Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Betegnelse for scooter/moped


MGL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Både mopeder og scootere har 50cc, mens lett-sykkel har 125cc?

 

Mopeder har manuelt gir, mens scootere har automatgir.

Scootere bruker noe mer bensin, og sliter litt mer på motoren, siden man ikke girer selv.

6863105[/snapback]

 

Tihi. Så du mener at scootere gir selv, på samme måte som førern girer med en vanlig gir-moped?

Lenke til kommentar
Moped som ser ut som lett er drit stygt!

6863158[/snapback]

Er faktisk veldig enig med deg der. En venn av meg kjører rundt på en TZR 50cc som ser helt ut som en 125 cc (på størrelsen og alt). Men når han starter den kommer den pinglelyden, ganske latterlig etter min mening. Det er så "wannabe"

Lenke til kommentar

Moped = to hjul og motor på mindre enn 50cc

Scotter = en type moped (så lenge den ikke har mer enn 50 cc, noe som de fint kan ha), der du sitter med beina foran deg som på en stol og ikke med en fot på hver side. Scottere pleier også å ha automatgear og remdrift.

 

(faen jeg er dårlig til å forklare, men du fatter poenget)

 

En eller annen nevnte at scootere bare går i 45 mens mopeder går fortere, det er bare tull. Mulig det er lettere å trimme mopeder, men man kan fint få en scooter til å gå fort nok. Den jeg hadde en gang i tiden gikk i 105 (fremdeles 50 cc).

 

Og ja, det er harry...men fremdeles ganske praktisk og gøy når du er 16 år.

Endret av Jør2
Lenke til kommentar
Både mopeder og scootere har 50cc, mens lett-sykkel har 125cc?

 

Mopeder har manuelt gir, mens scootere har automatgir.

Scootere bruker noe mer bensin, og sliter litt mer på motoren, siden man ikke girer selv.

6863105[/snapback]

Tviler jeg på, gjennomsnittet av mopedførere er sikkert dårligere til å girer enn en automatkasse på en scooter.
Lenke til kommentar

Moped: Tohjuls fremkomstmiddel med stempelmotor, sylindervolum på opptil 50 ccm og toppfart opptil 45 km/t.

 

Scooter: Tohjuls fremkomstmiddel som i motsetning til andre motorsykler kjøres med begge beina ved siden av hverandre i stedet for på hver sin side av sykkelen.

 

En scooter kan også være en moped, en moped kan også være en scooter. Det finnes flere scootere med manuelt gir, og det finnes mopeder som ikke er scootere, men likevel har automat (jfr. Honda PX). Disse to begrepene flyter over i hverandre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Både mopeder og scootere har 50cc, mens lett-sykkel har 125cc?

 

Mopeder har manuelt gir, mens scootere har automatgir.

Scootere bruker noe mer bensin, og sliter litt mer på motoren, siden man ikke girer selv.

6863105[/snapback]

 

Kanskje du burde finne ut hva du snakker om før du kommer med slike uttalelser?

 

Til de som ikke vet dette, er altså påstanden over helt feil. Faktisk er det det motsatte som er korrekt.

Lenke til kommentar

Og til alle som sier at scooter har "automatkasse", eller at den girer selv; ikke uttal dere når dere vet så lite. Kan dere tenke dere en scooter med en automatkasse i? Det har iallefall jeg aldri hørt om Noen gang hørt en scooter gire? Nei, for den drives med variatorer og rem. Ikke tannhjul og kjede.

 

Frustrert, såå frustrert.

Lenke til kommentar
Scooter = jenteting.

Moped = harry.

6862339[/snapback]

Forslag til andre kjøretøy vi kan bruke i 16 års-alderen? Komme seg til folk, steder osv. Finns nok ikke så mange alternativ gitt, så kall moped harry eller hva du vil, men har du ikke noe valg så har du ikke noe valg. Moped er greit når du er ungdom!

6862488[/snapback]

Øhm.. Vet ikke om du har hørt om det, men sykkel?

6862538[/snapback]

Kombinert med buss/tog for lengere reiser.

6862543[/snapback]

Åja, neste gang jeg skal til Henrik så tar jeg toget! Skal fortelle deg at moped og scooter er veldig greit å bruke når du ikke skal altfor langt.
Lenke til kommentar

Jeg kjører rundt på en Peugeot Fox:

_T25749.jpg)

 

Denne er da betegnet som en moped, fordi beina er på hver side av mopeden? Men den har 50cc. Jeg vil helt klart kalle dette en moped, men den har ikke gir? Vanskelig dette :p Det viser hvertfall at det ikke finnes noen "fasit", bergepene glir over i hverandre, som en annen nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Og til alle som sier at scooter har "automatkasse", eller at den girer selv; ikke uttal dere når dere vet så lite. Kan dere tenke dere en scooter med en automatkasse i? Det har iallefall jeg aldri hørt om Noen gang hørt en scooter gire? Nei, for den drives med variatorer og rem. Ikke tannhjul og kjede.

 

Frustrert, såå frustrert.

6865509[/snapback]

 

Såså, ta deg en valium og slapp helt av :roll:

 

Virkemåten på en automatkasse er ikke av betydning for om det kan kalles en automatkasse eller ikke. Så lenge brukeren ikke må gjøre noe aktivt for å endre utvekslingen mellom motor og drivhjul annet enn å bestemme gasspådraget, vil jeg si at automatkasse er et dekkende ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...