Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portforwarding i Linksys WRT54GS


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Linksys WRT54GS. Har nextgentel og satte routeren fra NGT til å sende public ip til denne nye routeren. Nettet funker, lan funker og alle ip'er sendes som det skal.

Problemet dukker opp når jeg skal forwarde porter i routeren.

post-67743-1158604072_thumb.png

 

Det vil rett og slett ikke funke, og porten er ikke forwarda (har testa med µTorrent og DLS-reports, ingen er åpne)

 

Leste på portforward hvordan jeg skulle gjøre det, og fikk dette bilde der jeg lurte litt:

post-67743-1158604256_thumb.png

 

Det innrammede feltet har jeg ikke i routerkonfigurasjonen min.

 

Håper noen kan hjelpe meg, er nødt til å få til dette.

 

 

Takker for alle svar

 

 

 

¤sinnadyr

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk akkurat det samme problemet. Har bredbånd fra Start.no og har satt modemet i 'bridge' modus. Liksys kjører logger fint på nett og min stasjonære er plugget i med fast IP mot router. uTorrent står med port som er lik port jeg har forwarda. Allikevel stopper all trafikk over porten. Har også åpnet brannmuren (Comodo) for all trafikk for uTorrent uten større hell.

 

Noen må da ha Linksys WRT54GS og vet noe om hva som skal til?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk akkurat det samme problemet. Har bredbånd fra Start.no og har satt modemet i 'bridge' modus. Liksys kjører logger fint på nett og min stasjonære er plugget i med fast IP mot router. uTorrent står med port som er lik port jeg har forwarda. Allikevel stopper all trafikk over porten. Har også åpnet brannmuren (Comodo) for all trafikk for uTorrent uten større hell.

 

Noen må da ha Linksys WRT54GS og vet noe om hva som skal til?

6992930[/snapback]

OMG! Et svar :D:p

 

Jaja, det ble til at jeg ga faen og bare satte tilbake ngt-routeren som DHCP-server. Får helt fint til å forwarde med det, var ikke helt slik jeg hadde et brennende ønske om men jaja.

 

Om du finner ut håper jeg du slenger inn en post :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg enda en frustrerende kveld bak meg, uten større hell. Oppdaterte firmware til siste versjon. Jeg har også forsøk å sett port trigger til å reagere på hele spennet fra 1-99999, det hjalp ikke. Det hjalp ikek engang å sette ip'n til pc'n i DMZ sonen. Porten er fortsatt stengt!?

Ikke finner jeg noen som kan hjele her på forumet, ei heller på Linksys eget supportforum. I prisguiden var denne routeren anbefalt, men i morgen blir det nok til at jeg fyller ut 30dagers angrerettskjema. Makan til drit.

Det er en eneste ting jeg enda ikke har forsøk. Sette Linksysen opp med statisk IP til modemet. Modemet fra Speedtouch er en drøm å konfigurere i forhold til Linksys. uTorrent mapper opp porten selv med uPnP mot modem, men Linksys klarer ikke å håndtere P2P i det hele tatt virker det som.

Lenke til kommentar

Har en slik router selv, og er veldig fornøyd med den. Jeg vil anbefale å flashe den med DD-WRT-firmware, dette gav i hvertfall meg en mer funksjonsrik og stabil router. Det er også denne jeg har installert på min, da er det litt lettere å hjelpe.... ;)

 

Mozze, ser du nevner port triggering, dette har jeg ikke fått til å fungere (i hvertfall ikke med programmene nevnt tidligere i tråden). Prøv forwarding isteden.

 

Hvilken ISP har dere?

Endret av josh
Lenke til kommentar

Jeg har Start.no som bruker Telenor linjer. Modemet fra Start er speedtouch med fire porters router. Den konfigurerer seg selv når jeg har uPnP enablet i router og uTorrent. I tillegg er faktisk menyen og oppsettet for en gangs skyld intuitivt.

 

DD_WRT tok jeg en kikk på igår. Jeg er nybegynner på nettverk og den beskrivelsen jeg fant hos DD-WRT virket litt lite betryggende. Hvis jeg benytter angreretten er det kanskje også litt 'uheldig' å ha flashet med uoriginal firmware..? ;)

 

Det jeg reagerer på er at portforwarding ikek funker. Ikke engang når jeg setter maksina mi i DMZ og skrur av brannmuren. Da burde det være fri flyt av all trafikk hvis jeg har skjønt tegninga. Port triggering prøvde jeg bare i og med at forwarding ikke gav noe som helst resultat.

 

Bidle #2 til sinnadyr viser noen innstillinger under security-oppsettet. Hverken han eller jeg har "firewall on/off" og jeg finner heller ingen god dokumentasjon over hva de andre innstillingene egentlig gjør. Bør disse være av eller på for å få forwardig til å funke?

Lenke til kommentar

Det som kan være problemet der er at det ikke er åpnet noen porter i routeren, slik at om du åpner portene i den trådløse routeren så går de ikke hele veien igjennom, om du skjønner hva jeg mener.

 

DD-WRT er ikke noe hokus pokus, men det er klart, skal du bruke angreretten så funker det dårlig... :)

 

Firewallen skal kunne være på, den er i hvertfall enablet på min, og det er huket av på samme alternativene. Det skal være et upnp valg på linksys'en også, har du enablet/disablet denne? Om du setter på den kan det jo godt være at den vil sende det hele veien igjennom. Har du prøvd å sette den i dmz og enablet upnp?

Lenke til kommentar
Det som kan være problemet der er at det ikke er åpnet noen porter i routeren, slik at om du åpner portene i den trådløse routeren så går de ikke hele veien igjennom, om du skjønner hva jeg mener.

 

Regner med du mener Speedtouch-routeren? Den står per idag i bridge-modus, slik at Linksys'en kobler opp mot Start.no med PPPoE. Jeg vil tro at Speedtouchen ikke sperrer porter i bridge modus, men det kan jo hende. Det vil evt avdekkes ikveld da jeg tenkte å prøve å sette Linksys opp med statisk IP mot Start-routeren åpne for all trafikk gjennom.

 

DD-WRT er ikke noe hokus pokus, men det er klart, skal du bruke angreretten så funker det dårlig...  :)

DD-WRT kan det godt hende jeg tester etterhvert, men jeg vil at routeren skal funke tilfredstillende med standard software. Hvis den ikek funker i det hele tatt ser jeg ikke helt at uoriginal firmware løser alle problemer sånn helt plutselig ;)

 

Firewallen skal kunne være på, den er i hvertfall enablet på min, og det er huket av på samme alternativene. Det skal være et upnp valg på linksys'en også, har du enablet/disablet denne? Om du setter på den kan det jo godt være at den vil sende det hele veien igjennom. Har du prøvd å sette den i dmz og enablet upnp?

Slik den står nå er uPnP enablet og IP'n til pc'n står i DMZ. I guiden til portforward.com står det at uPnP skal slås AV i uTorrent, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Har testet både med og uten med samme resultat.

Når det gjlder firewall så har jeg som nevnt ikke mulighet til å slå denne av eller på slik som bildet viser. Det avkrysningsfeltet er simpelthen ikke i min meny. De fire andre valgene er der, men jeg finner ikke helt ut av om de har noen praktisk funksjon eller om de har noen innvirkning på problemet mitt.

 

Det er forresten godt det endelig er en som svarer. Det hjelper litt på kamphumøret :)

Lenke til kommentar

Forwarding av porter skal være enkelt. Enten velger dere feil lokal IP, ellers er det en annen brannmur som sperrer. Det skal ikke være verre enn å følge oppskrift fra portforward.com

Har man problemer etter å ha forwardet porten i routeren til PCens IP, så kan man prøve å slå av softwarebrannmur. Sperrer det ennå, så må det være en brannmur i routermodem som sperrer (eller at man har Telenor & virus/trojaner).

Dere bør ikke blande inn porttrigger før dere har fått til standard portforwarding...

 

Husk at det alltid er fordel å sette fast ip på PC, slik at man slipper å miste forward.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å starte med å gi fri flyt gjennom SpeedTouch modemet, for å så styre alt via linksys'en. Fant denne guiden postet av anund i denne tråden. Kan være verdt en kikk. Jeg tror det er der det stopper opp. Skulle gjerne hjulpet med spesifikt, men siden jeg ikke har samme router så er dere på egenhånd her ;)

 

Sånn, skal vi se. Jeg er ikke noen pedagogisk guru, så vi får gjøre forbedringer etterhvert. Men hovedtrinnene vil bli:

 

1) Utgangspunktet er en "fresh install", dvs nylig NGT-aktivert router

2) Jeg bruker port 80 (http) som eksempel

3) Fremgangsmåten er å telnete inn i routeren, deretter slette "trøbbel-oppføringer" for så til slutt å legge til den nye ønskede oppføringen

 

Bakgrunn: Når man NGT-aktiverer Speedtouch 516, legges en del NAT-oppføringer inn som default. Dette er gjort for at NGT Support skal kunne gå inn på routeren ved behov (jfr NGT Support). Dessverre gjør denne "finessen" det umulig å kjøre egne servere på de samme portene.

 

Så over til detaljert fremgangsmåte:

 

1) I terminalvindu: telnet 10.0.0.1

 

2) username = Administrator

 

3) skriv: nat maplist

 

4) Du vil da få opp en liste med en rekke oppføringer lignende denne:

4 NAPT TypeA_3 84.48.81.166:80 127.0.0.1:80

Fra venstre mot høyre indikerer dette oppføring nr (4), oppføringstype (NAPT),

Tilkoplingsnr (TypeA_3), min eksterne IP (84.48.81.166), utvendig port (80),

innvendig ip-adresse denne nat'es til (127.0.0.1 = localhost = routeren selv) og

innvendig port (80). Altså port 80-henvendelser utenfra sendes til routerens port 80.

 

NB! Min oppkobling bruker TypeA_3. Andre kan bruke feks TypeB_1. Erstatt i tilfelle i alle relevante linjer nedenfor.

 

5) Dette vil vi ikke ha. Bort med den. Skriv: nat mapdelete index=4 intf=TypeA_3

 

6) Kontroller at den er borte med ny nat maplist

 

7) Så vil vi legge til vår egen port 80 redirect. Her har jeg kun brukt CLIen i telnet, men jeg tror det skal gå fint å bruke webinterfacet også, nå som den "overstyrende" redirecten er borte. Anyway - webinterfacet er selvforklarende, tar med CLI-måten for interesserte:

 

Eksempelet viser en redirect for port 80 fra min eksterne ip (84.48.81.166) til en server på 10.0.0.4

 

Skriv: nat mapadd intf=TypeA_3 type=napt outside_addr=84.48.81.166 outside_port=80 inside_addr=10.0.0.4 inside_port=80

 

Voila - din webserver på 10.0.0.4 skal nå være synlig for utenverdenen.

 

8) Til slutt: skriv: saveall for å lagre den oppdaterte informasjonen i routeren. Om du ikke gjør det, vil den forsvinne ved evt restart.

 

Håper dette ble litt forståelig... smile2.gif Brukermanual til routeren og egen CLI reference guide ligger på www.speedtouch.com

 

Lykke til! Gi gjerne feedback på denne lille guiden.

 

Ellers kan http://ngtforum.net/ være verdt et besøk, siden det er samme modem/router som brukes? Ser i hvertfall ut som om folka der kan sakene.

Endret av josh
Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke litt rundt dette ikveld etter jobben.

 

Softwarebrannmur stopper ikke uTorrent. XP's egen er skrudd av og jeg bruker Comodo hvor uTorrent har full tilgang på alle porter. Har også forsøkt med firewall skrudd helt av. Men det ser vel mer og mer ut til at kanskje problemet ligger i Speedtouchen og kanskje ikke i Linksys'en. Husker ikke helt hvilken type jeg har, men det er muligens 546.

Lenke til kommentar
Forwarding av porter skal være enkelt.  Enten velger dere feil lokal IP, ellers er det en annen brannmur som sperrer.  Det skal ikke være verre enn å følge oppskrift fra portforward.com

Har man problemer etter å ha forwardet porten i routeren til PCens IP, så kan man prøve å slå av softwarebrannmur.  Sperrer det ennå, så må det være en brannmur i routermodem som sperrer (eller at man har Telenor & virus/trojaner).

Dere bør ikke blande inn porttrigger før dere har fått til standard portforwarding...

 

Husk at det alltid er fordel å sette fast ip på PC, slik at man slipper å miste forward.

6996945[/snapback]

Blir heller vanskelig når portforward sin guide ikke stemmer overens med routeren. Byttet tilbake til speedtouchen jeg fikk fra NGT og det funker supert. Funker egentlig like fint, ville bare ha muligheten til QoS i linksysen.

Lenke til kommentar
Blir heller vanskelig når portforward sin guide ikke stemmer overens med routeren. Byttet tilbake til speedtouchen jeg fikk fra NGT og det funker supert. Funker egentlig like fint, ville bare ha muligheten til QoS i linksysen.

7050668[/snapback]

Ikke bare det, men Linksys egen dokumentsajon er ikek akkurat intuitiv. Jeg har fått åpnet for uTorrent, men jeg aner ikke hvorfor og da er jeg på en måte like langt. Vet ikke om jeg klarer å rekonstruere hva jeg gjorde for å få det til å funke, plutselig løsna det bare.

 

Et lite spørsmpål.

Skal ikke programmer som støtter UPnP mappe porter i routeren automatisk når UPnP er enablet? Eller har jeg misforstått hele UPnP-konseptet? Det funker i alle fall ikke. Hos portforward.com står det til alt overmål at UPnP skal skrus av i uTorrent..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...