Gå til innhold

200 GB Blu-ray-disk


Anbefalte innlegg

mortenaa og Macfan: Har dere sett blueray-filmer til salgs ennå? som kan spilles av på PC? (les: uten HDCP), eller programmer eller OS som selges på blueray? Jeg har ikke sett det men dere må gjerne oppdatere meg om nødvendig.

 

Om man ikke kan spille av ferdigtrykte plater på PCen så er det altså de tomme lagringsmediene som må stå for funksjonaliteten og da mener interne eller eksterne harddisker er bedre på svært mange måter.

 

Forøvrig var zip et produkt der brennerene/spillerene var ved lansering billigere enn blueraybrennerene er i dag, samt at platene var billigere enn like mye harddiskkapasitet. Det er ikke tilfellet med blueray.

 

BTW: Ny beskyttelse på platene som øker ripemotstanden til platene med en 100x.

6800148[/snapback]

Det trengs også for blueray-plater er laget på en måte som gjør de svært mye mer sårbare for riper. Vinninga går nok omtrent opp i spinninga når det kommer til holdbarhet.

6800259[/snapback]

 

Sony har opplyst at PS3 vil ikke få nedskalert bilde uten HDCP. Om det gjelder BR-lesere på PC vet jeg ikke.

 

Her selges filmer.

 

Jeg hadde selv Zip. Betalte 1500,- for den. Husker jeg syntes Zip-disker var veldig dyrt, men på den tiden var CD-brennere dårlige og upålitelige.

 

BR plater er mer utsatt for riper, og trenger mer beskyttelse. Det har allerede de første platene som Komplett selger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry ordbruken , men Fan meg alså ....

 

Gen. 1 Optiske plater aka CD ... tåler relativt mye striper og hakk

Gen. 2 Optiske plater aka DVD tåler noe mindre hakk & riper men det går

Gen. 3 Optiske Plater aka HD-DVD & Blueray ... Tåler definetivt ikke hakk og riper får heile plata er ein fancy ølbrikke.

 

kortid pokker skal dei forstå at dei må ha noen for for incaseing på platene når media får 50GB eller NO 200GB trykket inn på ei stakkars lita plate ? Zipdisk , genialt fordi det hadde ein incaseing som beskytta lagringsmedia mot smuss & dritt , samma for MiniDisk ... ja til og med REV disker fra Iomega er geniale .....

 

Det må da være noen kloke hoder som forstår at konsum-markedet kommer til å klage og stønne noe sinnsykt når dette kommer på markedet ... .med meir du utstyr noen for aka d-skin på diskene som klarer å motstå hakk og slikt så kommer dette til å bli så mye utkjeftet av div. forbrukerråd and so on ... det er allereide noen som meiner at HD-DVD & Blueray kommer til å slite med å holde kunder etc. fornøyde over sikt da sluttbrukeren kommer til å bli dritt lei av filmer / backuper / data osv. er borte pga. ei plate som ikke tåler hakk eller noe ... hørt at det skal så lite til som eit fingeravtrykk så vil ikke spilleren lese disken :S ....

 

Oki ... skal ikke "suttre" no meir , men det er eit faktum .... måtte berre få det ut .... Mandagen blei faktisk bettre :p;)

Lenke til kommentar
Sorry ordbruken , men Fan meg alså ....

 

Gen. 1 Optiske plater aka CD ... tåler relativt mye striper og hakk

Gen. 2 Optiske plater aka DVD tåler noe mindre hakk & riper men det går

Gen. 3 Optiske Plater aka HD-DVD & Blueray ... Tåler definetivt ikke hakk og riper får heile plata er ein fancy ølbrikke.

 

kortid pokker skal dei forstå at dei må ha noen for for incaseing på platene når media får 50GB eller NO 200GB trykket inn på ei stakkars lita plate ? Zipdisk , genialt fordi det hadde ein incaseing som beskytta lagringsmedia mot smuss & dritt , samma for MiniDisk ... ja til og med REV disker fra Iomega er geniale .....

 

Det må da være noen kloke hoder som forstår at konsum-markedet kommer til å klage og stønne noe sinnsykt når dette kommer på markedet ... .med meir du utstyr noen for aka d-skin på diskene som klarer å motstå hakk og slikt så kommer dette til å bli så mye utkjeftet av div. forbrukerråd and so on ... det er allereide noen som meiner at HD-DVD & Blueray kommer til å slite med å holde kunder etc. fornøyde over sikt da  sluttbrukeren  kommer til å bli dritt lei av filmer / backuper / data osv. er borte pga. ei plate som ikke tåler hakk eller noe ... hørt at det skal så lite til som eit fingeravtrykk så vil ikke spilleren lese disken :S ....

 

Oki ... skal ikke "suttre" no meir , men det er eit faktum .... måtte berre få det ut .... Mandagen blei faktisk bettre :p;)

6800332[/snapback]

 

Bildet på artikkelen har en incasing. La oss håpe det er et godt tegn...

Lenke til kommentar

Simen

 

Vel utrolig nok så er det ikke lansert så mange filmer på Blu ray enda, siden det ikke finnes noen blue ray spillere på markedet. Men Sony skal lansere filmer før jul på blue ray. Og det kommer nok programmer/spill eks PS3 skal bruke det.

 

De dere eksemplene dine er vel også litt vel dårlige. Har han 1,6TB han trenger backup av, neppe. Hva med å levere fra deg 75 GB med bilder til en annen person. Hva er enklest/ billigst :

1) Kjøpe en ekstern HD, putte ledningene i støm og usb, laste over. Gi den til han/hun/det

 

2) Kjøpe 3 BR disker, og brenne de bildene til han. Gi det til han/hun/det

 

Hva tar mest plass? tidsmessig det samme. Pris

Ganske lett å lage underlige eksempler som er helt tullete.

 

Kan forstå poengene dine, tror bare du tar grundig feil :p

Lenke til kommentar

75GB? Plassmessig må det vel være enklest å bruke en ekstern 2,5" disk med 80GB kapasitet. Denne kobles rett i USB-porten på en hver PC og det funker som det skal. Denne kan leveres tilbake og gjenbrukes så mange ganger man vil. BD-R vil kun ha engangs bruk. Hvis du skal gi bort BD-plater til folk så må du samtidig be de kjøpe seg en BD-avspiller til mange tusen kroner. Det er veldig mange flere som har en USB-port tilgjengelig for å ta i mot bilder eller annet.

 

Forsåvidt seg jeg ikke på BD-plater for Sonys PS3 som et kjøpsargument for BD-brennner til PC.

 

Angående BD-filmer til jul, var det ikke det som ble sagt for ca 1 år siden også? Altså BD-filmer til jula 2005?

 

Jeg tror kundene vil se på pris vs. funksjonalitet og ikke kjøpe noen av de to blålaserteknologiene før det er modent på mange måter. Pris per kapasitet, utvalg av filmer, utvalg av spill (PS3) og funksjonalitet som ikke irriterer vettet av kjøperen (DRM, backupmuligheter, tvangsreklamer før filmene begynner etc)

Lenke til kommentar

Macfan:

Jeg vil si punkt 1 er den å foretrekke. Viss jeg skal gi 75 gig med noe så er det billigst uansett hvordan man ser det å bruke en ekstern harddisk. For den får jeg jo tilbake når vedkommende har kopiert over det han/hun skal ha. Når det gjelder hastighet så kommer det ann på om man bruker firewire eller usb, med firewire så skal den bluray brenne jobbe hard for å være raskere.

 

Når det gjelder backup foretrekker jeg også harddisk, først og fremst så er det i dag det billigste alternative, og kommer nok til å forstsette med det en god stund ennå, har egentlig ikke tru på at bluray blir billigere. Skal jeg ta backup av noen bilder og et par dokumenter så kan jeg godt svi en dvd plate eller to, sånt tar som oftest ikke store plassen. Men når det er store datamengder, for eksempel mp3 samlingen min eller filmsamlingen min, så trengs det litt plass og der er harddisk overlegen på både pris og hastighet.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

nå er det vel slik at di filmene som er kommet på Blueray & HD-DVD neppe kan kalles TRUE HD enda siden di fleste av filmene er i MPEG2 format enda , dog i en høyere bitrate..... Vi vil da ikke se forsjellen før MPEG4 med H264 og evt. Microsoft VC1 codecene er i bruk på filmene ... nå skal da vel Mpeg2, Mpeg4 (H264) og MS VC1 codecene støttes i HD-DVD , i Blueray er eg no usikker , men har lastet ned filmer etc. matriale i H264 codec ... ser pent ut gjør det , også sett på noen av demovideoene til MS der MS VC1 codecen er i bruk også å det ser pent & lovende ut ja .... Klart dei første filmene som kommer på HD-DVD & Blueray er noe umodent siden dei kun er Mpeg2 å da ofte ein upscalet fra kanskje ein dårlig filmrull eller noe så da sier det seg selv at kvaliteten blir deretter , men når resten av markedet dvs. studioene etc. som lager filmer og slikt får produksjonsutstyr på plass ( ja mange har det på plass ) så kommer virklig det gode HD snackset ;) , men det vil da ta litt tid ...

Lenke til kommentar

200GB plater er et steg i riktig retning :). Men jeg må innrømme at jeg ikke har noe godt bruksområde for dem ennå.

 

Backup på optisk er vel og bra, men jeg får jo ikke alt der, og skal jeg plukke ut ting så trenger jeg langtfra 200GB osv.

 

Så for meg er optiske plater mer nyttevare ift. å ha med meg data til andre steder, noe som fordrer at de kan lese platene, og da er såvidt DVD begynt å bli et omgjengelig format, men CD regjerer fortsatt. Eller minnepinne, men ikke en gang den har blitt omgjengelig nok.

 

Det andre formålet jeg bruker optisk til er backup av filmer. Det er fint å kunne skvise 4 xvid filmer i full kvalitet inn på 1 DVD plate og se de derfra istedet for orginal platen, men det fordrer en spiller som håndterer det.

 

Så da står jeg igjen med direkte DVD kopier, hvor jeg altså trenger maks 9GB eller 20-50 for HD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nok en spiker i kista for HD DVD spør du meg..

 

 

Vi får se, når vi snakker om film, så har HD-DVD i dag bedre kvalitet, og billigere pris på film. Så jeg synes det er litt tidlig å spå HD-DVDs begravelse nå, desverre evner jeg ikke helt å se logikken i hva som er populære produkter og ikke, så jeg skal ikke komme med noen skråsikre spådommer i hverken den ene eller andre retning.

 

AtW

6800168[/snapback]

 

nå er ikke de BD platene som er ute nå "ekte" BD plater. de bruker kun 1 lag og "dårlig"

mpeg2 koding istede for den mye mer effektive mpeg4.

 

så å sammenligne de blir igrunn litt feil.

Lenke til kommentar

nå er ikke de BD platene som er ute nå "ekte" BD plater. de bruker kun 1 lag og "dårlig"

mpeg2 koding istede for den mye mer effektive mpeg4.

 

så å sammenligne de blir igrunn litt feil.

6802195[/snapback]

 

 

Noen som har noen linker med info om BR's fremtidige codec planer? Hvor lenge kommer dem til å kjøre MPEG-2? Hva er alternativene osv.? Enlighten me :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...