Gå til innhold

Palladium - din nye M$-styrte pc??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Led skrev:


Men få for all del med at tukling med beskyttelsen i din egen PC vil være en straffbar handling. (Slikt rammes allerede av amerikanernes DMCA.)


 

Ikke i Norge iallefall.

 

Åndsverkloven § 39h. "Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

 

Den som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram kan, i forbindelse med slik lesning, fremvisning på skjerm, kjøring, overføring eller lagring av programmet som brukeren er berettiget til å utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet.

 

Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale. "

 

 

Her står det i praksis at reverse engeneering er lovlig under visse omstendigheter.

Husk DVD-Jon. Økokrim hadde razzia i kåken hans og dro med seg alt elektrisk fra brødristern til printeren. Og har har skjedd foreløbig? ingen som verdens ting, økokrim har aldri begjært tiltale engang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-28 23:51, skrev sumptrollet:


Ikke i Norge iallefall.


 

Derom strides de lærde. Åndsverksloven gir rett til reverse engineering, men straffelovens paragraf 145 forbyr datainnbrudd av alle slag. DVD-Jon er et godt eksempel. Han er anklaget for å brutt seg inn på sine egne DVD-plater.

 

Amerikanernes DMCA er mye klarere. Finnes det et fnugg av beskyttelse på noe, så er det nærmest terrorisme å se på det eller snakke om det.

 

Det er grunn til å frykte at EU (og dermed selvsagt også Norge) vil innføre liknende lover.

 

Quote:


Husk DVD-Jon. Økokrim hadde razzia i kåken hans og dro med seg alt elektrisk fra brødristern til printeren. Og har har skjedd foreløbig? ingen som verdens ting, økokrim har aldri begjært tiltale engang.


 

I høyeste grad! Rettsaken begynner 9. desember i Oslo Tingrett, i følge mine kilder. Forøvrig en svært viktig sak for oss som er opptatt av frihet i den digitale verdenen.

 

LeD

 

[edit: For full dekning av DVD-Jon-saken, som slett ikke er irelevant i denne sammenheng, se: http://www.efn.no/jonjohansen.html ]

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-10-29 00:07 ]

Lenke til kommentar

hmm.. litt rart at denne saken er faktis havnet i kernel treet

 

"Torvalds, the top programmer of the kernel at the center of the heart of the Linux software project, implemented a "feature freeze" for the 2.5 testing series, after which no new features will be permitted. The deadline is set for the end of October. Also, Torvalds said "early next year" will be the "code freeze," when the gates close for the software for those features."

 

http://news.com.com/2100-1001-963447.html?...ag=fd_lede1_hed

 

 

lurer på om han har blitt presset mye for å få det med??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 00:05, skrev tivolieselet:

hmm.. litt rart at denne saken er faktis havnet i kernel treet


"Torvalds, the top programmer of the kernel at the center of the heart of the Linux software project, implemented a "feature freeze" for the 2.5 testing series, after which no new features will be permitted. The deadline is set for the end of October. Also, Torvalds said "early next year" will be the "code freeze," when the gates close for the software for those features."




lurer på om han har blitt presset mye for å få det med??


????? what??

så vidt eg kan lese ut frå denne linken og sitatet ditt er det berre at Torvalds har sett ein dato der det ikkje vert tatt med nye funksjonar i kernelen (v2.6)

Det er ganske vanleg at ein må sette ein slik dato, slik at ein kan gjere funksjonane ein har i kernelen FEILFRIE før den blir sluppet.... (kanskje M$ skulle prøve dette :wink:)

MEN DETTE HAR INGENTING MED PALLADIUM/LAGRANDE Å GJERE!!!!

 

det som hadde vert genialt er sjølvsagt sikker open source-kryptering til musikk/film slik at alle starta med linux :smile:

Lenke til kommentar

Quote:



Derom strides de lærde. Åndsverksloven gir rett til reverse engineering, men straffelovens paragraf 145 forbyr datainnbrudd av alle slag. DVD-Jon er et godt eksempel. Han er anklaget for å brutt seg inn på sine egne DVD-plater.



 

datainnbrudd av alle slag? Gjelder det ikke bare annenmans data?

 

Quote:



Amerikanernes DMCA er mye klarere. Finnes det et fnugg av beskyttelse på noe, så er det nærmest terrorisme å se på det eller snakke om det.



 

Stakkars amerikanere, underholdningsbransjen eier jo snart hele rettsvesenet.

 

Quote:


I høyeste grad! Rettsaken begynner 9. desember i Oslo Tingrett, i følge mine kilder. Forøvrig en svært viktig sak for oss som er opptatt av frihet i den digitale verdenen.

var redigert av: LeD på 2002-10-29 00:07 ]</font>


 

Dæven, det var mer enn jeg hadde fått med meg. Nå begynner det å nærme seg _3_ år siden DVD-Jon hadde razzia, så vi får se hva resultatet blir. Jeg venter i spenning iallefall. Jeg hadde virkelig likt å se det totalt ubrukelige Økokrim med Inger Marie Sunde i spissen bli ydmyket i rettsapparatet.

Lenke til kommentar

Sitat fra Karl Marx:

 

"Proletarer i alle land, foren eder"

 

Hvis vi endrer litt på dette blir det noe vi kan bruke:

 

"Datanerder i alle land, foren eder"

 

Det er dette vi må gjøre! Vi må prøve å få pressen, stortinget og regjeringe til å våkne!

 

Har startet en underskriftskampanje mot Pallandium her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=63027&forum=25

 

Edit: Trykkleif

_________________

Never test the depth of the water with both feet...

 

[ Denne Melding var redigert av: muffe på 2002-10-29 18:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 00:42, skrev sumptrollet:

datainnbrudd av alle slag? Gjelder det ikke bare annenmans data?


 

Økokrim mener altså at det også gjelder innbrudd på beskyttede DVD-plater du har kjøpt. Det er jo ikke du som eier dataene på DVD-platen. Men at film-, plate- og softwareselskaper skal eie deg føles heller ikke helt riktig. Med Palladium blir det jo slik.

 

Quote:


Stakkars amerikanere, underholdningsbransjen eier jo snart hele rettsvesenet.


 

Slik er det dessverre. Og Norge er jo blant de flinkeste i klassen til å importere alt som er amerikansk.

 

Quote:


Jeg venter i spenning iallefall. Jeg hadde virkelig likt å se det totalt ubrukelige Økokrim med Inger Marie Sunde i spissen bli ydmyket i rettsapparatet.


 

Det blir ingen god jul uten at det skjer. Skulle DVD-Jon bli dømt, betyr det at det allerede er forbudt å tukle med beskyttelser som TCPA/Palladium i Norge.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-28 16:43, skrev AlexK:

Quote:


Den 2002-10-28 16:27, skrev sumptrollet:

Så ikke bruk Microsoft produkter da.


Les noen av artiklene det linkes til i denne tråden, så vil du oppdage at det ikke bare er MS-brukere som vil lide av TCPA/Palladium.

 

Forsåvidt et godt poeng, men jeg tror nok prosjektet hadde fått en STYGG knekk om Microsoft hadde trukket seg pga av at kundene sviktet!!!

 

Anborn

Lenke til kommentar

Det som fortiviler meg litt er at det er svært få som er så beviste som vi er.

Den jevne databruker, selv om man hevder at man har litt peil, kjøper pcen sin på typiske elkjøp butikker uten å vite hva de får.

Disse brukerene vil vi neppe nå. Da må vi i alle fall få stor hjelp fra media. (Forbrukerrapporten, TV2 hjelper deg osv.)

 

Det som virkelig er farlig er hvis de store selskapene kjøper denne teknologien. Da ma alle annsatte ha det hjemme. Sa vil alle venne til de annsatte kjøpe det... Så er vi inne i en ond sirkel som ender i et overvåkningshelvete uten muligheter til å velge. Da er vi uten FRIHET! (sagt på en enkel måte, men prinsippet er der.)

 

Fåreslår at alle som engasjerer seg i denne saken skriver sin egen formulerte mail hvor man uttrykker klinkende klart at man ikke kommer til å kjøpe produkter av alle parter som størrer denne teknologien. Her tenker jeg særlig på Intel, AMD, IBM og de andre.

 

Nå er det Linux for alle pengene!

 

anborn

 

Nå er det Linux for alle pengene.

Lenke til kommentar

Bare et kjapt innspill fra meg her... (har så mye jeg vil skrive, men har ikke tid... :sad: ):

 

Om noe sendes til pressen, det være seg artikkeler, meninger eller pressemeldingen som skrevet tidligere her, husk for all del å skriv enklest mulig. For svært mange heter Ghz-generatoren Pentium et-eller-annet og de har overhodet ikke hørt om Intel eller AMD, og de vet iallefall ikke hva chip'er/brikker er i denne sammenheng. Ordet "deler" eller "komponenter" vil være lettere å forstå for de uinformerte. Sammenligninger fra dagliglivet som at du f.eks. plutselig ikke skal kunne brukke hvilket vaskepulver du vil i vaskemaskinen din, vil være mer forståelig. Jeg har allerede en artikkel-sak i tankene, rekker bare ikke noe før tidligst til uka

Lenke til kommentar

Det er gale når man i fremtiden kanskje må kjøpe CPU fra Kina for å ivareta sine rettigheter.

http://english.peopledaily.com.cn/200209/2...27_104011.shtml

 

[Dette er _parti_- avisen i Kina..tvilsomt om man finner noe stoff om demonstrasjoner her...]

 

Kina lanserte Dragon-chipen i sluten av Sept. Den har ytelse som en Pentium 2. Den har en RISC- artitektur, noe lingende som Alpha muligens. Det skal kunne gå an å kjøre Linux på den.

Med det markedet det er i Kina, og med tanke på at fabrikker i Kina og Taiwan allerede i dag produserer det meste av datautstyr; chipsett, RAM- brikker og diverse andre ting som trengs i en data, skulle det ikke overraske meg om denne CPU- en på sikt kan bli en erstatning til Intel/AMD. De har masse billig arbeidkraft i Kina, og MS står ikke så høyt i kurs akkurat.

 

Så er det bare å håpe at kontrollstaten Kina har nok kontrollmekanismer i nettverket sitt at de ikke bygger de inn i CPU en også...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 13:53, skrev Mad Wolf Magnux:

Forresten, jeg veit at Intel lanserer sin støtte for dette med Prescott; når kommer evt. AMD med det samme? Hammer-serien? Jeg (og sikkert mange andre her) vil oppgradere PC'en mest mulig før denne sensureringa kommer for fullt på hw-fronten...



 

Hvis man virkelig ønsker å stoppe dette bør man

- La være å oppgradere før produsentene har sendt denne teknologien til heden

eller

- Støtte produsenter som VIA med sine CPU er.

 

Hvorfor?

Vel, det er jo helt kjempeflott om alle løper avsted å handler masse hardware nå før teknologien kommer. Produsentene opplever en oppgang og masse kapitalinngang. Og det trenger de jo for å utvikle ny teknologi.

 

Og når teknologien kommer på banen så kjøper alle bedrifter den for å sikre seg mot virus og datainnbrudd. Enda mer kapitalinngang...

Skjønner??

 

Altså, det er IKKE kjempeflott å løpe avsted å støtte disse produsentene økonomisk!! De gjør det jo for å tjene penger...

 

Anborn

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-29 19:26, skrev Anborn:

Quote:


Den 2002-10-29 13:53, skrev Mad Wolf Magnux:

Forresten, jeg veit at Intel lanserer sin støtte for dette med Prescott; når kommer evt. AMD med det samme? Hammer-serien? Jeg (og sikkert mange andre her) vil oppgradere PC'en mest mulig før denne sensureringa kommer for fullt på hw-fronten...



 

Hvis man virkelig ønsker å stoppe dette bør man

- La være å oppgradere før produsentene har sendt denne teknologien til heden

eller

- Støtte produsenter som VIA med sine CPU er.

 

Hvorfor?

Vel, det er jo helt kjempeflott om alle løper avsted å handler masse hardware nå før teknologien kommer. Produsentene opplever en oppgang og masse kapitalinngang. Og det trenger de jo for å utvikle ny teknologi.

 

Og når teknologien kommer på banen så kjøper alle bedrifter den for å sikre seg mot virus og datainnbrudd. Enda mer kapitalinngang...

Skjønner??

 

Altså, det er IKKE kjempeflott å løpe avsted å støtte disse produsentene økonomisk!! De gjør det jo for å tjene penger...

 

Anborn

EIT LYSPUNKT FRÅ USA:

"A report commissioned by the US military concludes that open source and free software should play a greater part in the infrastructure of the world's remaining superpower."

"In the long term removing FOSS would remove an important source of price and quality competition. Without the constant pressure of low-cost, high-quality FOSS product competing with the closed-source products, the closed-source vendors could more easily fall into a cycle in which their support costs balloon and costs are passed on to their locked-in customers." http://www.theregister.co.uk/content/4/27822.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...