mindre selskap (ofte med utspring frå NTNU) som driv med chip-design i ulike variantar.

 

Chipcon

Nordic VLSI

Q-Free

Atmel (Am. selsap med stor avdeling i Trondheim)

Sensonor

 

Dessutan driv vel forskningsinstitusjonar som Sintef og FFI med ymse slike ting.

 

Vel,det er dei eg kjem på i farten...

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-11-04 17:26 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...