Gå til innhold

Litteraturprat - vårt store tilholdssted.


Anbefalte innlegg

Denne tråden er en skamløs ripoff av "Filmprat - vårt lille tilholdssted."

 

Jeg tenkte at dette var en tråd bokforumet trengte; der man kan prate om løst og fast så lenge det har med litteratur og bøker å gjøre. En slags "Siste Ordet" i litteraturform mao.

 

Om moderatorene mener at denne er for lik "Hva leser du nå - og hvordan går det liksom," kan dere stenge denne.

 

Da kan jeg begynne med å si at Bokkilden har sendt 5/7 bøker jeg har bestilt i "The Dark Tower"-serien. Noe å glede seg til? :)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp gjort meg ferdig med Frode Gryttens Bikubesong. Greit å lese gjennom, men den ga meg veldig lite i forhold til all positiv omtale og Bragepris og alt mulig. Ikke stort annet enn en greit novellesamling med en viss rød tråd. Skuffa. Kjente at jeg irriterte meg underveis.

 

Nå skal jeg igang med Roddy Doyles andre bok i den ikke ferdige trilogien om Henry Smart. (første boka het A Star Called Henry). Oppfølgeren (Oh, Play That Thing) har fått elendige kritikker, men det har jeg sluttet å ta hensyn til.

 

Sammenhengen her er litt snodig (og litt far fetched) Frode Grytten har skrevet en utmerket bok om Dublin, Roddy Doyle er fra Dublin...

 

Neste prosjekt blir å bryte seg løs på James Joyces Ulysses......

Lenke til kommentar

Fine tråden, bra tiltak :love:

 

Neste prosjekt blir å bryte seg løs på James Joyces Ulysses......

6859009[/snapback]

På norsk håper jeg? Det virker forresten som en knakende oversettelse, skal låne den når jeg kommer hjem til Norge.

 

Nettop lest "Hornet's Nest (ENG)" av Patricia Cornwell, helt grei krim, som det går 15 på dusinet av.

 

Deretter leste jeg en easy readers "Dr. Jekyll and Mister Hyde (ENG), den virket jo noe interessant. Er fullversjonen å anbefale?

Lenke til kommentar
Driver med bok nummer to i The Dark Tower-serien. Skikkelig bra så langt! Gleder meg til fortsettelsen. Desverre (eller heldigvis) skjer det en del om dagene nå - ulempen er at jeg får dårligere tid til å lese. Blir helst på senga før jeg sovner.

6865390[/snapback]

Har kommet litt ut i The Gunslinger nå, og må si at det virker veldig lovende. Dessverre har jeg samme "problem" som deg, går mest i litt kveldslesning.

Lenke til kommentar
Fine tråden, bra tiltak  :love:

 

Neste prosjekt blir å bryte seg løs på James Joyces Ulysses......

6859009[/snapback]

På norsk håper jeg? Det virker forresten som en knakende oversettelse, skal låne den når jeg kommer hjem til Norge.

6868295[/snapback]

 

Niks, engelsk. Men det ligger litt frem i tid, har planer om å starte lesinga i Dublin.

Lenke til kommentar

Da det klikket for meg og jeg tok toget inn til Oslo i dag for å komme meg på Outland, har jeg kommet fram til at jeg må anbefale alle med sans for humor og sci-fi å lese Lady Slings the Booze av Spider Robinson, satt og småklukket for meg selv på toget hjemover igjen.

 

Skal vel også nevnes at jeg plukket med meg en flott pakke med de fire første bøkene av The Dark Tower, gleder meg til å begynne på dem.

Lenke til kommentar
Fine tråden, bra tiltak  :love:

 

Neste prosjekt blir å bryte seg løs på James Joyces Ulysses......

6859009[/snapback]

På norsk håper jeg? Det virker forresten som en knakende oversettelse, skal låne den når jeg kommer hjem til Norge.

6868295[/snapback]

 

Niks, engelsk. Men det ligger litt frem i tid, har planer om å starte lesinga i Dublin.

6868805[/snapback]

Hvis du får med deg handlinga i Ulysses, på engelsk, er du svært god i engelsk. :thumbup:

Forresten er det mulig jeg mangler litt bakgrunnslitteratur, for og få med meg alt fra boka.

Lenke til kommentar
Hvis du får med deg handlinga i Ulysses, på engelsk, er du svært god i engelsk.  :thumbup:

Forresten er det mulig jeg mangler litt bakgrunnslitteratur, for og få med meg alt fra boka.

6887122[/snapback]

 

Nå gjenstår det jo å se om jeg får med meg alt da....

Men jeg er vel over gjennomsnittet brukbar i engelsk kanskje. Foretrekker å lese engelsk om boka er skrevet på engelsk i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Da kan jeg begynne med å si at Bokkilden har sendt 5/7 bøker jeg har bestilt i "The Dark Tower"-serien. Noe å glede seg til? :)

6849158[/snapback]

 

Hmm, jeg synes ikke den første boka var så forferdelig bra, men serien tar seg veldig opp utover i serien, så det er bare å lese videre. :)

 

Har lurt på om jeg skal lese Neuromancer av William Gibson snart, noen som har lest den og har meninger/kritikk?

Lenke til kommentar
Da kan jeg begynne med å si at Bokkilden har sendt 5/7 bøker jeg har bestilt i "The Dark Tower"-serien. Noe å glede seg til? :)

6849158[/snapback]

 

Hmm, jeg synes ikke den første boka var så forferdelig bra, men serien tar seg veldig opp utover i serien, så det er bare å lese videre. :)

6889170[/snapback]

Vel, jeg synes den første boka har vært bra hittil, så det lover nok godt. (Leser den reviderte utgaven.) :)

Lenke til kommentar
Da kan jeg begynne med å si at Bokkilden har sendt 5/7 bøker jeg har bestilt i "The Dark Tower"-serien. Noe å glede seg til? :)

6849158[/snapback]

 

Hmm, jeg synes ikke den første boka var så forferdelig bra, men serien tar seg veldig opp utover i serien, så det er bare å lese videre. :)

6889170[/snapback]

Vel, jeg synes den første boka har vært bra hittil, så det lover nok godt. (Leser den reviderte utgaven.) :)

6890299[/snapback]

 

Bra du likte den, leste den reviderte utgaven jeg også, men det er smak og behag. :)

De neste bøkene kan være litt mer forvirrende, den første boka er ganske rett frem i forhold til de andre, der man bytter person hele tiden.

Men jeg må bare få sagt det, The Black Tower har et av de beste persongalleriene jeg har sett, og hovedpersonene er vel noe av de mest "anti-helt" type personer jeg har sett, noe som gir det hele en veldig realistisk stemning.

Lykke til :)

 

Forresten, holder nå på med Richard Dawkins - The Blind Watchmaker, noen som har lest den? (prøver desperat å holde liv i denne tråden ;) )

Lenke til kommentar

Har lurt på om jeg skal lese Neuromancer av William Gibson snart, noen som har lest den og har meninger/kritikk?

6889170[/snapback]

 

Det er en stund siden, og det er vel et dårlig tegn at jeg ikke husker så veldig mye annet enn at det er en ganske dyster og spennende roman. Jeg har ikke lest mye annet i denne eller tilsvarende sjanger, men jeg husker at jeg ble fascinert av den kalde og tekniske asia (Japan?)-settingen. Gibson er jo ellers svært anerkjent, og denne boka er vel regnet for å være en "must read", men det vet du sikkert allerede.

 

Hovedpersonen het vel Case, om jeg ikke husker veldig feil.

 

Som sagt, dette er ikke "min" sjanger, boka ble lest etter intensiv og utrettelig anbefaling.

Lenke til kommentar

Forresten, jeg nevnte tidligere i tråden at jeg skulle lese Roddy Doyle, men jeg startet på "Et Bra Band" av Anders Bortne i stedet. (er halvveis nå)

 

Dette må jo være den ultimate boka for alle som har hatt en slags karriere innenfor bandvirksomhet. (jeg har, så jeg kjenner meg igjen i omtrent alle tildragelsene...) strålende og upretensiøst skrevet, anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...