Gå til innhold

IDE 3.5: Western Digital vs. Samsung SpinPoint

Wolfman83

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har IDE kontrollerkort, så tenker å kjøpe en IDE (3.5") disk fra komplett. Har alltid brukt å kjøpt WD, da jeg aldri har hatt noe problemer med disse diskene. Ser nå at komplett har sluttet å selge WD i IDE 3.5 format, og at de kun selger samsungdisker.

Lurer på om noen vet hvordan disse samsungdiskene er i forhold til WD? Feks har de like lang levetid, støynivå etc. annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hvis jeg ikke tar helt feil så kan jeg si generellt..

WD = raskere

Samsung = stillere

begge er greie på driftssikkerhet.

edit: skyt meg gjerne på dette, det er bare generelle intrykk jeg har fått her på forum :p

Endret av MrLee
Skrevet

Jeg er enig med både MrLee og efikkan. WD er kjent for å være ørlite raskere, men det er egentlig snakk om bagateller. WD er sikkert litt raskere på aksess siden Samsung optimaliserer lesearmen for lavt støynivå mens WD optimaliserer for raske søk. Samsung er altså mer stillegående når disken jobber. På transferrate så er nok WD ørlite raskere enn Samsung på grunn av høyere platekapasitet. (160GB/plate på noen modeller mot samsungs 133GB/plate.)

Skrevet

Seagate kjøpte vel opp Maxtor for ikke så lenge siden. Det er noe som gjør at Seagate for meg, ikke er noe å satse på mer.

Maxtor har ikke vært det samme som driftsikkerhet for meg

Skrevet
Seagate kjøpte vel opp Maxtor for ikke så lenge siden. Det er noe som gjør at Seagate for meg, ikke er noe å satse på mer.

Maxtor har ikke vært det samme som driftsikkerhet for meg

6812614[/snapback]

Jeg lurer på om de skal fortsette med å kjøre harddiskseriene hver for seg, ivertfall en stund. På sikt blir det nok én serie. :hmm:
Skrevet
Seagate kjøpte vel opp Maxtor for ikke så lenge siden. Det er noe som gjør at Seagate for meg, ikke er noe å satse på mer. Maxtor har ikke vært det samme som driftsikkerhet for meg

6812614[/snapback]

Jeg lurer på om de skal fortsette med å kjøre harddiskseriene hver for seg, ivertfall en stund. På sikt blir det nok én serie. :hmm:

6814372[/snapback]

Jepp, det blir nok en serie etter hvert. Evt. to serier basert på den samme innmaten. Men det tar ofte et par år fra sammenslåing til de får utviklet en ny felles design.

Jeg ser ikke på oppkjøpet som noe som gjør Seagate dårligere. Tvert i mot. Seagate og Maxtor vil nok fylle hverandre bra ut. Seagate vil nok bruke sin kunnskap på å plukke det beste fra begge sine teknologier og vrake det hver av de er dårligst på. Driftsikkerheten til Maxtor er garantert noe som vil bli forbedret.

Skrevet
Seagate kjøpte vel opp Maxtor for ikke så lenge siden. Det er noe som gjør at Seagate for meg, ikke er noe å satse på mer. Maxtor har ikke vært det samme som driftsikkerhet for meg

6812614[/snapback]

6814372[/snapback]

Jepp, det blir nok en serie etter hvert. Evt. to serier basert på den samme innmaten. Men det tar ofte et par år fra sammenslåing til de får utviklet en ny felles design.

Jeg ser ikke på oppkjøpet som noe som gjør Seagate dårligere. Tvert i mot. Seagate og Maxtor vil nok fylle hverandre bra ut. Seagate vil nok bruke sin kunnskap på å plukke det beste fra begge sine teknologier og vrake det hver av de er dårligst på. Driftsikkerheten til Maxtor er garantert noe som vil bli forbedret.

6814763[/snapback]

hva er det dere driver med? denne tråden er ikke en diskusjon om seagate eller maxtor..

ja Seagate er et godt alternativ, synd bare at jeg skal ha en IDE hos komplett og lurte på om jeg skal gå for Samsung eller WD? Leser dere bare annenhver setning siden dere ikke får med dere dette?

Skrevet

Personlig foretrekker jeg Samsung foran WD.

WD-diskene mine har vært de eneste diskene jeg har hatt problemer med, dette gjelder både eksterne og interne disker. Samsung-diskene er kjøligere, bråker mindre (personlig mening), har omtrent samme ytelse, og virker mye mer stabile. Nå har jeg 3x 250GB Samsung i maskinen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...