Gå til innhold

Hva betyr Nirvana i religionisk greie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WP (engelsk): Nirvana (Hinduism): "The ultimate goal of life, referred to as moksha, nirvana or samadhi, is described as the realization of one's union with God; realization of one's eternal relationship with God; realization of the unity of all existence; perfect unselfishness and knowledge of the Self; liberation from ignorance; attainment of perfect mental peace; or detachment from worldly desires. Such a realization liberates one from samsara and ends the cycle of rebirth."

 

WP (engelsk): Nirvana (Buddhism): "Gautama Buddha:

 

* "Nirvāṇa is the highest happiness." [Dp 204]

* "Where there is nothing; where naught is grasped, there is the Isle of No-Beyond. Nirvāṇa do I call it -- the utter extinction of aging and dying."

* "There is, monks, an unborn -- unbecome -- unmade -- unfabricated. If there were not that unborn -- unbecome -- unmade -- unfabricated, there would not be the case that emancipation from the born -- become -- made -- fabricated would be discerned. But precisely because there is an unborn -- unbecome -- unmade -- unfabricated, emancipation from the born -- become -- made -- fabricated is discerned." [udana VIII.3]

* This said: ‘the liberated mind/will (citta) which does not cling’ means Nibbāna” [MN2-Att. 4.68]

* “'The subjugation of becoming means Nirvāṇa'; this means the subjugation of the five aggregates means Nirvāṇa.” [sN-Att. 2.123]

* "Parinibbuto thitatto" -"Parinirvāṇa is to be fixed in the Soul" [sn 372]

 

 

Både hinduismen (som for øvrig er et relativt nytt navn på en (eg. mange) gammel religion) og buddhismen har konseptet Nirvana. Begge religionene springer ut fra religioner fra Indus-regionen i Jammu/Kashmir-området, og det er grunn til å tro at Nirvana ikke er originalt for noen av disse retningene, men godtatt som aksiom i eldre religioner fra området. (Kilde.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nirvana er som sagt en tilstand innenfor Buddhismen som innebærer ingen onde følelser eller tanker, og kun herlighet.

 

Nirvana blir også brukt i dagliglivet som "optimal herlighet", for eksempel:

"Da Petter endelig fikk pizzaen sin, var han i matnirvana mens han hadde pizzaen i munnen". Det betyr egentlig "herlig", med et litt vanskeligere ord :p

Lenke til kommentar

Nirvana er det punktet hvor mann endelig har blitt "opplyst". Nirvana betyr "å slukke". Dette menes med å slukke all lidelse og fri seg fra gjenfødelses sirkelen. Nirvana er ifølge buddhismen den eneste varige tilstand av absolutt lykke.

Det er to forskjellige former for nirvana. Nirvana og Paranirva. Paranirvana er når du dør (denne tilstanded er derimot ikke varig). Nirvana kan man oppnå gjennom rette handlinger og få innsikt ved hjelp av meditasjon. Når du har oppnådd nirvana, vil du være en buddha. Mange som har oppnådd en nær tilstand av nirvana velger å hjelpe andre å oppnå nirvana. Disse kalles bodhittsvaer.

 

Buddhismen har ingen direkte "rangstige". det dere snakker om er karma (resultat av en handling). Har man en dårli karma vil dette gå utover ens neste liv. en kan bli født foreksempel som et dyr. Man må da "bygge opp" igjen sin nye karma for å dermed bli menneske som er det levende vesenet som har evnen til å oppnå nirvana. Gjenfødelsessyklusen varer med mennesker helt til en har oppnådd nirvana.

    Å studere buddhisme er å studere seg selv.

    Å studere seg selv er å glemme seg selv.

    Å glemme seg selv er å bli opplyst av alle ting.

– Dogen zenji

:yes:

Lenke til kommentar

Ja som folk sier, Nirvana er en åndelig tilstand, og man kan da velge å ikke bli gjenfødt igjen...

 

Men de kan også velge å bli gjenfødt.. hvis de vil :) slik jeg har forstått det.

 

Men er buddhismen egentlig en religion? De tror jo ikke på noen Gud, men det kan vel heller ikke kalles bare en filosofi?

Lenke til kommentar
Ja som folk sier, Nirvana er en åndelig tilstand, og man kan da velge å ikke bli gjenfødt igjen...

 

Men de kan også velge å bli gjenfødt.. hvis de vil :) slik jeg har forstått det.

 

Men er buddhismen egentlig en religion? De tror jo ikke på noen Gud, men det kan vel heller ikke kalles bare en filosofi?

8252681[/snapback]

Eller livssyn, om du vil.

 

Buddha var jo et menneske som ble en gud, så de tror jo på ham. Men ellers er ikke buddhismen så mye religion at det gjør noe, og det er derfor jeg elsker buddhismen. Dog, jeg praktiserer den ikke.

Lenke til kommentar

Buddhismen er vel et livssyn, en filosofi og et samfunnssyn. Nirvana må man oppnå mens man lever. Paranirvana er Nirvana etter at man har dødd. Nirvana er målet i buddhismen, målet med den åttedelte vei. Når man har oppnådd Nirvana har man slukket sitt begjær og man er i en lidelsesløs tilstand. Man trår ut av gjenfødelses-sirkelen. Som andre har nevnt tror man i Mahayana buddhismen at en som er på vei mot oppvåkning kan snu for så å hjelpe andre på vei mot oppvåkning(bodhisattva).

Enkelte Buddhister beskriver Nirvana som det å stirre utover havet i evig tid.

 

Dette var ihvertfall det vi lærte på videregående.

Lenke til kommentar
Buddistene mente at nirvana var paradis. Den faktiske definisjonen er "fravær av vonde og vanskelige følelser". Dessverre inngår en del gode følelser her, som blandt annet seksuell lyst og passjon.

6766772[/snapback]

Nirvana betyr ikke at du ikke reagerer som andre mennesker, men at du er klar over det. Om en splitter naken babe plutselig spradet inn blandt en haug munker som hadde oppnådd nirvana hadde de nok reagert både med seksuell lyst og annet. Tingen er at de kjapt hadde blitt klare over det, sett det, reflektert, og handlet deretter. Det er iallefall min tolkning, og ut fra fysiologiske betingelser vil det være umulig for oss å "fortrenge" slikt, noe som heller ikke er et mål i buddhisme.

 

Man vil alltid ha følelser og reaksjoner, men å fortape seg i dem er ikke bra. Som den første edle sannhet sier, alt er lidelse. Det betyr på ingen måte at du ikke kan glede deg over god mat, sex eller en ny ting.

 

Det er vel rett som Tee_C seier, at ein kan verte gjenfødd med ulik "rang". Korleis ein oppfører seg i livet avgjer kva ein vert gjenfødd som.

6773930[/snapback]

Buddhistisk dharma har lite eller ingenting med gjenfødelse som noe annet å gjøre, dette blir mer hinduistisk. Innen begge religioner finnes grupperinger med andre meninger, men så vidt meg bekjent er det få buddhister som tror dette. Karmapåvirket gjenfødelse som forskjellige ting er mer en hinduistisk sak.

 

Joda, men Nirvana er et begrep fra Hinduismen, som også Buddhismen har sprunget ut fra. Så det blir feil å kalle det en "Buddhatilstand" så lenge det må ha noe med Buddha å gjøre. Hvis ikke du mente det at Buddha nå er i Nirvana, som det (så vidt jeg husker) blir antatt at er tilfelle. Da har du rett. :)

8020230[/snapback]

Det er riktig at buddhismen sprang fra hinduismen, og derfor er tydelig inspirert på mange vis. Siddharta Gautama var en hindu til han døde, buddhismen er et begrep som oppstod etterpå ;)

Likevel, den buddhistiske nirvana, og den hinduistiske, er to ganske forskjellige ting. Mens hinduistisk nirvana betyr enhet med Brahman og egoløshet, samt gjerne har konnotasjoner av evighet og vedvarighet, har buddha på en måte filtrert begrepet. Han lagde noe nytt og helt gudeløst, og har ingen mening om noe uendelig eksistens "i nirvana" om du vil. Svært få mener at Buddha på noe vis eksisterer i dag da det vil stride mot et av de mest grunnleggende prinsipper i buddhismen. Alt forfaller, og ingenting er evig (ingen sjel, intet du, og ingenting annet).

Skal være enig i at resultatene av hinduistisk/buddhistisk nirvana nok er veldig like.

 

Ja som folk sier, Nirvana er en åndelig tilstand, og man kan da velge å ikke bli gjenfødt igjen...

 

Men de kan også velge å bli gjenfødt.. hvis de vil :) slik jeg har forstått det.

 

Men er buddhismen egentlig en religion? De tror jo ikke på noen Gud, men det kan vel heller ikke kalles bare en filosofi?

8252681[/snapback]

Eller livssyn, om du vil.

 

Buddha var jo et menneske som ble en gud, så de tror jo på ham. Men ellers er ikke buddhismen så mye religion at det gjør noe, og det er derfor jeg elsker buddhismen. Dog, jeg praktiserer den ikke.

8253531[/snapback]

Ingen buddhister tilber buddha som en gud. Og han ble ikke en gud. Buddha selv sa og repeterte dette et utall ganger.

Det mange feilaktig tolker som gudetilbedelse er gjerne templene med statuer av buddha, eller folk som kneler foran alter med buddhafigurer etc. Det er av forskjellige grunner, men ingen av dem tilbedelse slik vi kjenner det fra andre religioner. Noen gjør det for å få mentalt fokus, ved å ha et holdepunkt som en buddhastatue når man mediterer. Noen for å hjelpe med refleksjoner. Noen takker ganske enkelt buddha som en lærer, ikke fordi de tror han hører dem, men fordi man gjerne takker noen som har gjort noe bra.

Når jeg tenker på bestemor kan jeg takke henne for ting hun har lært meg, ikke fordi jeg tror hun er her, men fordi det er en måte å vise respekt på i nuet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...