Gå til innhold

Svart skjerm ved instal av prosessor..


grebnord

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilsendt en brukt prosessor som jeg monterte på HK med krem. Når jeg startet maskinen "fyrte" HD og vifter opp, men skjermen var svart.. Det må sies at Pros. var pakket i antistatisk pose, men med en bit madrass-skumgummi(?!) som beskyttelse for pinnene.

Så jeg lurer på om skumgummien kan ha ødelakt prosessoren, eller om den kan ha vært defekt før sending?? Kan jeg ha gjort noe feil?? :cry:

Endret av grebnord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags hw er det snakk om ?

6926004[/snapback]

 

Hovedkort: ABIT AT7-MAX2

 

Prosessor: Socket A amd athlon xp 1600+

De bør jo passe sammen :hmm:

6926147[/snapback]

Tok en kikk på biosoppdateringene til hovedkortet ditt og fant ut at følgende var "rettet opp" i den fjerde biosoppdateringen:

 

Bios Issue Date:2003/01/08

Mirror Site: ASIA Europe US

 

BIOS ID: DC

 

1. The default year in BIOS up to 2003.

2. Fix Athlon XP 1400(100) CPU failure to power up by special operations:

a. Discharge CMOS data.

b. Enter BIOS Setup page.

c. Save& Exit without doing anything.

3. Fix the reading of CPU Working Frequency for 166MHz CPU.

4. HPT374 BIOS version 1.22.

5. BIOS Compile Date: 01/08/2003.

 

Mulig at XP 1600 har samme problemet som beskrevet under punkt 2. Derfor burde du gjøre følgende:

1. Sett inn den gamle prosessoren (om du ikke får bootscreen; reset CMOS)

2. Oppdater til nyeste bios fra denne siden: http://www.abit.com.tw/page/no/motherboard...&pPRODINFO=BIOS

3. Sett inn den nyeste prosessoren og prøv å starte opp. Om du ikke får skjermbilde reset CMOS. Om den da starter; gå til BIOS for så å trykke Save & Exit uten å gjøre noe.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Hvor tykt lag med "krem" brukte du?

6929167[/snapback]

Passe?

La på krem/pasta, så plasserte jeg kjøleblokka på og smurte ut med denne. Har gjort dette en del ganger og har ikke hatt problemer med det. Hvorfor lurer du?

Som jeg skrev, var skjermen svart i det jeg startet, altså ikke tegn til prosessor eller bios start.

Foresten kan jo en prosessor startes uten kjøleblokka for en kort periode har jeg lest..

Lenke til kommentar
Hvor tykt lag med "krem" brukte du?

6929167[/snapback]

Passe?

La på krem/pasta, så plasserte jeg kjøleblokka på og smurte ut med denne. Har gjort dette en del ganger og har ikke hatt problemer med det. Hvorfor lurer du?

Som jeg skrev, var skjermen svart i det jeg startet, altså ikke tegn til prosessor eller bios start.

Foresten kan jo en prosessor startes uten kjøleblokka for en kort periode har jeg lest..

6929734[/snapback]

Joda, det er sant det du sier. Har du forresten prøvd reset CMOS eller noe av det andre jeg sa i den forrige posten min?

Lenke til kommentar

Det kan jo nå se ut til at jeg får prøve å returnere prosessoren til den forige eieren og få pengene tilbake..

Jeg tror feilen kom pga. statisk ladning fra skumgummi biten.. Biten skulle jo ha vært utenfor posen og ikke i.. :hmm:

 

Hvis noen har en fungerende 1900 eller høyere prosessor, tar jeg den glederlig imot :yes:

Endret av grebnord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...