Gå til innhold

Nikon D80 - Forumbrukernes erfaringer


Anbefalte innlegg

EDIT:

 

Da denne tråden har utviklet seg, gjør jeg oppmerksom på at det her samles en del bilder og annen nyttig informasjon underveis. Har du D80 og har lyst å dele erfaringer er dette en perfekt tråd.

 

 

 

 

Heisann

 

Da sitter jeg her og koser meg med mitt splitter nye D80.

 

Den store fysiske forskjellen mellom D80 og D70s (som jeg hadde før) er at D80 har et annet batteri og en annen minnebrikke. Batteriet er plassert som før, men minnebrikken skal nå inn på siden av kamera, mot D70s som hadde inngang på baksiden. Ellers føles det VELDIG likt D70s.

 

Tekniske spesifikasjoner regner jeg med at dere kan fra før, så det ramses ikke opp her.

 

Batteriet er fortsatt til lagring, men jeg MÅTTE bare ta to raske bilder.

Objektiv: Nikons egen 18-70mm

 

Tok 2 raske bilder.

Ene er tatt for frihånd fra terrassen, mens det andre er et skikkelig ¨dårlig selvprotrett :) Bildene er ubehandla.

post-27025-1157657934_thumb.jpg

post-27025-1157657948_thumb.jpg

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det kom 100 stk til landet, og det er sikkert like mange ivrige som meg der. Tipper en 50-60 stykker sitter å koser seg nå. Tilbakemelding om kitlinsa 18-135mm kommer når jeg får den om et par uker og :D

 

Har en hektisk dag i morgen med avreise 0550 og når jeg kommer tilbake drar jeg rett til Vinstra for å skyte vilt på fjellet. Kan love masse bilder på tirsdagen når jeg er tilbake :)

 

Om D80 er verdt det? = JAAAA!

Lenke til kommentar

Grattis! Jeg forstår godt det smilet på første bildet! Det er streng talt ikke mye som slår følelsen av å pakke ut ny og deilig teknologi! (Særlig Nikon esker)

 

Dog stiller jeg meg i BUNNLØS undring over hvorfor du valgte å bytte?

Jeg ser ikke helt hvor du har vokst deg ut av D70s? Og i så fall hvorfor ikke over i D200- for ikke snakke om bruk av mellomlegg til superduperoptikk i stedet?

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera.

Evig misunnelse på deg og de andre 50-60 slampene som har fått D80 her til lands :D

Det er ingen tvil om at en oppgradering er rundt hjørnet for min del også.

 

Og hva er opplegget med at man må "vokse ut av" kameraet for å ha en grunn til å bytte. D70 er mer enn godt nok for meg, men med 2,5 tommers skjerm, stor søker, bedre oppløsning, større ISO-område og en drøss andre småforbedringer er det bare for fristende å oppgradere til D80.

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera.

Evig misunnelse på deg og de andre 50-60 slampene som har fått D80 her til lands :D

Det er ingen tvil om at en oppgradering er rundt hjørnet for min del også.

 

Og hva er opplegget med at man må "vokse ut av" kameraet for å ha en grunn til å bytte. D70 er mer enn godt nok for meg, men med 2,5 tommers skjerm, stor søker, bedre oppløsning, større ISO-område og en drøss andre småforbedringer er det bare for fristende å oppgradere til D80.

6824713[/snapback]

 

Det som overbeviste meg:

Stor søker

forbedret betjening

ISO 100-1600 pluss "HI-1"

Stor skjerm

 

Kjøpte mitt i formiddag og dro på jobb. Jeg sliter litt med å konsentrere meg akkurat nå. Så blir det å hente inn litt av "tapet" på salg av D50 og utstyr :p

Lenke til kommentar

Ikke glem autofokusmodulen. D200 er noen hakk bedre enn D70 når det gjelder autofokus. Motoren er vel stort sett den samme, men sannsynligheten for å treffe et objekt i bevegelse er betydelig større. Åre-bildene mine var griseenkle å ta med tanke på fokuseringen. Til tross for farten var det bare å følge rytteren et stykke før øyeblikket var inne, og så bare knipse ved passende tidspunkt.

 

Kan man forresten skru på fokus priority (framfor shutter pri) i C-modus på D80en? Med tele uten fokusmotor er det en nyttig feature, samtidig med at jeg har skrudd ned "lock-on-tiden".

Lenke til kommentar

Kom akkurat inn fra Kristiansand (jeg bor i Oslo) og har ikke fått leke mer med det ennå. Drar til fjells om 20 minutter. Men vil bare tilføye en ting:

 

For hobbyfototgrafen som vurderer d70s eller d80 kan jeg bare tilføye:

 

Kjøp med kortleser til PC. Å drive å overføre fra kamera (medfølgende kabel) til PC kommer til å ødelegge den billige plastbiten som dekker usb utgangen. Garantert.

 

Men nå: Hasta la vista folkens. Rypene i Rondane venter :)

Lenke til kommentar
Kjøp med kortleser til PC. Å drive å overføre fra kamera (medfølgende kabel) til PC kommer til å ødelegge den billige plastbiten som dekker usb utgangen. Garantert.

Når man investerer i digitalkamera er det vanlig å også få en stor økning i plassbehov på PC-en. Derfor anbefaler jeg å kjøpe en ekstern harddisk med innebygd kortleser, som for meg har fungert utmerket :) Den eksterne harddisken trenger du jo uansett etterhvert, og da slipper du å ha en kortleser som bruker enda en usb-port.

Lenke til kommentar

Ok. Tilbake fra en fjelltur av de store. Min kommende stesønn har tatt haugevis av bilder, og siden jeg deltar på et hundeforum, poster jeg bare de bildene jeg la der her :)

 

Førs og fremst. Jeg syns d80 reagerer raskere enn d70s. Bildene har mindre støy og det er lettere å fokuserer på det du skal ta bilde av.

En annen forskjell er antall punkter som du kan fokusere med. Bare postive ting å se om dette. Enkelt er et nøkkelord her.

 

Batteriet er solid. Halparten er igjen, og da har vi hatt 1000 eksponeringer og overført dette til PC :) Meget bra.

 

Stort sett meget fornøyd med hva det får til. Her noen eksempler med en 18-70mm nikkor linse:

 

 

 

Legger bildene i link , slik at om du klikker på de så åpner de seg i et nytt vindu.

 

De tre første bildene er tatt fra en gammel melkestasjon for seterfolket. Den er ute av drift, men jeg syns det var en fin måte å få de tre som betyr mest i livet mitt ved siden av hverandre for å illustrere størrelse

 

240515207_e10997c235.jpg

 

240515209_70f1714906.jpg

 

240515213_0df3bb5904.jpg

 

 

Portrett av min øyesten:

240515215_1caa217be4.jpg

 

 

Fjellkongen med Rondane i bakgrunnen:

240515219_6230e6e444.jpg

 

240515223_24f159dd7d.jpg

 

240516002_c07a825aee.jpg

 

 

Michael og Kåre, for å illustrere en nesten 10 år gammel gutt vs en nesten 1 år gammel Amerikansk Bulldog:

240516010_c2a8ebb2a7.jpg

 

240516004_c135e4ee4a.jpg

 

240516007_d15f9a9a4e.jpg

 

240516014_97b6127942.jpg

 

240516017_c1d4f3c25e.jpg

 

240518007_dd8e36e54e.jpg

 

 

Siste bilde er bare for å illustrere at han er en meget behersket, rolig, majestetisk og elegant hund. Han er stabil og trygg og reagerer ikke på noe:

 

240518013_67a3f94fe1.jpg

 

btw: den kua er diger!

Lenke til kommentar

Her har dere 6 raske. Bildene kan trykkes på for større versjon

 

Bilde 1 er tatt med standard nattfokusering (natur) slik at blitsen ikke herper. Tatt på frihånd:

 

240592933_bbd0e0f67f.jpg

 

Bildet er fra et kjøpesenter i Vinstra. Vanlig belysning, autoinnstilling

 

240592936_f08c38510c.jpg

 

Ute dagtid, normalt lys. Portrettfunksjon:

 

240592947_f5b1e7988d.jpg

 

Midt på dagen. Normalt lys. autofunksjon

 

240592953_0d74b4f43a.jpg

 

Inne, litt mørkt, portrett funksjon:

 

240592960_24c703a98b.jpg

 

Ute. Landskapsfunksjon. Normalt lys:

 

240592965_7d84f52ab8.jpg

 

 

 

Så legger jeg til: Bilder er noe som du tar der og da som skal vare livet ut. Det som jeg syns er vakkert må ikke nødvendigvis være vakkert i andres øyne. Selv syns jeg at jeg har verdens flotteste jente, hund og sønn. Mens andre ikke fatter hva jeg ser i et bilde som jeg kan sitte å stirre inn i i mange timer. Bilder er minner jeg ikke vil gi slipp på :)

Lenke til kommentar

Gratulerer så masse med nytt kamera!

Jeg får D80 i posten på torsdag (hvis alt går bra).

Har lest en del på forumet på dpreview.com om folk som har fått såkalte "hot pixels" samt noen som er plaget med at autofokusen er feilkalibrert (front/back focus). Har du merket noe til dette på ditt kamera? Ser at bildene dine er skarpe og fine, så jeg regner med at AF er OK. Selv ble jeg litt bekymret etter å ha lest om disse varme pikslene.

Men det er vel x antall 1000 D80 som er solgt, og kun noen få som har klaget på hot pixels...

Lenke til kommentar

Simpson:

 

Jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg for mye. Men jeg har ikke lagt merke til noe slikt på min. Nå har jeg bare tatt 1000 bilder med det, men syns ikke autofokusen er feilkalibrert. Faktisk syns jeg det er langt lettere å fokusere med dette enn på d70s. Videre er fokuspunktene her fler (mener jeg å huske) og det er lettere å fokusere på det du ønsker.

 

Hot pixels aner jeg ikke hva er, men utfra det jeg kan se er pikslene på bildene ganske så bra.

 

GLED deg til ditt d80 kommer i posten. Garantert en vinner i hvem som helst sine hender, inklusive mine egne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...