Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen bilde på skjermen ... [feilen er løst]


Anbefalte innlegg

Jeg har bygd meg ny PC med bl.a. følgende komponenter:

 

- Lian Li PC6070AScand

- ASUS P5W DH Deluxe

- MIST 500W PSU (den nyeste med faste kabler)

- PowerColor X1900 GT 256MB GDDR3, dual-DVI

 

Når jeg prøver å boote opp starter alle vifter og harddiskene, men det blir ikke noe bilde på skjermen. Jeg har en 19" CRT koblet til med overgang fra VGA til DVI, og har prøvd den på begge utgangene på kortet, men det er aldri tegn til signal på skjermen.

 

På skjermkortet lyser det en rød LED, og den lyser både om PCIe-strømkabelen sitter i og om den ikke gjør det. Derfor lurer jeg på om det kanskje kan være en feil med en kurs på strømforsyningen. Den gir altså strøm til harddiskene (S-ATA-strømkabler) og til hovedkortet (grønn LED lyser). Det er imidlertig ikke tegn til at lampen på DVD-drevet lyser. Det skjer heller ikke noe om jeg prøver å trykke gjentatte ganger på utløserknappen. Jeg har prøvd det samme på alle ledige strømkablene som passer, og ingen tegn til liv.

 

Den eneste andre stasjonære PCen jeg har her er fire år gammel, så det er litt vanskelig å skulle teste komponenter i den, siden den ikke har noe som helst støtte for PCIe.

Hadde jeg bare kommet meg inn i BIOS hadde det også vært lettere for meg å finne ut av hva som skjer, men akkurat nå famler jeg litt i mørket her.

 

Er det noen som har noen erfaringer eller råd og tips om hva jeg kan prøve?

Endret av Cuirinus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnebrikkene har jeg satt i DIMM_A1 og DIMM_B1. Brikkene er av 2 stk 1GB Crucial BallistiX PC6400 med CL4. Sånn jeg forstod det utfra manualen så var det sånn de skulle monteres, og ikke f.eks. i begge A-sporene.

 

Men det jeg lurte på med den LEDen var det at jeg ikke har greid å finne en eneste manual eller FAQ som sier noe om hvorfor den lyser osv. Er det noen som har oversikt over det?

 

Kan også nevne at jeg ikke har koblet til noe diskettstasjon, men sånt burde jo ikke være nødvendig i våre dager.

 

Jeg skal teste det med DVD-drevet i den gamle PCen nå, når jeg endelig har tid. Så får jeg se om det er mer liv i den der jeg vet at den får strøm.

Lenke til kommentar

Og så fant jeg plutselig feilen ... en flau feil ... :whistle:

 

 

Da jeg satte sammen mesteparten av PCen, som var for snart en måned siden, var jeg usikker på om jeg trengte å koble til 4-pins strømpluggen ved prosessoren når jeg hadde koblet til hele 24-pins bortenfor RAMen. Dessverre så hadde jeg helt glemt det når jeg nå fikk de siste komponentene og fikk satt den sammen. Jeg prøvde å sette i den, og da boota den opp i BIOS med en gang.

 

Beklager at jeg tok det hit når det var en så dum liten feil jeg hadde gjort, men det er jo alltid sånn at en finner feilen når en har bedt om hjelp. Takk for all hjelp.

 

Så inntil videre trenger jeg ikke mer hjelp. Men jeg skal jo også ha inn OS etter hvert, så det er fortsatt mange ting som kan gå galt ... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...