Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den spillingen der ble rett og slett for mekanisk og stiv for meg (Stairway to heaven Piano). Minner meg om disse julliard-folka som kun er opptatt av teknikk og å spille vanskelig stykker. Følelser går dem derimot totalt forbi. Det er jo det musikk handler om! Alle de største pianistene i verden idag er de som også er flinkest til å uttrykke følelser når de spiller stykkene sine. Man kommer ingen vei uten dem. :)

Lenke til kommentar
Den spillingen der ble rett og slett for mekanisk og stiv for meg (Stairway to heaven Piano). Minner meg om disse julliard-folka som kun er opptatt av teknikk og å spille vanskelig stykker. Følelser går dem derimot totalt forbi. Det er jo det musikk handler om! Alle de største pianistene i verden idag er de som også er flinkest til å uttrykke følelser når de spiller stykkene sine. Man kommer ingen vei uten dem. :)

Enig i det. Dog litt generaliserende det du sier om julliard'ene... ;)

 

Men musikk er jo også veldig subjektivt. Jeg har sett mange kjente pianister som jeg selv synes pløyer gjennom stykker med en småarrogant holdning til musikken, mens andre synes det er følelsrikt og flott.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv holder jeg på å lage egne sanger der jeg setter sammen akkorder som lyder bra sammen, for så å lage melodi eller rytme. Jeg er usikker på hva jeg skal bruke alle til, men noen av dem blir nok til det progressive bandet jeg spiller gitar/keyboard i nå. Skal begynne å spille bass/keyboard etter vi har spillt inn et par demoer og hatt en konsert eller to.

 

Etter jeg har lagd ferdig noen av disse må meg friske opp notekunnskapen igjen. Kan noter godt, men det er et par år siden jeg har spillt etter noter nå. Har stort sett spillt rytmisk med akkorder + litt improvisasjon. Når jeg begynner med 5 timer musikk på skolen til neste år er målet mitt å spille bra etter noter igjen :)

 

Hva slags musikk liker egentlig pianofolket å høre på? Det er litt interesant siden det sikkert finnes allt fra jazz- og klassisk folk her til black metal folk. Personlig hører jeg mye på gamle band som Pink Floyd, Led Zeppelin, Rush, Yes, Genesis, Uriah Heep, Alice Cooper, Jethro Tull, The Who o.l. Jeg hører også en del på nyere band, men da går det mest i hard rock/rock.

Lenke til kommentar

Jeg hører egentlig på veldig mye forskjellig, alt fra In Flames til Chopins Ballade No.1 til Moby til Yann Tiersen osv. Jeg holder meg sjelden til ett band, men heller til enkelte sanger. En litt schizorfren musikksmak med andre ord.

 

EDIT: Jokkulf, har du noen lydfiler du kunne lastet opp slik at vi kunne hørt deg? ;)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Jeg har ett lydklipp her... Jeg er ikke så fornøyd med spillingen. Spillte det inn på ett forsøk og bommer litt på fingerspillet mellom akkordene, men jeg skal spille det inn bedre senere. Her har dere i hvert fall noe slik at dere kan høre hvordan type musikk det er. Det er bare en liten del av en sang jeg har laget. Jeg skal ta det opp i bandet snart, så kanskje vi spiller inn demo av den senere (hvis den passer inn i bandet da, vi pleier å spille litt hardere musikk).

 

 

 

EDIT: Setter alikevell pris på kritikk

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...