Gå til innhold

Innkjøring av høytalere viktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At en skal spille inn med fislevolum i timesvis er en myte. Bare ikke dra på for fullt helt fra første sekund så skal det gå aldeles fint, bare spill så høyt du gidder uten at det vrenger.

Innspilling er egentlig oppmyking og innkjøring av membran, surround og spider.

 

Bruk vett så går det bra, men bare spill ivei :)

Lenke til kommentar

Det er som regel en ganske så merkbar forskjell på høyttalere før og etter at de er spilt inn ordentlig, men her er det imidlertid stor forskjell fra merke til merke.

For eksempel var mine Klipsch ganske så skarpe i toppen før de hadde 200-300 timer med spilling bak seg.

 

Høyttalerprodusentene tuner høyttalerne de lager slik at de låter best etter x antall timer med spilling - denne x'en vil variere etter bl.a. hvor høyt man spiller og hvilken musikk man lytter til. Derfor er det bestandig lurt å lytte til ferdiginnspilte høyttalere av samme merke som man vurderer å kjøpe før lommeboka åpnes.

Lenke til kommentar
OFF TOPIC: hvor mange ganger har dene diskusjonen vært før?  ehm hehe

6972688[/snapback]

Skulle akkurat til å si det samme. Dette er noe de lærde strides om, mange sverger til innkjøring av høyttalerelementer mens enda flere lar det være. Innkjøring kan i hvert fall ikke skade elementene, og hvis det gir eieren en trygghet, hvorfor la være? Det har alltid vært og vil nok alltid være en god del ting man gjør selv om man ikke er helt sikker på om det har noe for seg, men den psykiske effekten er alltid tilstede.

Lenke til kommentar

hehe jeg tror det er mest psykisk jeg også

 

men alikevel så pleier jeg å si at man burde la elementene spille seg litt varme før man virkelig drar opp volumet. samme som med bil på vinteren trår man full gass med en gang mens oljen er kald da sliter man noe exstremt mye på motoren i forhold til å la den få litt varme før man begynner å grisekjøre :p hehe

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
hehe  jeg tror det er mest psykisk jeg også

 

men alikevel så pleier jeg å si at man burde la elementene spille seg litt varme før man virkelig drar opp volumet. samme som med bil på vinteren trår man full gass med en gang mens oljen er kald da sliter man noe exstremt mye på motoren i forhold til å la den få litt varme før man begynner å grisekjøre :p hehe

6973030[/snapback]

 

Spiller du så høyttalerne blir varme bør du skru ned da du mest sannsynlig har en del forvrenging.

Du skal spille ganske lenge og høyt, og selvfølgelig da uten forvrenging før du får noen merkbar varme i elementene.

 

Har man en kraftig og bra forsterker som greier å spille høyt uten forvrenging trenger du ikke å tenke så mye på innspilling.

 

Man vil høre at lyden blir litt mindre "stresset" og anstrengt etterhvert som elementene "går" seg til. Dvs at oppheng, sentreringsring osv mykner litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...