Gå til innhold

Palladium - din nye M$-styrte pc??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-27 02:43, skrev HoVeSkOt:

hehe....viss dem begynner sånn, holder jeg meg til XP helt til crackerne og hackerne har funnet en utvei... :smile:


Og det skal jeg banne på at dem gjør: ****!



 

WindowsXP har allerede Palladium. Nedgrader til Windows 2000 eller bruk Linux !

Lenke til kommentar

Når Palladium er begynt å bli godt etablert, og alle store bedrifter, de fleste lands forsvar, regjeringer osv. kun bruker 'sertifisert' hw og sw, da er det noen kreative hackere som finner en måte å 'spoofe' en sertifiseringsserver på, og deaktiverer/krypterer/sletter ALT på ALLE maskinene som er koblet til. Hva da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 16:17, skrev asdfteam:

da er det noen kreative hackere som finner en måte å 'spoofe' en sertifiseringsserver på, og deaktiverer/krypterer/sletter ALT på ALLE maskinene som er koblet til. Hva da?


 

Da får vi håpe at de ikke står i ledtog med Osama bin Laden. :smile:

 

Men det er absolutt en aktuell problemstilling. De som sitter med nøklene har enorm makt. Og selv om systemet er "bombesikkert"; kan vi alltid stole på regjerningene og selskapene som sitter med kontrollen?

 

LeD

Lenke til kommentar

Er det noe program/server som i dag er så sterk at den ikke kan crackes/hackes?

 

Microsofts første del av TCPA/Pallidium der produkt aktivering er påkrevd. Noen uker senere kom det ferdig-cracka versjoner på nettet, office xp og. Du installerer et ferdig registrert produkt.

 

AES/FIPS kryptering er værre med. Se F-Secure.com , disse tar 139 miliarder år å cracke om du lager en datamaskin som kan knekke 250 koder pr sekund. MEN det utgjør ingenting om du taster riktig kode, da snakker vi om hacking og ikke cracking. En slik kode kan enkelt finnes anten i safe eller andre steder.

 

TCPA & Palliduim skaper undergang for spesialister og proffer på datasikkerhet, og suksess til hackerene. Vi snakker ikke om at disse må ha god økonomi, det er grupper på 5-10 mann som sitter å "leker" på lan-treff o.l. hjemmekvelder. 10 hoder tenker bedre en 1 når alle har hver sin kunnskap.

 

Om du programmerer en kloning av sertifikat serveren å kobler til direkte på nettet kan du vel hente data å gjøre mye skade, å du kan forlate stedet uten spor også.

 

Litt teknologi har vi i dag, men laaangt i fra noe 100% sikkert. Bill Gates laget selv systemet til NSA i 1994, å vi vet alle hva slags sikkerhet/stabilitet som kommer fra Microsoft.

 

Undrer meg over hva slags datamaskin Saddam Hussein bygger? han ligger sikkert i forspranget når han står for egenuvikling.

Lenke til kommentar

Hva som er så galt med vår alles kjære Osama

 

Hvor mange uskyldige mennesker har ikke amerikanske myndigheter/forsvar drept gjennom tidende.

 

Greit nok at USA er en supermakt, men makt har en tendens til å gå til hodet på amerikanerne

 

Greit nok amerikarne gjør mye bra, men også veldig sinnsykt:

 

Ikke akkurat data relatert men likevel...

Lenke til kommentar

ble ikke MS nettopp dømt for et eller annet av en føderal domstol i Uniten? var vel noe om monopol eller no sånt. Tenk på Palladin da; blir ikke det monopol?

Det er helt sikkert noen som vil gå til sak mot ms, og med dette monopolet vil de nesten garantert bli dømt.

 

Og JA, det vil bli andre løsninger hvis palladin kommer. Tenk på hvor enormt man kan tjene på å lage prosessorer o.l. som ikke bare kan brukes til palladin?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 14:45, skrev zZzZz:

ble ikke MS nettopp dømt for et eller annet av en føderal domstol i Uniten? var vel noe om monopol eller no sånt. Tenk på Palladin da; blir ikke
det
monopol?

Det er helt sikkert noen som vil gå til sak mot ms, og med dette monopolet vil de nesten garantert bli dømt.


Og JA, det vil bli andre løsninger hvis palladin kommer. Tenk på hvor enormt man kan tjene på å lage prosessorer o.l. som ikke bare kan brukes til palladin?



 

jeg tror du har helt rett, dem graver sin egen grav rett og slett...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 14:45, skrev zZzZz:

Tenk på Palladin da; blir ikke
det
monopol?


 

Amerikanske myndigheter synes Palladium er kjempeflott. De ønsker til og med å gjøre teknologien påbudt. Muligheten til å overvåke terrorister og piratkopierere er visst viktigere enn monopolspørsmålet.

 

Se forøvrig punkt 20 i FAQ'en.

 

Quote:


Og JA, det vil bli andre løsninger hvis palladin kommer. Tenk på hvor enormt man kan tjene på å lage prosessorer o.l. som ikke bare kan brukes til palladin?


 

Du vil (etter hvert) ikke kunne bruke maskiner uten TCPA på Internett. Du kan ikke bruke Windows eller andre produkter fra Microsoft. Jeg tror dessverre ikke slike prosessorer blir en knallsuksess.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 15:07, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-12 14:45, skrev zZzZz:

Tenk på Palladin da; blir ikke
det
monopol?


 

Amerikanske myndigheter synes Palladium er kjempeflott. De ønsker til og med å gjøre teknologien påbudt. Muligheten til å overvåke terrorister og piratkopierere er visst viktigere enn monopolspørsmålet.

 

Se forøvrig
.

 

Quote:


Og JA, det vil bli andre løsninger hvis palladin kommer. Tenk på hvor enormt man kan tjene på å lage prosessorer o.l. som ikke bare kan brukes til palladin?


 

Du vil (etter hvert) ikke kunne bruke maskiner uten TCPA på Internett. Du kan ikke bruke Windows eller andre produkter fra Microsoft. Jeg tror dessverre ikke slike prosessorer blir en knallsuksess.

 

LeD

 

uff... kanskje jeg faktisk MÅ betale i fremtiden... (forsovidt greit det... det som plager meg, er det at dem tar seg sånn til rette...)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Noen som kan gi en oppdatering på fronten?

 

Nå heter det vel ikke Palladium lengre, men Secure Computing Base blabla... MS måtte endre navnet pga all negativ omtale det fikk. Ved å gjøre navnet til noe kryptisk, så løste man det problemet på en enkel måte?

 

Det vil bli lagt inn i Longhorn? (implem, inplenentert, inplem, implen??)

Hva med Prescott? Hammer?

 

- Holder meg fortsatt til Win2000, jeg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TCPA

 

Det finst allerede løysningar som baserer seg på eit slikt system.... Til dømes har IBM dette i nokon av dei nye bærbare pc'ane sine.. :evil:

 

Som andre har nevnt har "eigaren" av systemet masse makt, sidan dei i realiteteten kan sensurere alt dei vil.

 

Gisle Hannemyr har forøvrig skrevet litt om palladium i samband med "Digital Rights Management". Artikkelen stod i PC World Norge nr.1 2003

Lenke til kommentar

Palladium er allerede godt igang og implementert i visse steder.

M$ kommer uansett ikke til å aktivere dette før 'alle' har maskiner som inneholder Palladium. Da er det for sent å gå tilbake uansett..

 

Man kan slå av Palladium selv i biosen, men da vil ikke software som er laget for Palladium fungere. En mulig løsning på å hacke dette kan jo være at man slår av Palladium i bios og lager en slags prog. som 'emulerer' Palladium og gjør at beskyttet programvare tror det kjøres på Palladium hardware. Knekking av nøklene er praktisk talt 'umulig'. Regner da heller med at noen finner en 'exploit' i et program e.l. en eller annen gang som gjør at man får tak i en 'master' nøkkel e.l. som kan brukes til hva som helst..

 

Det som er helt sikker er at dette blir den største utfordringen til hacker scenen noensinne, siden funksjonaliteten også er flyttet over til hardware.

 

- fluKe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer ikke til å bli de store rama-skrikene. Folk flest, til og med du og jeg, finner seg i hva som helst, bare det er i små nok doser.

 

Når den dagen kommer at det finnes både Palladin- og ikke-Paladin produkter, gjetter jeg på at prisen på Palladin-enabled prosessorer o.l. vil være 15 til 40% billigere enn alternativene. Den billige program- og hardwaren vil selge bedre på grunn av prisen, og det blir lengre og lengre mellom alternativene. Bedrifter som ordner hjemmePC gir totalt blaffen i om CD'er kan kopieres eller ikke. Foreldre som kjøper PC til konfirmanten synes det er flott.

 

Mesteparten av funksjonaliteten i softwaren vil være opsjonell i et par år før valgfriheten langsom "oppdateres" bort. Folk som hyler seg hese over at Palladin, DMCA etc. er krenkelser på valg- og talefriheten vil ha fått nye, enda verre innskrenkninger å rase mot. Vanlige folk rister litt på hodet. Microsoft pusser bort de verste kantene og supreme court ser seg (med 60% overtall) fornøyd med dette. Er det greit i USA, er det godt nok for Europa. De mest uspiselige scenarioene blir ikke en realitet - men grensene flyttes.

 

Så kommer Longhorn ServicePack 1 og over en ny 2års syklus flyttes grensene enda litt.

 

Det er for sent å rope varsku.

 

Den verste delen har allerede skjedd. DMCA er vedtatt og Infosec er på vei inn i Europa. Markedslederene har bare såvidt begynt å utnytte dette. Det er allerede greit å saksøke ei 12 år gammel jente for å bruke et fildelingsprogram. Politikerene diskuterer om det er greit å legge inn virus eller ødelegge piratenes PC. Mener jeg leste at å dele 10 forskjellige filer, eller med andre ord en hel CD, kan teoretisk kumulativt gi opp mot 10 års fengsel i USA. Nå er det verre å dele ut filer på internet enn å begå væpnet ran. Folk som protesterer har åpenbart ikke rent mel i posen. Vanlige folk går rundt med dårlig samvittighet, og tenker på de milliardbeløpene de er med på svindle fra stakkars Sony. Vi er alle terrorister. Allerede.

 

Open Source og Linux er i dag under hardt angrep og det uten at det trengs noe spesiell hardware... GPL er i fare. SCO er kanskje desperate men de har en god sak, ellers hadde den vært ute av bildet for lenge siden. Markedsledende filformater er patentert og plutselig ikke gratis å bruke lengre; gif bilder er ikke lov å ha på hjemmesiden dersom du ikke har betalt lisens.

 

Palladin er bare et verktøy som kan og vil brukes for å håndheve lovverk -og forretningsprosesser- som allerede er vedtatt og innført. Ikke det første, og ikke det siste heller.

 

*dør*

 

Uhm. Kanskje best om dere slutter å lese når dere kommer til "Det er for sent"... Poenget mitt var at man ikke trenger å se lenger enn nåtiden for å kjenne igjen noen ganske skumle scenarioer. Jeg tror jeg skal begynne å skrive SciFi.

 

.tommyb

Lenke til kommentar

sålangt jeg har forstått Palladium er at pcen vil være overvåket hele tiden? alt du gjør (nedlastinger osv) vil være overvåket.. hvem vil dette?? hvis M$ er så dumme at de finner på noe slikt, kommer det garantert oppgraderinger til linux som gjør det mer brukervennlig enn det allerede er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...