Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Styr unna Korg. De har aldri fått til dette med piano-lyder. Yamaha er absolutt å anbefale, men pris henger sammen med kvalitet i denne sjangeren. Men for alle del: test ut før du kjøper!

Yamaha har vel egentlig vert mest i tankene hele tiden. Får jeg mye for pengene med et P95 tror du?

Og hvordan skal jeg teste pianoet? Jeg kan jo nesten ikke spille, så blir bare å se at tangentene og funksjonene fungerer.

 

Takk for svar :)

Den vanligste feilen er å velge et billig brett fordi man "kun er nybegynner". Hvis man vil ha progressjon med spillingen, bør man også ha et utstyr som muliggjør det. Gode tangenter og god pianolyd står sentralt for en god spilleopplevelse, derfor bør du også teste ut forskjellige brett for å se hva som inspirerer deg. Det skal selvfølgelig ikke koste deg en formue, men å legge litt penger i det er ikke veldig dumt siden det er en investering som skal vare litt.

 

P95 ser fint ut, og det er i stagepiano kategorien du skal lete, hvis du er ute etter et portabelt brett. Hvis du derimot vil ha et stue-piano er det mye fine digitale pianoer. Men da betaler du også itt ekstra for konstruksjonen. F.eks denne typen: http://4sound.no/itempg.aspx?id=643700&artno=271442

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Er ny her på forumet, og må si det er stilig at det diskuteres piano her!

 

Selv er jeg en ung pianist på 21 år, som har spilt i 4 år og går andre året musikklinja på VGS.

Jeg har nettopp begynt å bygge et repertoar innen klassisk, men jeg har ikke kommet langt da jeg begynte med klassisk høsten 2009, da jeg begynte VGS.

 

Begynte spille Amelie Poulain stykker av Yann Tiersen ca. i April, da en i dansegruppa min lasta ned noe låter fra den filmen, og jeg fant ut at jeg ville lære et av stykkene på keyboard!

Tok det på øret, og brukte en måned, så fant jeg ut at jeg ville prøve noen av de andre stykkene, og vips(!), det var igang!

 

Nå har jeg innen mitt repertoar stykker av Yann Tiersen, stykker fra Zelda Ocarina Of Time, Final Fantasy serien, og innen klassisk har jeg forløpig en Chopin vals, Venetian Gondolasong av Mendhelssohn, og Liebestraum No.3, Wiegenlied, Consolation No.1 og Rigoletto Paraphrasen(Verdi) av Franz Liszt.

 

Jeg så på første siden at La Campanella er diskutert, og jeg kan ca. 9 av 13 sider av den akkurat nå, og tenker at jeg fullfører den i sommerferien når jeg har tid. Tenker også fullføre Ungarsk Rhapsodie No.6. Ja, jeg liker Liszt :)

 

Jobber også med Beethoven sonate nummer 27 forsåvidt.

Jeg vil påstå at jeg er veldig glad i romantikken, men jeg jobber meg forover og bakover i tid også.

 

Jeg kommer sikkert til å legge ut noe opptak/videoer i nærmeste fremtid!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Mine favoritter må være Lizst, Rachmaninov og Chopin. Vel også Beethoven. Spiller det vanskelige stykkende av dem og jeg må si det tar evigheter. For eksempel Scherzo H-Moll den første er 10 minutter lang. Jeg har sett mye på Valentina Lisitsa som jeg har blitt inspirert av. Finner det på youtube.

Edit: Til meg 9907. Jeg vil anbefale Fruit Loops eller Cubase kanskje siden du har midi keaboard skjønner jeg eller er det stagepiano?

Endret av StriferMaster
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jess da var jeg ferdig med piano-eksamen!

 

Låtlista var som følger:

 

  • Hang 11 - Jordan Rudess & John Petrucci (Fra plata An Evening With)
  • La Muerte del Angel - Astor Piazolla
  • Chutzpan - Avishai Cohen (Fra plata Gently Disturbed)
  • The Answer Lies Within - Jordan Rudess (Fra plata Notes on a Dream)
  • Furia Taurina - Jordan Rudess & John Petrucci (Fra plata An Evening With)

 

Karakter: 6

 

(Er på ingen måte ment som skryt, men må nesten få lov til å være litt glad over denne)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mine favoritter må være Lizst, Rachmaninov og Chopin. Vel også Beethoven. Spiller det vanskelige stykkende av dem og jeg må si det tar evigheter. For eksempel Scherzo H-Moll den første er 10 minutter lang. Jeg har sett mye på Valentina Lisitsa som jeg har blitt inspirert av. Finner det på youtube.

Edit: Til meg 9907. Jeg vil anbefale Fruit Loops eller Cubase kanskje siden du har midi keaboard skjønner jeg eller er det stagepiano?

 

Takk for svar :) Er et gammelt Yamaha keyboard. Det er ikke et stagepiano, så da er det nok midikeyboard.

 

BTW... sorry for at jeg svarte så sent, så ikke at jeg hadde fått svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå skal jeg hente meg et digital piano i morgen, Casio CDP 100.

Får det for en billig penge, å jeg kjøper for å se om det er noe for meg (gått gjennom gitar og saks og fiolin nå)

 

Er det noen som har noe om det? hvordan det er å spille på, lyden ol?

Trenger ikke noen annen lyd enn grand Piano, så at den har typ 5 forskjellige lyder bryr meg ikke stort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hadde helt glemt ut denne tråden! Ser det er en del her som har snakket om Yamaha p-95. Jeg har ikke prøvd akkurat den, men har selv en p-90, som fra hva jeg kan oppfatte er en slags eldre modell (p-95 virker lettere (vekt) og muligens bittelitt mer nedstrippa, men ellers er de basically like). Jeg kan iallfall si at jeg er enormt fornøyd med p90en! Har hatt den i snart ti år nå, og har aldri følt behov for å skifte den ut (og den har aldri hatt noen problemer). Innser dette innslaget kommer litt i seneste laget, men ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen gode digitalpianoer i en students prisklasse.

Max 8k ... ca :p

 

Bor på hybel i Trondheim og merker suget etter et piano å spille på øker og øker.

Har kikket litt på bl.a. Yamaha P-95

 

Noen som har noen tips til gode digitalpianoer for en hybel?

Er i samme båt jeg og. Per i dag får jeg bare spilt piano når jeg er hjemme eller på besøk hos besteforeldrene mine, og det er ikke så ofte. Har kikket litt på digitale pianoer, men jeg har null peiling også kommer jo plassproblematikken i tillegg.. :(

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen gode digitalpianoer i en students prisklasse.

Max 8k ... ca :p

 

Bor på hybel i Trondheim og merker suget etter et piano å spille på øker og øker.

Har kikket litt på bl.a. Yamaha P-95

 

Noen som har noen tips til gode digitalpianoer for en hybel?

Er i samme båt jeg og. Per i dag får jeg bare spilt piano når jeg er hjemme eller på besøk hos besteforeldrene mine, og det er ikke så ofte. Har kikket litt på digitale pianoer, men jeg har null peiling også kommer jo plassproblematikken i tillegg.. :(

 

Stage piano's av typen p-95 tar jo heldigvis enormt liten plass da. Det første året bodde jeg i kollektiv med eget rom på 8kvm, og fikk likevel plass til pianoet i tillegg til skrivebord/pc og alt annet nødvendig.

 

Er ingen superekspert selv, men har nå et par råd å komme med iallfall. Pass på at pianoet har veide tangenter, altså at det er motstand i dem når man trykker ned, litt som på ekte piano (og at denne motstanden gjør at jo hardere man trykker, jo høyere lyd får man). Det anbefales også på det sterkeste å få et med "alle" (87?) tangentene. Det kan kanskje virke mye med 50-60 tangenter, men de resterende blir fort svært savnet! I tillegg bør man få hele tangenter (som ser ut som pianotangenter), ikke sånne enkle plasttangenter (ganske vanlig på synthesisere) (p-95 har såvidt jeg vet alt dette)

 

Neste punkt er om man vil ha masse rare effekter rytmer og lyder, eller om det viktigste er en god pianolyd, for disse to kan egentlig ikke kombineres, iallfall ikke om man ikke skal betale enorme summer. Førstnevnte typer sprer ressursene sine ut over alle effektene og lydene og alle er sånn halvgreie, mens sistnevnte bruker alle ressursene på noen få lyder som dermed holder mye bedre kvalitet.

 

Så finnes det vel noen tekniske termer som kanskje ikke er så lette å forstå. Polyfoni er et av dem. Dette refererer til hvor mange toner som kan reproduseres samtidig. Hvis et piano f.eks har 16 polyfoni, betyr det at man kan holde 16 toner, spiller man så en 17ende, forsvinner lyden av den aller første tonen man spilte. p-90 (og p-95?) har 64. Dette høres kanskje ekstremt mye ut (vi har da bare 10 fingre ;) ), men faktum er at når man bruker sustainpedalen og spiller kjapt, kommer man fort opp i en del toner. I tillegg har man, iallfall på p-90en, mulighet til å spille inn tracks først som man så kan ha i bakgrunnen mens man spiller over, og i tillegg kan man mikse sammen to lyder. f.eks piano og strykere. Da går det plutselig 2 polyfoni per tone man spiller + evt toner som er brukt av backingtracken. Det skal likevel sies at jeg aldri har lagt merke til at 64 er for lite når jeg har spilt, men jeg ville nok holdt meg unna 32 og lavere.

 

Generelt sett er det beste rådet jeg kan gi å heller betale litt ekstra for å få et piano som man kan leve med, enn å kjøpe noe som bare ødelegger spillegleden, selv om det betyr at man må leve på nudler i en måned ;)

Endret av Asmodeanx
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om noen gode digitalpianoer i en students prisklasse.

Max 8k ... ca :p

 

Bor på hybel i Trondheim og merker suget etter et piano å spille på øker og øker.

Har kikket litt på bl.a. Yamaha P-95

 

Noen som har noen tips til gode digitalpianoer for en hybel?

Er i samme båt jeg og. Per i dag får jeg bare spilt piano når jeg er hjemme eller på besøk hos besteforeldrene mine, og det er ikke så ofte. Har kikket litt på digitale pianoer, men jeg har null peiling også kommer jo plassproblematikken i tillegg.. :(

 

Stage piano's av typen p-95 tar jo heldigvis enormt liten plass da. Det første året bodde jeg i kollektiv med eget rom på 8kvm, og fikk likevel plass til pianoet i tillegg til skrivebord/pc og alt annet nødvendig.

 

Er ingen superekspert selv, men har nå et par råd å komme med iallfall. Pass på at pianoet har veide tangenter, altså at det er motstand i dem når man trykker ned, litt som på ekte piano (og at denne motstanden gjør at jo hardere man trykker, jo høyere lyd får man). Det anbefales også på det sterkeste å få et med "alle" (87?) tangentene. Det kan kanskje virke mye med 50-60 tangenter, men de resterende blir fort svært savnet! I tillegg bør man få hele tangenter (som ser ut som pianotangenter), ikke sånne enkle plasttangenter (ganske vanlig på synthesisere) (p-95 har såvidt jeg vet alt dette)

 

Neste punkt er om man vil ha masse rare effekter rytmer og lyder, eller om det viktigste er en god pianolyd, for disse to kan egentlig ikke kombineres, iallfall ikke om man ikke skal betale enorme summer. Førstnevnte typer sprer ressursene sine ut over alle effektene og lydene og alle er sånn halvgreie, mens sistnevnte bruker alle ressursene på noen få lyder som dermed holder mye bedre kvalitet.

 

Så finnes det vel noen tekniske termer som kanskje ikke er så lette å forstå. Polyfoni er et av dem. Dette refererer til hvor mange toner som kan reproduseres samtidig. Hvis et piano f.eks har 16 polyfoni, betyr det at man kan holde 16 toner, spiller man så en 17ende, forsvinner lyden av den aller første tonen man spilte. p-90 (og p-95?) har 64. Dette høres kanskje ekstremt mye ut (vi har da bare 10 fingre ;) ), men faktum er at når man bruker sustainpedalen og spiller kjapt, kommer man fort opp i en del toner. I tillegg har man, iallfall på p-90en, mulighet til å spille inn tracks først som man så kan ha i bakgrunnen mens man spiller over, og i tillegg kan man mikse sammen to lyder. f.eks piano og strykere. Da går det plutselig 2 polyfoni per tone man spiller + evt toner som er brukt av backingtracken. Det skal likevel sies at jeg aldri har lagt merke til at 64 er for lite når jeg har spilt, men jeg ville nok holdt meg unna 32 og lavere.

 

Generelt sett er det beste rådet jeg kan gi å heller betale litt ekstra for å få et piano som man kan leve med, enn å kjøpe noe som bare ødelegger spillegleden, selv om det betyr at man må leve på nudler i en måned ;)

 

 

 

Har såpass erfaring med piano at jeg vet HVA jeg vil, og må ha :p

Er bare budsjett og plass. 10k vs 6k for full pakke... P-95 er litt mer flyttbar, da Roland F-110 er er digital- og ikke stage-piano. Rolanden er skrudd fast i stativ osv. Men den har ordentlige pedaler :love:

Må filosofere over det i juleferien :hmm:

Og spille som en gal hjemme :w00t:

Lenke til kommentar

Hehe. Nå tok jeg et kjapt søk på p95en og ser et du kan faktisk få den i sånn versjon som kan skrus fast og med 3 pedaler på samme måte som den Rolanden du nevnte. Ellers må jeg egentlig innrømme at jeg klarer meg fint så lenge jeg har sustainpedalen jeg (på "ekte" piano er det greit med flere dog).

 

Lykke til iallfall! Og spill som en gal hjemme ja. Selv etter at du får deg elpiano er det fortsatt noe eget å spille på de ekte :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aner ikke. det høres nesten ut som en gammel tysker? (type tidlig 1900-tall), men vet ikke. Hvis de er sjeldne og i god stand kan det godt hende det er verdt en god slump penger (men ofte kreves det nesten like mye å få det restaurert). Lydmessig vil det nok aldri være på nivå med dagens nye piano, rett og slett fordi det har skjedd en stor utvikling (believe it or not) selv i pianoindustrien

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...