Gå til innhold

Ny billig bærbar til svigermor.. ikke over 6000kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har fått i oppdrag å finne en bærbar pc til min svigermor. Den skal bare brukes til skolearbeid, ikke spilling eller krevende programmer, blir nok bare internett...

 

Jeg vil helst at den skal ha minst 512 mb ram, ettersom mindre kan by på problemer; godt innebygget trådløst nettverkskort er også viktig, ettersom det antagelig er behov for det på skolen,, Når det gjelder skjermstørrelse, er jeg litt lost, men den skal være bærbar, altså rimelig lett å ta med seg. Batteritid bør være lang. HD størrelse er vel ikke så viktig ettersom det antagelig ikke kommer til å bli lagret store mengder data. Trenger vel heller ikke dedikertskjermkortminne ,ettersom som sagt, spilling er ikke aktuellt. AMD eller Intel er forsåvidt uviktig,,, bare mest bang for the bucks anntar jeg.

 

Jeg skal poste noen forslag som jeg finner etterhvert, men jeg tenkte jeg skulle lage et innlegg først, slik at kanskje noen kunne komme meg i forkjøpet..

 

Hadde egentlig tenkt å finne en på datakjeden i trondheim (er ofte litt kjekker å få den i hånden når en har kjøpt, samt å ha en "fysisk" forhandler å forholde seg til) , men det er absolutt ikke nødvendig dersom det finnes bedre tilbud andre steder....

 

 

Takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Til bare skolearbeid, surfing og litt forskjellig andre ting så holder en 1 GHZ med 256 MB Ram og en 20-40 GB lenge også. Har en Laptop selv med 800 MHZ, 128 MB Ram. For øyeblikket kjører den Dualboot Windows XP MediaCenter og Slackware 10.2, og Laptopen brukes til litt musikk, chatting, surfing, skolearbeid og litt forskjellig annet, og jeg kan ikke si noe annet enn at det fungerer kjempe bra det altså.

Normalt kjører jeg Windows 2000 i Dualboot med Slackware på den datamaskina, men nå har jeg for en liten stund bytta Win2k med MCE istede. Fungerer no greit det å da.

Du får ikke kjøpt slike laptoper nye i dag, så du må nok belage deg på å kjøpe brukt. Jeg ser ikke det å kjøpe en ny Laptop til over 6000 til det formålet som noe vits.

Lenke til kommentar
Hei. Til bare skolearbeid, surfing og litt forskjellig andre ting så holder en 1 GHZ med 256 MB Ram og en 20-40 GB lenge også. Har en Laptop selv med 800 MHZ, 128 MB Ram. For øyeblikket kjører den Dualboot Windows XP MediaCenter og Slackware 10.2, og Laptopen brukes til litt musikk, chatting, surfing, skolearbeid og litt forskjellig annet, og jeg kan ikke si noe annet enn at det fungerer kjempe bra det altså.

Normalt kjører jeg Windows 2000 i Dualboot med Slackware på den datamaskina, men nå har jeg for en liten stund bytta Win2k med MCE istede. Fungerer no greit det å da.

Du får ikke kjøpt slike laptoper nye i dag, så du må nok belage deg på å kjøpe brukt. Jeg ser ikke det å kjøpe en ny Laptop til over 6000 til det formålet som noe vits.

6876914[/snapback]

Det kan jo være kjekt med en raskere pc også da. Da går ting raskere også slipper man å skifte den ut så ofte. Om man har planer om windows vista (gud forby) så vil en gamlere pc i beste fall føre til lang ventetid.

Lenke til kommentar

Joda. Sant nok det da. Men tror du SERIØST på at en Svigermor ville bytte Windows? Sånn bare en tanke liksom.

 

Uannsett her er en laptop til under 6 lapper:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320769

Jeg blir aldri imponert over batteritia på laptopene jeg.

Derfor bruker jeg bare strøm på min. Batteriet ligger på bordet vedsiden av laptopen. Blir ikke brukt. Dette pga at batteriet holder i ca. 10-20 minutter før den dør.

 

Det som iallefall er viktig med slike batterier er at man ikke overlader batteriene.

(Den personen her som kommer her å sier at det ikke går, må bare prøve det)

Har selv prøvd det på 2 batterier, og jeg overlada begge to. Begge ble ødelagt/Dårligere.

Så fra nå av bruker jeg bare strøm på min. Egentlig er dette like greit å siden at laptopen min er på en plass stortsett hele tia, tar den selvfølgelig med litt rundt omkring, men da er jeg avhennig av strømen.

Lenke til kommentar

Hei :D

hahahahaha, jeg lo godt av den diskusjonsavsporingen :p

 

Um, for å svare på spm. så er det pga av hun er fra utlandet, og hennes tidligere utdanning (bl.a. sykepleier og lærer (som også ville vært et mulig svar på nyskjerrigheten deres :p)) ikke er så anvendelig. Hun tar derfor endel fag for å bøte på.

 

Um, og jeg er ikke gift, men "svigermor" går vel allikevel.. Ble litt dumt å si "moren til dama mi" :)

 

Når det gjelder bærbar, så tar vi oss nok en tur til datakjeden og kikker. Hun trenger pcn nesten umiddelbart, og det er nok det raskeste alt. men, den amilo'en er fremdelse til vurdering..

 

512 mb synes jeg er nødvendig, og dessuten en ok rask cpu.. Selv om det bare blir surfing og office antagelig, så er det jo gøy at det går litt raskt.. Dessuten har den normale databruker en tendens til å samle opp små oppstartprogrammer som stjeler litt og litt minne..

 

Jeg er nok desverre litt skeptisk til elkjøp... vet ikke hvorfor.

 

Er også litt skeptisk til HP uten å kunne forklare hvorfor,,, ligger i samme kurven som dell.... Jepp , fordommer.... :(

 

Men, kunne du gitt meg en link datating ? jeg er ikke sikker på hvor "hos oss" er :)

 

Tusen takk for raske svar og underholdende lesing :)

Lenke til kommentar

Bare sånn å for å ha sagt det. Alt under 512MB minne i XP, er for lite! Spesielt hvis man skal ha et internett security program (Iallefall Norton!:p)

 

Men jeg ville sett på HP sin DV2004 eller DV6004. Det å kjøpe en bærbar for under 5000,- er STERKT bortkasta penger. Greit nokk at behovet begynner på internett og tekstbehandling, men det øker stort når man først er i gang. Jeg jobber i PC service bransjen, og jeg har flere kunder som kun skulle bruke maskinen til dette og senere har forstått det geniale verktøyet en maskin faktisk er.

 

Men iallefall, ikke kjøp med mindre enn 512MB minne, og gjerne sjekk om dette er delt på to minnebrikker eller en (med tanke på oppgradering senere)

 

Prossessor, harddisk og stort sett alt annet er ikke noe særlig å tenkepå.

 

 

- Kom på en ting til, en genial greie med DV2004 og 6005, er at dem har HP sin QuickPlay funksjon. Dette noe som gir det mulighet til å spille av musikk og DVD'er uten å skru på maskinen. (Dette gjør at du bruker mindre strøm + du slipper å ha maskinen på ;))

 

 

Mvh

bIsk0p

Lenke til kommentar

Da var pcn kjøpt,, hun ville visst ha den i dag,, så valget falt på en HP DV6005 fra datakjeden,,, litt over budsjettet med 6700kr (jeg vet jeg kunne fått den for 6400 hos komplett, men med frakt ville det vel nærmet seg 6650 kr + noen dagers leveringstid.. ) jeg var skeptisk til HP, men jeg må si, den så veldig veldig pen ut! :)

 

Takker igjen for raske responsen og alle svara :)

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
enn ukestilbudet på komplett.no? du burde ta en kikk der.

6891358[/snapback]

 

 

Hehe, men det var også det jeg sa i posten min,, " jeg vet at komplett har denne til ca 6400 kr, men i tillegg kommer frakt på sikkert over 100 kr, og da er vi allikevel ganske nære prisen vi betalte på datakjeden.. Men siden hun ville ha den med en gang, og siden det er lettere for noen å ha en fysisk forhandler å forholde seg til, så ofret vi de 200 kronene :)

 

Jepp, la merke til pussekluten, og den trengs tror jeg :p Meget pent design :) Er litt misunnelig på henne ja :p

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...