Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav NRK-kvalitet for NextGenTel-kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et mulig senario for at vi kan legge skylden på NGT (som artikkelen har gjort) er at NGT har satt en båndbredde begrensning mot NRK sitt nett på Nix'en. Det kan skyldes at NRK tar hele kapasiteten NGT har mot Nix, og NGT vil sørge for kapasitet til de andre aktørene på Nix'en og NGT vil ikke utvide kapasiteten mot Nix'en. Da kan vi legge skylden på NGT og frikjenne NRK for alt ansvar.

 

Men dette er bare teorier og de eneste som vet dette er de som jobber med nettverket til NGT og NRK. Og jeg tar alttid litt med klype salt hva en markedsdirektør sier, siden det er mange lag med sjefer mellom han og teknikerene på gulvet som vet årsaken.

Lenke til kommentar
Et mulig senario for at vi kan legge skylden på NGT (som artikkelen har gjort) er at NGT har satt en båndbredde begrensning mot NRK sitt nett på Nix'en. Det kan skyldes at NRK tar hele kapasiteten NGT har mot Nix, og NGT vil sørge for kapasitet til de andre aktørene på Nix'en og NGT vil ikke utvide kapasiteten mot Nix'en. Da kan vi legge skylden på NGT og frikjenne NRK for alt ansvar.

 

Men dette er bare teorier og de eneste som vet dette er de som jobber med nettverket til NGT og NRK. Og jeg tar alttid litt med klype salt hva en markedsdirektør sier, siden det er mange lag med sjefer mellom han og teknikerene på gulvet som vet årsaken.

6979869[/snapback]

 

Ja, det er en muligheten, essensen er vel egentlig følgende (mer eller mindre), de som struper trafikken, vær det NRK eller NGT har skylda(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

NRK leverer enorme mengder med streaming-materiale, gratis, til alle norges bredbåndskunder, og jeg er sikker på at de andre ISPene gnir seg i hendene av glede når de leser om NexGenTel sin, etter min mening, grove stratregiske feil. NRK har etter min mening bygget opp sannsynligvis norges beste streaming-tjeneste og å ikke tilby denne på en skikkelig måte vil nok være direkte konkuransevridene i disfavør av NexGenTel. For min egen del så hadde jeg kuttet ut den ISPen som la seg på NexGenTel sin linje i dette spørsmålet

 

Det er på en måte spesielt trist at det er NexGenTel som gjør denne feilen pga de har jo vært et eksempel til etterlevelse når det gjelder å tilby bredbåndstjenester med høy ytelse og lav pris. Det er jo nesten litt trist at et selskap med nesten 200' kunder gjør seg upopulær pga et beløp som etter all sannsynlighet er lommerusk å regne.

 

Men desverre for de andre ISPene, jeg tror neppe at denne begrensingen blir langvarig...Til det er vel også NexGenTel litt for glad i kundene sine.

Lenke til kommentar
Et mulig senario for at vi kan legge skylden på NGT (som artikkelen har gjort) er at NGT har satt en båndbredde begrensning mot NRK sitt nett på Nix'en. Det kan skyldes at NRK tar hele kapasiteten NGT har mot Nix, og NGT vil sørge for kapasitet til de andre aktørene på Nix'en og NGT vil ikke utvide kapasiteten mot Nix'en. Da kan vi legge skylden på NGT og frikjenne NRK for alt ansvar.

 

Men dette er bare teorier og de eneste som vet dette er de som jobber med nettverket til NGT og NRK. Og jeg tar alttid litt med klype salt hva en markedsdirektør sier, siden det er mange lag med sjefer mellom han og teknikerene på gulvet som vet årsaken.

6979869[/snapback]

 

NRK tar hele kapasiteten NGT har mot NIX? .... hva er det du røyker for noe? Hele backbonet er koblet opp mot NIX. Om du hadde ganget NRK traffikken med 1000 på en travel dag, så hadde selv det blitt en dråpe i havet i forhold til den totale kapasiteten opp mot NIX.

 

Sorry, men den teorien der er litt langt ut på landet. man skal være forsiktig å legge skylda for fort, uansett hvem du mistenker, men det du kan banne på er ihverfall at pressen 99% sikkert har misforstått situasjonen slik de alltid gjør når tekniske ting er involvert. Å legge skylden på part A eller B basert på hva diverse aviskilder skriver er omtrent like vitenskapelig som å trekke navnene ut av en lotto-maskin.

 

Hvis trafikken for streamet video virkelig går gjennom NIX (jeg har ikke sjekket selv, selv om det neppe hadde vært så vanskelig å spore opp), så kan jeg ikke se at sperren kan være på noen annen side enn NRK. Ihverfall ikke sånn rent teknisk. Om NGT får lavere hastighet pga. de ikke er med å betaler for NRK's pipe ut til kundene så blir det jo noe helt annet. Da er det å regne som en ekstratjeneste. En bonus, på lik linje med at du får gratis antivirus med i noen typer internet abbonement f.eks. Spørsmålet er jo bare - hvorfor i alle dager må vi da indirekte betale for NRK's tilbud når vi allerede betaler sabla mye lisenspenger? Når NRK er sponset av hele norges folk, så synes jeg alle tilbud også burde være åpent tilgjengelig til hele befolkningen uavhengig av ISP o.l.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvem som har skylden her skal jeg ikke prøve meg på. Men det er begrenset kapasitet på NIX. F.eks. har NIX1 4 10Gbps porter, 28 1Gbps-porter og 48 100 Mbps-porter. NIX1 er den største og har de aller fleste ISP'ene i norge tilkoblet. Siden det bare er 4 10 Gbps tilkoblinger her vil det være mange ISP'er som har begrenset med kapasitet til NIX.

 

NIX2 brukes som et backuppunkt til NIX1, hvor alle som er koblet på NIX2 også er koblet på NIX1 med minst den samme hastigheten.

Her er det 16 1 Gbps-porter og 48 100 Mbps-porter. NRK har tilkobling på NIX1, hvor de mest sannsynlig bare har en 1 Gbps tilkobling.

 

For streaming er det hovedsaklig plassert utstyr hos de store ISP'ene for å avlaste trafikken mot NIX, eventuelt ha egne tilkoblinger. All trafikk via NIX er til og fra norske adresser, mens trafikk til utlandet går via egne tilkoblinger alle som er koblet til NIX er nødt til å ha.

 

(kilde: nix.no)

Lenke til kommentar
OK. Tror ikke de fleste her ser hva som mest sansynligvis skjer (og noen her har prøvd å forklare). Trafikken fra NRK til NGT går ikke via NIX, men direkte fra NRK til NGT. NGT er ikke interessert i å øke kapasiteten fra NRK til sitt stamnett og NRK er ikke interessert i misfornøyde kunder. Derfor setter da NRK ned streamhastigheten for at de skal unngå hakking og klaging fra NGT kunder. Jeg kan igrunn skjønne begge parter, men NGT tjener jo store penger på å ha direkte linje til NRK i stedet for å ta trafikken via NIX og betale penger til andre ISP'er for å få routet trafikken igjennom der.

6979328[/snapback]

 

Morsomt, hvorfor vil NGT spare penger på å ha en egen linje mot NRK når begge parter har allerede en egen forbindelse mot Nix? Som de betaler fastpris på uavhengig av forbruk? For du vet at Nix ikke tar betalt for trafikken? Prislisten hos Nix

 

Og siden du ikke trodde at trafikken når vi tracerter mot NRK ikke går via Nix, hvorfor får vi da opp ip-adressen til NRK som Nix har tildelt de? Se på linken om du går nedover siden til du ser NRK og ip-adresse 193.156.90.50

 

Som du sikkert ha forstått ikke vær så bombastisk på noe du ikke vet nok om.

 

Jeg utaler meg om trafikken som går ifra NGT til NRK, det kan selvfølgelig være utenom Nix'en når det gjelder andre ISP'er.

6979441[/snapback]

 

Fjo. Forklarte meg kanskje litt dårlig (samtidig som jeg burde husket ip-rangen til NIX). Vet at hos NIX betaler man fastpris uansett trafikk. Jeg antok også at NRK var peeret via en eller annen ISP og ikke var direkte tilkoblet NIX og så feil tok jeg. Det jeg prøvde (sikkert på en dårlig måte) å få frem er at for NGT koster det mindre penger å ha NRK koblet mot sitt nett enn at trafikken går via NIX. Greit nok at man ikke betaler for trafikken over NIX, men NRK-trafikken via NIX går jo utover resten av trafikken fra nettet dems. Ved å peer'e opp med NRK utenom NIX vil gjøre at trafikken blir mindre i peakperioder og det tar lenger tid før de trenger å oppgradere sin link mot NIX og dermed sparer penger der, mens det å koble opp NRK i sitt eget nett vil mest sansynlig være billigere.

 

Det at Catch peerer gjennom NIX er ikke overraskende. De har en mye lavere kundemasse og er dermed ikke like "avhengig" i å prøve å holde trafikken utenom NIX.

Lenke til kommentar

I fare for og drite meg ut her så vil det si at NRK ikke vil betale for flere oppkoblinger til NIX`en ? Her skal NGT betale for egne og bedre linjer mot deres tjenester ? In that case, er det joh NRK som struper linjene eller krever at ngt skal strupe for og ikke stenge dem helt av noe de ikke kan.

Lenke til kommentar
Sjekk denne artikkelen. Har den siste tiden slitt med at alt innhold på NRK har vært umulig å se på maksinnstillingene (900kb). Dette til tross for at jeg har NGT sitt bravo abb. Kom i dag over denne aftenposten artikkelen som forklarte at dette skyldtes at NGT begrenser hastigheten til NRK. Antakelig fordi de har en avtale med TV2 om kjøp av tv-innhold på nett.

 

Mitt utgangspunkt er at når jeg betaler en nettleverandør for bredbånd, så skal jeg ha den linjen jeg faktisk betaler for, også er det opp til meg å definere bruken av dette. fortsetter trenden som vi ser med Telenor kabel bredbånd og NGT ender vi vel til slutt opp med å ha ADSL+ linje som kun kan brukes til å laste ned nettaviser  :mad:

 

Tenker det er en del andre NGT kunder her på forumet som har opplevd det samme. Kanskje vi skal klage til forbrukerrådet, kan jo ikke være lov å sette slike begrensinger på bruken av internett en faktisk betaler for!

 

Ole

6967192[/snapback]

 

 

Herregud. For 1 uke siden lukka telenor alle portane min bortsett fra port 80, 90, 130 så eg kunne kin surfre på nette. Uten å gi beskjed seff. Sendte ein laaang mail med alle de verste glosene eg har lært op igjennom mit 21 årige liv. Portene ble opna ganske raskt igjenn for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Når mediet, som NRK, legger ut gratisinnhold, har vi ikke samme motivasjon for å ta slike investeringer, sier Ågnes.

 

Men no som dette har kome ut blant folk må då vel NGT bli ei smule meir motivert? Akkurat no angrar eg på at eg akkurat har tinga og fått linje frå NGT, ikkje fordi eg er totalt avhengig av web-TV frå NRK, men fordi eg syns dette er ein dum måte å spare pengar på. Mange syns jo web-TV er kjekt å bruke, tingar kanskje ei stor linje frå f.eks. NGT som har gode prisar, som andre har nevnt, for at dette skal gå knirkefritt.

 

Håpar dette endrar seg, kan ikkje skjønne at NGT ikkje kjem til å gjere noko med det, har dei ikkje ein kundemasse å behalde kanskje? Blir i alle fall ikkje meir NGT på meg i framtida dersom det vert verande slik det er.

Lenke til kommentar

Utifra det siste som er kommet opp, så kan det jo virke som det er NGT som har begrenset den totale hastighet mot NRK, men det er NRK selv som ikke lar NGT kunder få muligheten engang til å prøve seg på 900 kbit båndbredden.

Vet å åpne en 900 kbit stream som NGT kunde viser det seg at det ikke er noe problem, så for meg så NRK kunne godt ha latt oss ha muligheten til å velge... da kunne vi heller ha gått ned på hastigheten dersom det ikke hadde vært tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Som artikkelen hos ITavisen nevner så er dette i store og hele et spørsmål om nettnøytralitet. Et godt eksempel på dette i dette innlegget er innlegget ifra Doolittle, som tyder på at TV2 krever avtale med ISP'en for å tillate høy båndbredde.

 

Og da er spørsmålet i denne diskusjonen hvem av de som krever dette NGT/NRK tilfellet.

Lenke til kommentar
Sjekk denne artikkelen. Har den siste tiden slitt med at alt innhold på NRK har vært umulig å se på maksinnstillingene (900kb). Dette til tross for at jeg har NGT sitt bravo abb. Kom i dag over denne aftenposten artikkelen som forklarte at dette skyldtes at NGT begrenser hastigheten til NRK. Antakelig fordi de har en avtale med TV2 om kjøp av tv-innhold på nett.

 

Mitt utgangspunkt er at når jeg betaler en nettleverandør for bredbånd, så skal jeg ha den linjen jeg faktisk betaler for, også er det opp til meg å definere bruken av dette. fortsetter trenden som vi ser med Telenor kabel bredbånd og NGT ender vi vel til slutt opp med å ha ADSL+ linje som kun kan brukes til å laste ned nettaviser  :mad:

 

Tenker det er en del andre NGT kunder her på forumet som har opplevd det samme. Kanskje vi skal klage til forbrukerrådet, kan jo ikke være lov å sette slike begrensinger på bruken av internett en faktisk betaler for!

 

Ole

6967192[/snapback]

 

 

Herregud. For 1 uke siden lukka telenor alle portane min bortsett fra port 80, 90, 130 så eg kunne kin surfre på nette. Uten å gi beskjed seff. Sendte ein laaang mail med alle de verste glosene eg har lært op igjennom mit 21 årige liv. Portene ble opna ganske raskt igjenn for å si det sånn :p

6984190[/snapback]

 

 

Eh, veit du kvifor dei stengte portene? Det er pga at maskina di sprer virus og andre ting på nettet til telenor, det vil dei ikkje ha, og derfor stenger deg ute. Du kunne sjølv ha fjerna virusa og åpna portne sjølv via www.online.no

 

Økt sikkerhet for ADSL

 

Dersom du ønsker en høyere sikkerhet kan du benytte Telenor Plus sin aksessliste. Med denne funksjonen gjør du det vanskeligere for andre å få tilgang til din PC, mens du selv surfer like godt på nettet.

Denne funksjonen stenger en del porter på din PC som blant annet rommer trafikk som ip-telefoni, peer to peer og lignende. Dette er trafikk som kan tappe av kapasiteten din. Enkelt sagt vil det si at filteret tillater det meste av trafikken som blir generert fra deg ut til Internett, og sperre for det meste som blir sendt til deg fra Internett. Dette for å redusere uønsket trafikk inn til deg, som vil redusere din hastighet.

MERK:

 

Hvis du oppdager at noen tjenester slutter å virke, kan du fjerne filteret for å sjekke om det er det som er årsaken.

Har du installert wlan (trådløst nettverk), må du selv sørge for nødvendig sikkerhet. Denne funksjonen er kun laget for din trafikk til Internet, ikke ditt trådløse nett.

Denne funksjonen vil ikke fungere før du har logget deg ut og inn igjen.

 

Du har ingen aksessliste i bruk.

  Jeg ønsker å bruke aksessliste. 

  Jeg ønsker ikke å bruke aksessliste.

 

Det var off topic, nå ontopic.

 

Om dere skal sjå NRK Webtv så får dere skifte isp da, om det er det som er viktigst for dere. Skift til ein som har avtale med NRK.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg tok feil.... Bare les her: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=341620

6984154[/snapback]

"NRK og NGT skal være i dialog for å fine en måte å løse problemene på. NGTs Morten Ågnes var i dag ikke tilgjengelig for kommentar."

 

Vil tippe at Ågnes og Co er litt svette i dag. Vi må ikke la de slippe unna når de prøver å styre nettbruken på en slik usympatisk måte.

Lenke til kommentar

En betaler lisenspenger til NRK.

NRK har ikke kraftig nok linje ut av bygget til å la alle se i høy hastighet.

At noen ISP-er har avtaler med NRK om å få streamet bedre kvalitet til deres kunder er jo bare tull.

En har da like mye rett til å få like bra kvalitet på nett tv-en om man har NGT eller ventelo...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...