Gå til innhold

Nokia N95 lansert!


AKIRAx77

Anbefalte innlegg

... og der er 240x320 mer matnyttig for meg.

6951008[/snapback]

 

Helt roger! :) Da er vi enige om at vi er uenige. Ingenting er bedre enn at begge er fornøyd? ;) Jeg sier bare at N95 blir ikke dratt i hus her i gården, hovedsakelig pga QVGA skjermen. Snakkes over en god VGA skjerm. :thumbup:

 

EDIT:

Dustefeil er det ihvertfall å ikke ha VGA skjerm på en mobil med 5 mpix kamera og greier. Hadde jo vært en supersøker og du hadde ikke vært så avhengig av å klarere bildene på pc før du eventuelt skreiv de ut. Enige?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... og der er 240x320 mer matnyttig for meg.

6951008[/snapback]

 

Helt roger! :) Da er vi enige om at vi er uenige. Ingenting er bedre enn at begge er fornøyd? ;) Jeg sier bare at N95 blir ikke dratt i hus her i gården, hovedsakelig pga QVGA skjermen. Snakkes over en god VGA skjerm. :thumbup:

 

EDIT:

Dustefeil er det ihvertfall å ikke ha VGA skjerm på en mobil med 5 mpix kamera og greier. Hadde jo vært en supersøker og du hadde ikke vært så avhengig av å klarere bildene på pc før du eventuelt skreiv de ut. Enige?

6951047[/snapback]

 

Selvsagt hadde det gjort seg med VGA-skjerm, men tro prisen på tlfen ville blitt helt uspiselig, må nok vente et år eller 2 før det blir standard ;)

Lenke til kommentar

Ja, er overrasket over prisantydningene. VG sier 4500 kr, itavisen 5600 kr. Forholdsvis billig syntes nå jeg. Hadde glatt gitt 6500 kr for den hadde den hatt VGA skjerm. Telekiosken på Buskerud Storsenter skal per i dag ha 6300 kr for en N80 uten abo som en sammenlikning..

 

EDIT:

Ja, prisen på telekiosken er drøy, men poenget er at folk faktisk går dit og betaler akkurat det uten å blunke!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

N95 er den ultimate mobil, hvis man skal ha mest mulig i et lite skall.

(Det er først i 1Q vi ser en annen 5 megapxl mobil.)

Men så har vi batteriet da, og hva finner vi der?

Jo 950Mah... grunnen til QVGA skjermen er bl.a derfor, et forsøk på å spare strøm.

(Mht skjermen, det skal være den beste QVGA skjermen hittil sies det, tror ikke N80 brukere kommer til å slite.)

 

Tror de fleste aktive brukere av denne mobilen, kommer til å slite med å bruke den hele dagen.

For å si det slik, N80 har ikke best batteri tid den heller, og det sies at pr idag varer N80 dobbelt så lenge som N95 ved aktivt bruk.

(den oppdaterte N80, som ikke bruker like mye strøm ved bl.a Wifi)

 

Dessverre er batteriet akilleshælen på alle bærbare elektriske ting, og den utviklingen har ikke gått like raskt som alt annet.

 

Mht salgtall, så er det riktig som det er nevnt her, N80 har ikke solgt "så" bra, jeg har ikke tallene her nå, men jeg har sett de, så det stemmer nok.

Men, hva så, er det ikke ok å ha en mobil, ikke "alle" har da?

:roll:

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar
Å ha wifi på en mobil uten mulighet for ip-telefoni er jo helt latterlig, noe mange har påpekt i tester osv.

6950796[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Skulle tatt seg ut om Nokia hadde sluppet en N80 der IP-telefoni hadde vært umulig! Jammen godt at de ikke gjorde det! Jeg sitter er med en N80 (ikke N80i) i hånda, og det er IP-telefoni på den.

 

Trodde du noe annet? :hrm:

 

Skalerbart fra 352x416 til 240x320: nei, det er ikke det, bredde\høydeforholdet er et helt annet, dvs forholdstallet, dermed vil bilder i 3:4 formatet bli strukket i bredden og dermed bli mindre skarpe om du kjører dem på en skjerm med skaleringsforhold som N80.

6950796[/snapback]

Jeg sa jo at du ikke trenger å kjøre de i full skjerm :dontgetit: Hvis du absolutt vil bruke hele skjermen kan du bare konvertere de til full oppløsning (352x416) og problemet er løst. Da får du ikke et pixelert bilde fordi programmet gjør oppløsningen større samtidig som den glatter ut bildene. Altså, ingen pixler. Faktisk blir det enda mer glatt på grunn av de små pixlene i N80.

 

220x176 eks SE, samsung, LG og benq siemens, dvs flertallet. Tro meg, flertallet bruker 220x176, men endel nokiamodeller er unntaket.

6950796[/snapback]

Si meg, hvor mange av disse 220x176 mobilene kjører noe som helst annet enn Java? Som jeg sa, java er skalerbart, så de vil kjøre i full skjerm på N80 uansett. Dette er bare akutelt for de spillene og programmene som ikke kan skaleres. F.eks. gamle symbian spill. Det tar en programutvikler 2 minutter å gjøre et 176x208 spill om til 352x416. For eksempel fra en 6680 til N80.

 

Kompatibilitet er altså ikke et problem som 352x416 mobilene har. Tvert i mot!

Lenke til kommentar
Å ha wifi på en mobil uten mulighet for ip-telefoni er jo helt latterlig, noe mange har påpekt i tester osv.

6950796[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Skulle tatt seg ut om Nokia hadde sluppet en N80 der IP-telefoni hadde vært umulig! Jammen godt at de ikke gjorde det! Jeg sitter er med en N80 (ikke N80i) i hånda, og det er IP-telefoni på den.

 

Trodde du noe annet? :hrm:

 

Skalerbart fra 352x416 til 240x320: nei, det er ikke det, bredde\høydeforholdet er et helt annet, dvs forholdstallet, dermed vil bilder i 3:4 formatet bli strukket i bredden og dermed bli mindre skarpe om du kjører dem på en skjerm med skaleringsforhold som N80.

6950796[/snapback]

Jeg sa jo at du ikke trenger å kjøre de i full skjerm :dontgetit: Hvis du absolutt vil bruke hele skjermen kan du bare konvertere de til full oppløsning (352x416) og problemet er løst. Da får du ikke et pixelert bilde fordi programmet gjør oppløsningen større samtidig som den glatter ut bildene. Altså, ingen pixler. Faktisk blir det enda mer glatt på grunn av de små pixlene i N80.

 

220x176 eks SE, samsung, LG og benq siemens, dvs flertallet. Tro meg, flertallet bruker 220x176, men endel nokiamodeller er unntaket.

6950796[/snapback]

Si meg, hvor mange av disse 220x176 mobilene kjører noe som helst annet enn Java? Som jeg sa, java er skalerbart, så de vil kjøre i full skjerm på N80 uansett. Dette er bare akutelt for de spillene og programmene som ikke kan skaleres. F.eks. gamle symbian spill. Det tar en programutvikler 2 minutter å gjøre et 176x208 spill om til 352x416. For eksempel fra en 6680 til N80.

 

Kompatibilitet er altså ikke et problem som 352x416 mobilene har. Tvert i mot!

6951588[/snapback]

 

Misforstod angående IP-tlf: så bare begynnelsen på denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635149&st=20 uansett teit at den ikke støtter det samme som f.eks E-serien, men kan du ringe til andre enn tivi-brukere da?

 

Ja, java er skalerbart, men mange java-spill skalerer ikke selv på min og blir dermed helt totalt ubrukelig på f.eks N80 da skjermen på min er lite, og blir dermed ubrukelig lite på en skjem med høyere oppløsning, mens mange andre java-spill er laget for et annet bredde\høyde format enn på N80 og blir dermed strukket og ser etter min mening ikke bra ut. Ja de glatter ut akkurat som en skjerm med ikke-optimal oppløsning og blir dermed uklare, har flere apps på min mobil hvor jeg opplever dette.

 

Mannen i gata kan ikke akkurat endre en applikasjon til annet oppløsning.

 

Eks på spill som ikke skalerer\skalerer veldig dårlig: zelda (beta), nokia-chess og blackcross.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Men så har vi batteriet da, og hva finner vi der?

Jo 950Mah... grunnen til QVGA skjermen er bl.a derfor, et forsøk på å spare strøm.

6951578[/snapback]

Kommer ikke N73 med 1100 mAh? Om Nokia nok en gang har gitt en toppmodell møkkabatteri blir jeg nesten flau (tenker på N80).

 

Liker godt at den bruker minnekort av typen microSD. Ikke fordi kortet per i dag er på snart 2GB, men det at også Nokia gir toppmodeller dette formatet signaliserer at de også mener dette ikke lenger bare er fremtidens format. Når fra før LG, Samsung, BenQ-Siemens, Motorola, HTC mfl har valgt dette formatet vil sannsynligvis disse kortene gå ytterligere gå ned i pris pga økt konkurranse siden flere minneprodusenter vil starte produksjon av microSD. :)

 

Noen snakket om blitz tidligere i tråden, men kommer ikke N95 med vanlig LED-blitz?

Lenke til kommentar
men kan du ringe til andre enn tivi-brukere da?

6951708[/snapback]

Du kan ringe hvem som helst. TiVi fungerer bra det, men det kommer snart andre på banen også. For eksempel Skype.

 

Ja, java er skalerbart, men mange java-spill skalerer ikke selv på min og blir dermed helt totalt ubrukelig på f.eks N80 da skjermen på min er lite, og blir dermed ubrukelig lite på en skjem med høyere oppløsning, mens  mange andre java-spill er laget for et annet bredde\høyde format enn på N80 og blir dermed strukket og ser etter min mening ikke bra ut. Ja de glatter ut akkurat som en skjerm med ikke-optimal oppløsning og blir dermed uklare, har flere apps på min mobil hvor jeg opplever dette.

 

Mannen i gata kan ikke akkurat endre en applikasjon til annet oppløsning.

 

Eks på spill som ikke skalerer\skalerer veldig dårlig: zelda (beta), nokia-chess og blackcross.

6951708[/snapback]

Gamle javaspill er slik. Mange nye spill skaleres perfekt uansett telefon. Når jeg sier "skalerer" mener jeg ikke at bilde blir strukket, men at man ser mer av bildet. Hvis man for eksempel spiller et platformspill ser man mer av brettet på skjermen enn man gjør på mobiler med lavere oppløsning. Så pixel problemet er ikke til stedet. Så nei, kvaliteten blir ikke dårligere og det ser like bra ut uansett bredde/høyde format. Dette skjer selfølgelig automatisk.

 

Eksempler: Bobby Carrot 4 - Flower Power, Sensible Soccer, Nightclub, Racing Fever GT, Coaster Rush, Crazy Minigolf Zoo og mange mange andre.

 

Og når det gjelder miniSD vs. microSD så jeg at det var mange som klagde på at N95 har microSD fordi det betyr at 2gb er maks, noe som begynner å bli for lite for mange. Det er jeg egentlig enig i. miniSD kommer jo nå i 4gb så det hadde vel vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Mange nye spill skaleres perfekt uansett telefon. Når jeg sier "skalerer" mener jeg ikke at bilde blir strukket, men at man ser mer av bildet. Hvis man for eksempel spiller et platformspill ser man mer av brettet på skjermen enn man gjør på mobiler med lavere oppløsning. Så pixel problemet er ikke til stedet. Så nei, kvaliteten blir ikke dårligere og det ser like bra ut uansett bredde/høyde format. Dette skjer selfølgelig automatisk.

6953003[/snapback]

 

Ja, og dermed får ikke N80 fullskjerm på mange spill siden forholdstallet på oppløsningen er ganske forskjellig fra QVGA-standarden. Har hørt om at det finnes applikasjoner som du kan strekke ut bildet med og, uten at jeg husker navnet på dem. Hvis N80 hadde fulgt 3:4 standarden hadde jeg vært helt for den, men det blitt et steg bakover å gjøre noe helt annereldes enn alle andre. Eks sony ericsson med de elendige memorystickene sine som er vesentlig dyrere enn mini\microSD og langt mindre utbredt. Heldigvis begynner å nokia å skjønne at oppløsningen på N80 var en glipp og følger heller normalen slik alle andre merker gjør selv om den er litt dårligere. Nokia har også endelig skjønt at snarveiknapper til musikk er bra, noe SE og på noen modeller samsung har skjønt lenge, flott de kommer etter å gjør ting mer brukervennlige :)

Lenke til kommentar
Sigmund:

Bare vent.. Det kommer nok "nano-SD" (evt. "even more microscopic-SD" :p) før du vet ordet av det :( Og da er vi back on track igjen... Irriterende.

6952874[/snapback]

Du vet aldri, men når produsenter med til sammen 75 % av mobilmarkedet (tall fra Q3 2005, summen av Nokia, Motorola, Samsung, LG og (BenQ-) Siemens) bruker denne typen blir det kanskje denne gangen litt verre å bytte format. Kortet er også fysisk lite at et mindre format vanskelig kan håndteres av fingre. Men for all del, det kan godt følge med en nano-robot som skifter kort for deg. :p

 

Og ang kapasitet, nå som verdens største mobilprodusent også går fullt for microSD, blir det sikkert også satt fortgang i å lage også dette kortet i 4 GB fra minneprodusentenes side.

Lenke til kommentar
Mange nye spill skaleres perfekt uansett telefon. Når jeg sier "skalerer" mener jeg ikke at bilde blir strukket, men at man ser mer av bildet. Hvis man for eksempel spiller et platformspill ser man mer av brettet på skjermen enn man gjør på mobiler med lavere oppløsning. Så pixel problemet er ikke til stedet. Så nei, kvaliteten blir ikke dårligere og det ser like bra ut uansett bredde/høyde format. Dette skjer selfølgelig automatisk.

6953003[/snapback]

 

Ja, og dermed får ikke N80 fullskjerm på mange spill siden forholdstallet på oppløsningen er ganske forskjellig fra QVGA-standarden. Har hørt om at det finnes applikasjoner som du kan strekke ut bildet med og, uten at jeg husker navnet på dem. Hvis N80 hadde fulgt 3:4 standarden hadde jeg vært helt for den, men det blitt et steg bakover å gjøre noe helt annereldes enn alle andre. Eks sony ericsson med de elendige memorystickene sine som er vesentlig dyrere enn mini\microSD og langt mindre utbredt. Heldigvis begynner å nokia å skjønne at oppløsningen på N80 var en glipp og følger heller normalen slik alle andre merker gjør selv om den er litt dårligere. Nokia har også endelig skjønt at snarveiknapper til musikk er bra, noe SE og på noen modeller samsung har skjønt lenge, flott de kommer etter å gjør ting mer brukervennlige :)

6953100[/snapback]

Aldri hørt om noen sånne spill. Men javaspillene jeg snakker om strekkes i hvert fall ikke og du kan godt ha en widescreen mobil uten at bilde blir pixelert. Du vil bare se mer av brettet til venstre/høyre.

 

Sigmund_Freud, men når det skjer, vil også miniSD 8gb være mulig, ettersom microSD er ca. halvparten så stor som miniSD. Så jeg tviler sterkt på at utviklingen vil gå noe fortere. MicroSD, MiniSD og SD er jo alle i samme familie uansett. Går utviklingen fortere på en av korttypene, går det fortere på alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...