Gå til innhold

bil-lappen eller lett-lappen.


paalerud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjort alt i min makt for å få bil-lappen. Med lett-lappen kan du bare kjøre en fislete 15HK motorsykkel, som i tillegg ikke er morsom i regn og på vinteren.

 

Med bil-lappen kan du kjøre hva du vil av bil (klasse B), samt bil-lappen er en stor fordel om du skal ha jobb. Er usikker på prisforskjellen, men er temmelig sikker på at det er verdt hver krone å ta bil-lappen i stedet.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort alt i min makt for å få bil-lappen. Med lett-lappen kan du bare kjøre en fislete 15HK motorsykkel, som i tillegg ikke er morsom i regn og på vinteren.

 

Med bil-lappen kan du kjøre hva du vil av bil (klasse B), samt bil-lappen er en stor fordel om du skal ha jobb. Er usikker på prisforskjellen, men er temmelig sikker på at det er verdt hver krone å ta bil-lappen i stedet.

6752735[/snapback]

 

ja det er jo bedre med bil vel,hvis jeg tar lett-lappen får jeg jo ikke kjørt på jobb om vinteren :thumbdown: ,så da er det en fordel og ha bil-lappen :thumbup:

takker for svaret :thumbup:

Endret av paalerud
Lenke til kommentar

Det blir vel ein del tusen dyrare å ta billappen?

 

Når det gjeld bil vs sykkel er eg ikkje i tvil om at bil vil være det beste valget. Du kan kjøre i regn utan å bli våt, på vinteren osv. Er du interessert i å ta MC-lappen kan du jo alltids vente nokre år til du har fått billappen og kanskje ein jobb. Å ta begge delar når du er ung vil bli dyrt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig billappen! Og da er moped inkludert, så du kan likevel kjøre tohjulinger på 50cc..

Og bli ferdig med billappen fortest mulig, den øker bare i pris. Da jeg tok den for 4 år siden kostet den de fleste mellom 12.000 og 20.000, nå må de fleste ut med over 30.000(jo, det er sant!) fordi mer og mer av undervisningen gjøres obligatorisk, mens det var opp til lærer/elev tidligere.

Lenke til kommentar
Og da er moped inkludert, så du kan likevel kjøre tohjulinger på 50cc..

6756263[/snapback]

Er du sikker på det? :hmm:

 

Legger ved noe greier her.....

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Føreropplæring for personbil og personbil med tilhenger. B

•  Personbil med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

 

•  Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

•  Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. 

 

Gir også rett til å kjøre

Tre- eller firehjuls motorsykkel

Klasse M kode 147 

 

I tillegg har du i Norge rett til å kjøre

 

Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede.

Klasse M kode 146.

Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , nr tillatt totalvekt for tilhengeren er hyst 750 kg.

 

Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Selvfølgelig billappen! Og da er moped inkludert, så du kan likevel kjøre tohjulinger på 50cc..

Og bli ferdig med billappen fortest mulig, den øker bare i pris. Da jeg tok den for 4 år siden kostet den de fleste mellom 12.000 og 20.000, nå må de fleste ut med over 30.000(jo, det er sant!) fordi mer og mer av undervisningen gjøres obligatorisk, mens det var opp til lærer/elev tidligere.

6756263[/snapback]

 

Over 30k var vel litt å ta i. Jeg tok lappen i fjor og brukte i underkant av 12k...

Lenke til kommentar

jeg tok lappen i fjor, og da brukte jeg 16-18000. så 30 000 må jo være noe spesielt, eller kanskje enkelte måtte ha litt mer timer på kjøreskola :p

 

edit.

 

på mitt førerkort har jeg tillatt og kjøre moped og scooter, tok lappen 22 des. 2005.

Endret av Krezzo
Lenke til kommentar
Det virker i så fall høl i huet at man kan kjøre 3 og 4-hjuls motorsykler uten begrensning men ikke en fislete liten moped.  :dontgetit:

 

Men nå er jo ikke norges lover og regler kjent for å IKKE være høl i huet da, så man vet aldri.

6761540[/snapback]

 

Det står: Gir også rett til å kjøre Tre- eller firehjuls motorsykkel Klasse M kode 147.

 

M 147 betyr at du har lov til å kjøre moped, atv og mopedbil med toppfart på 45km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...