Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biler du har kjørt (skrytetråd)


Den store P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan nevne mange, men det råeste jeg har kjørt må nok være Ferrari 550 Maranello for ca 2 uker siden. Flottere bil får du IKKE! :D

Du kødder? Med manuelt gir? Aaaaah, herlig! Min favorittbil uten tvil. V12 framme, masse hester, lett bil med bakhjulstrekk = blandiing mellom det beste fra Europa og USA på en måte, altså muskelbil og racerbil, herlig

Lenke til kommentar

Vel.. når jeg tenker etter, så har jeg ikke kjørt så veldig mange heftige biler. Vertfall ikke som fortjener en egen skrytespalte her på forumet.

 

Jeg husker bare at jeg prøvekjørte en Sierra Cosworth en gang for mange år siden, da jeg og en kammerat dro litt rundt på fritiden og prøvekjørte biler med litt motor.

 

Kan ikke si jeg ble så veeeldig imponert.... Tror det var en 1980-89 modell (knallgul!)

Dette var altså en god del år siden. (rundt 10 år siden).

 

Hadde hørt mange skrytt Cosworth opp i skyene, men må si jeg som sagt ble litt skuffet. Anser ikke hvor mye gamp det var i den, men selger påsto den gjorde 0-100 på under 8 sek. Dette tviler jeg sterkt på.

 

Altså en meget spennende bil på papiret, men i virkeligheten var det ganske tragisk. Joa... den gikk jo bra.. for all del... men ikke noe monster akkurat. Hadde forventet meg mer.

 

Ellers så har jeg jo kjørt mange "vanlige" biler med og uten turbo... men fleste ev dem har vert helt standard. Kjørte jo for en liten stund siden en Audi A6 2.7 biturbo (quatro) som var chippet. Ble også skuffet når jeg kjørte denne. Vannvittig deilig bil å kjøre, samt at den så veldig lekker ut og alt det der, men jeg hadde forventet mer drag i bilen. Men, den er jo stor og tung da.

 

Jeg kan desverre ikke hamle opp med gutta her som vertfall påstår og ha kjørt både ferarri og andre mer eksotiske merker. Selv om dette er biler jeg aldri noensinne hadde kjøpt meg, selv om jeg hadde vunnet 20mill i lotto.

 

Drømmebilen er vel for øyeblikket kanskje en BMW M5/M6.

Men føler ikke at det er bil jeg vil bruke penger på akkurat nå. Nå er det båt sdom gjelder en stund fremover tror jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt en Peugot Partner 1.4L :) HVEM SLÅR DET?

Lett. Kjørt Helt nye Peugeot Partner med 1.6HDI...

Gromt... Jeg blir våt i buksa her jeg sitter

 

Nei, er bare 16 og det grommeste jeg har lærekjørt er BMW 318D 2008 modell, sier litt... den er fin og god da, men ikke noe ekstraordinært! Men bruker GOlf 1.9TDi med chip til vanlig, Diesel går egentlig veldig godt og er behagelig å kjøre!

Lenke til kommentar
Vel.. når jeg tenker etter, så har jeg ikke kjørt så veldig mange heftige biler. Vertfall ikke som fortjener en egen skrytespalte her på forumet.

 

Jeg husker bare at jeg prøvekjørte en Sierra Cosworth en gang for mange år siden, da jeg og en kammerat dro litt rundt på fritiden og prøvekjørte biler med litt motor.

 

Kan ikke si jeg ble så veeeldig imponert.... Tror det var en 1980-89 modell (knallgul!)

Dette var altså en god del år siden. (rundt 10 år siden).

 

Hadde hørt mange skrytt Cosworth opp i skyene, men må si jeg som sagt ble litt skuffet. Anser ikke hvor mye gamp det var i den, men selger påsto den gjorde 0-100 på under 8 sek. Dette tviler jeg sterkt på.

 

Altså en meget spennende bil på papiret, men i virkeligheten var det ganske tragisk. Joa... den gikk jo bra.. for all del... men ikke noe monster akkurat. Hadde forventet meg mer.

 

En RS Cosworth fra 1986 gjorde 0-60 miles i timen (96,5 km/t) på 6.0 sekunder. Det er litt drøyt å si at en av de mer legendariske bilene igjennom tidene er "tragisk". Med tanke på at denne bilen ble lansert på midten av 80-tallet var den jo definitivt en av de mer potente bilene som eksisterte på denne tiden.

 

Sikker på at du ikke satt på med en XR4i eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Satt ikke på.. jeg kjørte den selv...

 

Jeg mener den var "tragisk" i forhold til hva jeg hadde forventet... da som du sier at denne type bil var meget heftig omtalt på den tiden.

 

Den gigg jo bra.. for all del... men ble som sagt litt skuffet. Mulig jeg hadde for høye forventninger av en mye omtalt bil.. ikke vet jeg.

 

Ja.. jer er helt sikker på at det var en Cosworth. Sto vertfall dette i salgspapirene. Selgeren også sa att dette var en Cosworth.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du hadde blitt skuffet over effekten i en Cosworth for 10 år siden, selv om den var helt original. Disse kom jo med over 200 hester fordelt på ca. 1250 kg, så det går unna. Som nevnt over her kan det jo ha vært noe galt med bilen. Husk at denne bilen kjører i ring rundt en Touran, og vi vet jo hva du synes om draget i din Touran.

 

 

Husker selv da jeg vurderte å kjøpe meg en 323 GTR for noen år siden, jeg har aldri vært så skuffa over en "grombil" før. Viste seg at turboen nesten ikke ladet noe i det hele tatt, og denne bilen var også "klargjort" og sjekket. Det ble ikke noe kjøp for å si det sånn.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Kan jo hende det var noe galt med den.... noe jeg egentlig synes er litt rart...

 

Kjøre i ring rundt en touran med over 200 dieselkrefter er vel og ta i....

Men at den hadde kjørt fra meg skal jeg ikke benekte.

 

Vel.. jeg opplevde det jeg gjorde, og ble skuffet i FORHOLD til forventningene jeg hadde.

Da hadde jeg sikkert alt for høye forventninger.

 

På den tiden kjørte jeg en Polo sport 16V med 100HK'er, så jeg hadde så absolutt ikke noen racer selv, men i forhold til poloen var det jo sef. natt og dag.

 

Men alikevel...

Lenke til kommentar
Kan jo hende det var noe galt med den.... noe jeg egentlig synes er litt rart...

 

Kjøre i ring rundt en touran med over 200 dieselkrefter er vel og ta i....

Men at den hadde kjørt fra meg skal jeg ikke benekte.

 

Vel.. jeg opplevde det jeg gjorde, og ble skuffet i FORHOLD til forventningene jeg hadde.

Da hadde jeg sikkert alt for høye forventninger.

 

På den tiden kjørte jeg en Polo sport 16V med 100HK'er, så jeg hadde så absolutt ikke noen racer selv, men i forhold til poloen var det jo sef. natt og dag.

 

Men alikevel...

 

Nei, jeg mener at det ikke er å ta hardt i at en RS Cosworth kjører i ring rundt en VW Touran. En Touran er en familiebil, og uansett hvor mye mer elektroniske duppeditter den har er den ikke bygd for å være rask. Her er litt om hva bilen presterte i sine glansdager:

 

Bilen innfridde også alle Fords forventninger på racerbanen. FIA introduserte et verdensmesterskap for gr.A racing i 1987, World Touring Car Championship, kom det nærmest som bestilt for Ford. Dyktige BMW førere, fortsatt problemer med bl.a. gearkasser og bare 340 hk i de første Sierra RS Cosworth bilene hindret Ford-dominans det første halvåret. I august 1987 ble imidlertid Sierra RS500 Cosworth godkjent. Ford fikk pole position, beste startspor, i alle de seks siste løpene og kom først i mål i fem av dem. Dominansen var så total at det ikke ble arrangert noe verdensmesterskap i de kommende årene.

 

Det tilsvarende europamesterskapet – European Touring Car Championship - hadde havnet i skyggen av WTCC i 1987, men i 1988 kastet Ford seg med full tyngde inn her i stedet. For å dempe Fords dominans ble regelverket endret slik at turbobiler ble straffet med mer vekt enn tidligere og bl.a. måtte standard ladeluftkjøler benyttes. Det resulterte i at Alfa Romeo og Maserati ble sjanseløse, men Ford beholdt sin suverenitet. Resultatet ble pole position i alle 11 løp og seier i 8 av dem. Dermed ble også framtidige europamesterskap lagt på is, og det skulle gå 15 år før det ble arrangert et nytt.

 

Baneracing fortsatte på nasjonalt plan i bl.a. Australia, England og Tyskland i 1989, men interessen for gr. A falmet kraftig pga. dominansen til Sierra RS500 Cosworth. I stedet økte interessen for gr. N. Her var det nesten ikke rom for modifisering av bilene og evolution-modeller som RS500 var ikke tillatt. Det viste seg imidlertid raskt at de vanlige Sierra RS Cosworth var like overlegne i gruppe N, som RS500 hadde vært i gruppe A.

 

 

Det siste her er også litt festlig:

 

Bilene hadde i praksis bare en stor ulempe. Dens toppfart og kjøreegenskaper gjorde den til en ettertraktet fluktbil for kriminelle. Mange eiere opplevde å få bilen sin stjålet, noen sågar flere ganger. På slutten av åttitallet kunne man jevnlig lese historier om biljakter som involverte stjålne Sierra RS Cosworth i løssalgsavisene.
Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Ok... da kan vi vertfall konkludere med at det var noe alvorlig galt med den Cosworthen jeg kjørte. Samt selgeren...

 

For den Cosworthen jeg kjørte den gang hadde så absolutt ikke kjørt i ring rundt Touran'en jeg har i dag.

Ikke forde at min Touran går så fantastisk megaliga innmari turbosyndrom-fort, men forde jeg mener og huske at Cosworthen jeg kjørte DEN GANG gikk like bra eller dårligere.

 

Men å sammenligne en 80-talls Cosworth og en 2007 Touran blir jo uansett en hinnsides sammenligning av dimmensjoner.. hehe.

 

Enten så var det noe galt med bilen, samt selger, eller så var det jeg som hadde for høye forventninger til bilen.

 

Skal ikke krangle jeg....

Lenke til kommentar

Har bekket 19år og ikke kjørt all verdens til biler når jeg tenker meg om. For tiden kjører jeg i en BMW 320i E36 med rekkesekser og 150gamp. Litt turtallsbil og går helt greit, herlig kjøremaskin. Med turbo som jeg har planer for den, så blir det enda mer orgasmisk. :D

 

Andre biler som jeg har kjørt er:

Ford Fiesta Bravo 1.1 :p

Opel Omega 2.0 (laaat)

Volkswagen Polo

Buick Riviera Boattail 7.5l V8 Bigblock (det røska i pungen når jeg la ned pedalen gitt)

Skulle egentlig også prøve en Dodge Challenger men han solgte den før jeg fikk sjangsen :( Den var passe rå.

 

Har ikke prøvd så mange biler enda faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...