Gå til innhold

PlayStation 3-lansering utsatt (PS3)


Anbefalte innlegg

Og nå er vi inne på det tekniske igjen. Begreper som HD-Ready, HDMI, Blue-Ray og liknende er blitt gjentatt til det kjedsommelige, uten at folk flest nødvendigvis har satt seg inn i hva dette innebærer. Men de vil ha det uansett.

Hvem er "de"? De fleste bytter ikke ut TVen sin annenhvert år.

 

Hvor mange er det som vet hva en HD-Ready tv egentlig er, oppløsning og liknende? Ikke veldig mange, men de aller fleste som kjøper tv er veldig klare på at de vil ha det likevel. Hvorfor? Fordi de har blitt fortalt at dette er fremtiden.

De fleste aner ikke at det finnes noe som heter HDTV engang. Hva "de" har blitt fortalt hjelper ikke så lenge HDTV ikke er utbredt nok til at de fleste har det, og det vil ikke skje på en del år heller.

 

Og når det kommer til pris, for de mellom 18 og 35+ vil majoriteten si at 5000kr ikke er et issue. Vi har blitt vant til å bytte ut pc'en hvert tredje år, noe som lett koster oss 10000-12000 hver gang.

Der tar du nok en gang feil. De du snakker om er en liten gruppe, nemlig entusiaster. Folk flest kjøper ikke ny PC hele tiden, og vil i allefall ikke punge ut fem-seks tusen for en spillmaskin.

 

Jeg er fullstendig enig i at prisen godt kunne vært lavere, men det har uansett aldri vært i mine tanker å ikke kjøpe konsollen pga prisen. Jeg tror de fleste med en noenlunde stabil inntekt ikke vil heve noe særlig på øyenbrynet over prisen.

Og dermed ser du på deg selv som entusiast og tror du representerer folk flest, hvilket du ikke gjør.

 

"3000 for en 360, 5000 for en PS3, hva så?"

Nå blir det nok nærmere 6000 for den "beste" utgaven av PS3. Uansett (nesten) dobbelt så dyrt.

 

Ditt utgangspunkt er at folk vil ha PS3 samme hva. Det er selvsagt et dårlig utgangspunkt.

 

poenget mitt er at vi må våge å tenke utenfor vår sirkel, som vi kan mye om, og sette oss inn i situasjonen til det store flertallet som kjøper uten å ha bakgrunnsinfoen som vi sitter med.

Og nemlig der feiler altså du. Du ser på deg selv og generaliserer ut fra det.

 

For å illustrere det med meg som eksempel. Hvis jeg skulle kjøpt vaskemaskin, hva hadde jeg valgt av Whirlpool og Bauknecht? Selvfølgelig den første, fordi jeg har hørt om den, og dermed forbinder den med kvalitet. For alt jeg vet kan det godt være den andre som er best, eller hvertfall like god, men jeg satser på noe jeg har hørt om. I tillegg liker jeg designet bedre. Det er slike enkle ting som styrer innkjøpene til de fleste av oss. Og derfor tror jeg PS3 kommer til å komme ut sterkt, fortjent eller ikke.  :)

6846220[/snapback]

Men når den ene er dobbelt så dyr og krever at du kjøper noe som koster titusener av kroner (HDTV) for å få fullt utbytte av den, så skyr folk unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er rett og slett ikke enig med deg Pricks, det er en ærlig sak. De fleste er eller kommer snart til å være i en fase hvor de kjøper seg ny tv. Flattv blir hypet overalt, og mannen i gaten har nok fått med seg at overgangen til flatskjermer er i ferd med å skje. I tillegg har HD-TV begrepet blitt kraftig fokusert på i media generelt, og de fleste artiklene nevner at man må ha en HD-Ready tv for å få utbytte av dette. Du skriver at de fleste ikke bytter ut tv'en sin annethvert år, det har jeg da heller aldri sagt, men uansett om vi liker det eller ei har HD-TV kommet for å bli, med det prisfallet vi har sett det siste året selges det tv'er som bare det. For det andre hevder du at de fleste ikke aner at det er noe som heter HD-TV. Der er jeg veldig uenig med deg, kundeavisene til Elkjøp, Lefdal, Expert sammen med annonsene i aviser, på internett og reklamer på tv reklamerer i fleng med HD-TV'er. Så med mindre man bor under en stein tror jeg de fleste har hørt om HD-TV. Min bestemor på over 80 har hørt om det, som et eksempel.

 

For det tredje er det ikke lenger bare entusiaster som ser seg nødt til å bytte ut pc'en sin med jevne mellomrom, veldig mange har fine avtaler med jobben, og kjøper pc. Når de etter tre-fire år finner ut at maskinen ikke holder helt mål lenger skifter de den ut. Gå på en hvilken som helst Elkjøp/Expert/Lefdal forhandler og spør dem om de selger mange pc'er til folk uten særlig teknisk innsikt. (Altså de som ikke er entusiaster). Selvsagt gjør de det. Hvorfor vil ikke de som jeg har satt opp som Sony's primære kundegruppe (etter min mening menn mellom 18 og 35+) være villig til å betale 5000kr for en konsoll. Alle jeg har snakket med som ikke har spesielt peiling på tekniske ting, og absolutt ikke er entusiaster har ikke reagert på prisen. Mulig disse ikke er representative, men igjen, hvorfor ikke? Jeg generaliserer ikke ut fra meg selv, som du påstår. Men på grunnlag av de jeg kjenner som ikke har innsikten som entusiastene sitter med. Det er for eksempel min bestemor, min mor og far som absolutt ikke henger med i tekniske ting, mange jeg studerer med som ikke bryr seg stort om tekniske detaljer, og andre mennesker jeg treffer. Eneste jeg bruker meg selv som et eksempel er i tilfellet med vaskemaskin, jeg har ikke peiling, og kjøper det jeg har hørt om, enkelt og greit.

 

Du kommer hele tiden tilbake til det med prisen, som vi nok aldri kommer til å bli enige om. Basert på de menneskene jeg har snakket med er det ikke noe stort moment, og har ingenting med om de ville kjøpt 360 eller PS3. Så nå har jeg svart på tiltale, og jeg står for det jeg allerede har sagt. Så kan man være enig eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Hei hei:P

Regner med at de fleste har/skal ha en LCD tv til ps3:P jeg tenkte på å kjøpe meg en lcd tv. men når jeg er i butikker å på internett er utvalget stort. hva er det jeg egentlig burde se etter?=) Etter det jeg har funnet ut er det bare de aller nyeste lcd tv'ene som støtter full oppløsning. Jeg har ikke så stort rom så har tenkt å kjøpe meg en 26/27 tommer lcd tv. men vet noen om det er lagd 26/27 tommere med full oppløsning? Har ikke sett noen.

Men jeg har tittet litt på denne tv'en. Er det noen som har erfaring om denne tv'en vil eine seg til ps3. Har ikke tenkt å kjøpe tv enda med tanke på at den jeg har fungerer helt greit til ps2 ;)

 

Her er linken i hvertfall :yes:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312083&view=detailed

 

PS: Elkjøp selger den til 2000 eller 3000 kr billigere. husker ikke helt :D

6849546[/snapback]

 

Ja hva skal man se på når man kjøper Flat-TV, lite oppsummering...

 

Oppløsning:

En oppløsning på 1920x1080 er det vi kaller full HD, for at en TV skal være HD-Ready må den ha minst ha en horisontal oppløsning på 720 px. Den mest vanlige oppløsningen blant LCD TV-er er 1366x768. Kjøper du en 32" eller mindre vil en oppløsning på 1366x768 være ypperlig mens jeg ville valgt Full HD-oppløsning på en TV rundt 40" eller mer.

 

LCD/Plasma:

Orker ikke denne diskusjonen opp igjen men skal du bruke den mye til PS3, kjøp LCD!

 

Reaksjonstid:

Sier hvor lang tid en skjerm bruker på å endre bildet eller nærmere sagt, hvor lang tid en enkelt pixel kan "skifte" farge. Med dårlig reaksjonstid vil man kunne få ett noe "hakkete" bilde med etterslep. Oppgitt reaksjonstid fra produsentene skal man ta med en klype salt, gå heller i butikken med ett opptak fra en fotballkamp, studer gress og ball....

 

Tilkoblinger:

Dette er opp til hver enkelt men HDMI, VGA og Scart må man ha i tillegg til antenneinngang.

 

Synsvinkel, kontrast og lysstyrke:

Huff, huff.... mye "feile" opplysninger her, for all del drit i tall og gå i butikken å se med egne øyne.

 

Antall Tunere, støtte for bilde i bilde:

Vil du ha bilde i bilde funksjon uten ekstern tuner, kjøp en skjerm med to tunere. Man kan så klart kombinere bilde i bilde funksjonen med andre kilder enn kun TV-signaler.

 

Generelt:

Kjøper du en Flat-TV som du kommer til å bruke mye på PS3, vent til PS3 kommer hvis du har muligheten til det. 1/2 år er mye i teknologiverdenen.

 

Likevel om du ønsker en 26"-27" tommer nå så vil jeg anbefale å kjøpe en 32". Du vil ikke hele tiden være på det rommet ditt og siden 32" tommerne er en mye mer populær størrelse vil du få mer for pengene i den klassen da den produseres mest av.

 

Etter det jeg har funnet ut er det bare de aller nyeste lcd tv'ene som støtter full oppløsning.

6849546[/snapback]

 

Er INGEN TV-er som støtter full HD-oppløsning som jeg har sett ihvertfall man må ha HDMI 1.3 for dette formålet. Når det kommer en TV med den inngangen skal jeg love at produsenten ikke holder det som en hemmelighet.....

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, jeg SKAL ha en PS3 "uansett" pris men ser ikke på meg selv som en entusiast.... har eid en PS2 i ca 3 måneder men ingen annen konsoll, spiller heller ikke noe særlig på PC-en untatt på internett og emulatorer.

 

Er litt enig i at pris spiller veldig liten rolle i dagens samfunn, folk kjøper mye det de vil ha.... vil noen ha en PS3 så kjøper de den.

 

Hvor mange tror du går å kjøper seg ny TV i dag og kommer hjem med en svæææææææææææær 32" bilderørs-TV... LOL

 

Nei, de alller alller fleste kjøper flatt og når de først gjør det er det i 99% av tilfellene HD-Ready.

 

Selv om ikke alle verdsetter Blu-Ray som PS3 har så vil jeg tro mange bruker det som en unnskyldning overfor seg selv. Å rettferdiggjøre en pris for andre har ingen mening (hvis det ikke er dama) hvis du selv ikke er overbevist.

 

At en frittstående Blu-Ray spiller kommer til å passere 5000 kr i begynnelsen er realistisk, så hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 å få alt i en pakke.

 

Filmentusiastene vil jo så klart klage litt på funksjonalitet og kvalitet på PS3 i forhold til dedikerte spillere mens de virkelige entusiastene innser at de første dedikerte Blu-Ray spillerne også er bare dritt å skal man uansett kjøpe dritt kan det like godt følge med en PS3... :w00t:

Lenke til kommentar
De fleste er eller kommer snart til å være i en fase hvor de kjøper seg ny tv.

"Kommer snart" har de vært i lange tider nå. Det vil ta flere år før flertallet har HDTV. Når den tid kommer er Nintendo og Microsoft sannsynligvis klar med neste konsoll for lengst.

 

I tillegg har HD-TV begrepet blitt kraftig fokusert på i media generelt, og de fleste artiklene nevner at man må ha en HD-Ready tv for å få utbytte av dette.

Det hjelper lite så lenge det er så mye forvirring som det er nå, og så lenge det er såpass dyrt. Selv ikke i denne tråden klarer folk å bli enige om hva som er HDTV og ikke :)

 

For det tredje er det ikke lenger bare entusiaster som ser seg nødt til å bytte ut pc'en sin med jevne mellomrom, veldig mange har fine avtaler med jobben, og kjøper pc. Når de etter tre-fire år finner ut at maskinen ikke holder helt mål lenger skifter de den ut.

Dette er slett ikke vanlig.

 

Gå på en hvilken som helst Elkjøp/Expert/Lefdal forhandler og spør dem om de selger mange pc'er til folk uten særlig teknisk innsikt. (Altså de som ikke er entusiaster). Selvsagt gjør de det.

Da går du selvsagt ut ifra at de har en PC fra før, eller at det ikke er lenge siden de kjøpte den forrige.

 

Hvorfor vil ikke de som jeg har satt opp som Sony's primære kundegruppe (etter min mening menn mellom 18 og 35+) være villig til å betale 5000kr for en konsoll.

Fordi den er overpriset i forhold til konkurrentene, og krever at man må kjøpe ekstremt dyre TVer i tillegg for å rettferdiggjøre prisen i utgangspunktet.

 

 

 

Bare for å nevne det,  jeg SKAL ha en PS3 "uansett" pris men ser ikke på meg selv som en entusiast....

Nå er du likevel i dette forumet, og da representerer du nok ikke mannen i gata dessverre.

 

Er litt enig i at pris spiller veldig liten rolle i dagens samfunn, folk kjøper mye det de vil ha....  vil noen ha en PS3 så kjøper de den.

Pris spiller faktisk en rolle, og om folk vil ha PS3 vet vi ikke. Mange vil ikke ønske å kjøpe den bare pga. prisen.

 

Hvor mange tror du går å kjøper seg ny TV i dag og kommer hjem med en svæææææææææææær 32" bilderørs-TV...  LOL

Veldig få, men det endrer ikke det faktum at folk flest ikke har HDTV.

 

Nei, de alller alller fleste kjøper flatt og når de først gjør det er det i 99% av tilfellene HD-Ready.

Hva nå "HD-Ready" måtte bety. Folk her klarer jo ikke å bli enige om det engang.

 

At en frittstående Blu-Ray spiller kommer til å passere 5000 kr i begynnelsen er realistisk, så hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 å få alt i en pakke.

Fordi det fortsatt er dyrt, fordi folk flest fortsatt ikke får utnyttet formatet fordi de bare har vanlig TV, og så videre.

 

Fra VHS til DVD var en selvfølge. DVD hadde bedre kvalitet (underordnet egentlig), og var mye mer brukervennlig (slutt på spoling!). BR har bedre kvalitet, men de færreste får benyttet seg av det foreløpig, og det er så grassalt mye dyrere enn DVD at folk flest vil holde seg til DVD.

Lenke til kommentar

Når de digitale sendingene begynner i 2007-2008 vil trolig det store flertallet av norges tv-seende befolkning ha anskaffet seg et HD-Ready tv. Jeg tror heller ikke den jevne forbruker synes at disse tv'ene er særlig dyre, de har jo nettopp falt drastisk i pris. Du kan ikke påstå at ingen kjøper HD-TV fordi det er såpass dyrt, når det absolutt ikke er det. Du får helt greie HD-Tv'er fra 6000-7000 og oppover. Det kan ikke kalles dyrt, hvertfall ikke når man sammenlikner med prisen på billedrørstv'er før flatskjerm kom. Hvorfor er det slett ikke vanlig at en gjennomsnittsnordmann skifter ut pc'en sin med jevne mellomrom? Dette bør du i så fall begrunne. Det finnes svært få hjem i Norge i dag som ikke har en pc, og det vil bli enda færre nå som mange skolebarn blir nødt til å skaffe seg en bærbar for bruk i skolen. Selv den eldre generasjonen har fått øynene opp for pc'er. Og når det store flertallet eier en pc, sier det seg selv at de bytter den ut med jevne mellomrom. Hva dette jevne mellomrommet er får i så fall bli gjenstand for diskusjon. Og til det neste punktet ditt, jeg går selvsagt ut fra at de har en pc fra før. Det går langt mellom førstegangskjøperne av pc i dag, kontra fem-seks år siden. Av min vennekrets, min families vennekrets og min samboers familie og vennekrets er det ingen som ikke har pc. Dette utgjør et ganske stort antall mennesker, i de fleste aldersgrupper og innteksgrupper. Jeg vil da tørre å påstå at det å eie en pc er en ganske normalt i Norge. Av disse har det store flertallet også oppgradert eller skiftet pc hvertfall én gang. Dette har ingenting med tråden å gjøre, men ville svare deg når du påstår at dette ikke er vanlig i det hele tatt. Jeg benytter mine bekjente og min venners bekjente og familie som utgangspunkt, mer håndfaste tall har jeg ikke. Hvis du kan komme opp med håndfaste tall som sier at flertallet av norges befolkning ikke har pc, og at de som eier en pc ikke har for vane å bytte denne ut med jevne mellomrom skal jeg gå tilbake på det jeg har sagt, ikke før. :ermm:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Verden går fremover, geez. Det ER faktisk en god del som kjøper tv'er om dagen. Kanksje ikke så veldig rart, tv'er blir annonsert hver uke på elkjip om hd-ready tv'er på forsiden. (er postmann, så ser den forbannade elkjip-reklamen hver lørdag)

 

Og mulig disse familiene som allerede har skaffet seg en hd-ready tv, vil være villig å gi faktisk 5000 for en spillemaskin, kanksje de har unger som får en ps3 isteden for en data eller lignende, hvem vet.

 

En ny tv er slettes ikke billig, men hvis nordmenn vil ha noe, så kjøper de det. Er nok mange som syns prisen er stiv, og det er den også, men er temmelig sikker på at alle ps3'ene blir utsolgt på dagen når den kommer ut. Nå som vi har venta så J***a lenge, skal ikke 500kr - 1000kr skremme meg bort for å kjøpe den. Kanksje butikkene ikke får inn nye på måneder (skrekk-scenario!)

Lenke til kommentar
Når de digitale sendingene begynner i 2007-2008 vil trolig det store flertallet av norges tv-seende befolkning ha anskaffet seg et HD-Ready tv.

Det er nettopp det de ikke vil. HD-sendinger er allerede et faktum i USA, og har vært det lenge, men fortsatt har ikke "det store flertallet" HDTV. Det store flertallet har vanlig TV.

 

Det er naivt å tro at de fleste husstander i Norge helt plutselig bestemmer seg for å kaste ut TVen og kjøpe noe grisedyre greier som det dessuten er mye kaos rundt.

 

Jeg tror heller ikke den jevne forbruker synes at disse tv'ene er særlig dyre, de har jo nettopp falt drastisk i pris.

Titusenvis av kroner er dyrt.

 

Du kan ikke påstå at ingen kjøper HD-TV fordi det er såpass dyrt, når det absolutt ikke er det.

Jeg har ikke påstått at ingen kjøper det. Jeg har påpekt at de fleste ikke har kjøpt det, og det vil være slik i flere år fremover.

Lenke til kommentar

Får gjøre som deg....

 

De fleste er eller kommer snart til å være i en fase hvor de kjøper seg ny tv.

"Kommer snart" har de vært i lange tider nå. Det vil ta flere år før flertallet har HDTV. Når den tid kommer er Nintendo og Microsoft sannsynligvis klar med neste konsoll for lengst.

6850920[/snapback]

 

I 2005 ble det solgt 210 000 HD TV-er, hittil i år ca 350 000... regner med at flertallet (2 049 000 husholdninger i 2006) av norske husholdninger har Flat-TV samme tid neste år og det er til å med før HD-sendingene er kommet til Norge. Tenk hvilken effekt på salget HD-sendinger kommer til å få....

 

I tillegg har HD-TV begrepet blitt kraftig fokusert på i media generelt, og de fleste artiklene nevner at man må ha en HD-Ready tv for å få utbytte av dette.

Det hjelper lite så lenge det er så mye forvirring som det er nå, og så lenge det er såpass dyrt. Selv ikke i denne tråden klarer folk å bli enige om hva som er HDTV og ikke :)

6850920[/snapback]

 

Har du lest denne tråden?? INGEN uklarheter omkring hva som er HD, det som vi diskuterer er om de nyeste Flat_TV ene støtter full HD.

 

For det tredje er det ikke lenger bare entusiaster som ser seg nødt til å bytte ut pc'en sin med jevne mellomrom, veldig mange har fine avtaler med jobben, og kjøper pc. Når de etter tre-fire år finner ut at maskinen ikke holder helt mål lenger skifter de den ut.

Dette er slett ikke vanlig.

6850920[/snapback]

 

Det er ihvertfall så vanlig at staten har sett ett så stort problem med dette at de måtte sette en maks grense på firma PC til 10 000. Problemet har vært kjøp av Flat-TV, kamera, etc i tillegg... så dette er slettes ikke uvanlig

 

Hvorfor vil ikke de som jeg har satt opp som Sony's primære kundegruppe (etter min mening menn mellom 18 og 35+) være villig til å betale 5000kr for en konsoll.

Fordi den er overpriset i forhold til konkurrentene, og krever at man må kjøpe ekstremt dyre TVer i tillegg for å rettferdiggjøre prisen i utgangspunktet.

6850920[/snapback]

 

De fleste har ikke Flat TV ennå men vil absolutt påstå at de aller fleste av kundegruppen til PS3 har dette fra før av, det er det en stor grunn til å tro siden over 1/4 av alle husholdninger i hele Norge har Flat-TV.

 

Bare for å nevne det,  jeg SKAL ha en PS3 "uansett" pris men ser ikke på meg selv som en entusiast....

Nå er du likevel i dette forumet, og da representerer du nok ikke mannen i gata dessverre.

6850920[/snapback]

 

Legg merke til brukernavnet mitt.... at folk som har internett faktisk diskuterer i ett forum gjør de ikke til entusiaster, kanskje i din verden ja. Ærlig talt tror jeg jeg vet best selv hvor skapet står!

 

 

Nei, de alller alller fleste kjøper flatt og når de først gjør det er det i 99% av tilfellene HD-Ready.

Hva nå "HD-Ready" måtte bety. Folk her klarer jo ikke å bli enige om det engang.

6850920[/snapback]

 

Vet du fortsatt ikke hva HD-Ready betyr?

 

 

At en frittstående Blu-Ray spiller kommer til å passere 5000 kr i begynnelsen er realistisk, så hvorfor ikke bare kjøpe en PS3 å få alt i en pakke.

Fordi det fortsatt er dyrt, fordi folk flest fortsatt ikke får utnyttet formatet fordi de bare har vanlig TV, og så videre.

6850920[/snapback]

 

Nå mener jeg selvsagt de som likevel skal ha en Blu-Ray spiller...

 

 

Dette var mye jobb og vi blir vel ikke enige uansett men men :roll::thumbup: :!:

PS. Takk og lov for klipp og lim :w00t:

Lenke til kommentar
De fleste er eller kommer snart til å være i en fase hvor de kjøper seg ny tv.

"Kommer snart" har de vært i lange tider nå. Det vil ta flere år før flertallet har HDTV. Når den tid kommer er Nintendo og Microsoft sannsynligvis klar med neste konsoll for lengst.

6850920[/snapback]

I 2005 ble det solgt 210 000 HD TV-er, hittil i år ca 350 000...

Kilde?

 

regner med at flertallet (2 049 000 husholdninger i 2006) av norske husholdninger har Flat-TV samme tid neste år

Det vil nok ta noen år lenger enn det ja.

 

Har du lest denne tråden?? INGEN uklarheter omkring hva som er HD, det som vi diskuterer er om de nyeste Flat_TV ene støtter full HD.

Joda, det er forvirring. Selv folk her er usikre på dette. Da kan du tenke deg mannen i gata. Flere her har også påpekt hvordan kyniske selgere vil prakke på folk ting som er dyrere og mer fancy enn de egentlig trenger.

 

Det er ihvertfall så vanlig at staten har sett ett så stort problem med dette at de måtte sette en maks grense på firma PC til 10 000. Problemet har vært kjøp av Flat-TV, kamera, etc i tillegg... så dette er slettes ikke uvanlig

At det er et problem betyr ikke at det er noe folk flest gjør.

 

Fordi den er overpriset i forhold til konkurrentene, og krever at man må kjøpe ekstremt dyre TVer i tillegg for å rettferdiggjøre prisen i utgangspunktet.

6850920[/snapback]

De fleste har ikke Flat TV ennå men vil absolutt påstå at de aller fleste av kundegruppen til PS3 har dette fra før av, det er det en stor grunn til å tro siden over 1/4 av alle husholdninger i hele Norge har Flat-TV.

Jeg legger merke til at du skriver "flat TV", og ikke HDTV. Hvor er kildene dine, forresten?

 

HDTV er fortsatt ikke utbredt eller billig nok til å rettferdiggjøre prisen på hverken TV eller PS3.

 

Nå er du likevel i dette forumet, og da representerer du nok ikke mannen i gata dessverre.

6850920[/snapback]

Legg merke til brukernavnet mitt.... at folk som har internett faktisk diskuterer i ett forum gjør de ikke til entusiaster, kanskje i din verden ja. Ærlig talt tror jeg jeg vet best selv hvor skapet står!

Jeg ser på brukernavnet ditt, og konkluderer med at du er en entusiast, som jeg trodde. Du virker veldig opptatt av dette, så du representerer selvsagt ikke folk flest.

 

Fordi det fortsatt er dyrt, fordi folk flest fortsatt ikke får utnyttet formatet fordi de bare har vanlig TV, og så videre.

6850920[/snapback]

Nå mener jeg selvsagt de som likevel skal ha en Blu-Ray spiller...

Det er fortsatt dyrt, og de som er spesielt ute etter BR er entusiaster igjen.

Lenke til kommentar

Mye synsing ute å går her Pricks. Kameragutten har hvertfall tatt seg bryet til å grave opp kilder, når du selv ikke har gjort dette. Du er også bastant på punkter hvor du ikke grunngir dette. Blant annet viser tallene til kameragutten at i perioden 2005 til i dag har 1/4 av norske husstander skaffet seg flat-tv. Når han videre skriver at han regner med at flertallet (det vil si over halvparten) har skaffet seg flat-tv samme tid neste år, altså et år frem i tid, presterer du å si at det nok vil ta lenger tid. Tror du virkelig salget vil avta? Hvis vi følger salgstallene er det nettopp rundt samme tid til neste år at flertallet vil ha flat-tv. Kameragutten har her tallene på sin side, og har kilder til å backe dette opp. Du skriver bare at: "Det vil nok ta noen år lenger enn det ja." Dette er en arrogant holdning, og blir direkte pinlig å lese når du overhodet ikke har kilder å støtte deg på. :hrm:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Syns det er mye synsing blandt dere alle, jeg. Jeg skulle gjerne sett statistikker over hvor mange som har HD-tv, hvor mange som vet hva HD-tv er, hvor mange som synes det er viktig osv. Men uten at noen av oss har det, så baserer vi oss kun på våre subjektive oppfatninger av hvordan folk tenker. Og da ser vi gjerne på folk rundt oss og tenker at alle er som dem.

 

Og det er kanskje her vi feiler alle sammen. For det norske folk er veldig variert når det gjelder teknisk interesse og økonomisk kjøpekraft. De som har god råd, har vanskelig med å forestille seg hvordan det er å ha dårlig råd. Men jeg skal love deg at det ikke er motsatt. Og det er lett å tenkte at andre har bedre råd enn seg selv, og med kjøpepresset som media legger opp til, føler man at en selv henger etter, uansett hvor høyt privat forbruk man har.

 

Så alt blir bare synsing fra begge sider. Faktum er at vi ikke vet om folk synes PS3 er for dyr. Vi vet ikke om folk har en tv som kan utnytte den eller om folk er villige til å gå å kjøpe en bare for PS3'ens skyld. For mitt vedkommende kunne jeg likesågodt kommet og bedt om skilsmisse som å si at vi skulle kjøpe PS3 og HD-tv til 25K+. For andre er ikke de noe problem. Eller kanskje man allerede har gått til inkjøp av en grei tv, og ikke har noen problem med å kjøpe en spillkonsoll til 6000. Men vi vet altså ikke hvordan disse grupperingene fordeler seg i vårt samfunn. Og inntil noen av dere klasker tydligere statistikker på bordet, med kildehenvisning, syns jeg dere bare roter til denne tråden med unødvendig pjatt. Dere kommer ikke lenger enn det dere har kommet til nå...

Lenke til kommentar

Vel Tjohei, jeg støtter deg der. Jeg har kun tatt utgangspunkt i min og min families omgangskrets, og selv om det inkluderer veldig mange mennesker skal ikke påstå at jeg har noen fasitsvar. Så for å unngå mer tull i denne tråden skal jeg være tilbøyelig til å være enige om at det er helt ok å være uenige, og la det bli med det. Mulig vi også burde la diskusjonen om HD-TV ligge, siden tråden egentlig handler om PS3. Regner med at Kameragutten svarer for seg selv, da jeg er ganske sikker på at han faktisk har kildene i orden, men for min del kan vi godt la det hele ligge, og heller bruke plassen på å diskutere det tråden egentlig handler om. :)

Lenke til kommentar

Pricks bor sannsynligvis under en stein hvis han ikke ser at HDTV er på full fart inn. Folk flest kjøper kanskje ikke tven fordi den er HD-ready, men fordi den ser bra ut i forhold til steinalderboksen med bilderør de har fra før av.

 

Men jeg skal gå ned et nivå her, og si det slik. Folk vil ikke ha PS3 fordi den er for dyr. Greit nok. Mange jeg kjenner skal ha PS3, men de trenger den ikke i mars 2007, de trenger den når den blir billigere. Kjøper de Xbox 360 eller Wii i mellomtiden ? Sannsynligvis ikke, fordi de har PS2 og klarer seg fint med den til PS3 blir billigere. At Nintendo slipper Wii betyr ikke at hver eneste husholdning som ikke har HDTV vil prioritere den fremfor PS3 selv om du får mest ut av PS3 sammen med en HDtv. At HDTV ikke er særlig utbredt ennå er ingen hemmelighet Kilde

 

Problemet til Nintendo er at de ikke når den store massen med spillene sine, men de samme entusiastene som Pricks snakker om, og som han faktisk er en av.

 

PS2 eierene er den største gruppen av konsollkjøpere i markedet nå, og det er disse som må tilfredstilles, og for å klare det må Nintendo ha spill som må gi mer underholdning enn:

 

Metal Gear Solid, Final Fantasy, Gran Turismo, God of war, singstar, eyetoy, buzz og Silent hill. Nintendo har faktisk ingen alternativer for folk som liker disse seriene, som er like gode eller bedre. En maskin vil ikke selge godt fordi om den er billig når den mangler spillene. Sony har også Ratchet & clank og Jak spillene som er veldig gode plattformspill, og som har gått rett i strupen på Mario som plattformkongen. Når det kommer til barnespill har jo Sony en stor fordel i og med at mange av spillene til konsollen faktisk blir oversatt til veldig mange språk, deriblant også norsk.

 

 

Fra Wikipedia:

 

United States

Main article: High-definition television in the United States

In the United States, HDTV specifications are defined by the ATSC. An HDTV-compatible TV usually uses a 16:9 aspect ratio display with an integrated ATSC tuner. Lower-resolution sources like regular DVDs may be upscaled to the native resolution of the TV. It is estimated that by the end of 2006, 10% of American TVs will be HDTVs, but in the same survey, 83% of Americans are not satisfied with the HDTV they are getting. The FCC has mandated that all broadcasts must be made in digital starting on February 17, 2009. The original deadline of January 1, 2006 was abolished when it was realized that TV stations and customers would not be able to meet the earlier deadline.

Endret av Eddie81
Lenke til kommentar

Forresten Tjohei, siden du etterlyser kilder, her er hvertfall klare tall:

 

"2005 var gjennombruddsåret for flat-tv i Norge. Til sammen ble det solgt nesten 210.000 plasma- og LCD-skjermer, og bransjen regner med at det vil bli solgt enda flere flatskjermer i år.- Ifølge prognosene våre vil det bli solgt mer enn 300.000 flat-tv-er i Norge i løpet av 2006, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen til Newswire. Han tror veksten vil fortsette."

 

Link: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle1335790.ece

 

"Bransjen vil selge nærmere en halv million tv-er i 2006, ifølge tall fra Elektronikkbransjen. Det er flatskjerm som dominerer salget. Det har å gjøre med folks interesse og at flatskjermer har blitt tilgjengelig i en prisklasse som passer folk flest."

 

Link: http://www.computerworld.no/index.cfm/fuse...tikkel/id/60122

 

Antall husstander i Norge som har innstallert bredbånd har for første gang passert femti prosent. Dette støtter min påstand om at flertallet av norges befolkning har pc, selv om dette var en digresjon.

 

Link: http://www.forbrukerne.no/nyheter.asp?ID=129&L=1

 

Her er noen tall fra 2004 som igjen viser hvor utbredt det er med pc-tilgang:

3044000 personer over 13 år har tilgang til internett.

Tallene viser også at det på denne tiden var rundt 2millioner husstander.

 

Link: http://www.tns-gallup.no/arch/_img/203792.ppt#1

 

 

Konklusjon: Tallene som jeg har henvist til med kilder viser at godt over 1/4 av norske husstander har skaffet seg flatskjerm i løpet av en periode på ca 2 år, og salget er forventet å øke. Dette er ikke lenger bare synsing, dette er klare fakta som viser at innen digitale sendinger begynner i 2007-2008 vil hvertfall over halvparten av norges befolkning sitte med flatskjerm, det vil si flertallet av norges befolkning. Alt dette har svært lite med PS3 å gjøre, men jeg har nå med kilder gjort rede for hvorfor jeg mener at flertallet befolkningen innen kort tid vil eie en flat-tv.

 

Når det gjelder pris på PS3 blir dette som Tjohei sier bare synsing, siden den ikke har kommet i salg enda. Kos dere med kildene. :D

 

PS: Selvsagt er noen av disse tv'ene ikke HD-Ready, men den store majoriteten av flatskjermer er hvertfall HD-kompatible og har muligheten til å ta inn HD-signaler.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
No seier strengt tatt kildene dine bare kor mange flat-TVer det er solgt, ikkje kor mange husstander som har flat-TV. (No las eg bare det du siterer, det kan godt vere at dette er spesifisert i sjølve artikkelen.) :)

6854558[/snapback]

 

Det er selvsagt et poeng som er verd å merke seg, men om vi så tar hardt i og tenker oss at av de rundt 500.000 flat-tv'ene som er solgt så langt så er 100.000 av disse enten kjøpt av husstander som allerede eier flat-tv, eller av bedrifter, kjøpesentere og liknende. Dette utgjør 20%, og jeg tror de fleste vil være enig i at tallet neppe er høyere enn dette. Da gjenstår det 400.000 til unike husstander, og hvis hvis salget holder seg på dagens nivå (eller stiger) vil likevel konklusjonen min gjelde. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...