Gå til innhold

Nikon D80 - Forumbrukernes erfaringer


Anbefalte innlegg

Her er mine første bilder med mitt nye kamera:

 

Bilen min

post-96255-1158171101_thumb.jpg

 

Litt av hagen

post-96255-1158171243_thumb.jpg

 

En rotete bakgård

post-96255-1158171323_thumb.jpg

 

Nærbilde av skiltet i forrige bilde

post-96255-1158171363_thumb.jpg

 

Nedlagt svømmehall

post-96255-1158171407_thumb.jpg

 

Tre på baksida av nedlagt svømmehall

post-96255-1158171460_thumb.jpg

 

Avis (ISO 1600)

post-96255-1158171512_thumb.jpg

 

Rekkehus

post-96255-1158171567_thumb.jpg

 

Alle bilder tatt med blenderprioritet så nær som det av treet, der prøvde jeg landskapsfunksjonen.

Jeg er enda i lærefasen med speilrefleks, så dersom bildene ikke er 100% så er det heller fotografen enn kameraet sin feil.

Jeg er kjempefornøyd med kameraet, det holder helt sikkert i massevis for meg i lang tid fremover. Kan også nevne at bildene er tatt med Sigma 18-50 f/2.8.

6857755[/snapback]

 

Bare det at du har den 2Cv\en er garanti nok egentlig: Ingen over, ingen under, løsninga på hele øko-krisa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det være feil hvitbalanse? Min står på auto.

Jeg har ikke lagt merke til noe blåskjær, men godt mulig at det er det.

Det ser ut som solen har gått ned, da må man velge hvitbalanse for skygge eller overskyet hvis man ikke vil ha en kjølig farvebalanse. Hva som er rett eller ikke avhenger av hva fotografen er ute etter. En av fordelene med rawfiler er at man kan velge hvitbalansen i ettertid og kan sjekke hva som blir beste, man kan lære mye av det.
Lenke til kommentar

Har tatt en del bilder innendørs i dag. Prøvde uten blitz, på 800 ISO og full blenderåpning (2.8). Hvis jeg zoomer til 100% så ser jeg litt støy på bildene, men synes absolutt ikke det er skjemmende. Det eneste som er synd er at bildene ble overeksponerte. Det så jeg ikke før senere når jeg lastet dem over på pcen. Tipper det hadde blitt bra med -0.3/-0.7 eksponeringskompensasjon.

 

I går fikk jeg lagd 10x15 kopier av noen bilder hos en fotograf. Flere av disse var tatt med 640 og 800 ISO. på 640 ISO er ikke støyen synlig. På et 800 ISO-bilde vises litt støy, men dette tror jeg kommer av at jeg brukte d-lighting funksjonen i etterkant .

Så alt i alt er jeg fornøyd med støyegenskapene til kameraet. Kan tenke meg at støyen blir mer synlig ved større utskrifter. Noen som har prøvd?

 

Hvis jeg får tatt noen nye bilder innendørs som ikke er overeksponerte så skal jeg poste dem i denne tråden.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med digital speilrefleks, men er støy og ISO verdiene noe av det samme som analogt var i sin tid, så kjører du rimelig høy ISO.

 

Vanlig på analog var 100-400 og ned til 25 hvis man skulle lage store forstørrelser.

 

800-3200 ble kun brukt ved svært lite lys eller lite lys og behov for raske lukkertider ved feks sport bilder.

 

Tar gjerne tilbakemelding om man kan sammenligne analog og digitalt når det gjelder støy og ISO.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg lagt pailabbene mine på D80 @ Birkeland i Molde. D80 hadde en deilig stor søker(selv har jeg D70s), en følgefokus som faktisk virker, en veldig god skjerm, en mye bedre popup-flash(støtter nå modelleringslys og CLS i to kanaler framfor D70s ene) og Auto FP High Speed Sync(!). Selve huset synes jeg lå dårligere i hendene enn D70s. Jeg opplevde det som betydelig mindre, selv om forskjellen ikke nødvendigvis er så stor i mm. Knappene ved siden av utløseren (for å velge mellom AF-S og AF-C samt serie/single/fjernutløser) var kronglete, siden man må strekke pekefingeren mot dem samtidig som man må vri på tommelhjulet. Jeg liker egne knapper, men ikke plasseringen av AF på D80. D200 virker mye bedre der.

 

Forøvrig fikk jeg testet Nikon 70-200 f/2.8 VR. Makan. En får tydeligvis kjøpt lykke for drøye 17k. Nikon 12-24 f/4 ga også et godt inntrykk. Står på ønskelista.

 

Og helt til slutt litt reklame for Birkeland(og fotobutikker generelt). Det er rett og slett HYGGELIG å prate om foto med likesinnede. Endte bare med å kjøpe en Ilford B/W 3200-film samt fremkallingsfiks denne gangen, men tror nok innkjøpet av Manfrotto 055prob samt M488 rc2 kulehode skal få gå gjennom ham. Matchet prisene fra fotovideo.no gjorde han også.

Endret av egeulf
Lenke til kommentar
Knappene ved siden av utløseren (for å velge mellom AF-S og AF-C samt serie/single/fjernutløser) var kronglete, siden man må strekke pekefingeren mot dem samtidig som man må vri på tommelhjulet. Jeg liker egne knapper, men ikke plasseringen av AF på D80. D200 virker mye bedre der.

6899905[/snapback]

 

Bare for å presisere: Man trenger ikke å vri på tommelhjulet for å endre på AF- og utløserinnstillinger. Det holder å trykke et par ganger på knappen.

Jeg er enig i at AF-knappen kan være vanskelig å nå, men jeg bruker den relativt sjelden selv. Andre som buker den ofte vil kanskje synes at plasseringen ikke er optimal.

Lenke til kommentar
Bildene du ser her er med en Nikkor 18-70mm.

 

Jeg har bestilt 18-135mm da min kommende 10 år gamle sønn, skal få leke seg med denne. En tusing for dette gjorde meg ikke til fattiglus, og tenkte han kunne få bruke den når ikke jeg var til stede.

6855570[/snapback]

 

Har du mottatt 18-135mm linsa og fått testet den?

Lenke til kommentar

Kom hjem idag etter en lang dag på Norges fiskerihøgskole. Litt lei og hodet fullt av marine biopolymerer og kitosanekstrakter fra rekeskall (som forøvrig begge er meget lukerative produkter ;) ). Men der, foran døra mi har husverten min lagt en pakke, godt teipet inn med DHL-teip og en Nikon logo på. Hmm... could it be? JA!

 

For de som er i tvil, jeg har fått D80 med 18-135, jeg også. Ut å ta bilder nå, tilbakemelding følger.

Lenke til kommentar

Parler: "Hvorfor er d80 så dyr? Med tilsvrnde funksjoner og samme megapixler får du eos 400 for 3000kr billiger! "

 

Objektivet 18-70 er visst verdt forskjellen alene. Så vidt jeg har skjønt er også søkeren bedre på d80. I tillegg har d80 mange funksjoner fra det dyrere d200 som fokusmotor og lysmåling. Om dettee er bedre enn canon sine systemer skal ikke jeg mene noe om.

 

Ergonomien er nok også bedre om du ikke har små hender ( dersom du ikke foretrekker små kameraer av andre grunner).

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...