Gå til innhold

Nikon D80 - Forumbrukernes erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har endelig D80'n min kommet i hus. Tok litt ekstra tid pga. at den første som kom skulle brukes til utstilling. Idag kom det derimot 3 stk d80 med 18-70 objektivet :D. Får håper været tillater en liten bildetur imorgen.

 

Telcontar

7015950[/snapback]

 

 

Grattis

 

Livet er bedre med en d80 :)

Henta mitt 18-135mm objektiv i sted også :)

Lenke til kommentar

Endelig ferdigladet, tok kjapt et par bilder på Auto mode bare for å kjenne på kameraet. Nå har jeg aldri eid et slr eller dslr kamera før, men må si den er imponerende rask til å fokusere i dårlig belyste rom. Veldig god søker, har sett gjennom søkeren til D70s i en butikk engang, her er det enorm forskjell.

 

Ergonomisk sett så synes jeg den sitter ganske bra i hånda, men for en som kommer fra kompakt kamera er vekta ganske uvant, men jeg like den robuste følelsen dette kameraet gir.

 

Nå er det køye tid, skal legge ut noen bilder hvis jeg får tatt noen som er verdt å legge ut.

 

Foreløpg meget fornøyd D80 eier. Og grattis til Chico.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Kom nettopp hjem fra en liten luftetur med kameraet. Nedenfor er resultatet:

 

post-96255-1158261904_thumb.jpg

 

post-96255-1158261932_thumb.jpg

 

post-96255-1158261970_thumb.jpg

 

Bildene er tatt med blenderprioritet eller helautomatiske innstillinger (landskap og nattlandskap). Synes jeg fikk best resultater med helautomatisk når det ble mørkt.

 

Nye erfaringer:

Nå har jeg over 500 eksponeringer, og batteriindikatoren viser èn strek igjen. Har brukt skjermen en god del. Det er nok fullt mulig å klemme ut over 1000 bilder fra dette kameraet hvis man ikke bruker skjermen veldig mye.

Har lekt meg litt med seriebildefunksjonen. Holdt utløseren nede til jeg ble lei, ca 20 sek. Hadde ingen problemer med at bufferen ble full. Dette kommer sikkert litt an på minnekortet man bruker.

Når man ser på de bildene man har tatt på skjermen kan man zoome fenomenalt mye inn. kjekt for å vurdere skarphet.

Jeg synes fremdeles det er et storartet kamera.

 

Fulgu: Sitter og leser i manualen om eksponeringskompensasjon nå  :D

6864699[/snapback]

 

Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg foto-teknisk om dette ene fotoet ditt. Det øverste av dine tre, (attachmentid=99521). Jeg sier altså ikke at det teknisk faglige ikke skal være til stede, men det er det andre her på Forum som kan uttale seg bedre om enn meg.

Jeg velger heller å la din komposisjon, stemningen, fargene, lyset, hvor ”objektet” står og hvordan- , telle mer i denne sammenheng. Størrelsen på ”objektet” (pallekassa) i forhold til det totale bildet, hvordan elementene forbi kassa ”toner ut”. Alt ligger ganske riktig i forhold til linjene i fotoet etter mitt syn. Så må jeg si at du har her , for meg i alle fall, truffet en streng. Vi har jo alle våre referanser som vi bærer med oss fra fødsel til grav og av og til ”treffer” en mennesker med det en skaper. Det opplever jeg at du har klart her. Dette var bra!

Mvh Allan

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg foto-teknisk om dette ene fotoet ditt. Det øverste av dine tre, (attachmentid=99521). Jeg sier altså ikke at  det teknisk faglige ikke skal være til stede, men det er det andre her på Forum som kan uttale seg bedre om enn meg.

Jeg velger heller å la din komposisjon, stemningen, fargene, lyset, hvor ”objektet”  står og hvordan- , telle mer i denne sammenheng. Størrelsen på ”objektet” (pallekassa) i forhold til det totale bildet, hvordan elementene forbi kassa ”toner ut”. Alt ligger ganske riktig i forhold til linjene i fotoet etter mitt syn. Så må jeg si at du har her , for meg i alle fall, truffet en streng. Vi har jo alle våre referanser som vi bærer med oss fra fødsel til grav og av og til ”treffer” en mennesker med det en skaper. Det opplever jeg at du har klart her. Dette var bra!

Mvh Allan

7019853[/snapback]

 

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Jeg liker bildet godt selv også. Det var masse skrot der jeg tok bildet, og jeg syntes pallen utmerket seg såpass at det kunne bli et bra bilde. Med alt skrotet i forgrunnen prøvde jeg vel å lage et litt mer spennende landskapsbilde.

Jeg synes slikt "skrot" kan være veldig interessant og fint å se på i enkelte sammenhenger.

Og uansett er det artig når andre liker bildene man tar.

Lenke til kommentar

Legger ut et par bilder jeg tok i helga. Bilde nr 2 er tatt i makro modus, resten er på auto mode. Har ikke fått tid til å sette meg inn i alle funksjonene, men det kommer seg vel etterhvert. Har kun resizet bildene og etter at bildene var tatt så jeg at kvaliteten var satt til normal. Har endret til Fine nå, men det gjelder ikke disse bildene.

 

Telcontar

 

Bilde 1

post-4117-1160331526_thumb.jpg

Bilde 2

post-4117-1160331564_thumb.jpg

Bilde 3

post-4117-1160331594_thumb.jpg

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hehei!!

 

har sånn noenlunde bestemt meg for et Nikon D80 kamera, men er veldig usikker hvilket "kit" jeg skal velge! 18-70mm eller 18-135mm objektivet...

 

og, hva trenger jeg utenom? Batteri (medfølger det ekstern lader til batteriet i kit pakken?), og, veldig viktig - vantett veske - eksisterer det??

Ekstra batteri er nok kjekt, men neppe noen nødvendighet for normal bruk. Ville heller brukt litt penger på et stativ, enten en rimelig monopod dersom budsjettet er begrenset, og/eller en tripod. Deretter tilstrekkelig med minnekort og ekstern blitz. Så kan kanskje ekstra batteri komme, sammen med mer optikk. Men det avhenger jo igjen av bruken, skal du på lange turer uten mulighet for lading, må du selvfølgelig ha flere batterier.

 

Lowepro har vel flere vanntette vesker, Trekking Off-serien deres er vel mer eller mindre vanntett. Det betyr vel at den tåler normalt regnvær, men en tur under vann er vel neppe å anbefale. Ellers har en del av de andre veskene deres regntrekk, men det er jo mer upraktisk hvis man skal mye ut i regn og dårlig vær.

Lenke til kommentar
men er fryktelig usikker på valg av kit...

18-70 er vel bedre bygget enn 18-135, og antakelig en tanke bedre optisk. Men, er du ikke veldig godt vant med SLR/DSLR fra før tviler jeg på at du går veldig feil med 18-135. Når den ikke er "god nok" lenger, eller du ønsker deg noe mer, er det sannsynligvis ikke 18-70 som står på ønskelisten uansett, da er det nok mer lyssterk optikk eller mer spesialisert optikk (vidvinkel, macro, langtele) som står på ønskelisten. Når den tid kommer, vil 18-135 være et veldig fint ferie-objektiv, når du ikke ønsker å dra med deg mer enn ett objektiv, evt. en lyssterk 50mm i tillegg for fotografering inne i mørke kirker og andre bygninger med lite lys (og ofte forbud mot blitz-fotografering).

 

Jeg har (dessverre) ingen erfaring med 18-135, men kan ikke skjønne annet enn at den må være like god eller bedre enn 18-55 mekanisk, og da er det ikke helt håpløst. Når du har blitt vant til noe mye bedre, kanskje, men ikke som nybegynner.

Lenke til kommentar

På en del eksempelbilder så er det betydelig mer kromatisk abberasjon på 18-135 en det jeg har på min 18-70 som er stort sett fri for KA.

 

Om det er et problem avhenger av hvilken typer bilder man tar og hvor lett man irriterer seg over sånt. Jeg hadde gått for 18-70 hvis det ikke skulle være et turobjektiv.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
På en del eksempelbilder så er det betydelig mer kromatisk abberasjon på 18-135 en det jeg har på min 18-70 som er stort sett fri for KA.

 

Om det er et problem avhenger av hvilken typer bilder man tar og hvor lett man irriterer seg over sånt. Jeg hadde gått for 18-70 hvis det ikke skulle være et turobjektiv.

Det er helt klart en avveining, særlig i forhold til hva man skal bruke bildene til. Skal man skrive dem ut og putte dem i album, eller vise frem feriebildene på skjerm, tror jeg nok 18-135 gjør en helt fin jobb. De bildene jeg har sett, er det ikke utpreget mye, selv om det er synlig ved 100% visning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...