Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bridge PPPoA NextGenTel LØST!


Anbefalte innlegg

Jeg har Speedtouch 516 med PPPoE tilkobling. Hvordan kan jeg enkelt sette dette i bridge-modus?

 

En annen ting: Ser du skriver du bruker en linuxmaskin som router. Kan du anbefale noe som en nybegynner kan bruke? Skulle gjerne ha hatt en litt mer avansert router, vil ha båndbreddestyring som funker skikkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For deg skal det visstnok være utrolig lett å få satt deg i bridge modus, da du ikke trenger å sette opp denne PPTP relay serveren, som vi PPPoA brukere må gjøre.

 

Enkleste måten å teste på, er å opprette en PPPoE tilkoblingen i windows, det skal i utgangspunktet fungere rett ut av boksen.

 

En grei nybegynner distro med båndbreddestyring kan være f.eks clarkconnect, ipcop, m0n0wall o.l

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har surf fra NGT via telenor sine linjer.

 

Routeren min er en ST585i som jeg har kobla til wan porten til min dlink-4300.

 

Fulgte guiden , måtte forandre addr 1.32 til 8.35 for å få kontakt.

 

=>:ppp relay flush

=>:eth flush

=>:atm flush

=>:ppp flush

=>:atm phonebook flush

=>:saveall

=>:atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=8.35

=>:service system modify name=PPTP state=enabled

=>:saveall

 

Satte mtu til 1400 .

Satte PPTP Server Address: til 10.0.0.1 (tidligerre i posten stod det at denne settes til 10.0.0.138 , men det virket ikke)

 

 

 

Kommer på nett med pppt fra min dgl-4300.

Linja er meget ustabil kobler ned ofte (dsl lampa ), samt at wow har en ping på opp til 12s!!! .

Porter blir åpnet via upnp på min dgl-4300.

 

Noen som har peiling på hvorfor linja er så ustabil og ping mot wow er så pass høy.

 

Kan dette ha noe med MTUen.

Endret av Gausus
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
EDIT: Forøvrig måtte vi bruke en iptables regel, for å endre MTU størrelsen på alle pakkene som går fra mitt nettverk og ut mot det store spindelvevet.

Svarer litt på mitt eget innlegg her. Etter en stund har jeg funnet ut den egentlige grunnen til endel problemer med connections mot google osv(vel kanskje ikke helt, men bedre løsning). Det viser seg det at når pakkene går gjennom flere routere, så mister den informasjon om hvor stor retur pakken skal være, dette vil da føre til at pakken bare blir droppet. Det vi endte opp med å gjøre i gateway min, var å "clampe" størrelsen inni pakken, slik at den kommer riktig frem.

iptables -t nat -A POSTROUTING -p tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --clamp-mss-to-pmtu

Lenke til kommentar
Har surf fra NGT via telenor sine linjer.

 

Routeren min er en ST585i som jeg har kobla til wan porten til min dlink-4300.

 

Fulgte guiden , måtte forandre addr 1.32 til 8.35 for å få kontakt.

 

=>:ppp relay flush

=>:eth flush

=>:atm flush

=>:ppp flush

=>:atm phonebook flush

=>:saveall

=>:atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=8.35

=>:service system modify name=PPTP state=enabled

=>:saveall

 

Satte mtu til 1400 .

Satte PPTP Server Address: til 10.0.0.1 (tidligerre i posten stod det at denne settes til 10.0.0.138 , men det virket ikke)

Dette har jeg også funnet ut etter lenge og vel :>

 

Men jeg har et annet problem. Jeg har ingen som helst form for DNS-resolvement. Jeg mottar en DNS-server gjennom pptp-broen, men jeg kan ikke slå opp noen navn, og alt ender i unknown host. Kan dette ha noe med aktivering til NGT å gjøre, eller er det andre ting ute å går her?

Lenke til kommentar

Nope, får ikke opp noen som helst form for ip når jeg bruker domener. Mottar forresten 217.13.7.140 som dns-server fra NGT, og jeg kan pinge den ihvertfall.

Har ikke mulighet til å prøve en ny dns-server akkuratt nå, har pakket ned ettersom jeg skal reise bort idag, men skal prøve det ut neste gang. Jeg hadde prøvd noen andre, dersom jeg hadde dem i hodet dog ;)

Endret av art3mis
Lenke til kommentar

Prøvde allikevel. Forsøk på å åpne 193.69.165.21 i links fra gateway gir: Operation not permitted.

Bak pc-en gir det tidsavbrudd aka timeout. Jeg kan pinge ip-en, men høy ms, fra 20-200.

 

# ping www.vg.no
ping: cannot resolve www.vg.no: Host name lookup failure

# ping 193.69.165.21
PING 193.69.165.21 (193.69.165.21): 56 data bytes
64 bytes from 193.69.165.21: icmp_seq=0 ttl=248 time=177.908 ms
64 bytes from 193.69.165.21: icmp_seq=1 ttl=248 time=176.229 ms

Dette var med dns fra NGT.

Får akkuratt det samme med de du oppgav:

# cat /etc/resolv.conf
domain local
nameserver 195.159.0.100
nameserver 195.159.0.200

# ping 195.159.0.200
PING 195.159.0.200 (195.159.0.200): 56 data bytes
64 bytes from 195.159.0.200: icmp_seq=0 ttl=56 time=58.529 ms

# ping www.vg.no
ping: cannot resolve www.vg.no: Host name lookup failure

# ping 193.69.165.21
PING 193.69.165.21 (193.69.165.21): 56 data bytes
64 bytes from 193.69.165.21: icmp_seq=0 ttl=248 time=115.822 ms
64 bytes from 193.69.165.21: icmp_seq=1 ttl=248 time=114.380 ms

 

:(

Håpte at dette kunne være noe, men takk for tips :>

Endret av art3mis
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

ENDELIG! :D

 

Jeg har prøvd oppsettet med en Speedtouch 516i til WinXP og det fungerte helt flott.

Nåværende oppsett er med Speedtouch 516i til en D-Link DIR 655 router. Upåklagelig og milevis unna porthelvete med Speedtouchen.

 

(NGT kundeservice kan btw dra en viss plass...)

 

Hvis noen lurer på noe angående liknende oppsett er det bare å sende PM, så kan jeg forklare her. Det tok meg tre kvelder. Kjipt hvis alle andre må knote like mye.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
ENDELIG! :D

 

Jeg har prøvd oppsettet med en Speedtouch 516i til WinXP og det fungerte helt flott.

Nåværende oppsett er med Speedtouch 516i til en D-Link DIR 655 router. Upåklagelig og milevis unna porthelvete med Speedtouchen.

 

(NGT kundeservice kan btw dra en viss plass...)

 

Hvis noen lurer på noe angående liknende oppsett er det bare å sende PM, så kan jeg forklare her. Det tok meg tre kvelder. Kjipt hvis alle andre må knote like mye.

 

Jeg et lignende problem med min DIR-635 router og 516i modem. Jeg har brukt metoden beskrevet i emnet og satt opp PPPOA over PPTP. Og så prøver jeg å koble meg opp med DIR-635 med PPTP, men ingenting skjer. Den vil ikke connecte. Jeg bruker dynamisk ip og riktig passord.

 

Så prøvde jeg å bruke Vista sin VPN klient og koble oppt til modemet, og det GIKK!? Internet funker fint da. Jeg lurer på hva som kan være galt. Har noen lignende opplevelser? Er det andre innstillinger i DIR-635 som må slås av/på for at PPTP skal fungere?

 

DLinken er av hardware versjon A1 og firmware 1.09.

 

Jeg antar denne er problemet, siden jeg får koblet opp til internet med PPTP på Vista.

 

mvh,

Tomas

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...