Gå til innhold

Hvorfor så mange psykoer i USA


Anbefalte innlegg

Nettopp, et drap er jo ofte en desperat handling med en sterk følelsesmessig drivkraft. Og når staten på den måten promoterer en øye for øye, tann for tann-moral, og har gjort det i et par århundrer mange steder, så har jo det blitt en norm i samfunnet som sitter dypt i folk.. Dette vil øke antall tilfeller der en person begår drap selv om dødsstraff risikeres.

7016623[/snapback]

Prøver du konsekvent å ikke besvare spørsmålet? De statene som fortsatt har dødsstraff bruker det i form av gjengjeldende makt. Med mindre flesteparten av drapssakene i USA er blodhevn - noe du har til gode å dokumentere, så ser jeg hverken argument eller begrunnelse.

7017995[/snapback]

Jeg ser at den første setningen jeg skrev i det første innlegget mitt er tvetydig så jeg har spesifisert den. Når jeg ser nærmere på det første spørsmålet ditt kan det virke som vi har snakket forbi hverandre og at du har misforstått hva jeg egentlig mente..som er at øye for øye-tann for tann-normen bidrar til mer hevndrap(som man også forstår av det jeg skrev videre..). Jeg har ikke hevdet at de fleste drapene er hevndrap, som jeg selvfølgelig ikke har noe belegg for å si.

 

Så til spørsmålet ditt:"Hvorfor driver det faktum at initiativtaker risikerer dødsstraff, til at initiativtaker aktivt velger å gjennomføre et drap?"

Jeg mener at når den tidligere nevnte normen over tid bygger seg opp i bevisstheten til innbyggerne, vil den øke antall hevndrap. Som Amnesty

også sier så foregår de fleste drap i ukontrollert raseri eller sjalusi. Undersøkelser viser at i 9 av 10 drap så planlegges drapet i mindre enn 10 sekunder og at dødsstraffen ikke virker mer avskrekkende enn fengselstraff. Derfor er det grunn til å mistenke at bakenforliggende normer og holdninger spiller en større rolle enn trusselen om dødsstraff når drap gjennomføres.

 

Spørsmål til deg: Er ikke gjengjeldende makt det samme som hevn?

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, det er mange shyko folk her. Tror det kommer mye av mobbing i skolene. Jeg bor her naa. Og for noen uker siden tok en mann i nabolaget mitt aa ringte politet aa sa:

Alle fra politiet skal komme til huset mitt

Alle bla bla bla

alle fra macdonals skal ogsaa komme(hores rart ut, men det var vist der morra hans jobba)

Saa skulle han ta livet sitt med shotgun..

Swat kom aa mye oppstyr var det.

Tidlig paa morgningen fikk de tak i han uten vold.

Shyko, synes jeg. Vell, dette var ingen stor sak her engang, stoo saavidt i det i avisa.

jens

Lenke til kommentar
Jeg ser at den første setningen jeg skrev i det første innlegget mitt er tvetydig så jeg har spesifisert den. Når jeg ser nærmere på det første spørsmålet ditt kan det virke som vi har snakket forbi hverandre og at du har misforstått hva jeg egentlig mente..som er at øye for øye-tann for tann-normen bidrar til mer hevndrap(som man også forstår av det jeg skrev videre..). Jeg har ikke hevdet at de fleste drapene er hevndrap, som jeg selvfølgelig ikke har noe belegg for å si.

 

Så til spørsmålet ditt:"Hvorfor driver det faktum at initiativtaker risikerer dødsstraff, til at initiativtaker aktivt velger å gjennomføre et drap?"

    Jeg mener at når den tidligere nevnte normen over tid bygger seg opp i bevisstheten til innbyggerne, vil den øke antall hevndrap. Som Amnesty

også sier så foregår de fleste drap i ukontrollert raseri eller sjalusi. Undersøkelser viser at i 9 av 10 drap så planlegges drapet i mindre enn 10 sekunder og at dødsstraffen ikke virker mer avskrekkende enn fengselstraff. Derfor er det grunn til å mistenke at bakenforliggende normer og holdninger spiller en større rolle enn trusselen om dødsstraff når drap gjennomføres.

7024201[/snapback]

Nå var spørsmålet hverken hevndrap eller hvorvidt dødsstraff har en avskrekkende effekt... Merk deg bruken av ordet "initiativtaker", dvs. den som initierer handlingen i første omgang. Det kan ikke være pårørende sin familie - eller staten på vegne av offeret for den saks skyld.

 

Spørsmål til deg: Er ikke gjengjeldende makt det samme som hevn?

Da definisjonen på hevn er "gjengjeldelse for skadeværk/urett", er det få som kan betvile at dødsstraff i den form det blir brukt i USA er det samme som hevn.

Lenke til kommentar
Nå var spørsmålet hverken hevndrap eller hvorvidt dødsstraff har en avskrekkende effekt... Merk deg bruken av ordet "initiativtaker", dvs. den som initierer handlingen i første omgang. Det kan ikke være pårørende sin familie - eller staten på vegne av offeret for den saks skyld.

 

7025446[/snapback]

Jeg har ikke påstått at det første drapet er blodhevn, det er det per definisjon ikke, så jeg trenger ikke svare på det spørsmålet. Hvis jeg likevel skal begi meg inn på det så vil jeg klargjøre at det selvsagt også er andre faktorer som spiller inn som årsaker for de høye drapsratene i USA. Våpentilgangen og mangelen på en velferdstat med et tilfredstillende sosialt støtteapparat er nevnt. Fattigdom fører til desperate og ydmykede mennesker. I USA er det ca 36 millioner som lever under fattigdomsgrensen.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Våpentilgangen og mangelen på en velferdstat med et tilfredstillende sosialt støtteapparat er nevnt. Fattigdom fører til desperate og ydmykede mennesker. I USA er det ca 36 millioner som lever under fattigdomsgrensen.

7026521[/snapback]

 

Norge har ikke vært rikt før i nyere tid, men tilgangen på våpen har bare blitt strengere ettersom vi har blitt rikere. Inntil på slutten av 1970-tallet var alle typer hagler i fritt salg. Inntil 1990 kunne man kj0pe seg en vanlig s/s- eller o/u-hagle i en sportsbutikk gitt at man var over 16 år. På 40/50/60-tallet hadde nordmenn langt lavere levestandard enn fattige amerikanere i dag, men allikavel så tok vi ikke livet av hverandre i stor skala. Voldskrimnaliteten i USA skjer i stor grad mellom svarte i kriminelt belastede nabolag og er mine øyne i stor grad en konsekvens av et kulturelt problem.

Lenke til kommentar
Nå var spørsmålet hverken hevndrap eller hvorvidt dødsstraff har en avskrekkende effekt... Merk deg bruken av ordet "initiativtaker", dvs. den som initierer handlingen i første omgang. Det kan ikke være pårørende sin familie - eller staten på vegne av offeret for den saks skyld.

 

7025446[/snapback]

Jeg har ikke påstått at det første drapet er blodhevn, det er det per definisjon ikke, så jeg trenger ikke svare på det spørsmålet. Hvis jeg likevel skal begi meg inn på det så vil jeg klargjøre at det selvsagt også er andre faktorer som spiller inn som årsaker for de høye drapsratene i USA. Våpentilgangen og mangelen på en velferdstat med et tilfredstillende sosialt støtteapparat er nevnt. Fattigdom fører til desperate og ydmykede mennesker. I USA er det ca 36 millioner som lever under fattigdomsgrensen.

7026521[/snapback]

Med andre ord kan vi etter resonnementer i diskusjonen, konkludere med at:

 

a) Dødsstraff kan øke sjansen for at enkelte tar saken i egne hender, og straffer mistenkte i frykt for at rettssystemet ikke skal klare å gjøre jobben sin.

 

b) For øvrig er det ingenting som tyder på at dødsstraff påvirker drapsstatistikken.

 

Når det gjelder andre nevnte faktorer, ser det ut som at våpentilgang ikke har noe å si for antall drap. Å gi velferdsstaten æren for lav kriminalitet er alene et syltynt argument, da du først må vise til at majoriteten av drapene blir gjennomført fordi angriper trenger penger til næringsmidler eller livsnødvendige medikamenter -- heller enn penger til dop, gjengoppgjør, en fin bil etc. Jeg har ikke grunnlag for å hevde det ene eller andre, men jeg har vanskelig for å tro at særlig mange drapsmenn i USA gjør det de gjør for å fylle magen.

Lenke til kommentar
USA prøver å fremstå som det perfekte samfunn, så da lurer jeg på: hvorfor har USA, som kun har 4,5% av verdens befolkning, 70% av alle psykoene ? Hva er det som gjør dette ?

 

Versågod, diskuter, forklar:

7001984[/snapback]

 

Jeg er sikker på at det er like mange "psykoer" i Kina eller Russland.

 

Det er den venstre-sidede (takk og lov) media-og-sosial-staten Norge som fokuserer på USA. Vi ville kanskje fousert mindre på USA dersom det var en mer liberal president i USA, som gjorde noe med det rekordlave sosiale nivået i statene, og som ikke bryr seg om alle andre land *framfor* sitt eget.

 

Om det hadde vært en president som kan holde en tale, så hadde det sikkert vært bra, det også...

 

MEN...

 

Vi bryr oss mer om USA enn vi gjør om resten av stormaktene-- fordi USA er den største trusselen mot vår sikkerhet, i dag-- av den grunn at USA gjør *hele* "vesten" til et generellt hatobjekt for og i mange land i midt-østen og noen land i asia.

 

Det er ikke snakk om å gi avkall på alt som heter demokrati for å blidgjøre muslimer, eller å hate USA -- men jeg og mange andre på venstresiden tror ikke USA sin politikk gjør midt-østen mer samarbeidsvillig og medgjørelig med den nåværende presidenten.

 

Derfor fokuseres det på negative ting i USA, og ikke på Kina og Russland; fordi vi har nærere bånd til USA, og USA er akkurat nå med på å gjøre verden til et dårligere sted for amerikanere; USA skylder

 

2.400.000.000.000 dollar

 

til andre land;

Inkludert: Kina, Polen, IRAK

 

Denne gjelden øker; og USA er *avhengig* av Kina for å ikke synke ned under "the Point of No Return" --

Hvor krig med hvem som helst er *eneste* løsning for USA for å ikke havne i evig gjeld.

 

Husk at halvparten av oljefondet *vårt* er investert i USA -- et land som skylder 20% av alle penger alle land i verden skylder til andre land.

Lenke til kommentar

Bodd i USA i snart to maaneder, og det er to vesentlige ting som jeg ser er en grunn til at det finnes saa mange gale folk her.

 

1: Alt for strenge lover. USA er overbeskyttende. Her hvor jeg bor har du ikke lov til aa vaere ute etter klokken 01:00 AM hvis du er under 18 aar. Er du under 16 aar maa du vaere inne innen 10:30 PM. Festing er totalforbudt. Blir du her tatt i festing havner du paa glattcellen for natten, en stor bot, mister jobben og blir kastet ut av sportsteamet. Det samme skjer hvis du ikke drikker i det hele tatt. Det jeg da vil frem med er at folk her vil gjoere det som er ulovlig. De trosser grensene, siden de har saa ufattelig strenge lover. De faar et kick av aa gjoere dette. Av min skole med litt over 1100 elever, kan jeg trygt si at i alle fall 800 drikker og royker marihuana en gang i maaneden eller mer. Enkelte gaar ogsaa paa litt hoyere stoffer, slik som meth og kokain. Naa sier jeg ikke at drikking er saa veldig farlig. Vi i Norge gjoer det hele tiden. Men det kicket de faar av dette, faar dem til aa gjoere mer ulovlige ting for aa utvide dette. Og dette bare fortsetter og fortsetter.

 

2: Religion. Hver eneste Amerikaner som jeg har moett er kristen. Og jeg snakker ikke kristen som enkelte er i Norge, men jeg mener at de gaar i kirken to ganger i uken, leser bibelen paa senga. De forventer at alle tror paa det samme som du. Jeg har faatt mange snaale og nesten sure blikk naar de faar hoere at jeg er en ateist. Religion skaper fremmedfrykt. Fremmedfrykt skaper hat. Jeg sier ikke at dette er alle. De fleste amerikanere er veldig hyggelige og imotekommende. Men det er noen faa. Og USA inneholder mange mennesker. Derfor blir det litt mer enn bare noen faa. Og en blanding av grunn nummer en og to kan bli en ganske saa kraftig, forskrudd mennesketanke.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Nå var spørsmålet hverken hevndrap eller hvorvidt dødsstraff har en avskrekkende effekt... Merk deg bruken av ordet "initiativtaker", dvs. den som initierer handlingen i første omgang. Det kan ikke være pårørende sin familie - eller staten på vegne av offeret for den saks skyld.

 

7025446[/snapback]

Jeg har ikke påstått at det første drapet er blodhevn, det er det per definisjon ikke, så jeg trenger ikke svare på det spørsmålet. Hvis jeg likevel skal begi meg inn på det så vil jeg klargjøre at det selvsagt også er andre faktorer som spiller inn som årsaker for de høye drapsratene i USA. Våpentilgangen og mangelen på en velferdstat med et tilfredstillende sosialt støtteapparat er nevnt. Fattigdom fører til desperate og ydmykede mennesker. I USA er det ca 36 millioner som lever under fattigdomsgrensen.

7026521[/snapback]

Med andre ord kan vi etter resonnementer i diskusjonen, konkludere med at:

 

a) Dødsstraff kan øke sjansen for at enkelte tar saken i egne hender, og straffer mistenkte i frykt for at rettssystemet ikke skal klare å gjøre jobben sin.

 

b) For øvrig er det ingenting som tyder på at dødsstraff påvirker drapsstatistikken.

 

Når det gjelder andre nevnte faktorer, ser det ut som at våpentilgang ikke har noe å si for antall drap. Å gi velferdsstaten æren for lav kriminalitet er alene et syltynt argument, da du først må vise til at majoriteten av drapene blir gjennomført fordi angriper trenger penger til næringsmidler eller livsnødvendige medikamenter -- heller enn penger til dop, gjengoppgjør, en fin bil etc. Jeg har ikke grunnlag for å hevde det ene eller andre, men jeg har vanskelig for å tro at særlig mange drapsmenn i USA gjør det de gjør for å fylle magen.

7041197[/snapback]

 

Desperasjon er et typisk trekk for folk i lavere klasser -- stress og desperasjon kan sammen føre til drap.

 

Stress i den forstand at vedkommende føler at han eller hans verdensoppfatning er truet. Stress er et instinkt som tvinger dyr og mennesker til å flykte, eller reagere voldelig. Menn reagerer ofte voldelig under stress; vi knuser tastaturet, skubber noen, slår i bordet, roper og skriker.

 

Desperasjon er et underliggende stress -- et stress som følger vedkommende til enhver tid. Maktesløshet, noe man ikke *kan* flykte fra.

Økonomiske problemer, familie- og kultur-problemer -- ting som i større skala vil utgjøre samfunnsproblemer når det gjelder en gruppe.

 

Når personer føler at det ikke finnes noen løsning; For eksempel:

 

Konen vil ta med seg barna -- ta med seg livet til vedkommende -- og etterlate vedkommende i en situasjon han ikke kan makte å forstå -- Et liv uten grunnen til at han føler han lever. Så føler han et sinnsykt stress.

Han blir sint -- fordi det ikke går an å flykte problemet, fordi problemet gjelder hans umiddelbare sikkerhet og hans verdensoppfatning og liv.

 

Det har ingenting med vedkommendes moralske syn å gjøre; men hvilke alternativer initiativtageren vet om *akkurat* der og da.

 

Mangel på utdannelse; manglende kunnskaper fører til at personer ikke klarer å se alle utveier på problemer -- problemer som andre mer ressurssterke mennesker (på akademiske og økonomiske måter) makter å finne ut av.

 

Kanskje drapsmannen i eksempelet over drepte kona.

Uten der og da å tenke på at, åpenbart:

-Barna vil ikke ha noen foreldre igjen.

-Han vil bli straffet, og kanskje bli drept av staten

-Foreldrene hans vil miste sønnen sin

-Foreldrene hennes vil miste datteren og svigersønnen

-Samfunnet vil miste to arbeidere

-Samfunnet kan måtte ta i mot to barn som må omplaseres

 

Planlagte drap, tror jeg, skyldes i større grad egosime og sjalusi(-- som i motsetning til idioti og desperasjon--) er den mer vanlige formen for drap vi ser i Norge.

 

(Hadde bare ti minutter på å skrive i friminuttet...)

Lenke til kommentar

Hvis dette er riktig så kan grunnen kanskje være:

 

Dårlig helsevesen og da særlig for psykiske tilfeller.

 

En gammel men ( stolt ) tradisjon i vesten at man skulle ordne opp selv.

 

Ett variert utvalg av grupperinger fra de moderate til ett utall av ekstreme grupperinger der alt fra Religion, Nasjonalisme, Facisme er ene og alene veien å gå.

 

Levekårsforskjeller der mangel på arbeide, skole, utdannelse og ghettoer kommer inn, også innvandring fra sør.

Lenke til kommentar
USA prøver å fremstå som det perfekte samfunn, så da lurer jeg på: hvorfor har USA, som kun har 4,5% av verdens befolkning, 70% av alle psykoene ? Hva er det som gjør dette ?

 

Versågod, diskuter, forklar:

7001984[/snapback]

 

 

Se da for dere 300 millioner nordmenn og prøv å tenk dere hvor mange insidenter vi hadde hatt da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...