Patience Skrevet 3. oktober 2006 Skrevet 3. oktober 2006 Hei På'an igjen Ubuntuen må gjøre seg kostbar. Jeg forsøker å mounte /dev/sdb5 til skrivebordet.. Men ikke snakk om at den skal dukke opp.. Hva gjør jeg galt? Fint om dere kan forklare grunnleggende. Å pælme ut med masse koder sier meg nada.. Thx :-)
Palme Skrevet 3. oktober 2006 Skrevet 3. oktober 2006 Hva er det du nøyaktig har gjort? mount /dev/sdb5 skrivebord? Først må du opprette en mappe med feks.: mkdir /home/dinbruker/Desktop/mappe Så må du mounte den, som root. Feks. sudo ( eventuelt su - ) mount /dev/sdb5 /home/dinbruker/Desktop/mappe Må muligens gjøres litt anderledes avhengiv av hvilket filsystem det er på partisjonen.
zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) mount i media, da skal den komme opp sudo mount /dev/sdb5 /media/sdb5 må da også lage mappen sdb5 i /media med mkdir /media/sdb5 edit: følges da baklengs, først lage mappe så mounte. Endret 4. oktober 2006 av zeltex
Palme Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) mount i media, da skal den komme oppsudo mount /dev/sdb5 /media/sdb5 må da også lage mappen sdb5 i /media med mkdir /media/sdb5 edit: følges da baklengs, først lage mappe så mounte. 6998217[/snapback] Popper partisjonen opp på skrivebordet om du mounter mapper i /media i andre distroer en Ubuntu? Endret 4. oktober 2006 av Lassie
zeltex Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Popper partisjonen opp på skrivebordet om du mounter mapper i /media i andre distroer en Ubuntu? 6998685[/snapback] Det skal jeg ikke si sikkert. Har brukt ubuntu i all for lang tid nå, siden det kom ut i høst 04. Og husker ikke/vet ikke om det er slik i feks SUSE og FC. Men vil tro det funker, hvis ikke kan en vel bare lage symlink med ln -s /media/disk ~/Desktop/disk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå