Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det beste mot vannblemmer_?


Ksungam

Anbefalte innlegg

Har søkt, og fant utrolig nok ikke noe om dette. Hadde for noen år siden en stor blodblemme under foten, jeg prøvde å stikke hull på den, men det kom alt for lite ut, så jeg bare lot den være.

 

Nå har jeg fått vannblemme, og lurte på hva det beste er? Vil helst ha den vekk kjapt :p Er ikke at det gjør vondt, la ikke merke til den før jeg tok av meg sokkene og satt meg med bena opp i stolen, men synes den er ekkel å ha der... :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rør den, så blir den borte etter et par dager. Hvis du stikker hull på den er den der mye lenger, og kan raskt bli ubehagelig -- men må du stikke hull på den for å få på f.eks. sko, gjør du naturligvis det, uten å fjerne mer hud enn absolutt nødvendig. Hvis du får vannblemmer under føttene bør du ta en titt på skotøyet du bruker, ettersom du da sannsynligvis har en litt for hard såle e.l. En annen mulighet er at du har gått for mye på hardt underlag, f.eks. asfalt. Men det blir du i så fall klar over lenge før du får noen vannblemmer, pga. trykksmerter under foten.

Lenke til kommentar
Ikke rør den, så blir den borte etter et par dager. Hvis du stikker hull på den er den der mye lenger, og kan raskt bli ubehagelig -- men må du stikke hull på den for å få på f.eks. sko, gjør du naturligvis det, uten å fjerne mer hud enn absolutt nødvendig. Hvis du får vannblemmer under føttene bør du ta en titt på skotøyet du bruker, ettersom du da sannsynligvis har en litt for hard såle e.l. En annen mulighet er at du har gått for mye på hardt underlag, f.eks. asfalt. Men det blir du i så fall klar over lenge før du får noen vannblemmer, pga. trykksmerter under foten.

6817266[/snapback]

 

Jeg følger ditt råd, det føles tryggest :)

 

Tipper jeg har fått den av samme grunn som blodblemmen, av fotball.

Lenke til kommentar

Vel, når jeg var sanitet på en militærøvelse, så fikk var behandlingsoppskriften slik:

 

Er det under 2 vannblemmer? Gå til neste person.

 

Behandling av enkelt vannblemme:

Rens skadeområdet. Stikk et lite hull med en ren nål (brenn med lighter) helt i kanten på blemmen, og press ut veske. Sett så på plaster.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

befalet mitt sa alltid jeg skulle la de være, noe jeg stort sett gjorde, utenom en gang, etter å ha gått 4,5 mil med full opp-pakning klarte jeg knapt å gå pga en enorm vann-blemme under hælen, jeg lot den være noen dager, men fant ut at det var på tide å gjøre noe...

 

så jeg fant en nål, stakk hull på den, og presset ut alt jeg fikk ut, etter det var det MYE bedre(huden var så tykk at huden ikke løstnet)...

 

dette var en dyp vannblemme, stakk vel ca 1cm inn i huden før det kom væske ut, vill tro det er bedre å la små blemmer som er i overflaten være i fred...

 

men har du en dyp en, så stikk hull på den...

 

edit: har plastret mye med compeed, det gir noe lindring, men stikk hull på blemmen og la denne tørke ut før du setter det på, da slipper du å få det trykket på blemmer...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Vannblemmer er noe skit! Skulle spille fotballkanp en dag og jeg ahdde vannblemme på hælen. Alt var fint, men da vi skulle starte med opvarmingen så gikk d hull på blemma å jeg kunne ikke ha fotballskoen på lengre. Prøvde med plaster, men neida det gikk gjennom. Det var nesten artig å se at vi tapte fra sidelinja.. joda

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...