Gå til innhold

Firekjerne kommer i november?


Anbefalte innlegg

skulle ikke AMD komme med K8L rett over nyåre? med quadcore og greier?

 

lurer på hvordan det er og folde med QC.. :hmm:

 

er også påtide at spillindustrien lærer seg og utnytte flere enn 1 kjærne fullt ut. da slipper man vel slike ting som fysikk kort for og avlaste cpu

6819589[/snapback]

 

Her er en Kentsfield som folder :)

 

http://setiathome.berkeley.edu/forum_threa...rap=true#397900

 

http://setiathome.berkeley.edu/show_host_d...?hostid=2302665

 

Top Computers:

http://setiathome.berkeley.edu/top_hosts.php

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Simen1: Tester som viser at allerede ved 2 kjerner så er Conroe flaskehalset.

 

Slik som jeg har forstått det, så er ikke "Core 2 Duo" på langt nær så avhengig av fsb som Pentium var.

 

K8L er vel ikke før i 2H'07/3Q'07? Eller har det komt ny lanseringstidspunkt nå?

 

Er det ikke Rev G, 65nm Dual Core som skal komme i Q1'07? Rett meg dersom jeg har feil. Har ikke så god tid til å lete gjennom hele www nå . :)

Lenke til kommentar
skulle ikke AMD komme med K8L rett over nyåre? med quadcore og greier?

 

lurer på hvordan det er og folde med QC.. :hmm:

 

er også påtide at spillindustrien lærer seg og utnytte flere enn 1 kjærne fullt ut. da slipper man vel slike ting som fysikk kort for og avlaste cpu

6819589[/snapback]

Det vil nok uansett være et marked for kort som er optimalisert for å gjøre kun en oppgave. En ekstra kjerner vil f.eks ikke kunne bytte ut en GPU. Kanskje om de begynner å lage prosessorer som har forskjellige typer kjerner, så blir det mulig.. men jeg tipper det er en stund til.

 

Litt avsporing:

Og det hadde vært bedre om de som lager GPU også begynner å lukte litt på muligheten for flere kjerner istede for å lage SLI/CrossFire oppsett. Hva med å bare plassere en sockel på et kort slik at vi kan bytte ut GPU når vi vil. Altså lage et type skjermkort med utbyttbar GPU. Det hadde hatt visse fordelere.. om du ikke har lyst å kjøpe deg ny GPU, men har lyst på HDMI utgang på kortet så bytter du kortet men ikke GPU. Og er GPUen treg så bytter du den ut, men beholder kortet..(Sikkert en grunn til at det ikke er slik i dag men)

Lenke til kommentar
K8L er vel ikke før i 2H'07/3Q'07? Eller har det komt ny lanseringstidspunkt nå?

6819705[/snapback]

Lanseringstidspunktet for K8L har i over et halvt år vært 1. kvartal 2007. Det står litt om det både i lanseringsguiden, i nyhetsartikler på forrsiden og mange utenlandske nettsteder. Tapeout skjedde vist i april/mai men de har litt problemer med enkelte ting ennå. Ofte tar det rundt 9mnd fra tapeout til lansering.

 

Jeg kan lete litt senere i dag og se om jeg klarer å spore opp igjen de testene som viser at høyere FSB gir høyere ytelse selv om man bruker multiplier for å holde prosessorhastigheten og minnehastgheten konstant.

 

Jepp, Rev.G skal komme omtrent samtidig med K8L dobbeltkjerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det vil nok uansett være et marked for kort som er optimalisert for å gjøre kun en oppgave. En ekstra kjerner vil f.eks ikke kunne bytte ut en GPU. Kanskje om de begynner å lage prosessorer som har forskjellige typer kjerner, så blir det mulig.. men jeg tipper det er en stund til.

 

AMD's Torrenza prosjekt går ut på å binde GPU og CPU tettere sammen via HTX, slik at maskinen/os oppfatter disse som en enhet (CPU) og du vil ikke lenger ha behov for 'skjermkortdrivere'.

På litt sikt vil dette også ta livet av DirectX og dermed også muliggjøre samme spill på Linux/Windows.

 

Welcome back to the Amiga dayz :)

Lenke til kommentar

Angående flere prosessorkjerner (CPU) vs. spillfysikkprosessor (PPU): Dedikerte spilllfysikkprosessorer vil yte omlag 20-200 ganger bedre enn en generell prosessor til spillfysikk så det er ikke innen rekkevidde å bare utvide antall generelle prosessorkjerner for å oppnå det samme.

 

Litt avsporing: Og det hadde vært bedre om de som lager GPU også begynner å lukte litt på muligheten for flere kjerner istede for å lage SLI/CrossFire oppsett. Hva med å bare plassere en sockel på et kort slik at vi kan bytte ut GPU når vi vil. Altså lage et type skjermkort med utbyttbar GPU. Det hadde hatt visse fordelere.. om du ikke har lyst å kjøpe deg ny GPU, men har lyst på HDMI utgang på kortet så bytter du kortet men ikke GPU. Og er GPUen treg så bytter du den ut, men beholder kortet..(Sikkert en grunn til at det ikke er slik i dag men)

6819775[/snapback]

Jeg lar meg spore av :p GPU-sokkel er ikke mulig fordi det reduserer signalkvaliteten mellom GPU og skjermkortminnet og dermed gjør maks klokkefrekvens på minnet lavere. En annen ting er at minnebåndbredden bør stå i til til regnekapasiteten til GPU, altså at minnebåndbredden går opp når man oppgrader GPU. Det får man altså ikke til med sokkel og faste minnebrikker på kortet. Hvis man skulle hatt løse minnebrikker på kortet, ala vanlige DDR og DDR2 minnemoduler så vilel det forringet signalkvaliteten yttligere og dermed begrenset minnebåndbredden ennå mer. Kostnadene med sokler vil også øke kostnaden på skjermkortene.

 

Spørsmålet er altså om man gidder å betale mer og få lavere ytelse for å få muligheten til å oppgradere GPU, minne og kortet separat. Grafikkindustrien ser i hvertfall ut til å ha gitt et entydig svar på det.

 

Flere grafikk-kjerner på ett kort er utforsket i lang tid. Hver pixel shader pipeline kan betraktes som en prosessor. Jo flere av disse, jo flere "prosessorer" har man i parallell på GPUen. SLI og Crossfire er bare en måte å øke dette ennå mer på samtidig som man tilfører mer minnebåndbredde.

Lenke til kommentar
Det vil nok uansett være et marked for kort som er optimalisert for å gjøre kun en oppgave. En ekstra kjerner vil f.eks ikke kunne bytte ut en GPU. Kanskje om de begynner å lage prosessorer som har forskjellige typer kjerner, så blir det mulig.. men jeg tipper det er en stund til.

 

AMD's Torrenza prosjekt går ut på å binde GPU og CPU tettere sammen via HTX, slik at maskinen/os oppfatter disse som en enhet (CPU) og du vil ikke lenger ha behov for 'skjermkortdrivere'.

På litt sikt vil dette også ta livet av DirectX og dermed også muliggjøre samme spill på Linux/Windows.

 

Welcome back to the Amiga dayz :)

6819854[/snapback]

 

Det høres utrolig bra ut, men det hadde også vært bra å kunne bytte ut CPU/GPU hver for seg. Redd for å miste valgfrihet.

Dessuten ville det etter min mening være en stor bragd å unngå flaskehalser i ett slikt oppsett, de kan neppe dele på en buss.

Lenke til kommentar
Quad-core høres interessant ut. Problemet er vel harddiskene, siden de er utrolig treige i forhold til alt annet i systemet.

6820102[/snapback]

 

Problemet i hvilke sammenhenger? Frameraten i spill er jo ikke særlig affisert av hd-fart, encoding er ikke spesielt avhengig av harddisk-fart. Det er ganske mange arbeidsoppgaver der en bedre CPU hjelper bra (de fleste tilogmed)

 

AtW

Lenke til kommentar

Intel kommer ikke da med en firekjerne, men to dobbelkjerner. Forskjellen er om de sitter på én eller to sokler. Vi får vente og se hvilken som lykkes best, ikke kalle den ene for "midlertidig" og fremheve den andre når vi har lite håndfast.

 

Simen1 sa veldig mye riktig om K8L her, bortsett fra at K8L er en ny arkitektur, minst like mye som Core 2 Duo er (core-arkitekturen). K8L skulle egentlig hete K9, men dette navnet kunne forveksles. Ellers var det aller meste veldig godt skrevet.

 

Det ryktes at K8L skal være en del bedre enn Conroe, men så kan Intel komme med forbedringer innen da.

Lenke til kommentar

Synes ikke prisen var noe ille tatt i betraktning av at 2x Core 2 Duo 6700 vil koste 8500,- Nå er det ikke sikkert at prisen på kentsfield blir 1000x6,38 kr = 6380 kroner i nettbutikken. Moms ol. vil vel komme i tillegg. I forhold til et opteron eller xeon oppsett med like god ytelse så fremstår kentsfield uansett som rimelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det vil nok uansett være et marked for kort som er optimalisert for å gjøre kun en oppgave. En ekstra kjerner vil f.eks ikke kunne bytte ut en GPU. Kanskje om de begynner å lage prosessorer som har forskjellige typer kjerner, så blir det mulig.. men jeg tipper det er en stund til.

 

AMD's Torrenza prosjekt går ut på å binde GPU og CPU tettere sammen via HTX, slik at maskinen/os oppfatter disse som en enhet (CPU) og du vil ikke lenger ha behov for 'skjermkortdrivere'.

På litt sikt vil dette også ta livet av DirectX og dermed også muliggjøre samme spill på Linux/Windows.

 

Welcome back to the Amiga dayz :)

6819854[/snapback]

 

Det høres utrolig bra ut, men det hadde også vært bra å kunne bytte ut CPU/GPU hver for seg. Redd for å miste valgfrihet.

Du kan, det er bare å bytte kortet med GPU (som i dag). Forskjellen er at GPU'en er på et HTX basert kort og IKKE VGA/PCIexpress.

 

Dessuten ville det etter min mening være en stor bragd å unngå flaskehalser i ett slikt oppsett, de kan neppe dele på en buss.

6819885[/snapback]

 

HTX gjør at det er en bus til hver prosesserende enhet (les her Hypertransport.org), så forbindelsen til GPU er like god som forbindelsen mellom ulike CPU'er (og andre HTX kort - f.eks 10Gb/s nettverk).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
K8L skulle egentlig hete K9, men dette navnet kunne forveksles.

6820316[/snapback]

 

Sånn for opplysningens skyld;

Jeg har sett en del ting på nettet hvor det refereres til K8L som 'K10'. Så om noen kommer over ting der ute som beskriver/innholder 'AMD K10' så er det altså det samme som K8L.

 

var en smule forvirra før jeg fant det ut....

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis K8L er så nyskapende som Efikkan sier, må det være tidenes dårligste markedsføringside å kalle den K8L, høres bare ut som en liten oppgradering synes jeg.

Men så blir det vel mest de som lesewr tester uansett som bruker det navnet.

 

Denne CPUen minner fryktelig opm den Stoolman hadde kloa i for litt siden, De resultatene der var jo helt utrolige.

Lenke til kommentar
Simen1 sa veldig mye riktig om K8L her, bortsett fra at K8L er en ny arkitektur, minst like mye som Core 2 Duo er (core-arkitekturen).

6820316[/snapback]

Det stiller jeg meg tvilende til. Selvsagt vil K8L innebære noen nyheter, men AMD sier selv at den blir evolusjon snarere enn revolusjon. Utifra det aller meste jeg har lest, vil den bli en videreutvikling av K8 i større grad enn Conroe var av forrige Intel-generasjon.
Lenke til kommentar
Intels 4-kjerners prosessor "kentsfield" vil være 2 stk Conroe limt sammen på samme brikken. Tester av Core 2 Duo viser at FSB er en merkbar flaskehals allerede ved 2 kjerner og 1066FSB. Når de så dobler antall kjerner uten å øke FSB så vil klart FSB bli en ennå større flaskehals. For AMD's del betyr 4x4 at man øker fra 2 til 4 minnekanaler samtidig som man går fra 2 til 4 kjerner, samt at systembussen ikke forstyrrer trafikken på minnebussen.

6819525[/snapback]

Jeg har ofte lurt på hvordan AMD ville ha ligget an om de hadde beholdt kjernearkitekturen, uten å bruke integrert minnekontroller og HT. Den reduserte forsinkelsen, og spesielt den gode skaleringen når man legger til flere sokler/kjerner, har nok vært ekstremt viktige trekk for AMD.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...