Gå til innhold

Jeg vil lage prosessorere ---> skal jeg til NTNU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-04 17:16, skrev Simen1:

Det er mye interressant der borte på fys.el. De har mye utstyr og muligheter. De driver og forsker fram en del avanserte integrerte kretser for mange norske selskaper og jeg tror jobb-mulighetene i norge er ok fordi det er mange spesial-kretser som lages i norge. (Så vidt jeg husker er dette noe av det de har bidratt med forskning til: massivt paralelle søke-prosessorer til søkemotoren fast, komunikasjons-prosessorer i nera's sattelitt telefoner, Thin

Film Electronics plast-brikker, ASIC-kretser, Prosessoren i Magcom-telefonen, og mye mer.)


De du bør gjøre de neste årene er å skaffe en del _gode_ illustrerte fagbøker og lese de på fritiden. Det vil sikkert øke interressen og forståelsen. Sett deg også litt inn i forskjellige elektronikk-delers funksjon (transistorer, dioder, motstander, kondensatorer osv) Det er forresten gøy og enkelt å lage noen kretser selv. Bli også flink i matte og fysikk. Da har du et solid grunnlag for å få en god start på studiet og dermed gjøre det bra vidre. Du må seff. også ha gode nok karakterer i resten av fagene til å komme inn på NTNU.


Borte på elektro er det forresten et flott verksted for studentene der det lages utrolig mye gøy elektronikk.


Stå på, det var en tilsvarende visjon jeg hadde når jeg gikk grunnkurs elektro, nå er jeg straks siv.ing (i et annet fagområde) og har gjort mye gøy opp igjennom studiet. Med interresse og vilje går det bra. Lykke til!


 

Hvilket fagområde er det? Bare nyskjerrig :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 17:51, skrev Vice:

Dersom du vil jobbe for "de store" og har tenkt å jobbe svinehardt for å oppnå det så vil følgende fungere:Ta siv.ing i norge og gå ut med toppkarakter i samtlige fag. Kom deg inn på MIT,USA. Når du er ferdig der kan du stort sett velge og vrake.


Lykke til :smile: Det er fint å høre at det er noen som har ambisjoner i dette landet. Synd at Norge satser så lite på eliteskoler og ikke kan tilby skikkelig utstyr til studentene. Norge er en sosialdemokratisk hengemyr der det blir uglesett å være flink.

Lenke til kommentar

Nuvel... jeg vil si at ambisjonsnivået og presset er ganske stort på de "skikkelige" siv.ing studiene, f.eks fysmat, elektro, komtek og data (no offense til dere andre...). Og er du på et av disse, og gjør alle obligatoriske oppgaver, og jobber med skole hver dag så kan du nå langt. Men det krever MER jobbing enn hvilket som helst tilsvarende universitets/høyskole studium. Bare vær klar til å gjøre den innsatsen før du drar dit.

 

Men noen sosialdemokratisk hengemyr er ikke disse studiene, de som ikke henger med i svingene har ikke mye å stille opp med, bortsett fra desperate puggesesjoner i sommerferiene med påfølgende konte eksamener. Her gjelder det å jobbe, jobbe og jobbe. Så for de ambisiøse som liker det sånn, er siv.ing på ntnu absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 20:42, skrev lumted:

Hva med "Mikroteknologi Ingeniør"

Dette studiet kan, ehm, studeres ved Høgskolen i Vestfold




 

Sikkert fint for ham med tips om andre linjer og skoler, men er det ikke til en viss grad slik at en siv.ing i større grad enn en vanlig ingeniør utdannes til å lage "tingene".

Mens vanlig ingeniørutdanning går litt mer i retning mot å benytte allerede eksisterende "ting".

Mao han bør vel satse på siv.ing.

 

Litt "krøkkete" sagt, men håper jeg kom til poenget.

 

Samt at kompetansenivået - som han vil trenge mer enn nok av - selvsagt blir høyere når utdanningen tar to år lengre tid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 20:54, skrev Dannan:

Hva er kravet for å komme inn på siv.ing (de områder nevnt ovenfor) på ntnu da?

(tenker på både fagkombinasjon og karrakterer (poeng))


 

Du må ha 3MX (vanskeligste matten) og 2FY på de fleste linjer. 2MX og 3FY, tildels 2KJ er anbefalt.

 

Karakterer, nja, det kommer litt an på. 60 poeng holder til det meste. Se på sidene til Samordna Opptak, de står der.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 18:54, skrev durabit:

har ambisjoner i dette landet. Synd at Norge satser så lite på eliteskoler og ikke kan tilby skikkelig utstyr til studentene. Norge er en sosialdemokratisk hengemyr der det blir uglesett å være flink.


Vær også oppmerksom på at amerikanske universiteter er *tungt* sponset av kommersielle firmaer. Dette fører til bra utstyr til studentene men er ikke nødvendigvis en entydig positiv ting.

 

Men dersom du vil ha Siv.ing. grad så skynd deg, for etter 2007 vil graden være nedlagt her i Norge, samt lovbeskyttelsen faller bort...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 14:03, skrev icarus1983:

haha...


"Prosessor Konstruktør"


Tror ikke det er noen som har utdannet seg til å lage CPU'er.

Ganske sikkert satt sammen av ulike mennesker med ulike ferdigheter.. :smile:


Men om du vil vite alt om alt for å kunne lage en CPU skal du bare få fort gang på utdanningen!! :smile:

Kommer til å ta mange år..! haha


 

eller Professor i prosessor(ettelleranna):)

Lenke til kommentar

MIT er kremen av kremen av kremen. De har noen av de råeste studiene i verden! Bl.a. Arkitekturen til Supercomputere! MIT i Australia skal visst være bra greier, men skal du inn her og leke deg må du ha mer enn bare motivasjon og lesevilje! Her skal du være glup!!!

 

Må vel regne med 3-4 år og oppover? Kommer vel helt ann på...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 23:02, skrev buskmann:

Jeg tror nok ikke siv.ing. er nok for å virkelig kunne lede an utviklingen. Å bygge på siv.ing. med en dr.ing. (Ph.D.) burde hjelpe. Vel og merke innen relevant fagområde.


Ikke nødvendigvis, men ofte er et doktorgradstudie eneste anledning til å fordype seg i et aktuelt emne. Det er jo ikke alt som lar seg kommersialisere.

Jeg har gått kjemilinjen på NTH og kan skrive under på at belastningen ikke kan sammenlignes med det åpne universitet. Husker jeg tok et valgfag som tilsvarte vel 6% belastning. De som gikk på universitet ble belønnet med ca. 20%. Hehe, sier vel litt om at siv.ing. studiet ikke er for latsabber. Det mest imponerende er at 97% fullfører på normert tid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 22:56, skrev D-Xpert:

Er enig med Durabit, det der med at skolene i Norge er i ekstremt dårlig forfatning....:razz:

Men hvor lenge vil et studium ved MIT vare? Og, hva betyr MIT?


...bare spørsmål...takker forresten... :wink:


 

Det du sier funker ikke, har bare gode erfaringer fra f.eks. høgskolen i Gjøvik.

De som er i dårlig forfatnning er enkelte studenter som tenker mer på festing og morro en studier.

 

hint!!!! studiedagen varer fra 0800-1800 og du får bra karakterer uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...