Gå til innhold

Hvilke yrker har høyest lønn?


Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden på Norsk Jernbaneskole og skal bli lokfører. Vi blir for tiden "headhuntet" av jernbaneselskapene der de "sponser" lønn under utdannelse mot at vi binder oss i 2 år etter at vi er ferdig på skolen.

 

Jeg får en helt OK lønn under utdannelsen som tar 1 år, og regner med å tjene rundt 550-600000 når jeg er ferdig autorisert uten å jobbe rævva av meg.

 

For min del er ikke lønna viktigst. Det viktigste er at det er en givende, utfordrende, ansvarsfull og morsom jobb som man gleder seg til å gjøre. Men selvsakt, det er lønna vi lever av! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan tjene utrolig bra som snekker/tømmermann i dag! Da snakker vi "vanlige" yrker. Faren min ble tilbudt 300kr timen, kanskje ikke så normalt, men kommer glatt over 200 der... For ikke å snakke om hvor mye du kan tjene viss du har eget firma. Hardt yrke, men utrolig gøy :thumbup:

 

EDIT: For ikke å snakke om at du kan bygge huset ditt selv!

Endret av Audiguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

maskinist yrket må vel være den måten du får høyest lønn iforhold til utdanning. 2 år på fagskolen etter fullført vgs og læretid, eller tre år på høyskole. begynnerlønna er ca 40.000 i mnd, og du kan greit komme deg opp i en 1maskinist stilling med ca 50.000 pr. mnd på ikke så alt for mange åra i jobb. Blir du maskinsjef så har du 5-10% mer en 1.maskinisten. Og det beste er jo at man har fri halve året:)

Lenke til kommentar

Kuldemontør er et yrket som virkelig mangler arbeidskraft. Det er også veldig gode penger å hente i dette yrket :)

 

1 år TIP eller 1 år Elektro

1 år Kulde- varmepumpeteknikk

2 år læretid.

 

Når man har Fagbrev kan man lett få 340-360 k i lommen det første året, dette er uten overtid! Grunnlønnen ligger egentlig på 320 k, men pga manglende arbeidskraft begynner man på lønnstige 1-4 hvis man bare forhandler eller tørr flytte på seg.

 

Kuldemontør på Oljeplattform kan gi enda mer penger.

Kuldemaskinist på båt, kan gi deg opp mot millioner i året (KuldeMaskinist skolen i Trondheim - ikke høgskole) eller Teknisk fagskole etter at man har fått fagbrevet.

 

Klart finnes det mange jobber som gir mye bedre betalt, men dette er tross alt snakk i 2 år skole + 2 år skole (Lærlingperioden) med betalt.

Er ikke alt for mange 20 åringer med 340-360.000 kr i grunnlønn.

Kjempevariert og spennende yrke, der man gjør utrolig mye forskjellig.

 

Virkelig å annbefale til de som ikke klarer sitte på et kontor, men likevell kansje ikke vil bli elektriker eller mekaniker :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kuldemontør er et yrket som virkelig mangler arbeidskraft. Det er også veldig gode penger å hente i dette yrket :)

 

1 år TIP eller 1 år Elektro

1 år Kulde- varmepumpeteknikk

2 år læretid.

 

Når man har Fagbrev kan man lett få 340-360 k i lommen det første året, dette er uten overtid! Grunnlønnen ligger egentlig på 320 k, men pga manglende arbeidskraft begynner man på lønnstige 1-4 hvis man bare forhandler eller tørr flytte på seg.

 

Kuldemontør på Oljeplattform kan gi enda mer penger.

Kuldemaskinist på båt, kan gi deg opp mot millioner i året (KuldeMaskinist skolen i Trondheim - ikke høgskole) eller Teknisk fagskole etter at man har fått fagbrevet.

 

Klart finnes det mange jobber som gir mye bedre betalt, men dette er tross alt snakk i 2 år skole + 2 år skole (Lærlingperioden) med betalt.

Er ikke alt for mange 20 åringer med 340-360.000 kr i grunnlønn.

Kjempevariert og spennende yrke, der man gjør utrolig mye forskjellig.

 

Virkelig å annbefale til de som ikke klarer sitte på et kontor, men likevell kansje ikke vil bli elektriker eller mekaniker :)

 

Jeg er straks ferdig med Vg1 Kulde og varmepumpteknikk og gleder meg til jeg skal begynne som kuldemontør lærling om noen uker :new_woot:

Blir chill med egen firmabil om 6-12 måneder :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et par venner og sletkninger som driver enkeltmannsforetak, og alle disse er nødt for å ha regnskapsfører til å føre regnskap for dem. Alle klager på at disse regnskapsførerne tar så mye (600-1000kr/t), så antar at en vil kunne tjene en del på dette, dersom en driver for seg selv. Så lenge en har nok kunder, så kan en tjene ganske så pene summer i løpet av et år :)

Lenke til kommentar
Du kan tjene utrolig bra som snekker/tømmermann i dag! Da snakker vi "vanlige" yrker. Faren min ble tilbudt 300kr timen, kanskje ikke så normalt, men kommer glatt over 200 der... For ikke å snakke om hvor mye du kan tjene viss du har eget firma. Hardt yrke, men utrolig gøy :thumbup:

 

EDIT: For ikke å snakke om at du kan bygge huset ditt selv!

 

Ditto.

 

Singert: Elev-Byggteknikk. Har sommerjobb i eit lite Tømrarfirma, sjefen tjena godt. :D

Lenke til kommentar

Ikke se på topplønningene, for hver suksesshistorie er det en haug som har lønninger av en helt annen klasse. . .

 

Fatter ikke at det er så få som nevner ingeniør. Personlig hadde jeg tatt det, samt en økonomisk utdannelse, fremfor lege og advokat.

Endret av zyphnor
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ikke se på topplønningene, for hver suksesshistorie er det en haug som har lønninger av en helt annen klasse. . .

 

Fatter ikke at det er så få som nevner ingeniør. Personlig hadde jeg tatt det, samt en økonomisk utdannelse, fremfor lege og advokat.

Og dette valget baserer du utelukkende på lønn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...