Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bridge PPPoA NextGenTel LØST!


Anbefalte innlegg

En venn av meg er i besittelse av en ADSL2+ linje fra NextGenTel som benytter seg av PPPoA. Han har en SpeedTouch 516i-modemruter som gjør all form for routing i nettet. Jeg vet da tilfeldigvis om alle fordelene med å gjøre om slike modemrutere om til rene modemer og la en egen unix-boks ta seg av alt av oppkobling og routing :) Spesielt med tanke på når det er mange personer som deler nettet.

 

Men! Som de fleste sikkert vet går jo dette som en lek hvis ADSL2+-linjen hadde vært PPPoE-basert, men så har det seg slik at denne linjen benyttet seg av PPPoA. Etter en del søking på forumet og google, så har jeg fremdeles ikke klart å finne ut hvordan man kan sette opp en PPPoA-oppkobling opp på samme måte som PPPoE uten å kjøpe ny hardware som tar seg av bridgingen.

 

Jeg har fått inntrykk av at det eneste som er mulig å gjennomføre med PPPoA er en slags half-bridging, der kontakten til ADSL2+-nettet blir terminert i modemet, og så gjort om til ethernet og satt opp videre på den eventuelle tilkoblede ruteren.

 

Så da er spørsmålet: Er det noen som vet hvordan man setter opp en slags bridge med SpeedTouch-enheter? Målet her er å få all load av modemet slik som med PPPoE-bridging...

 

Er sikkert mange andre som lurer på dette også, siden fordelen med bridging er ganske stor :)

 

[LØST: Til dere som lurer så kan metoden som det er kommet fram til i tråden benyttes sammen med alle slags rutere som støtter PPTP-protokollen. Det gjelder de fleste rutere :) ]

Endret av h017ah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akkurat samme konklusjon som jeg dro etter mye slit da jeg skulle sette opp smoothwall linux router.

Eneste måten er å sette opp bridge i en PPPoA kobling er half-bridge.

problemet er at ikke alle adsl bokser støtter half-bridge.

 

her er en side som smoothwall entusiaster har laget om half-bridge:

http://www.hystedjp.pwp.blueyonder.co.uk/o.../halfbridge.htm

nederst på siden finner du en liste over adsl bokser som er bekreftet med half-bridge support.

 

så vidt jeg husker så har speedtouch en annen teknologi som heter pass trough som kanskje kan være til hjelp.

http://www.ntavados.net/guide/ngt

Endret av thor918
Lenke til kommentar

De bruker begge standarder, avhengig av hvilken sentral du er koblet på. Sentraler som har noe med Telenor å gjøre bruker alltid PPPoE, så vidt jeg vet. Jeg kjenner folk som har ADSL2+ fra NGT med PPPoE, og jeg kjenner folk som har ADSL2+ fra NGT med PPPoA.

 

Edit: leif

Endret av h017ah
Lenke til kommentar
Et lite spm. som sikkert trådstarter også lurer på. Hvorfor bruker NGT PPPoA? Og når går de over til PPPoE?

6959598[/snapback]

 

 

Litt OT, men vil huske at før pleide folk å disse PPPoE og Telenor og mente de var håpløse i forhold til PPPoA og NGT som liksom var greia?

 

Hva er egentlig best? skjønner jo at det kan variere litt etter behov, men hva er fordeler/ulemper ved begge?

Lenke til kommentar

Vel, etter litt intensiv googling, virker det som om Speedtouch-modemet som kompisen min har egentlig er ganske kjekk til å få til en slags bridge-løsning med PPPoA. Den støtter nemlig PPTP, en tunneling-protokoll, og PPPoA kan la seg tunnele til en maskin som har en PPTP-klient, og så få PPPoAen terminert der (som da i realiteten blir PPPoE). Vi skal prøve nå i helga og ser om vi får til en skikkelig løsning. Speedtouch-modemet var det vi fikk fra NGT, og vi vil helst slippe å kjøpe HW for å få til dette...

 

Løsningen til tho918 blir jo å kjøpe ny hardware, men jeg mener faktisk at PPTP-to-PPPoA relay er en "mer bridged" løsning, og da slipper vi faktisk å kjøpe mer også. Hvis vi får det til, vel å merke.

 

Oppdaterer her i helga hvis vi får ting til :)

Lenke til kommentar

Litt OT, men vil huske at før pleide folk å disse PPPoE og Telenor og mente de var håpløse i forhold til PPPoA og NGT som liksom var greia?

 

Hva er egentlig best? skjønner jo at det kan variere litt etter behov, men hva er fordeler/ulemper ved begge?

6960039[/snapback]

 

Grunnen til at folk gjorde dette var jo at de ikke ante att NGT brukte PPPoA da dette ble håntert av modemet, av disse to plagene er PPPoE og foretrekke pga at dette kan hånteres av andre enheter enn routeren.

Lenke til kommentar

En liten kommentar til det chribruu spurte om...

 

I teorien så gir PPPoA litt bedre utnyttelse av telefonlinja (ca 0,58% mindre overhead på linja enn PPPoE, og ingen MTU-size problematikk [link]). Så derfor kan det sies at PPPoA er bedre enn PPPoE, men i realiteten så er det jo mye vanskeligere å håndtere PPPoA enn oE... som også er grunnen til at denne tråden ble lagd :)

Endret av h017ah
Lenke til kommentar

Med ADSL2+ så kan en ofte se en veldig stor ytelsesforbedring ved å la en dedisert server/ruter stå å dele nettet i stedet for å la den lille modemruteren du får fra din ISP til å gjøre jobben, spesielt hvis mange maskiner er tilkoblet. Sånne små, billige bokser har veldig lett for å bli overarbeidet ganske fort.

 

Hvis vi får ting til nå i helga, skal jeg prøve å få vist noen før/etter-stats for å se om jeg bare snakker tull eller ei, men jeg vet det stemmer for dere som har Zyxel-bokser iallfall :)

Lenke til kommentar
Med ADSL2+ så kan en ofte se en veldig stor ytelsesforbedring ved å la en dedisert server/ruter stå å dele nettet i stedet for å la den lille modemruteren du får fra din ISP til å gjøre jobben, spesielt hvis mange maskiner er tilkoblet. Sånne små, billige bokser har veldig lett for å bli overarbeidet ganske fort.

6964451[/snapback]

 

Jeg har samme erfaring her. Min billion 5102s fungerer utrolig dårlig alene, men med en Linksys router bakom så har den ingen problemer med full ADSL2+ hastighet og torrents.

Lenke til kommentar

Suksess!

 

Nå kjøres det fullverdig bridge med PPPoA!

 

Det var rett med PPTP-to-PPPoA relay, se pptpclient.sourceforge.net. Den funker ypperlig.

 

Hvis det blir stort demand, så kan vi sikkert legge ut en mer omfattende guide, men hvis du har SpeedTouch-modem/ruter så er det fullt mulig å sette opp en fullverdig bridge med PPPoA ved bruk av PPTP-tunneling.

 

Pingen gikk betraktelig ned, stabilt på 20/21 til vg.no :)

Lenke til kommentar

Å ja, det er demand! Hvis du kan forklare hvordan du har fått til dette, blir du sannsynligvis helten min i flere uker fremover.

 

Har forøvrig 516i koblet til en Linksys WRT54GL med DD-WRT som har PPTP og PPoE innebygd, men ikke PPoA. Betyr det at jeg kan bruke denne til å terminere forbindelsen?

 

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Et lite spm. som sikkert trådstarter også lurer på. Hvorfor bruker NGT PPPoA? Og når går de over til PPPoE?

6959598[/snapback]

bra tommy, der tok du opp et spørsmål som jeg også kunne ha tenkt meg å vite.

noen som vet?

6959776[/snapback]

 

NGT bruker begge deler. Det er avhengig av hvilken type DSLAM du er tilkoblet i sentralen. I praksis er det ikke så mye forskjell på PPPoE og PPPoA så lenge det ikke er noen problemer, men rent driftsmessig ville jeg faktisk heller vært basert på PPPoA enn PPPoE som er mer mottakelig for drifsfeil i praksis.

 

Hvorfor ville du foretrukket PPPoE er mitt spørsmål? De enste fordelene PPPoE har over PPPoA er ting som som gir ISP'en flere muligheter for esktratjenester. Primært er det egentlig bare muligheten for flere logiske forbindelser over samme linje som er noe å snakke om, men siden vi brukere ikke kan gjøre noe konkret med den muligheten uten direkte støtte for sånne tjenester fra ISPens side, så er jo argumentet meningsløst.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

åpenbart fordi bridge er enkelt å sette opp med pppoE, men nå som det viser seg å være en annen mulighet, så spiller det forsåvidt ingen rolle for min del.

 

Hmm.smoothwall skal jo ha en slik PPTP klient gående.

så da skal det være nesten plug and play på den siden...

absolutt interessant med litt info om hva du gjorde på speedtouchen for å konfigurere dette.

 

 

Et lite spm. som sikkert trådstarter også lurer på. Hvorfor bruker NGT PPPoA? Og når går de over til PPPoE?

6959598[/snapback]

bra tommy, der tok du opp et spørsmål som jeg også kunne ha tenkt meg å vite.

noen som vet?

6959776[/snapback]

 

NGT bruker begge deler. Det er avhengig av hvilken type DSLAM du er tilkoblet i sentralen. I praksis er det ikke så mye forskjell på PPPoE og PPPoA så lenge det ikke er noen problemer, men rent driftsmessig ville jeg faktisk heller vært basert på PPPoA enn PPPoE som er mer mottakelig for drifsfeil i praksis.

 

Hvorfor ville du foretrukket PPPoE er mitt spørsmål? De enste fordelene PPPoE har over PPPoA er ting som som gir ISP'en flere muligheter for esktratjenester. Primært er det egentlig bare muligheten for flere logiske forbindelser over samme linje som er noe å snakke om, men siden vi brukere ikke kan gjøre noe konkret med den muligheten uten direkte støtte for sånne tjenester fra ISPens side, så er jo argumentet meningsløst.

 

-Stigma

6981432[/snapback]

Lenke til kommentar
Å ja, det er demand! Hvis du kan forklare hvordan du har fått til dette, blir du sannsynligvis helten min i flere uker fremover.

 

Har forøvrig 516i koblet til en Linksys WRT54GL med DD-WRT som har PPTP og PPoE innebygd, men ikke PPoA. Betyr det at jeg kan bruke denne til å terminere forbindelsen?

 

På forhånd takk for hjelp.

6981345[/snapback]

Har et rimelig likt tilfelle bare at jeg har Speedtouch, 510i... Plizz kom med en forklaring!! :cry:

Lenke til kommentar

Forklaring ja... Jeg fikk et stort hint om hvordan det skulle gjøres på denne forumsiden: http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=595905

 

Der er det en greker som fikk det til selv, og det var ikke så fryktelig vanskelig å få til hvis du kan din unix... Det ble også nevnt på den forumsiden at dette gikk an å gjennomføre på DD-WRT også (og da også OpenWRT, regner jeg med).

 

Men ja, oppsett av speedtouchen :) Det vi gjorde var at vi oppgraderte firmwaren til den nyeste vi fant på www.speedtouch.co.uk. Ikke strengt tatt nødvendig, men kjekt å ha, tenkte vi.

 

Så gikk vi inn i telnet, og tok en system reset.

Etterpå skrudde av alt av DHCP-server, UPnP og sånt dilldall som en aldri vil få bruk for siden den bare skal bridge. Så er det bare å skrive de kommandoene her:

 

=>:ppp relay flush

=>:eth flush

=>:atm flush

=>:ppp flush

=>:atm phonebook flush

=>:saveall

=>:atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=1.32

=>:service system modify name=PPTP state=enabled

=>:saveall

 

Dette er for VPI/VCI 1.32 som er den NGT bruker. Når dette er gjort, så er det bare å konfigurere PPTP-klient... og det er litt knot å forklare.

 

Holder dette for dere? Finner dere ut resten selv? :)pptpclient.sf.net er et kjekt utgangspunkt...

 

Edit: URL-parsing

Endret av h017ah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...