Gå til innhold

OS X 10. 5 "Leopard" på vei


Anbefalte innlegg

Info som i metadata? Usikker på hva du mener der.

 

Det du sier om grensesnittet er subjektivt. Synes selv at grensesnittet på Time Machine virker utrolig upraktisk; tar opp hele skjermen og har masse animasjoner og tull som blinker i bakgrunnen og distraherer. Shadow Copy gir en streit liste over versjonene, og så kan du selv velge om du vil åpne mappene som virker relevante. Foretrekker en slik løsning fremfor en tåpelig "zooming" gjennom tid med masse animasjoner og gimmicker som fungerer fint hvis du skal imponere folk i butikk, men som bare ender opp som en irritasjon når du faktisk prøver å finne den viktige filen du slettet med et uhell.

 

Ser heller ikke hvordan du kan hevde at grensesnittet er vanskelig. En liste over lagrede versjoner og tre knapper? Skrekk og gru!

 

Funksjonen er muligens vanskelig å finne for noen, men det er ikke akkuratt en hemmelighet at du høyreklikker og velger egenskaper for å få tilgang på de mer avanserte delene av fil- og mappebehandling i Windows.

 

Edit: Så vanskelig er det i Windows:

 

vstale2.png

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Info som i metadata? Usikker på hva du mener der.

 

Det du sier om grensesnittet er subjektivt. Synes selv at grensesnittet på Time Machine virker utrolig upraktisk; tar opp hele skjermen og har masse animasjoner og tull som blinker i bakgrunnen og distraherer. Shadow Copy gir en streit liste over versjonene, og så kan du selv velge om du vil åpne mappene som virker relevante. Foretrekker en slik løsning fremfor en tåpelig "zooming" gjennom tid med masse animasjoner og gimmicker som fungerer fint hvis du skal imponere folk i butikk, men som bare ender opp som en irritasjon når du faktisk prøver å finne den viktige filen du slettet med et uhell.

 

Ser heller ikke hvordan du kan hevde at grensesnittet er vanskelig. En liste over lagrede versjoner og tre knapper? Skrekk og gru!

 

Funksjonen er muligens vanskelig å finne for noen, men det er ikke akkuratt en hemmelighet at du høyreklikker og velger egenskaper for å få tilgang på de mer avanserte delene av fil- og mappebehandling i Windows.

 

Edit: Så vanskelig er det i Windows:

 

vstale2.png

6729827[/snapback]

shadowcopy_step2.jpg

 

Er det der brukervennlig? :!:

Hva er det du gjennoppretter nå da? Hvilke previous versions? Du har jo ingen preview, ingen indikasjon på noe som helst.. Hvordan skal du vite at det er den rette? Da må du jo drive å restore alt av filer for så å lete deg gjennom alle for å finne den versjonen du vil ha.

 

Med timemachine trenger du ikke bruke extern harddisk. Du kan bruke server, eller en annen partisjon. Noe av poenget med et backupsystem er jo at om disken krasjer så har du backupen på en annen!

 

For min del synes jeg nye iChat er genialt. Å kunne rett gjennom iChat ta over en kamerat sin datamaskin uten noe jalla remote control software installert er smooth!

 

Ellers var det mye "nye funksjoner" som ble vist frem som er rimelig direkte kopier av 3 parts software som feks spaces.

 

Men husk hva som ble sagt, de største nyhetene i Leopard er fortsatt hemmelige!

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Er det der brukervennlig?  :!:

Hva er det du gjennoppretter nå da? Hvilke previous versions? Du har jo ingen preview, ingen indikasjon på noe som helst.. Hvordan skal du vite at det er den rette? Da må du jo drive å restore alt av filer for så å lete deg gjennom alle for å finne den versjonen du vil ha.

6730435[/snapback]

 

Ser du knappen der det står View? Er en liten mulighet for at den åpner et Explorer vindu som viser mappen på valgte tidspunkt. :tease:

Lenke til kommentar

Men bare et lite spørsmål angående Shadow Copy: Kan den ta backup av HELE disken også, slik at man f.eks. kan få systemet til å automatisk ta backup av alt inkludert operativsystemet til en ekstern disk mens man jobber?

 

Så vidt jeg har forstått skal dette være mulig i Time Machine i alle fall, basert på det Apple fortalte på Apple WWDC 2006-presentasjonen. Virker jo som en nyttig funksjon vil jeg si. :)

Lenke til kommentar
...

shadowcopy_step2.jpg

 

Er det der brukervennlig? :!:

Hva er det du gjennoppretter nå da? Hvilke previous versions? Du har jo ingen preview, ingen indikasjon på noe som helst.. Hvordan skal du vite at det er den rette? Da må du jo drive å restore alt av filer for så å lete deg gjennom alle for å finne den versjonen du vil ha.

 

Det er det "View" Knappen er til.

 

Med timemachine trenger du ikke bruke extern harddisk. Du kan bruke server, eller en annen partisjon. Noe av poenget med et backupsystem er jo at om disken krasjer så har du backupen på en annen!

 

Shadow Copy er ikke ment som et backup system. Det er ment som et system for aa gaa tilbake til tidligere versjoner av en fil, i tilfelle man har lagret over noe man ikke skulle.

 

Vista (usikker paa 2003 siden jeg ikke har brukt dette) har et eget backupsystem som kan lagre til eksternt media.

 

Jeg vet ikke hensikten med Time Machine, men jeg tviler sterkt paa at hensikten er at det skal vaere ett backupsystem. Hoeres ut som en blaakopi av Shadow Copy spoer du meg. Om Shadow Copy er en blaakopi av noe annet igjen, vet jeg ikke men det faar saa vaere. Spiller igrunn ingen rolle hvem som foerst kom paa ideen, dog heller hvordan ideen er utfoert. Shadow Copy er enkelt og oversiktlig, Time Machine (etter hva jeg saa paa screenshotsene) er unoedvendig "fancy".

 

For min del synes jeg nye iChat er genialt. Å kunne rett gjennom iChat ta over en kamerat sin datamaskin uten noe jalla remote control software installert er smooth!

Du mener slik som har vaert mulig i Windows MSN messenger og Windows Live Messenger i lang tid allerede?

 

Ellers var det mye "nye funksjoner" som ble vist frem som er rimelig direkte kopier av 3 parts software som feks spaces.

 

Men husk hva som ble sagt, de største nyhetene i Leopard er fortsatt hemmelige!

6730435[/snapback]

Jeg er ingen stor fan av virtuelle desktopper, dog det er vel kanskje paa tide at det kommer inn som standard. Windows burde vel ogsaa hatt stoette for dette naa, men det kommer vel kanskje med neste versjon av Windows. Uansett, om det er kopier av tredjepartssoftware spiller vel egentlig ingen rolle, saa lenge det er godt gjennomfoert. Naar det da kommer fra Apple sitt hold saa er det jo ikke saa godt og vite hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Er det der brukervennlig?  :!:

IMO, ja. Simplistisk i klassisk Windows-stil hvor du vet hvor alt er.

 

For min del synes jeg nye iChat er genialt. Å kunne rett gjennom iChat ta over en kamerat sin datamaskin uten noe jalla remote control software installert er smooth!

Ikke se på dette som et angrep for eller mot noe som helst, men jeg vil bare pipe inn at XP har hatt denne funksjonaliteten i mange år via MSN eller Outlook. (Remot Assistance, ikke Remote Desktop btw)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

@Juke:

 

Shadow Copy er en lokal ting på selve partisjonen.

 

Backup-mulighetene til Server 2003 kjenner jeg ikke så voldsomt godt til.

 

I Vista har du to muligheter til å ta backup. Du kan enten ta backup av filene til en annen partisjon, et nettverksted eller CD/DVD-er, eller ta det som kalles CompletePC Backup. Da lages det et image av hele systemet (som forøvrig også kan bootes i VirtualPC) du kan bruke til å rulle tilbake til. Første gang du bruker backup-verktøyet, får du opp mulighet til å sette regelmessige instillinger. Prosessene går i bakgrunnen og forstyrrer ikke arbeidet.

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

OK. Shadow Copy er med andre ord ikke identisk med Time Machine hvis jeg forstår deg riktig (selv om deler av Time Machine funker på samme måte), mens Vistas variant ligner litt mer på Time Machine fordi den også kan ta backup av hele systemet.

 

Men det virker som om Time Machine fortløpende kan ta backup til en ekstern disk til en hver tid mens man jobber ut fra det de prater om i løpet av presentasjonen jeg linket til i min forrige post, omtrent på samme måte som når 2 disker er satt opp slik at den ene speiler den andre i et RAID-oppsett på en server. Alle endringer du foretar på hoveddisken lagres også fortløpende på backupdisken slik at du mister minst mulig data dersom hoveddisken kræsjer mens du sitter og jobber. Det blir jo vel en viss forskjell i forhold til et RAID-system da, siden det også tas backup av eldre utgaver av filer og slikt i Time Machine.

 

Vistas variant fungerer vel mer som Norton Ghost ved at det kun kan tas backup ved angitte tidspunkter, hvis jeg har forstått dette riktig, samt at den også har samme muligheter som Shadow Copy.

 

edit: La til litt i teksten.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hensikten med Time Machine, men jeg tviler sterkt paa at hensikten er at det skal vaere ett backupsystem. Hoeres ut som en blaakopi av Shadow Copy spoer du meg. Om Shadow Copy er en blaakopi av noe annet igjen, vet jeg ikke men det faar saa vaere. Spiller igrunn ingen rolle hvem som foerst kom paa ideen, dog heller hvordan ideen er utfoert. Shadow Copy er enkelt og oversiktlig, Time Machine (etter hva jeg saa paa screenshotsene) er unoedvendig "fancy".

"Enkelt og oversiktelig." :roll: Kanskje du er blitt hjernevasket av MS til å tro at Windows sine løsninger er brukevennlige :tease:

 

Tror kanskje du burde se en video av hvordan Time Machine funker før du påstår at Shadow Copy er brukervennlig. Greit nok, er kanskje litt "spaca" med stjerner og slikt, men er iallefall bedre enn bare sort bakgrunn. :)

 

Se video her: http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Lenke til kommentar
...

shadowcopy_step2.jpg

 

Er det der brukervennlig? :!:

Hva er det du gjennoppretter nå da? Hvilke previous versions? Du har jo ingen preview, ingen indikasjon på noe som helst.. Hvordan skal du vite at det er den rette? Da må du jo drive å restore alt av filer for så å lete deg gjennom alle for å finne den versjonen du vil ha.

 

Det er det "View" Knappen er til.

 

Med timemachine trenger du ikke bruke extern harddisk. Du kan bruke server, eller en annen partisjon. Noe av poenget med et backupsystem er jo at om disken krasjer så har du backupen på en annen!

 

Shadow Copy er ikke ment som et backup system. Det er ment som et system for aa gaa tilbake til tidligere versjoner av en fil, i tilfelle man har lagret over noe man ikke skulle.

 

Vista (usikker paa 2003 siden jeg ikke har brukt dette) har et eget backupsystem som kan lagre til eksternt media.

 

Jeg vet ikke hensikten med Time Machine, men jeg tviler sterkt paa at hensikten er at det skal vaere ett backupsystem. Hoeres ut som en blaakopi av Shadow Copy spoer du meg. Om Shadow Copy er en blaakopi av noe annet igjen, vet jeg ikke men det faar saa vaere. Spiller igrunn ingen rolle hvem som foerst kom paa ideen, dog heller hvordan ideen er utfoert. Shadow Copy er enkelt og oversiktlig, Time Machine (etter hva jeg saa paa screenshotsene) er unoedvendig "fancy".

 

For min del synes jeg nye iChat er genialt. Å kunne rett gjennom iChat ta over en kamerat sin datamaskin uten noe jalla remote control software installert er smooth!

Du mener slik som har vaert mulig i Windows MSN messenger og Windows Live Messenger i lang tid allerede?

 

Ellers var det mye "nye funksjoner" som ble vist frem som er rimelig direkte kopier av 3 parts software som feks spaces.

 

Men husk hva som ble sagt, de største nyhetene i Leopard er fortsatt hemmelige!

6730435[/snapback]

Jeg er ingen stor fan av virtuelle desktopper, dog det er vel kanskje paa tide at det kommer inn som standard. Windows burde vel ogsaa hatt stoette for dette naa, men det kommer vel kanskje med neste versjon av Windows. Uansett, om det er kopier av tredjepartssoftware spiller vel egentlig ingen rolle, saa lenge det er godt gjennomfoert. Naar det da kommer fra Apple sitt hold saa er det jo ikke saa godt og vite hvordan det blir...

6730682[/snapback]

 

 

Så du mener Shadow Copy er mer brukervennlig for en vanlig hjemmebruker enn Time Machine? :eek: Jeg kan garantere deg at mine foreldre ikke hadde greid å bruke Shadow Copy...

Lenke til kommentar
Men husk hva som ble sagt, de største nyhetene i Leopard er fortsatt hemmelige!

6730435[/snapback]

Det ble ikke sakt at det er de største nyhetene som blir holt hemmelig. Men jeg håper det.

 

For min del synes jeg nye iChat er genialt. Å kunne rett gjennom iChat ta over en kamerat sin datamaskin uten noe jalla remote control software installert er smooth!

6730435[/snapback]

Ja, men det er bare ett problem; Det er alt for få macbrukere til at i hvert fall jeg kan ha bruk av funsjonen og alle de kule funsjonene i iChat. Apple burde slått seg sammen med Goolge og opensource muljøet og forbedret jabber litt sånn at den også hadde støtte for audio og video konferanser, screensharing, video og presentasjons fremvisninger. Det hadde både Google, Apple og forbrukerne tjent på.

 

Men en annen ting jeg håper med screensharings funsjonen i iChat er at den er mye enklere å bruke (med tanke på brannmurer) enn Windows sin versjon.

 

Så du mener Shadow Copy er mer brukervennlig for en vanlig hjemmebruker enn Time Machine?   :eek:  Jeg kan garantere deg at mine foreldre ikke hadde greid å bruke Shadow Copy...

6731465[/snapback]

Personlig syns jeg Shadow Copy er mye enklere. Istedenfor å åpne et selstendig program høyreklikker man bare på file, noe som er lagt mer logisk. Grunnen til at du tror det er nok fordi det foreløbig er Leopards viktigste funsjon og det er skrevet mye om den. Mens du antageligvis aldri har hørt om Shadow Copy før.

 

Men en ting har du rett i. Vis programmet funker med iWork og iLife (og etterhvert også i 3. parts programmer), noe jeg har forstått at det gjør (eller skal). Kan man bare åpne filen i programmet og åpne Keynote eller Pages og så åpne Time Machin og så får du "Live preview" av filen back-in-time.

Det er faktisk veldig brukervennlig. Serlig vis det en lignende funsjon kommer når det gjelder kommentarer, feedback og endringer av dokumenter som andre brukere har gjort.

 

 

EDIT: En av de verste tingene med Time Machine er at Apple ikke har greid å skille backupløsningen og Time Machin funsjonen. Endringene av filene vil man jo ha på harddisken sånn at man kan bruke Time Machine funsjonen uten å ha den eksterne harddisken tilkoblet.

Men det er jo ingen vits i å ha backup av hele harddisken på samme disk!

Endret av JonT
Lenke til kommentar
EDIT: En av de verste tingene med Time Machine er at Apple ikke har greid å skille backupløsningen og Time Machin funsjonen. Endringene av filene vil man jo ha på harddisken sånn at man kan bruke Time Machine funsjonen uten å ha den eksterne harddisken tilkoblet.

Men det er jo ingen vits i å ha backup av hele harddisken på samme disk!

6731823[/snapback]

Du kan selv velge hvilke områder på disken det skal bli tatt backup av. Du kan også velge hvor, det må ikke være på en ekstern disk.

 

Når det gjelder Virtual Desktops som jo har eksistert ganske lenge.. jeg har aldri selv begynt å bruke det ettersom jeg har to skjermer og synes ikke det har funket optimalt, men når man ser hvordan Apple løser det så tror jeg nok at jeg kommer til å gi det en sjanse til!

http://www.youtube.com/watch?v=xcOZc3rv8-Q...paces%5F%2Ehtml

Lenke til kommentar
Du kan selv velge hvilke områder på disken det skal bli tatt backup av. Du kan også velge hvor, det må ikke være på en ekstern disk.

6733960[/snapback]

Ja, men jeg vil gjerne ta backup av hele disken på en ekstern harddisk. Men bare lagre snapshots (endringer av filer så man kan gå tilbake i tid) av dokumentene mine på harddisken.

 

Når det gjelder Virtual Desktops som jo har eksistert ganske lenge.. jeg har aldri selv begynt å bruke det ettersom jeg har to skjermer og synes ikke det har funket optimalt, men når man ser hvordan Apple løser det så tror jeg nok at jeg kommer til å gi det en sjanse til!

http://www.youtube.com/watch?v=xcOZc3rv8-Q...paces%5F%2Ehtml

6733960[/snapback]

Enig. Apple er flinke til å gjøre ting brukervennlig.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hensikten med Time Machine, men jeg tviler sterkt paa at hensikten er at det skal vaere ett backupsystem. Hoeres ut som en blaakopi av Shadow Copy spoer du meg. Om Shadow Copy er en blaakopi av noe annet igjen, vet jeg ikke men det faar saa vaere. Spiller igrunn ingen rolle hvem som foerst kom paa ideen, dog heller hvordan ideen er utfoert. Shadow Copy er enkelt og oversiktlig, Time Machine (etter hva jeg saa paa screenshotsene) er unoedvendig "fancy".

"Enkelt og oversiktelig." :roll: Kanskje du er blitt hjernevasket av MS til å tro at Windows sine løsninger er brukevennlige :tease:

6731429[/snapback]

Synes faktisk Shadow copy er enkelt og greit jeg... :yes:

 

Kanskje du bør sette deg ned og tenke litt på om det faktisk ikke er du som er litt hjernevasket av Apple? ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

OSX får skryt av en tidligere topp windows-utvikler:

 

Inquirer - Top Windows writer abandons Microsoft

As a parting shot to Microsoft, Wright says that its super soaraway Vista operating system is a pile of crap compared to Mac OS X and Ubuntu with GLX.

 

Its software is buggy, overpriced, and stress inducing. "Their development tools are staid, designed and developed by committees to solve every problem you could ever conceive of, while being ideally suited to solving none."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...