Gå til innhold

PlayStation 3-lansering utsatt (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette en god ide? (å kjøpe med seg en PS3 fra USA, Asia osv). Tenker først og fremst på sone-inndeling på BR-filmer og spill - vil man ikke få samme problem som på DVD - at man ikke kan spille av filmer kjøpt i Europa på en avspiller fra en annen sone? Vurderer nemlig å plukke med meg en PS3 fra Thailand i November hvis jeg får tak i en....

Lenke til kommentar
Vel.

 

Det er å ta i.

 

Per i dag har HD-DVD et 5GB forsprang på BR, siden de bruker tolags-plater, og BR bruker ett lag. Det er i ferd med å komme ut filmer på tolags BR-plater nå, og disse vil så igjen få et 20GB forsprang på HD-DVD igjen.

 

Hva slags enkoding disse vil kjøre er jeg ikke sikker på, men med 20GB ekstra blir det nok temmelig bra kvalitet samme om de bruker MPEG2 eller ikke (men jeg vil regne med at de går over til bedre enkoding i samme slengen).

6817229[/snapback]

 

Holder de seg til mpeg2 tror jeg neppe de går forbi i kvalitet, men de klarer vel ihvertfall å minske forskjellen/bli omtrent likeverdige vil jeg tro.

 

AtW

6817366[/snapback]

 

Njah, det her blir jo kun spekulasjoner begge veier, men 20GB er veldig mye mer. Jeg tror det kommer til å bli bedre kvalitet med MPEG2 også. Husk, selv i dag er ikke forskjellene så store (man skal ha et trent øye, og veldig godt utstyr for å i det hele tatt merke noen forskjell).

 

Med 20GB ekstra, og bedre enkoding er det ingen tvil hvem som kommer til å være kongen dog....

6817484[/snapback]

 

De testene jeg har settt yder på at forskjellene er relativt godt merkbare, mpeg er en gammeldags, jeg tror ikke 66% økning i båndbredden er nok til å dra den forbi mer moderne codecer.

 

Jeg tror derimot forskjellen fra 30 gig og ti l50 (selv om blueray skifter codec), ikke blir fullt så godt merkbare (og de blir nesten garantert mindre enn forskjellen mellom 25 gig mpeg 2, og 30 gig med ordentlig codec, slik det er i dag), så jeg tror ikke det vil krone noen konge (for den saks skyld tror jeg ikke noen konge er kronet i dag heller).

 

AtW

6817516[/snapback]

 

Når man dobler lagringsplassen (og da også bitraten, slik ca.), så sier det seg selv at kvaliten blir ekstremt mye bedre. Vi snakker om en dobling her mann!

 

MPEG2 enkodingen er også noe temporært, så det ville overraske meg om de ikke gikk over til noe bedre samtidig som de går over til flerlags-plater.

 

At BR vil ha vesentlig bedre kvalitet enn HD-DVD med en nær sagt doblet bitrate og like bra eller bedre enkoding er du bare nødt til å medgi. Det nytter ikke å krangle mer om det.

6817954[/snapback]

 

Det du sier henger ikke sammen, om forskjellen mellom mpeg2 på 25 gig, og VC-1 sier du at: "Husk, selv i dag er ikke forskjellene så store (man skal ha et trent øye, og veldig godt utstyr for å i det hele tatt merke noen forskjell).", og så mener du at forskjellen mellom 30 gig VC-1 og 50 Gig VC-1 så sier du: "så sier det seg selv at kvaliten blir ekstremt mye bedre"

 

Hvordan får du dette til å harmonere? h.264/VC-1 er jo så og si dobbelt så bra som mpeg2 på samme bitrate, og i dag er bitraten tilogmed høyere. Og jo bedre utgangspunktet er, jo mindre lett er det å se forksjell. Altså, en dobling av kvalitet (bitrate) gir mye mer synlig resultat når man dobler noe som har et lavere nivå i utgangspunktet. Så hvorfor fører den første doblinben til en "ikke så stor forskjell", mens den andre (som ikke er en dobling, det er en økning på 66%) til "ekstremt mye bedre kvalitet"?

 

AtW

6818359[/snapback]

 

Som vanlig leser du akkurat det du vil, og ikke det som faktisk står.

 

Nå gidder jeg ikke å poste mer her før du har satt deg ned og lest det som faktisk står og redigert ditt innlegg slik at det reflekterer mitt innlegg.

Lenke til kommentar

Som vanlig leser du akkurat det du vil, og ikke det som faktisk står.

 

Nå gidder jeg ikke å poste mer her før du har satt deg ned og lest det som faktisk står og redigert ditt innlegg slik at det reflekterer mitt innlegg.

6819515[/snapback]

 

Jasså? Mner du noen av tingene jeg siterer utifra din innlegg er feilsitat? Jeg forholder meg til nøyaktig det du har sagt, og argumenterer utifra det. Jeg har sågar sitert de påstandene jeg tar utganspunkt i. Mener du jeg har misforstått de relativt klare påstandene dine, eller var det noe annet du tenkte på?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Virkelig synd for Sony at dette har skjedd.. men når det er sagt forstår jeg godt hvorfor nettopp Europa blir utelatt inntil mars.

 

Sony MÅ slippe den på sitt eget kontinent, og først og fremst Japan. Der har de ikke noe valg. I tillegg konkurrerer dem sterkt med Nintendo her på hjemmebane.

 

I USA har X360 gode salgstall å vise til, og Sony MÅ komme seg inn på dette markedet.

 

Mens mange i Europa har valgt å vente og se situasjonen an til PS3 endelig skulle komme på markedet. Mange venter nok litt til skal du se, selv om Sony selvfølgelig mister noen kunder pga. denne uheldige produksjonssituasjonen.

 

 

Så, hvis Sony skulle levert PS3 til Europa også nå i november, hva hadde blitt alternativet?

 

Kutte ut en av de andre verdensdelene? Går så klart ikke.

 

Levere x antall av de fattige 500 000 også til Europa? 500 000 konsoller på en verdenslansering er vel heller ganske utenkelig.. Sony kan ikke angripe 3 markeder samtidig, når de ikke klarer å produsere nok til 2 av dem engang. Ved videre leveranser av PS3 måtte de jo også levert til disse 3 markedene, og det ville blitt som å smøre et altfor tynt lag med smør på brødskiva.

Lenke til kommentar

Sony bør imponere rimelig mye på TGS for å gi meg en god grunn til å vente helt til mars med å kjøpe next-gen konsoll.. Planen min var å faktisk kjøpe meg en ps3 rundt 2-3 kvartal neste år, men da med et lite håp om at den har sunket litt i pris.. Nå blir det jo enda mer venting skal denne planen fungere.. For 2 dager siden hadde det ikke vært aktuelt for meg å si dette, men nå kommer jeg sterkt til å vurdere en 360 vis sony skuffer på TGS.. :mad:

Lenke til kommentar

Håper virkelig Sony går på en smell med PS3. Med "This machine should cost more"holdningen de har holdt fortjener de ikke noe bedre. Forventer faktisk at Nintendo vil gå seirende ut av det hele med inovative spill og lav konsollpris.

 

Personlig vil jeg nok på en eller annen måte bli tvunget til å kjøpe PS3 for FF13, men vil nok uansett ha en WII i tillegg. Iallefall hvis prisen skal bli så lav som de har lovet.

 

Sony MÅ slippe den på sitt eget kontinent, og først og fremst Japan. Der har de ikke noe valg. I tillegg konkurrerer dem sterkt med Nintendo her på hjemmebane.

 

Forstår ikke hvorfor de må først må slippe det i Japan. De har da altid vært et pro-nintendo folk. Husker jeg ikke dårlig så var det Japan som hadde det høyeste salget av Gamecubs hvis vi regner utifra innbyggertallet. PS2 var rett foran Xbox, men laaaaangt tilbake iforhold til nintendo.

Endret av Zlash
Lenke til kommentar
Husker jeg ikke dårlig så var det Japan som hadde det høyeste salget av Gamecubs hvis vi regner utifra innbyggertallet. PS2 var rett foran Xbox, men laaaaangt tilbake iforhold til nintendo.

6822853[/snapback]

I følge en statistikk som sto i en artikkel på ITavisen, er det faktisk Sony PS2 som regjerer på konsollmarkedet i Japan (stasjonære konsoller), faktisk ganske så langt foran Nintendos Gamecube. Situasjonen er derimot motsatt når det gjelder håndholdte konsoller, vel å merke.

 

Her er salgslisten over maskinvare i Japan fra slutten av august 2006 (hentet fra ITavisens artikkel)

1. Nintendo DS Lite  163.274

2. PlayStation Portable  29.945

3. PlayStation 2  21.829

4. GameBoy Advance SP  2.719

5. GameBoy Micro  1819

6. Xbox 360  1197

7. Nintendo GameCube  837

8. Nintendo DS  410

9. GameBoy Advance  14

10. Xbox  12

 

PS2 selger altså 26x bedre enn Gamecube for tiden i Japan. Men Nintendo DS Lite regjerer jo noe helt sinnsykt på det håndholdte markedet.

Lenke til kommentar
Forstår ikke hvorfor de må først må slippe det i Japan. De har da altid vært et pro-nintendo folk. Husker jeg ikke dårlig så var det Japan som hadde det høyeste salget av Gamecubs hvis vi regner utifra innbyggertallet. PS2 var rett foran Xbox, men laaaaangt tilbake iforhold til nintendo.

6822853[/snapback]

Tror du blander litt. I Japan har det alltid vært PS2 som har solgt mest, mens GC og Xbox har byttet litt på å være nummer to (GC som regel foran). PS2-salget har vært skyhøyt over GC- og Xbox-salget.

 

Dessuten er Japan Sonys "hjemland". Det ville ikke bli særlig populært blant Sonys småaksjonærer om de ikke skulle slippe PS3 først i Japan. Og det hadde vært en gedigen skandale. Her til lands ble noen få avisspalter satt av til saken og noen sure blogger (og x antall forumpostinger). I Japan ville det sannsynligvis være kilde til timeslange debattprogram på TV, demonstrasjoner i gatene, nedtagging av Sony HQ, gateopptøyer... eh... kanskje ikke så ille. ;)

 

At PS3 blir forsinket i Europa er ingen skandale i det hele tatt. Det er bare en bitter pille vi må svelge fordi vi har disse morsomme tyskerene og franskmennene som ikke vil ha spill og konsoller på engelsk språk. Av og til skulle jeg ønske disse landene kunne skilles ut som en egen region, så kunne vi andre som foretrekker spill på engelsk ikke behøve å vente på oversettelsene vi ikke trenger... Men det var en digresjon. ;)

Lenke til kommentar

Nå skal det ikke bare skyldes på Frankrike og Tyskland, selv om de står for det meste av hysteriet her. Men mangel på blå dioder kan ikke skylles på franskmenn eller tyskere. Forresten så er det mange andre land som krever eget språk her i europa. Ta f.eks barnespill på norsk (sly racoon, harry potter etc).

Lenke til kommentar
Nå skal det ikke bare skyldes på Frankrike og Tyskland, selv om de står for det meste av hysteriet her. Men mangel på blå dioder kan ikke skylles på franskmenn eller tyskere. Forresten så er det mange andre land som krever eget språk her i europa. Ta f.eks barnespill på norsk (sly racoon, harry potter etc).

6824481[/snapback]

Det var ment som en mer generell betraktning, er fullstendig klar over at mangelen på blå dioder er problemet i dette konkrete tilfellet. Men at Europa ofte nedprioriteres i forbindelse med konsoll- og spillanseringer har gjerne med oversetting å gjøre, det må dubbes, etc. Amerikanske spillutviklerene slipper tross alt ikke spillene senere i Europa bare for å være ekle med oss.

 

Dermed kan man si at at pga det ekstra arbeidet med å gjøre spill og konsoller tilgjengelig på de europeiske språkene er hovedårsaken til at vi føler oss oversett og nedprioritert, og den følelsen ble forsterket når det ble bestemt at PS3 forsinkes i fire måneder i Europa, men ikke i Japan og USA.

Lenke til kommentar
Men selvfølgelig er det ikke alle som vil det, småbarns familier og andre supphuer som ikke kan engelsk :p

6824679[/snapback]

Småbarnsfamilier og andre supphuer? Burde jeg bli fornærmet nå, tro? :hmm: Er selv tobarnsfar med kone, stasjonsvogn og rekkehus; klassisk småbarnsfamilie... Dog innbiller jeg meg at både min kone og jeg kan engelsk. Impliserer du da at mine barn er suppehuer? :ohmy: Forsiktig nå...

 

:tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...