Gå til innhold

Nikon D80 - Forumbrukernes erfaringer


Anbefalte innlegg

Her kommer et bilde, rett fra kamera. 70mm, f/5.6, 1/320 og bildestil vivid.

 

Edit: bittelitt crop'et og clona bort toppen på et irriterende grantre. Kanskje ikke like rett fra kamera da.

6950510[/snapback]

 

Har du prøvd D-lighting i Retouch Menu?

Tror det kunne har myket opp det store skyggepartiet i bildet ditt. Jeg har i alle fall fått gode resultater med D-lighting. Kjekt å ha hvis man ikke gidder å etterbehandle så mye (sier jeg med fare for å erte på meg halve forumet).

Er klar over at man får best resultater ved etterbehandling på PC, men det kan bli litt mye arbeid å gjøre det på 400 feriebilder.

6950953[/snapback]

 

Joda, har prøvd det og funker bra i enkelte tilfeller, men skygger er nødvendigvis ikke en dårlig ting. På akkurat dette bildet ble det bare blast, og det er ingen detaljer i skyggen jeg absolutt måtte ha med.

 

Legger ved to bilder med og uten d-lightning, bare for å illustrere forskjellen.

 

U/ D-L

post-54068-1159370791_thumb.jpg

 

M/ D-L

post-54068-1159370806_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk også DK-21M bestillt fra hong kong i posten i dag. Bruker et D70 kamera.

Søkeren blir større, og det er ingen ulempe med at søkeren stikker litt lengre ut. Dog ble det litt problematisk for meg med briller å se hele søkerbildet. Kantene var litt vanskelig å se. Så det spørs om jeg kommer til å bruke denne. -Hadde jeg ikke brukt briller ville nok denne dingsen ha sittet på kameraet for godt.

Lenke til kommentar
Ser på min skjerm ut som om du har litt uheldig eksponering på dette bildet? er det tatt på automatikken? Ellers har oppskarpingen eller jpg kompresjonen din gitt såpass artifakter at det er litt vanskelig å bedømme bildet. Komposisjonen er ellers fin, om en litt traust.

6958865[/snapback]

 

Hva tenker du på? Synes eksponering ser fin ut på skjermen min... For lyst? For mørkt? Tatt på M, med custom bildestil.

Endret av kayennefetter
Lenke til kommentar

Var å kjøpte meg D80 idag jeg og.. med Nikkor 18-70 og Sigma 10-20 :) Fikk ikke tatt mye bilder idag men blir stor dag imorgen!

 

Har ikke fått tid til å prøve så mye. Her er noen bilder: solfoto

 

Jeg ser en tendens til at bildene blir veldig lyse i bakgrunnen. Er det noen som har en enkel forklaring hvorfor?

 

Mvh

Endret av evo4life
Lenke til kommentar
Til slutt. Denne diskusjonen som jeg desverre har vært med på å ubevisst

innlede angående utstyrsbonanza annser jeg som unødvendig, da det

opplagt er et forum som heller mot å understøtte "må ha det kuleste,

nyeste og beste" trenden. Her er det altså snakk om ulike ståsted på

akkurat dette med forbrukertrender.

6948939[/snapback]

Det er tydelig at du ikke har fulgt verken lenge, nøye eller mye med på dette forumet. Svært mange av rådene som kommer her går på å velge rimeligere eller enklere løsninger, men samtidig ser vi jo både på oppgavene som skal løses og økonomi når vi drøfter hvilke verktøy som er egna. Det KAN f.eks innebære at noen blir anbefalt et 85mm/1.4-objektiv, sjøl om sånne økonomisk er utafor flertallets (og min) rekkevidde.

 

Det som lett kan misforstås som utstyrskåthet, er interessen for nytt utstyr. Slik som de mange postene og leserne av denne tråden er uttrykk for. Det er heldigvis bare et mindretall som til stadighet bytter utstyr uten at det er teknisk motivert. At enkelte selger sitt to år gamle utstyr og oppdaterer til de nyeste modellene, bør vi se på som naturlig - enda mer naturlig enn at folk bytter biler omtrent like raskt. For ting skjer ganske raskt på dette området. Jeg for min del kunne f.eks tenkt meg å oppgradere fra D50 til D80 bl.a pga vesentlige forbedringer i autofokus og søker, begge deler ting jeg opplever som praktisk begrensende på min D50. Jeg har også endel optikk som kan gjøre god nytte av 10 Mp.

 

Jeg følger også nøye med på erfaringer med 18-200 VRII-Nikkoren, og jeg kommer ganske sikkert til å kjøpe den. På tross av at jeg har 80-200/2.8 AF-S, som i de fleste tilfeller vil gi bedre bilder. Hvorfor? Det er to helt ulike verktøy, med helt ulike bruksmåter, og ulike sterke og svake sider, som i stor grad utfyller hverandre for mitt bruk. Og vi er ganske mange som vurderer det på samme måten. For meg er det heller ikke så veldig interessant om et objektiv (eller annet utstyr) ikke er optimalt, så lenge vi i praksis som regel er et godt stykke unna å utnytte den ytelsen det faktisk har. Og for 18-200, er den rimelig høy, jfr MTF-kurvene og diverse tester.

Lenke til kommentar

Jeg syntes at denne tråd er trådt helt ved siden af, fremvisning af billeder fra kameraer der har været igennem et billedbehandlinghedsprogram er helt hen i verjret.

Hvis sammenligningen og fremvisningen skal være noget værd skal billederne være direkte fra kameraet, enten som JPEG eller optaget i raw og konverteret til JPEG. Så hvis fotograferne gerne vil vise hvor godt deres nye kamera er, så gør det på et sammenligneligt grundlag uden manipulation med billederne.

Desuden kunne det anvendte objektiv også oplyses.

Dette er ikke et surt opstød, men opfordring til at være ærlige når man vil vise hvad det nye vidunder kan præstere :-).

Lenke til kommentar
Jeg syntes at denne tråd er trådt helt ved siden af, fremvisning af billeder fra kameraer der har været igennem et billedbehandlinghedsprogram er helt hen i verjret.

Hvis sammenligningen og fremvisningen skal være noget værd skal billederne være direkte fra kameraet, enten som JPEG eller optaget i raw og konverteret til JPEG. Så hvis fotograferne gerne vil vise hvor godt deres nye kamera er, så gør det på et sammenligneligt grundlag uden manipulation med billederne.

Desuden kunne det anvendte objektiv også oplyses.

Dette er ikke et surt opstød, men opfordring til at være ærlige når man vil vise hvad det nye vidunder kan præstere :-).

6968985[/snapback]

 

De fleste bildene i denne tråden er vel rett fra kamera, bortsett fra kayennefetters siste bilde. Alle bildene jeg har postet her er rett fra kamera i hvert fall.

Enig i at det kan opplyses om hvilket objektiv som er brukt.

Lenke til kommentar

Dersom Hr Kjøde finner det ubekvemt å måtte lese om utstyrsmani og selv har en annen innstilling til dette er det absolutt beste for alle parter på forumet at Hr Kjøde holder sine meninger for seg selv.

 

Alternativt er det bare å finne et annet forum med likesinnede!!

Lenke til kommentar
Hvis sammenligningen og fremvisningen skal være noget værd skal billederne være direkte fra kameraet, enten som JPEG eller optaget i raw og konverteret til JPEG. Så hvis fotograferne gerne vil vise hvor godt deres nye kamera er, så gør det på et sammenligneligt grundlag uden manipulation med billederne.

Desuden kunne det anvendte objektiv også oplyses.

6968985[/snapback]

Ja - og nei. Objektiv må jo så klart opplyses, helst alle eksponeringsdata (f.eks exif'en) Og det er et poeng å vise lite bearbeida bilder.

 

Men jeg for min del er mer interessert i hva slags bilder et kamera i denne klassen kan brukes til å fange, enn hva slags ting en får rett ut av kamera, med minimale justeringer på standardinnstillingene. Dessten er slike justeringsmuligheter så omfattende i dette tilfellet, at vi knapt kan snakke om "ut-av-kameraet" som noe entydig. Så et bilde som er tatt i RAW, med justert hvitbalanse, med justerte kurver og evt en dæsj støyfjerning til slutt er interessant for meg. Hvilket kamera som har best innebygde jpg-algoritmer er liksom ikke helt det samme som hvilket kamera som gir best dynamisk omfang osv...

Lenke til kommentar
Dersom Hr Kjøde finner det ubekvemt å måtte lese om utstyrsmani og selv har en annen innstilling til dette er det absolutt beste for alle parter på forumet at Hr Kjøde holder sine meninger for seg selv.

 

Alternativt er det bare å finne et annet forum med likesinnede!!

6970994[/snapback]

 

 

Så du synes at forumet skal være et sted for utstyrsmani? Jeg mener Hr Kjøde (og andre) absolutt burde få uttale seg om forumets faktiske tilstand og hvilken retning det bør ta. Det er selvfølgelig greit å diskutere utstyr, men jeg synes det begynner å bære for mye preg av 'Har kjøpt kamerautstyr til 20000, hvordan skrur jeg det på?', for å sette det litt på spissen. Spriket mellom evner/kunnskap og prisen på utstyret blir bare større og større og da er det et eller annet som skurrer. Temaet bør vel strengt tatt ikke forfølges i denne tråden, men noen av innleggene her har tydeligvis utløst dette..

Lenke til kommentar

Så var det gjort. Jeg skulle egentlig oppgradere fra Canon 350 til 400, men så ble det altså i stedet Nikon D80 med sigma 18-50 2.8 og en Nikon SB 600 blitz.

 

Så er det noen her inne som kan tenke seg et absolutt strøkent 350D med et like strøken Canon 17-85IS objektiv ta kontakt, dette utstyret skal selges billig

Lenke til kommentar

D80 er vel et MEGET godt valg akkurat nå, jeg venter i spenning på Pentax K10D - valget vil stå mellom disse to...best at de ikke F´er opp sample bildene for det er mange som venter i spenning, de BØR være outstanding! ellers vil "bobla" sprekke rimelig raskt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...