Gå til innhold

Bære øl som 16 åring


St-Cruz

Anbefalte innlegg

Politiet har ikke noen rett i å åpne og se i din private sekk.

Du har heller ikke noen plikt til å åpne den. De kan spørre, men de kan ikke tvinge deg.

6747039[/snapback]

 

Det kan også legges til at du _ikke_ har plikt til å vise legitimasjon til politiet. Men du er pliktig til å fortelle hva du heter, og hvor du br hvis du blir spurt. Det er forsåvidt straffbart å avgi falsk forklaring (altså lyve om hva du heter og hvor du bor).

6747055[/snapback]

 

Angående sekken. åpne eller bli med :)

 

Så hvorfor ikke bare gi ID? Hvis de ikke finner navnet ditt og du ikke har ID tar de deg jo med :tease:

 

Er lei av og høre på folk som sier at politiet ikke kan ditt og politiet ikke kan datt. Så lenge de gjør det så kan de det! Straffen for en politimann som gjør noe han ikke kan, f eks å ransake en leilighet uten ransakelses ordre (drøyt eksempel) er ganske stram, så det gjør de ikke!

 

Politiet kan, ferdig med det! nytter ikke for 14iser og klage ...

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet har ikke noen rett i å åpne og se i din private sekk.

Du har heller ikke noen plikt til å åpne den. De kan spørre, men de kan ikke tvinge deg.

6747039[/snapback]

 

Det kan også legges til at du _ikke_ har plikt til å vise legitimasjon til politiet. Men du er pliktig til å fortelle hva du heter, og hvor du br hvis du blir spurt. Det er forsåvidt straffbart å avgi falsk forklaring (altså lyve om hva du heter og hvor du bor).

6747055[/snapback]

Du er ikke pliktig til å bære legitimasjon i Norge.

 

Du har kun plikt til å fortelle navn, adresse og yrke.

Lenke til kommentar
Du er ikke pliktig til å bære legitimasjon i Norge.

 

Du har kun plikt til å fortelle navn, adresse og yrke.

6747074[/snapback]

Ikke fødselsdato?

6747087[/snapback]

 

Jo det også selvfølgelig.... du skal oppgi personalia eller hva det nå enn heter, og som på allt annet som har med navn og nummer å gjøre gjelder dette også fødselsdato.

Lenke til kommentar

det hadde vært greit om dere henviser til lov, forskrift eller annen kilde dere har for disse uttalelsene. Slik det er nå er det bare en masse påstander som er slengt ut uten noen som helst form for dokumentasjon.

 

I alkoholloven finner jeg ikke noe som tilsier at det er ulovelig for en 16 åring å bære alkohol. Jeg finner derimot forbud mot at det er ulovlig å kjøpe alkoholholdig drikke over 22% for personer under 20, og all alkoholholdig drikke for personer under 18. det er også ulovlig å kjøpe alkoholholdig drikke på vegne av andre med de samme kriterer.

 

I straffeloven finner jeg heller ikke noe forbud mot å bære alkohol.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å bære øl eller andre alkoholholdige drikker for en 18 åring, men det er opp til politibetjenten hva som gjøres.

6746466[/snapback]

 

Takk for et seriøst svar:)

6746479[/snapback]

 

Helt feil, og bære uåpnet alkoholholdig drikke er det ingen aldersgrense på. Men selvfølgelig hvis du drikker av en flaske, er beruset eller at politiet vet at det er en fest 50 meter unna som det er 90% sjangse for at du skal på så tar de nok drikken din, slik er det hvertfall her jeg bor.

 

Og så lenge du ikke gir politiet en grunn til og ta drikken din selv om du er under atten og drikker, så tar de den nok ikke hvis du er rolig og ikke forstyrrer noen andre i nærheten.

 

Og så har det selvfølgelig noe med når på døgnet det er også, ser de deg kl 2 om dagen er det jo ikke så farlig, men er det kl 2 om natta så er det en annen sak, håper dere skjønner dette og ikke bare sier at det er latterlig.

 

 

PS: dette vet jeg, siden jeg har vært en god del hos politiet og de sier at dette er slik det er.

6746711[/snapback]

 

Takk for svar, da er det jo ikke noe problem, kan dere som bare gjetter venligst holde kjeft? Alt for mange useriøse svar her :thumbdown:

Lenke til kommentar
det hadde vært greit om dere henviser til lov, forskrift eller annen kilde dere har for disse uttalelsene. Slik det er nå er det bare en masse påstander som er slengt ut uten noen som helst form for dokumentasjon.

 

I alkoholloven finner jeg ikke noe som tilsier at det er ulovelig for en 16 åring å bære alkohol. Jeg finner derimot forbud mot at det er ulovlig å kjøpe alkoholholdig drikke over 22% for personer under 20, og all alkoholholdig drikke for personer under 18. det er også ulovlig å kjøpe alkoholholdig drikke på vegne av andre med de samme kriterer.

 

I straffeloven finner jeg heller ikke noe forbud mot å bære alkohol.

6747122[/snapback]

 

Fordi det er ikke noen aldersgrense på og bære alkohol! SNakk med nærmste poiltistasjon! Det gjør jeg hver helg :p

 

-De KAN se gjennom sekken din, viser du ikke innholdet KAN de ta deg med.

-De KAN kreve Id hvis du ikke oppgir navn, eller oppgir uekte navn, hvis ikke KAN de ta deg med.

-De KAN ta fra deg alkoholholdig drikke så lenge det er mistanke om at en person på under 18 skal drikke den.

 

 

-Man blir som oftest ikke noe mer stresset av politiet enn at de heller ut drikken eller konfiskerer den, får du bot/prikk fortjener du det

 

 

 

 

Glemte jeg noen?

Lenke til kommentar
Politiet har ikke noen rett i å åpne og se i din private sekk.

Du har heller ikke noen plikt til å åpne den. De kan spørre, men de kan ikke tvinge deg.

6747039[/snapback]

 

Det kan de såvisst. Om du nekter tror jeg du skal få se på noe rart, evt. glattcella.

6747049[/snapback]

Kan de ikke. Hvis de prøver seg eller gjør deg så skal du klage så det griner.

6747066[/snapback]

Jo, selvfølgelig kan de det. Dersom de har misstanke om noe straffbart kan de kroppsvisitere deg, og ikke minst åpne sekken din.

 

Og for å nevne det, de kan ta deg med. Det er litt som med vektere, de kan ikke kreve å få se i sekken eller å få kroppsvisitere deg, men de KAN si at du ikke får komme inn på utested uten å gjøre det.

 

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Du har ikke plikt til å oppgi personnummer, så hvis politiet spør sier du bare at du har glemt det.

6747327[/snapback]

 

Hvem kan vel med hånden på hjertet si at de husker personnummeret sitt 100% hele tiden? Uansett så spør de bare om personnummer hvis du ikek har Id, og det er ikke forventet at du kan det.

 

Du har ikke plikt til å oppgi personnummer, så hvis politiet spør sier du bare at du har glemt det.

6747327[/snapback]

Man må oppgi fødselsdato

6747343[/snapback]

 

Forskjell på fødselsdato og fullt personnummer :thumbup:

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Du har ikke plikt til å oppgi personnummer, så hvis politiet spør sier du bare at du har glemt det.

6747327[/snapback]

 

Hvem kan vel med hånden på hjertet si at de husker personnummeret sitt 100% hele tiden? Uansett så spør de bare om personnummer hvis du ikek har Id, og det er ikke forventet at du kan det.

Jeg kan mitt personnummer utenat =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...