Gå til innhold

2 sata disker, finner begge i bios, bare 1 i xp


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Bygd meg ny pc, og der er 2 stk samsung spinpoint 300gb T133

 

I biosen finner maskinen begge diskene, i windows xp kommer bare 1 av diskene opp i min datamaskin og utforsker.

 

Hvis jeg bruker device manager kommer begge opp.

 

Bare 1 av dem er formatert, men dette skulle vel ikke ha noen betydning for om de kommer opp i utforsker/explorer eller ikke.

 

noen gode tips ?

 

hovedkortet er Asus p5w DH deluxe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har ikke kjennskap til ditt HK så jeg kan ikke si noe sikkert, men mulig dette gjør at du kan lete på rett sted etter en løsning...

 

Sjekk om du har en "Raid Manager" eller noe lignende, kan fort hende at du kjører Raid 1 med diskene dine (den ene speiler innholdet av den andre) og at det er derfor du bare ser en disk i Windows. Finnes ofte også innstillinger for hvordan disker/raid skal benyttes i bios (les gitt HKs guide)...

 

Håper det hjelper deg finne en løsning!...

Lenke til kommentar

har hatt flere disker før, men den som ikke ble formatert under installasjonen av operativsystemet kom bestandig frem i utforsker, hvor jeg så kunne formatere den.

 

Er RAID funksjonalitet på hovedkortet, så skal sjekke når jeg kommer hjem hvorvidt jeg muligens må koble de til andre plasser på hovedkortet. Men er relativt sikkert på at jeg har koblet de til riktig. Men, skal ikke klage før jeg har dobbeltsjekket ;)

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet selv da jeg installerte 2 stk 250 GB disker.. (western digital) Fant kun den ene i windows, mens begge to i bios og under enhetsbehandling.. Gikk inn på westerndigital.com og lasta ned "Data lifeguard tools".. Den fant den andre disken og fikk aktivert den.. Fikk beskjed om at windows ikke var "aktivert" for disker større enn 137 gb.. Så sjekk produsentens hjemme side, så ligger det garantert noe programvare der som kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...