Gå til innhold

Et innblikk i IE7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At menyen er fjernet i utgangspunktet, er dumt etter min mening. Jeg liker ryddig og systematisk tilgang på mange valg.

 

At listen over søkemotorer ikke har andre valg i utgangspunktet, synest jeg er et lite minus. Mange vil da ikke gidde å endre på det, og det er nettopp det Microsoft håper på.

 

IE7 har mye bra, men det aller meste finnes allerede i Firefox og sannsynligvis Opera også. At IE kommer (hengende) etter er bra, selv om det er sent. Så langt ser jeg ingen grunn til å gå fra Firefox.

Lenke til kommentar
Eg får opp at IE7 bare støtter javascript versjon 1.3? Mens Opera 9 og Firefox støtter versjon 1.5 og det nyaste er visstnok 1.7 ifølge Wikipedia. Er ikkje det litt utdatert med tanke for IE7? Korleis i all verden skal det gå med meir avansert javascript utvikling som feks AJAX?

7013628[/snapback]

Jeg tror Firefox 2.0 vil støtte Javascript 1.7. Hvis IE7 kun støtter 1.3 er det nesten litt latterlig. Uansett er det ikke positivt for utviklingen på nettet. Men at IE7 ikke støtter det nyeste er jo allerede kjent, de støtter jo blandt annet fortsatt ikke CSS skikkelig. :hrm:

Lenke til kommentar
Eg får opp at IE7 bare støtter javascript versjon 1.3? Mens Opera 9 og Firefox støtter versjon 1.5 og det nyaste er visstnok 1.7 ifølge Wikipedia. Er ikkje det litt utdatert med tanke for IE7? Korleis i all verden skal det gå med meir avansert javascript utvikling som feks AJAX?

7013628[/snapback]

Det går greit nok siden man har hatt endel DOM-funksjonalitet en god stund nå, men avansert blir det ikke. Samtidig er det verdt å merke seg at IE fortsatt ikke støtter XHTML selv om det er endel år siden det kom ut (1.0 kom i 2000). Grunnen til at det alikevel fungerer er fordi XHTML 1.0 er bakoverkompatibel samtidig som "alle" sender ut dokumentene som text/html i stedet for application/xhtml+xml som er det mest korrekte. Straks folk begynner å bruke gyldig XHTML 1.1 (og dermed påtvunget application/xhtml+xml) kan IE7 slite endel.

Lenke til kommentar
At menyen er fjernet i utgangspunktet, er dumt etter min mening. Jeg liker ryddig og systematisk tilgang på mange valg.

7013794[/snapback]

Ett høyreklikk, og ett venstreklikk er det som skal til for å få den tilbake...

 

At listen over søkemotorer ikke har andre valg i utgangspunktet, synest jeg er et lite minus. Mange vil da ikke gidde å endre på det, og det er nettopp det Microsoft håper på.

To klikk skulle til for å få opp listen, pilen ned ved søkeknappen, og "Find more providers". Jeg synes det er like greit at listen ikke er full av valg jeg aldri bruker.

 

IE7 har mye bra, men det aller meste finnes allerede i Firefox og sannsynligvis Opera også. At IE kommer (hengende) etter er bra, selv om det er sent. Så langt ser jeg ingen grunn til å gå fra Firefox.

Ja, bra at IE endelig kommer etter, for min del er IE7 så bra at jeg ikke ser noe poeng i å installere Firefox.

Lenke til kommentar

Som det ble poengtert i anmeldelsen, dette framstår som en versjon som bare er mindre dårlig enn feks opera enn IE6 var, det er jo greit at de oppdaterer, og jeg håper de har forbedret sikkerheten litt. Men det er skuffende at de fortsetter å være relativt dårlige på standarder, og jeg ser ingen grunn til å bytte til IE7 når jeg kan bruke opera.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skudd i mørket av Microsoft - iallefall for dei som allereie har brukt Firefox eller Opera (eller andre nettlesarar, for den saks skuld) ei stund. Sjølv er eg stolt Opera-brukar, og ser overhodet ingen grunn til at eg eingong skal gidde å vurdere IE7 til noko anna enn testing av websider.

 

Synest det er dårlig av Microsoft å ikkje lage ein potent nettlesar når dei har alle dei ressursane dei har.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Eg får opp at IE7 bare støtter javascript versjon 1.3? Mens Opera 9 og Firefox støtter versjon 1.5 og det nyaste er visstnok 1.7 ifølge Wikipedia. Er ikkje det litt utdatert med tanke for IE7? Korleis i all verden skal det gå med meir avansert javascript utvikling som feks AJAX?

7013628[/snapback]

 

Er ikke alt for mye som er endret fra 1.3 til 1.7, i alle fall ikke som jeg kan komme på at har alt for mye å si med tanke på diverse AJAX applikasjoner.

Helt klart kan diverse endringer og forbedringer i arrays og regexp gjøre ting litt enklere og kjappere å skrive, men det medfører ikke alt for mye nytt. Du kan som regel få til det samme i 1.3 som i 1.7 bare med noen ekstra kodelinjer.

 

Merk: Jeg har bare sjekket kjapt gjennom endringene fra 1.3 til 1.7 og kan godt ha oversett noe som ville ha revurdert synet mitt.

Lenke til kommentar
Som det ble poengtert i anmeldelsen, dette framstår som en versjon som bare er mindre dårlig enn feks opera enn IE6 var, det er jo greit at de oppdaterer, og jeg håper de har forbedret sikkerheten litt. Men det er skuffende at de fortsetter å være relativt dårlige på standarder, og jeg ser ingen grunn til å bytte til IE7 når jeg kan bruke opera.

 

AtW

7014033[/snapback]

 

Det kommer vel frem at de har oppdatert sikkerheten en god del noe som er utelukkende bra for vanlige forbrukere. Er det noe i tillegg til det MS har gjort som du ønsker at de skulle ha gjort?

At det er bra å følge standarder er noe jeg stiller meg 100% bak, men for den vanlige bruker har Acid testen null å si, for dem er det nemlig viktig at vg.no kommer opp på skjermen slik de forventer. Jeg hadde håpt at artikkelforfatter tok med litt av den vanlige bruken i stedet for (eller i alle fall i tillegg til) syntetisk bruk.

Lenke til kommentar
Hva skjer om man har 10 tabber? Hvor blir det av de? Området hvor det er plass til tabber er jo ekstremt lite..

7015013[/snapback]

Hva skjer i andre applikasjoner som har støtte for taber? Enten så blir det vel en horisontal scroll, eller så legger de seg ned en linje i bildet.

 

Personlig hater jeg tab'er, og kommer nok ikke til å bruke dem i IE7. Alt+Tab er alt for godt innarbeidet til at jeg ser hensikten med å innarbeide en ny rutine for bytting mellom forskjellige vinduer (selv om Ctrl+tab eller hva det er ikke skulle blitt alt for vanskelig å gå over til). I tillegg ønsker jeg å bruke den vertikale plassen på skjermen så effektivt som mulig, nemlig til innhold.

Lenke til kommentar
Hva skjer om man har 10 tabber? Hvor blir det av de? Området hvor det er plass til tabber er jo ekstremt lite..

7015013[/snapback]

Tabbene blir mindre, men det er mulighet for å velge mellom tabbene i en rullegardinmeny til venstre eller evnt få alle tabbene på en side(preview)... Sistnevnte har jeg ikke prøvd med mange tabber.

 

Har brukt Vista RC1 med IE7 en stund nå og før det har jeg brukt IE 7 beta på en XP innstallasjon og må si jeg er fornøyd. Man kan selvsagt finne negative sider ved IE 7 dersom man leter og man kan gjerne ha fordommer, men alt i alt er det etter min mening en funksjonell og OK standard nettleser. Folk flest vil ikke ha behov for noe mer og dersom MS klarer å holde sikkerheten oppe ved å patche og oppdatere den regelmessig, så er mye gjort.

Lenke til kommentar
Hva skjer om man har 10 tabber? Hvor blir det av de? Området hvor det er plass til tabber er jo ekstremt lite..

7015013[/snapback]

Hva skjer i andre applikasjoner som har støtte for taber? Enten så blir det vel en horisontal scroll, eller så legger de seg ned en linje i bildet.

Hvordan det funker i andre applikasjoner var ikke det jeg spurte om.

 

Hva skjer om man har 10 tabber? Hvor blir det av de? Området hvor det er plass til tabber er jo ekstremt lite..

7015013[/snapback]

Tabbene blir mindre, men det er mulighet for å velge mellom tabbene i en rullegardinmeny til venstre eller evnt få alle tabbene på en side(preview)... Sistnevnte har jeg ikke prøvd med mange tabber.

Takk. Får håpe det finnes en snarvei for å bytte mellom tabbene.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Et par spørsmål dukker opp når man leser denne artikkelen:

1: Hvordan kan noen påstå at sikkerheten er bedre i IE7 enn i tidligere versjoner?

Jeg garanterer at vi kommer til å høre om grove sikkerhetshull i mange år fremover.

2: Hva f... mener artikkelforfatteren med at IE er den mest "populære" nettleseren? At den er mest brukt, javel, men populær???

Hos en av mine kunder (ca. 1000 ansatte) hater de fleste jeg prater med både IE og Outlook, men en sinnsyk (korrupt??) IT-avdeling nekter folk å bruke noe annet.

Lenke til kommentar
2: Hva f... mener artikkelforfatteren med at IE er den mest "populære" nettleseren? At den er mest brukt, javel, men populær???

Hos en av mine kunder (ca. 1000 ansatte) hater de fleste jeg prater med både IE og Outlook, men en sinnsyk (korrupt??) IT-avdeling nekter folk å bruke noe annet.

7016378[/snapback]

Den er nok ikke den mest populære nettleseren, men den nettleseren som blir brukt pga at den følger med Windows og det er det majoriteten forbinner med internet.

Det at mange IT-avdelinger ikke vil legge om rutinene er vel at såpass mange av de som disponerer systemet de vedlikeholder er "vanlige" mennesker som kan lite om data gennerelt og da er det enklere for IT-avdelinger å slippe å lære opp personer på et annet system noe som koster både tid og penger og resurser som kanskje bedrifter i dag ikke har desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...