Gå til innhold

Mobilen blir tyngere av mer i minnet?


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis Du har en mobiltelefon som benytter hullkort så vil vekten variere etter hva den inneholder. Husker min første hullkorttelefon, veide 40kg med tomt minne og 38 kg med fullt minne.

6944034[/snapback]

Hullkort-telefon?

6944043[/snapback]

 

 

Ren gjetting men vil tippe at hullkort er slike kort man f.eks. bruker på hotell osv. Slike plastikk-kort med forskjellige hull-formasjoner (nytt ord!:p)

Lenke til kommentar
Hvis Du har en mobiltelefon som benytter hullkort så vil vekten variere etter hva den inneholder. Husker min første hullkorttelefon, veide 40kg med tomt minne og 38 kg med fullt minne.

6944034[/snapback]

Hullkort-telefon?

6944043[/snapback]

 

 

Ren gjetting men vil tippe at hullkort er slike kort man f.eks. bruker på hotell osv. Slike plastikk-kort med forskjellige hull-formasjoner (nytt ord!:p)

6951236[/snapback]

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hullkort

 

Utover 1900-tallet, helt opp til 70-tallet, ble dette mye brukt som lagringsmedium

 

Når en "lagret informasjon" på disse kortene ble det laget huller, altså så ble vekten mindre jo mer informasjon du "lagret".

 

PS: første post var humoristisk ment.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg få lov å ødelegge moroa litt? :innocent:

 

En bit av en Byte (8bit=1Byte) er enten 1 eller 0. En byte består som sagt av åtte bit, dvs. en binær streng med åtte enten 1'ere eller 0'ere, der 1 er "logisk på" og 0 er "logisk av". (Eks.: 10011100) Og for dere flisespikkere der ute; Ja, det kan også være omvendt hvis det er inverteringskretser inne i bildet, men ikke kommentèr dette, da jeg kan komme til skade for å få influensa og nyse på dere.

 

Batt, ennivei, en "bit" kan sammenlignes med en vanlig lysbryter med av og på-funksjon. Og det er vel ingen her ute som tror at en lysbryter vil veie mer om den er av eller på?

 

Am I right?

Lenke til kommentar

Flashminne består av små minne-enheter av et eller annet slag. Disse veier like mye uansett, eneste forskjellen er at de er av eller på 0/1.

 

Veier ikke et gram mer, med mindre strøm har begynt å veie noe. . .

 

Hvis ikke jeg tar feil er strøm bare svingninger i elektroner, og eneste muligheten er vell at elektronene som kommer inn i minnekortet veier noe. Her snakker vi yoctogram eller mindre...

 

EDIT: Fant faktisk noe info på detta på WikiPedia! o.0 - Faktisk så veier mobilen mer siden det tilføres elektroner i minnebrikka!

Mass of electron: 0.000 911yg

 

Aner ikke hvor mange elektroner som er i minnebrikka da, noen som aner ? :p

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Batt, ennivei, en "bit" kan sammenlignes med en vanlig lysbryter med av og på-funksjon. Og det er vel ingen her ute som tror at en lysbryter vil veie mer om den er av eller på?

 

Am I right?

7039652[/snapback]

 

Vil det si at ett 1 Gb minnekort inneholder 8 000 000 000 lysbrytere... da blir den tung likevel, var det det du mente :hmm:

Lenke til kommentar

Husk at det alltid går like mange elektroner inn som ut av minnebrikken. Hvis ikke så ville den blitt statisk ladet.

 

Siden minnebrikker ikke er ladet med statisk elektrisitet så vil antall elektroner i den være likt antallet protoner. Siden atomer normalt inneholder omtrent like mange protoner og nøytroner så kan vi finne ut omtrentlig hvor mange det er av hver ved å veie minnebrikken.

 

Hvis minnebrikken veier f.eks 1 gram så inneholder den omtrent A/2 elektroner, protoner og nøytroner. Der A = avogadros tall og dermed blir det totalt ca 3*10^23 elektroner, protoner og nøytroner i minnebrikken som veier 1 gram.

Lenke til kommentar

Ojsann!!! Da kan det være at jeg nærer et aldri så lite "black hole" i filserveren min da :) Den burde bli rimelig tung etterhvert :tease:

 

 

Newsflash : På vestlandet i dag tidlig hadde en mann i 3o årene fylt opp serveren sin med så tunge ting at den kollapset inn på seg selv og ble et svart hull.. RUN FOR YOUR LIFE!!

Lenke til kommentar
Diskuterte litt mobil med en kompis her om dagen, og han mente at hvor fullere mobilen var med ting og tang hvor mer veier den, jeg protesterte og klarte nesten ikke å holde latteren tilbake  :!:

Han kunne banne på at han visste dette og han var blodig seriøs også. So...

 

6915613[/snapback]

 

Begynte og lure før jeg så denne posten var under humor :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...