Gå til innhold

Hvor mye tåler glass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jepp men hvor lang levetid har de egentlig.. Er det tilnærmet evig? Eller blir glass ødelagt slik som andre ting. Ser igrunn for meg at glass tåler det mer av regn og sånn enn stein gjør.

6834761[/snapback]

 

Glass er pr. definisjon flytende.

 

Se på gamle kirker og andre gamle bygg, og følg med på glassmaleriene, men ja, levetiden er ganske god.

 

 

 

Jeg tror problemet med glass er at det er for porøst, fordi det er tilnærmet solid (ikke væske), så det slår sprekker, mens f.eks jern og står er litt mer fleksibelt og snapper ikke rett av.

 

Edit: Glass er ikke like glad i vibrasjon heller.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

Jeg har et sikkerhetsglass fra en tidlig 60-talls Tandberg TV som underlagsplate på skrivebordet. Jeg slapp TVen 4 meter ned i et betonggulv, og sikkerhetsglasset var det eneste som var helt etterpåm, uten så mye som en ripe. Hvis det hadde vært en tilsvarene stålplate kan jeg umulig tenke meg at den hadde overlevd uten noen bulker og riper, kanskje den også hadde blitt litt bøyd.

Lenke til kommentar
jepp men hvor lang levetid har de egentlig.. Er det tilnærmet evig? Eller blir glass ødelagt slik som andre ting. Ser igrunn for meg at glass tåler det mer av regn og sånn enn stein gjør.

6834761[/snapback]

 

Glass er pr. definisjon flytende.

 

Se på gamle kirker og andre gamle bygg, og følg med på glassmaleriene, men ja, levetiden er ganske god.

 

 

 

Jeg tror problemet med glass er at det er for porøst, fordi det er tilnærmet solid (ikke væske), så det slår sprekker, mens f.eks jern og står er litt mer fleksibelt og snapper ikke rett av.

 

Edit: Glass er ikke like glad i vibrasjon heller.

6835851[/snapback]

 

Det ser ikke ut som om alle er enige i akkurat det der :)

 

One common misconception is that glass is a super-cooled liquid of practically infinite viscosity at room temperature and as such flows, though very slowly, similar to pitch. Glass is generally treated as an amorphous solid rather than a liquid, though different views can be justified since characterizing glass as either 'solid' or 'liquid' is not an entirely straightforward matter [1]. However, the notion that glass flows to an appreciable extent over extended periods of time is not supported by empirical evidence or theoretical analysis.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dette er jo helt håpøst!

 

Det finnes utroligt mange typer glass, og endra fler typer stål. Skal du ha ortelige svar her så må du stille et ortelig spørsmål hvor du sier hvilken type glass og stål, og hvilkene egenskaper du er på jakt etter.

 

Det er akuratt som å spørre hva som er best av en Opel og en Ford, når det finnes hundrevis av modeller, og hva de er best til, hvilken som er rasket, hvilken som har best comfor, hvilken som går lengst på literen, hvilken som er størt, osv.

Lenke til kommentar

Hvor mye de tåler? Det kommer vel an på hvilke krefter de blir utsatt for.

F.eks. vil (som nevnt) stål kunne bli bøyd med mye mindre kraft enn glass.

Glass, derimot er mer porøst og vil fortere knuse ved hard momentan kraft (som hvis du slipper den fra skorsteinen din).

Er ikke dette riktig? :)

NB: Alt handler vel om stoffets egenskaper på makronivå, nemlig sterke bindinger?

Lenke til kommentar
Se på gamle kirker og andre gamle bygg, og følg med på glassmaleriene, men ja, levetiden er ganske god.

 

Har hørt at deformasjonen i gammelt glass ikke skyldes at det renner, men den gamle produksjonsteknikken. Samme kilde mente at for å kunne se effekten av at glass renner måtte man vente mange tusen år. Husker dessverre ikke kilden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...