Gå til innhold

Nytt kategoriforslag: Psykologi og mental helse


Ønsker du en slik kategori?  

74 stemmer

  1. 1. Ønsker du en slik kategori?

    • Ja
      42
    • Nei, det holder med Helse
      30
    • Vet ikke/ingen formening.
      2


Anbefalte innlegg

*Bump*

 

Det virker som om de fleste som er imot opprettelsen av denne kategorien begrunner det med at det er mange dårlige og ukyndige svar ute og går. Når jeg tenkte på opprettelsen av denne kategorien tenkte jeg like mye på et forum hvor man kunne diskutere nyheter og informasjon innenfor faget psykologi, og ikke nødvendigvis en "hva er galt med meg/burde jeg søke hjelp"-kategori. Jeg ser ihvertfall ikke hvordan det kan være uansvarlig å diskutere faget psykologi?

 

Så gjenstår det å se om det hadde vært stor nok interesse, men det kan vel kun slås fast gjennom å forsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kategorien har som Dotten påpeker i posten før din fått avslag i forumstyret. Dermed er det nok heller ikke aktuelt å prøve, uansett om man omdefinerer hensikten med forumet en smule.

 

Jeg er ellers ikke sikker på at diskusjon.no med den alders- og interesse-sammensetning brukerne har er det rette sted for et psykologisk fagforum. Det er neppe så mange som har det som fag her. Forumets psykologer og psykologistudenter må gjerne protestere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Etter å ha lest en del utrolige idiotiske svar på ganske enkle spørsmål i sex og samliv-forumet må jeg nesten være imot kategorien. Det er så enkelt for folk som ikke har noen anelse hva de snakker om å si "jeg tror at.." eller enda verre "det er sånn at..", og ofte er det umulig å vite om denne personen vet hva de snakker om eller om de bare er en tilfeldig unge som deler sin mening om kroppslige lidelser. Jeg ser for meg en del tråder hvor folk bretter ut om seg selv og problemene sine hvor det eneste svaret burde være "Snakk med foreldre/foresatte/lærer/helsesøster, så ordner du legetime", hvor all slags andre svar kan komme inn og gi trådstarter dårlige idéer.

 

Er det en ting det ikke er mangel på her i verden, så er det hobbyleger.

 

Ser du hvor ugyldig innlegget ditt er? Det er minst like "uforsvarlig" at hvem som helst kan uttale seg om andres fysiske helse - burde vi fjerne hele helsekategorien, for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar

Jeg må si meg delvis enig med Steffy. Kategoriene som nå har gjesteposting-mulighet er oversvømt med spørsmål som de færreste av oss kan besvare. Ja, jeg vet at noen av oss studerer medisin og noen av oss studerer psykologi, men mange gjør det ikke.

 

En kategori hvor man kan diskutere psykologi. ville vært bra, men et underforum i helse delen tror jeg er en dårlig idé.

 

En egen kategori hvor folk kan fortelle om alle sine problemer annonymt tror jeg hadde vært lurere.

 

Men tror vi får høre på Dotten og godta avgjørelsen.

Endret av G_J_Caesar
Lenke til kommentar
Jeg mener at dette er et såpass ømt område av det ikke skal diskuteres av hvem som helst. Jeg mener at sånt kan psykologen ta seg av, de som vet hva de holder på med.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ekstremt mye farligere å diskutere psykiske lidelser vs. fysiske lidelser.

 

Det virker som folk her er livredde for at horder av suicidale mennesker skal strømme til forumet, og at de såkalte hobby-psykologene vil komme til å gi "feil" råd og at dette igjen vil føre til selvmord. Det vil med andre ord si at forumets hobby-psykologer bidrar til en annen persons død. I så fall kan hobby-leger gi tilsvarende fatale råd (Eks.: Vondt i hodet? Nei, bare knask en pakke med paracet du.)

 

Slik jeg ser Helse-delen av forumet så er det et sted der man kan komme med helserelaterte spørsmål og få råd (ikke behandling!). Å få råd i forbindelse med psykiske lidelser er ikke det samme som behandling og så lenge tråder som omhandler psykiske lidelser følger forumets retningslinjer så ser jeg INGEN grunn til å motarbeide det...

Lenke til kommentar

Jeg mener at begge kategorier er "farlige".

 

Poenget med kategoriene burde være at man skal diskutere emnene og ikke at folk skal få råd o.l. Har folk spørsmål om sin egen helse mener jeg at de burde kunne spørre anonymt på nettet, men de burde også være sikret mot feil-råd.

 

Jeg _vet_ at mange her har peiling, men det er mange som ikke har det!

 

Jeg har et forslag:

 

En del kan være en ren diskusjonsdel og den andre kan være en spørsmålsdel. Spørsmåls delen burde ha en klar advarsel om at man burde ta det som står der med en klype salt, fordi alle ikke har like mye kunnskap om det de snakker om, og at besøkende aller helst burde snakke med Lege/Helsesøster/Psykolog/Foreldre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...