Gå til innhold

Fast hjemmehjelp til de eldre


Anbefalte innlegg

Jeg hører på NRK alltid nyheter i dag morges en diskusjon rundt det at eldre ikke har faste hjemmehjelper som kommer og vasker. Det kommer nye hele tiden, og mye av timen som skal brukes til vask går med på å gjøre seg kjent i boligen i stedet. Å stadig få nye personer inn skaper også utrygghet for de eldre.

 

En av de eldre som blir intervjuet skjønner ikke hvorfor dette kan være så vanskelig å organisere, men en fagforeningsleder mener at jo dette er vanskelig. Her kreves ekstra personale som skal organisere dette, s her må politikerne legge mer penger på bordet.

 

Så er spørsmålet hvorfor dette er en diskusjon i det hele tatt?

 

Svaret er: fordi vi kun har offentlig hjemmehjelpstjeneste.

 

Hadde vi hatt private tjenester (betalt av det offentlige, valgt av forbrukeren) så hadde ikke dette vært noen problemstilling i det hele tatt. Om en privat bedrift leverte en dårlig tjeneste, så hadde de som trengte tjenesten valgt en annen leverandør i stedet. Bedriftene måtte gitt et skikkelig tilbudt, eller miste kunder. Så enkelt er det.

 

Men så lenge dette er offentlig, så blir det diskusjoner, utredninger, personer som gjør seg vanskelige (slik som den nevnte fagforeningslederen) og unødig byråkrati (som krever høyere skatter for å drive).

 

Når skal folk kutte ut denne inngrodde redselen for private aktører?

 

En modell der det offentlige betaler private bedrifter for å utføre tjenester er en god modell som er lik for alle, fattig og rik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når skal folk slutte å tro at private aktører løser alle problemer? :p

6948438[/snapback]

det som skjer er at det blir konkuranse, og de vil gjøre det bedre for at folk skal velge de.

da vil du få denne konkurransen om å være best.

 

Forhåpentlighvis. :p

6948459[/snapback]

Riktig. Og man vil unngå situasjoner der maktpersoner i det offentlige apparatet av forskjellige grunner (politisk, privat, prestisje osv.) stiller seg i veien for utviklingen, slik som tilfellet er med den nevnte fagforeningslederen.

 

Hvis en privat bedrift har ledere som hindrer utviklingen, så vil andre bedrifter overta markedsandeler. En priat bedrift vil gjøre det som er nødvendig for å gi et tilbud forbrukerne vil ha.

 

I en offentlig institusjon, uten konkurranse, kan maktpersoner gjøre hva de vil for å stoppe utviklingen. Det eneste de risikerer er en offentlig debatt.

 

En offentlig monopol-institusjon kan være så arrogant den bare vil. En privat institusjon utsatt for konkurranse har ikke råd til det. Da vil den bli erstattet a andre aktører.

 

En offentlig monopol-institusjon kan sløse så mye den vil på byråkrati. En privat institusjon utsatt for konkurranse har ikke råd til det. Da vil den bli erstattet a andre aktører.

 

Det burde også finnes en variasjon i tilbudet, slik at folk med forskjellige behov kan velge forskjellige aktører. Flere konkurrerende private aktører kan tilby tjenester med vektlegging på ulike ting. En offentlig monopol-institusjon har ingen egeninteresse av dette. Private aktører har interesse av å utnytte nisjene i markedet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal en privat aktør ha interesse i markedsandeler og nisjeprodukter dersom den lever på statlig støtte? Er det noe rom for den private til å tjene penger?

 

Edit: Syntes troen på det private kanskje er litt i overkant. Det er nok ikke så enkelt som å si at enten må man levere eller så overlever man ikke.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Hvorfor skal en privat aktør ha interesse i markedsandeler og nisjeprodukter dersom den lever på statlig støtte? Er det noe rom for den private til å tjene penger?

6948551[/snapback]

Selvsagt når de får støtte etter hvor mange klienter de har, så trenger de fornøyde klienter for å få fler, og dermed mer inntekter.

 

Edit: Syntes troen på det private kanskje er litt i overkant. Det er nok ikke så enkelt som å si at enten må man levere eller så overlever man ikke.

6948551[/snapback]

Fordi ....

Lenke til kommentar

Det hadde vært litt interessant å vite hvor mange aktører som finnes, hvor lett det er å velge/bytte aktør og hvorfor så få benytter seg av det.

 

Edit:

http://www.nhf.no/index.asp?id=47421

 

Tilbudet er nytt. Der hvor tilbudet har eksistert lengst er også andelen brukere høyest. (Nordstrand, 24%)

 

At andelen på Nordstrand er 24% viser at det er et behov i markedet for dette. Selv om man bare hjelper en liten brøkdel (foreløpig), så er også denne brøkdelen mennesker som det er viktig at får et best mulig tilbud. Har man hjulpet 24% til å få det bedre, så er det kjempebra og viser at dette er riktig og bra, gitt at ordningen ikke er unødvendig kostbar.

 

Et av argumentene over er at folk har forksjellig behov, og at det derfor er behov for ulike aktører. 24% på Nordtrand har et annet behov, som de nå får tilfredsstillt.

 

Edit2:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle920187.ece

 

"- Et privat firma som vårt er avhengig av å få inn oppdrag for å klare oss økonomisk, og derfor er det ekstra viktig for oss at brukerne er fornøyde. Vi vet jo at de kan bytte tilbake til kommunal tjeneste hvis de er misfornøyde, sier Hellesjø."

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg bare forsøker å påpeke en mulig svakhet ved privatisering. Bedrifter går konkurs hele tida uten at det får så altfor mye å si for samfunnet, men hvis hjemmehjelpstjenester, sykehjem o.l. går konkurs, kan følgene bli alvorlige.

6948865[/snapback]

Ikke så lenge det finnes andre private og offentlige aktører og en statlig garantist.

 

Edit: Det er tryggere med flere aktører enn kun en aktør. Driver kommunen dårlig og mangler penger, så innskrenkes tilbudet. Går en bedrift dårlig og tilbudet blir dårligere, så bytter klientene tjenesteleverandør.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det er jo fritt valg av dette i Oslo, og kun 10% benytter seg av det.

6948599[/snapback]

Det er i prinsippet helt greit at de færreste velger de private, så lenge de har muligheten for det. Det betyr bare at de kommunale tjenestene er konkurransedyktige.

 

I realiteten er det ikke helt slik. Det er en treghet i systemet, og folk er erfaringsmessig vanemennesker. Man vet hva man har, men ikke hva man får, så selv om det man har ikke er perfekt skal det litt til å skifte.

 

Men uansett er alfa og omega at det finnes alternative tilbud. Det vil få alle parter til å skjerpe seg. Selv kommunale tjenestetilbydere har betydelig evne til tilpasning om de bare er nødt. Og fagforeningene også, når de bare har vært igjennom den obligatoriske runden med "Dette vil rasere tilbudet for brukerne".

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Selvsagt når de får støtte etter hvor mange klienter de har, så trenger de fornøyde klienter for å få fler, og dermed mer inntekter.

 

Er tanken at bedriftene tilkjennes en viss avanse per bruker? Eller får de kun nok støtte til å drive bedriften uten overskudd?

6950221[/snapback]

De får, som alle andre bedrifter, betalt for å utføre en tjeneste for staten. Jo mer omfattende, desto bedre betalt. Å gå med overskudd må de selv sørge for...

 

Dette er kjøp og salg av tjenester, på lik linje med hvordan det foregår over alt ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...