Gå til innhold

Aldersgrense på ATV?


Wackee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I likhet med tohjulsmotorsykler får man ATV-er med mange forskjellige motorstørrelser og bruksområder, og reglene er de samme som for tunge og lette motorsykler samt mopeder. En femtikubikks ATV registreres som moped osv. Merk at ATV av alle størrelser også kan registreres som landbruksredskap, og da kan kjøres med traktorlappen, uten hjelm. Det er populært blant bøndene der jeg vokste opp, men det er begrensninger for hvor fort en slik har lov til å gå (ikke at de bryr seg).

Lenke til kommentar

på bane går det på alder... er man over 16 år kan man ha stoooor kubikk og så mange hester man bare vill....

er man mellom 13-16 er det mellom 80-150cc

13 - 0 er det under 80cc

Jeg er IKKE sikker på om alderen og CC er rett her men tror det er noe sånt :)

 

priser på ATV varierer noe sinnsykt, og registrering tror jeg er dyrt!

sjekk ut importlagert, de har billige ATV'er og mopeder. helt OK kvalitet, går på lisensbyge yamaha motorer...

Er onkelen min som driver det :)

finn har sikkert mange ATV'er, ferdig registrerte og :)

 

 

Lykke til uansett!

ATV er GØY sier nå bare jeg

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
på bane går det på alder... er man over 16 år kan man ha stoooor kubikk og så mange hester man bare vill....

er man mellom 13-16 er det mellom 80-150cc

13 - 0 er det under 80cc

Jeg er IKKE sikker på om alderen og CC er rett her men tror det er noe sånt :)

6858305[/snapback]

 

er nesten riktig, bare at det er noen feil, hehe. her er reglene på antall kubikk og alder fra norges motor sport forbund når det gjelder atv: (alle disse reglene gjelder lukket bane)

 

Fra fylte 5 år Inntil 60 ccm laveffekt

Fra det år man fyller 10 år Inntil 85 ccm totakt/150 ccm firetakt

Fra det år man fyller 14 år Inntil 125 ccm totakt / 250 ccm firetakt

Fra det år man fyller 16 år Fri ccm

 

for mere info:

mere info ang. aldersgrense og ccm på ATV, etc...

Endret av lillesnus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei, du må ha sertifikat på moped/lett mc/traktor, alt etter hva den er registrert som.

 

Aldersgrensene som ranses opp over i tråden gjelder kjøring organisert av klubber i NMF. I tillegg til aldersgrenser er det også krav om lisens med ilagt idrettsforsikring og en voksen ledsager for utøvere under 16 år for kjøring på bane.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

50cc er mopedog vis du vil ha en stor en blir den registret som mc men den må kjøres på bil lappen i følge loven. du har ikke lov til å kjøre noe uregistret blir bare dyrt crosere o.l. som ikke kan registreres er bare til cross de er ikke engang lov til å kjøre opp innkjørslen! du kan jo kjøre en gaaaamel atv som er fin å ha som traktor på hvite skilt.. det er ikke lenger mulig å registrere noen atver som traktor.. bare på svarte skilt men da er det jo ikke lov å kjøre på veien...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
En ATV med 50 kubikk eller mindre blir regnet som en moped og greier seg med 16 år.

Større enn det og det blir en motorsykkel.  18 år

9112370[/snapback]

 

 

det er ikke alltid...

 

50-->124,99 = lett sykkel... ergo kan kjøre på lettsykkel lapen når du er 16

 

50-----> x-antall ccm = enkelte kan være regga som traktor mao 16 års grense

Lenke til kommentar

Morn.

 

Du må være 12 år for å få kjøre ATV på lukket område alene tror jeg.

50ccm firehjuling kan du kjøre med mopedlappen, mopedlappen tar du når du er 16.

Større volum enn 50ccm tror jeg går på MC, som du igjen må ha førerkort (billappen) for å få kjøre. Men jeg tror ikke det er så tøft å kjøre ATV 18+ når du kan kjøre bil :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Du må være 12 år for å få kjøre ATV på lukket område alene tror jeg.

Niks, kjøring (trening) på lukket bane er bare lov når det er organisert gjennom NMF, og da skal det normalt alltid være en voksen ledsager per fører, evt. to utøvere per fører om den ansvarlige har trenerlisens. Aldresgrense for når man kan trene på egenhånd varierer fra 16 år i "snille" grener til 18 år for dem fleste.

 

Aldersgrensene gjennomgås i obligatoriske lisenskurs til dem ulike grenene, så om man skal kjøre lovlig får man uansett en innføring i hva som kreves av fører og ansvarlig ledsager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...