Gå til innhold

Rettssak om levetid på mobil


mfloe

Anbefalte innlegg

Nokia har blitt stevnet av forsikringsselskapet Forbrukerforsikring. Dette grunnet at en av selskapets kunder hadde en tre år gammel telefon der tastaturet hadde sluttet å virke.

Selv om reklamasjonsfristen på en mobiltelefon er på 5 år, så vil Nokia verken reparere telefon eller refundere kjøpssummen. Selv hevder Nokia at reklamasjonsfristen er på 2 år.

Forbrukerforsikring selv sier;

at de om nødvendig vil ta denne saken til høyesterett.

Denne saken vil ha stor beydning for mobilbrukere og produsenter.

 

Link til artikkelen på ITavisen.no

 

Håper dette fører noe med seg :thumbup:

Endret av mfloe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå en annen plass å ver enige me de der...

 

 

 

(må få lov te å ver litt usaklige av å te...)

 

 

du bør tenka litt på de 1000 vis av mobil telefoner som nokia spyr ut med masse feil som de vet folk ikke gidder ta seg bryet med å klage på. Nå er det slik at folk flest ikke orker bryet med å klage.

Synd men sant...

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Det er tull at en telefon ikke bør holde mer enn 2 år...

Kansje du bytter telefon oftere, kansje mange gjør det... men det skal absolutt ikke være nødvendig... Det er egentlig en mote ting.. Noen bytter til ny bil hvert år, eller annen hvert år.. Er det grunn til å bare gi 2 års garanti?

 

Hadde telefonene kostet 500-1000kr så greit.. Men med de prisene Nokia tar for noen av mobiltelefonene sine så burde de faktisk holde mer enn 5 år også..

 

2-4000+++ for en vanlig, ikke spessiellt fiffig, ny mobil telefon.. også må jeg kansje bytte i løpet av året uansett? hva er det for no tull?

 

Jeg holder ikke med Nokia i denne saken..

Lenke til kommentar

Nå må du for det første holde garanti og reklamasjonsrett adskilt. Garantitiden til Nokia bestemmer de helt selv.

 

En mobiltelefon tar folk med seg stort sett over alt, og den inneholder mye som ikke tåler fukt- og støtskader. Det er mulig mange passer godt på telefonene sine, men jeg vil tro at med det vi kan definere som normalt bruk kan man ikke forvente at den skal vare lenger enn 2-3 år. Dersom du behandler den som det står i bruksanvisningen burde den holde lenger, men det er det (nesten) ingen som gjør.

 

Nokia har faktisk også telefoner til ca 500 kroner dersom du ikke ønsker noe særlig med funksjoner.

 

Jeg tror ikke kundene er villig til å betale for det de ønsker. Dersom mobiltelefoner skal holde i 5-10 år slik mange tydeligvis ønsker hadde de blitt svindyre, og rimelig avleggs allerede etter 1-2 år. Ikke bare skal de vare lenge, men de skal også tåle mye fukt og støt før folk blir fornyød.

Lenke til kommentar

At telefoner bare kan holde i 2 år - det er ikke riktig, de holder nok lengre.

 

Men at de skal holde i VESENTLIG lengre enn 2 år, det mener jeg de ikke skal.

 

Dermed - 2 års reklamasjonsrett på mobiltelefon.

 

Pris på mobilen er uvesentlig for reklamasjonstiden ifølge tidligere avgjørelser i FTU - så dermed kan ikke dette brukes som argument, hverken for eller imot 5 års reklamasjonstid :).

Lenke til kommentar
gå en annen plass å ver enige me de der...

 

 

 

(må få lov te å ver litt usaklige av å te...)

 

 

du bør tenka litt på de 1000 vis av mobil telefoner som nokia spyr ut med masse feil som de vet folk ikke gidder ta seg bryet med å klage på.  Nå er det slik at folk flest ikke orker bryet med å klage.

Synd men sant...

6954209[/snapback]

At "folk flest" ikke orker bryet med å klage veit du ingenting om. Folk flest reklamerer, og folk flest får dermed reparasjon dekket innenfor reklamasjonstiden.

 

Og folk flest er enige i at 2 års reklamasjonsrett er rimelig..:).

Lenke til kommentar
Hvis de spyr ut telefoner med masse feil på så har man jo to års garanti og to årsreklamasjonsrett.

 

Etter min mening er ikke en mobiltelefon ment å vare vesentlig lenger enn 2 år med det som må definesers som normalt bruk. Muligens litt lenger enn 2 år om man behandler den fint.

6954406[/snapback]

 

Det kan fint, og ved normalt bruk er det eneste som trengs utskiftelse et batteri. Min mor har greid, min far har greid det, jeg har greid det og jeg tror det er nokså mange flere som har greid det.

 

At telefoner bare kan holde i 2 år - det er ikke riktig, de holder nok lengre.

 

Men at de skal holde i VESENTLIG lengre enn 2 år, det mener jeg de ikke skal.

 

Dermed - 2 års reklamasjonsrett på mobiltelefon.

 

Pris på mobilen er uvesentlig for reklamasjonstiden ifølge tidligere avgjørelser i FTU - så dermed kan ikke dette brukes som argument, hverken for eller imot 5 års reklamasjonstid :).

6955348[/snapback]

 

kan du vise til den FTU avgjørelsen?

Og for ordensskyld; mobiler holder lengre enn to år, men du mener at de ikke skal vare vesentlig lengre enn 2 år?

 

update; det at folk flest mener at 2 år er rimelig henger mye sammen med følgende:

 

1. de er vant med å bytte ut ofte når det kommer nye modeller, dette vil si oftere enn 2 år, og med den direkte konsekvens at søppelmengenden i verden øker.

 

2. folk er vanvittig redde for mangedobbelte priser som følge av 5 års regelen. Ingen har tall for det, men akkurat som emd år 2000 er folk paranoide for dette

 

3. noen vet ikke bedre/vet ikke hva de egenlig har krav på/missledet av seleger før og tror 2 år er maks uansett

 

og ut av en pupulasjon på 20 stk fra itavisen sine kommentarer så var det rundt 50/50 om regel, men kun noen få som klart uttalte at de støttet 2 år.

 

min tur;

1. jeg er ikke det minste overrasket over at tre forhandlere mener dette. Men Nokia skyter seg praktisk talt i foten i denne saken:

 

Nokia hevder at reklamasjonstiden er to år, siden en mobiltelefon etter deres mening ikke har en levetid på mer enn tre til fire år

 

nokia mener egentlig at telefonen er ment å vare enten 365 dager eller 730 dager lengre enn de vil gi reklamasjon.

 

Jeg vil si at begge deler kvalifiserer til vesentlig mer. Ergo har de praktisk talt sagt at regel om 5 år trer inn.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
2. folk er vanvittig redde for mangedobbelte priser som følge av 5 års regelen. Ingen har tall for det, men akkurat som emd år 2000 er folk paranoide for dette

 

Om ikke dette skal dekkes inn gjennom økte priser, hvem tror du da skal betale for det? Tror du de ansatte i Nokia vil gå ned i lønn, eller korte ned lunsjpausen?

Lenke til kommentar
2. folk er vanvittig redde for mangedobbelte priser som følge av 5 års regelen. Ingen har tall for det, men akkurat som emd år 2000 er folk paranoide for dette

 

Om ikke dette skal dekkes inn gjennom økte priser, hvem tror du da skal betale for det? Tror du de ansatte i Nokia vil gå ned i lønn, eller korte ned lunsjpausen?

6956238[/snapback]

 

den var litt frekk, jeg kan nok om kostander til å vite hva som skjer om en faktor øker.

Uansett; hvorfor skal ting blir forskjellig når FTU for lengst har praktisert 5 års regel på dyrere mobiler? hvorfor skal konsekvensene komme FØRST nå?

Lenke til kommentar

Problemet i denne saken er at det er mindre en 10% av forbrukerne som oppbevarer og bruker telefonen slik den er laget for. Min påstand er også at mindre en 50% av mobilkjøperne gidder i det hele tatt å lese bruksanvisningen, og da har jeg god margin for min påstand tror jeg!

 

Tar du og setter det på spissen andre veien så vil en mobiltelefon som ligger pent på et stuebord og aldri flyttes derifra bortsett fra når den lades eller noen snakker i den vare i sikkert 10 år uten problemer.

 

Men det er klart at det kan oppstå broblemer på mobiltelefoner som med alt annet elektronisk. Forskjellen er det at hvis en telefon henger seg og trenger en omstart så blir folk hysteriske og krever å få ny telefon på flekken. Mens ingen klager hvis de får blåskjerm på PC'n. Da tar de fleste en omstart og er fornøyd med det så lenge det ikke skjer hele tiden.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å være frekk. Sorry. Den siste setningen var ikke ment helt bokstavalig.

 

Kostnadene til reparasjoner og mer holdbare mobiler vil være høyere med 5 års reklamasjonsrett enn med 2 år. Altså dyrere telefoner. At kostnadene allerede er høye ser jeg ikke bort i fra. Med en dom i høyesterett som sier det motsatte av hva som blir praktisert av FTU vil vi i så fall komme et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Problemet i denne saken er at det er mindre en 10% av forbrukerne som oppbevarer og bruker telefonen slik den er laget for. Min påstand er også at mindre en 50% av mobilkjøperne gidder i det hele tatt å lese bruksanvisningen, og da har jeg god margin for min påstand tror jeg!

 

Tar du og setter det på spissen andre veien så vil en mobiltelefon som ligger pent på et stuebord og aldri flyttes derifra bortsett fra når den lades eller noen snakker i den vare i sikkert 10 år uten problemer.

 

Men det er klart at det kan oppstå broblemer på mobiltelefoner som med alt annet elektronisk. Forskjellen er det at hvis en telefon henger seg og trenger en omstart så blir folk hysteriske og krever å få ny telefon på flekken. Mens ingen klager hvis de får blåskjerm på PC'n. Da tar de fleste en omstart og er fornøyd med det så lenge det ikke skjer hele tiden.

6956294[/snapback]

 

altså;

det med pc kontra mobil vil jeg påstå kun er gjeldende med HT,Qtek e.l. Du kan ikke sammenlikne en 3,2ghz pc med tonnevis av spyware,virus o.l. med en M65 feks.

 

Kommer blåskjermen som følge av hardware feil så finner en ut av det, og kunde får hjelp. Kommer det av at poden slettet en viktig fil, så er det selvforskyldt og det er det som regel.

Det er sjelden kunden sin feil at m65en feks fryser etter noen dager når dama ringer.

 

Pc kontra mobil er i de fleste tilfeller som dag og natt i sammenlikning.

 

Hva angår statestikken din så e rjeg nokså usikker på de 10%. De er for meg tatt rett ut av lufta, Hva angår bruksanvisningen så sluker jeg den fint, for det er kjennsgjerning at nordmenn driter i den papirbiten der.

 

Uansett; skal lovverket legges etter de som er dumme nok til å tro at qtek 9000en deres tåler å dykkes med, eller den normale bruker med vett nok til å vite at ikke alt tåler en time i regnværet i Bergen?

Lenke til kommentar
[

Uansett; hvorfor skal ting blir forskjellig når FTU for lengst har praktisert 5 års regel på dyrere mobiler?

 

Kan noen vise meg hvor det står at FTU er et lovgivende organ i Norge?

6956303[/snapback]

 

må jeg virkelig lete i loven for å vise at FTU sine dommer blir virkende om de ikke ankes, akkurat som en dom i tingretten ikke kan iverksettes om den ankes?

Lenke til kommentar
Var ikke meningen å være frekk. Sorry. Den siste setningen var ikke ment helt bokstavalig.

 

Kostnadene til reparasjoner og mer holdbare mobiler vil være høyere med 5 års reklamasjonsrett enn med 2 år. Altså dyrere telefoner. At kostnadene allerede er høye ser jeg ikke bort i fra. Med en dom i høyesterett som sier det motsatte av hva som blir praktisert av FTU vil vi i så fall komme et skritt i riktig retning.

6956313[/snapback]

 

for min del er 3-4 rimelig, og 5 år for mye, men 2 år er for lite dessverre. Jeg mener at med normalt vett, noen batteribytter og normalt bruk så skal de fint kunne vare så lenge som den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...