Gå til innhold

Regler for moped/scooter?


galskapen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, takk for svar. Men jeg lurer også på om det er noen fartsbegrensning..? Er det maks 50km/t?

6919386[/snapback]

Nei. Grensa er 45km/t.

6919401[/snapback]

 

Det er på pidde/skuter men ikke på lettmotorsykkel, og på lettmotorsykkel kan du ha 2 persjoner på.

6919510[/snapback]

Er jo nettopp moped/skuuter han lurer på.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Men jeg lurer også på om det er noen fartsbegrensning..? Er det maks 50km/t?

6919386[/snapback]

Nei. Grensa er 45km/t.

6919401[/snapback]

 

Det er på pidde/skuter men ikke på lettmotorsykkel, og på lettmotorsykkel kan du ha 2 persjoner på.

6919510[/snapback]

Og det blir ofte mange ganger så dyrt.. ;)

6919680[/snapback]

Ja, veit ikke om det finnes lettmotorsykler registrert for mer enn 2 personer, men somregel er de bare registrert for fører + 1 passasjer.

 

Moped: Kjøretøy med maks 50 kubikk forbrenningsmotor og topphastiget på 45 km/h og ikke veier mer enn 150 kg (tror jeg).

 

Moped er ikke nødvendigvis tohjulet i Norge. En 50 kubikk firhjuling med topphastighet på 45 km/h og veier maks 150 kg med full last som er i henhold til forskriftene kan også registreres som moped og kjøres på M-146 lappen, men ikke i utlandet.

Lenke til kommentar

Faktisk er mopedpassasjeren lovlig hvis denne er maks 10 år eller veier maks 30 kg (det som måtte først inntreffe) :)

 

Spørsmålet jeg alltid har stilt er: Hvem i h****** lar en unge sitte på med en 16-åring (som antakelig har nok med å passe seg selv i trafikken) som nettopp har fått mopedførerbeviset?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Helt ærlig er det noe av det dummeste jeg har hørt om, det med 10 års regelen. hvordan kan det norske vegvesen finne på og mene at det er mer forsvarlig og la en 16 åring ha en under 10 år bak på heller en og ha en over 10 år. jeg ville aldri finne på og ta kusina mi på 10 år med meg på min scooter der i mot må jeg si nei til alle kompisene mine eller min egen lillesøster på 12 som jeg ikke en gang kan kjøre til bestemor nå mamma og pappa ikke er hjemme. det er helt absurd og bør revurderes. Jeg tror (er ikke sikker) at norge er en av de ferreste landene som praktiserer 10 års regelsen da man i spania ser folk kjøre bestemora si tvers over halvøya... Norge må slutte og finne opp egne regler og fårstå at selv om vi er rike på olje er vi ikke mere spessielle en andre. i løpet av di siste årene har den norske stat gjort masse som andre land har prøvd før oss og funnet ut at ikke funker... vi er konstant mot strømmen. men til bake til hovedpoenget her. Jeg tror faktisk at en gutt på 16 år føler seg tryggere med og ha en på samme alder eller eldre bak derimot og ha en som er 10 år eller yngre en det bak på.

 

En annen ting er dette med farten på en scooter. gjennomsnittelig lager mann en scooter for og gå i 45 km/h da det de ikke har tenkt på er at scooteren ikke går i mer en 37 i oppoverbakke. det som da er problemet er at i 60 sona oppover der scootere har lov til og kjøre vil scooterene ligge 25 km tregere en det bilene kommer i. og det skal ikke stikkes under en stol at bilførere flest liker og ligge et parr km over fartsgrensa. jeg som scooterfører merker den ekle følelsen da jeg ligger i vegen i 37 km og ser syklistene komme syklende opp ved siden av meg og bilene kommer bak meg i 70 km i timen. da er det ikke spesielt kult og ha scooter lenger. det man kunne ha gjørt var og øke scooterens bakke fart til 55 km/h da dette vil gjøre at du kan klare og holde 45 kansje mer oppover. problemet blir da scooterens mulige fart i nedoverbakke. men den ville ikke øke mer en 5- 10 km uansett, hvilket egentlig er forsvarlig i den forstand at føreren vil få mer kontroll over traffikken.

 

Vet ikke om noen gidder og lese men dette er mine synspunkter på noen av problemene med scooter i dag.

 

Adrian (16)

Lenke til kommentar
Mr. Norbits: Skal først farta på mopeder økes, bør også opplæringa bli bedre.

 

Enig i det du sier der. øke opplæringstiden for moped bør gjøres uansett om farten skal økes eller ei.

 

Alinoe

 

QUOTE(__Adrian__ @ 05/10-2008 : 16:33) *

Norge må slutte og finne opp egne regler og fårstå at selv om vi er rike på olje er vi ikke mere spessielle en andre.

 

 

Tenke litt over den der, kanskje?

 

Jeg ser ikke helt hva jeg skal tenke mere på. Norge har sine egne finurlige løsninger på alt fra radio til at alle forbrukernes penger skal trekkes ved bommen. for de som bor på oslo øst er det ikke lenger mulig og komme seg til hasle og tilbake en gang uten og måtte betale 50 kr i bommen da du belastes med 25 kr. hver gang du kjører inn i bommen. norge skryter av at de er så rike på olje men det er INGEN land som tar mer i bommavgift en oss og det varsles at det skal økes mer. Om det er noe regjeringen ikke får til er det enkeltpersonen i sammfunnet som belastes. andre ting. Bilradioer. det er ikke lenger mulig og kjøpe bil med radio fra andre land fordi radioen ikke får in kanalene som sendes her i norge. for vi har nemmelig laget vårt eget signal som ingen andre radiorer passer med. dermed må du kjøpe en helt NY radio for og kunne høre kanaler fra norge og disse radioene er ikke billige og er desuten ikke bare blåbær og montere for den gjennomsnittelige norske inbygger som kansje ikke har så mye greie på bil. Dermed må du på værksted og dette blir også en egen utgift. Annen ting. Avgifter. Man kan ikke kjøpe en bil til 60 000 i USA da avgiftene for og importere den ligger på ca 100 prosent kan du regne med at bilen som før kostet 60 000 nå koster dobbelt så mye.

Jeg håper jeg gjorde poenget mitt klarere for deg.

 

Daniel_91:

 

__Adrian__:

 

Vel, for det første så har en plombert moped mer enn nok med å dra seg selv og en fører, for ikke å legge på en passasjer på f.eks 80kg. Vil nesten ikke flytte seg fremover da.

 

Mulig du har rett i at en scooter ville hatt problemer med og dra to personer på tilsammen 160 kg. da det egentlig ville vært førerens problem. man har fartsgrenser for folk som kjører for fort for så vel for sakte, så om din skuter ikke går mer en 20 sier det seg selv at kjøringen ikke er forsvarlig, men jeg tror at scooteren ikke ville hatt problem med og dra i hvertfall 100 kg hvis ikke mer om man da er villig til og øke hestekreftene litt. men jeg ser poenget ditt her. men som sagt før vill dette på en måte bli førerens problem og ikke statens ;)

Endret av __Adrian__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...