Gå til innhold

Lage video av det som skjer på skjermen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt litt rundt på forumet, og klarer ikke finne det jeg leter etter, selv om jeg er sikker på at det har vært oppe før...

Jeg trenger et program som kan ta opp det som skjer på skjermen på et selvvalgt område. Programmet bør helst samtidig kunne ta opp lyd, slik at man kan kommentere det som skjer på skjermen.

Det er et absolutt krav at det ikke skal vannmerkes med produsentinfo - om det er betalingsprogram er ikke så farlig.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tror Fraps kan gjøre det.

6693112[/snapback]

Fraps tar vel bare opp det som skjer i et spill? Jeg vil at jeg skal kunne definere et gitt område på skjermen i Windows som skal tas opp.

Skrevet
Tror Fraps kan gjøre det.

6693112[/snapback]

Fraps tar vel bare opp det som skjer i et spill? Jeg vil at jeg skal kunne definere et gitt område på skjermen i Windows som skal tas opp.

6693210[/snapback]

Forsto hva du mente, men trodde fraps kunne gjøre det. My bad

Skrevet (endret)

Sjekk ut Camstudio eller Windows Media Encoder. Begge er heilt gratis, utan vannmerke. Camstudio kan ta opp i ulike format, til dømes Xvid, om du har det installert, men deira eigen codec er eigentleg ganske bra. Windows Media Encoder tek ikkje overraskande opp i Windows Media. Begge har mogelegheit for å bestemmer kva område av skjermen ein vil filme, Camstudio har ein funksjon som gjer at opptaksområdet følgjer musepeikaren (om ein ynskjer det).

Endret av incanus
Skrevet
Jeg har søkt litt rundt på forumet, og klarer ikke finne det jeg leter etter, selv om jeg er sikker på at det har vært oppe før...

Jeg trenger et program som kan ta opp det som skjer på skjermen på et selvvalgt område. Programmet bør helst samtidig kunne ta opp lyd, slik at man kan kommentere det som skjer på skjermen.

Det er et absolutt krav at det ikke skal vannmerkes med produsentinfo - om det er betalingsprogram er ikke så farlig.

Noen som har noen tips?

6693062[/snapback]

SnagIt 7.....

Det er akkurat programmet du trenger :) Enkelt og nyttig.

Skrevet

Har prøvd alle opptakerne i tråden nå, og CamStudio er den eneste som fungerer optimalt fordi den ikke sliter med enkelte programmer jeg har testet med.

Sliter dog noe med å få optimal kvalitet på opptakene, det ser ikke ut som om noen av programmene er særlig god på å få gode resultater, uansett hvilken codec jeg prøver.

Finnes det en "raw"-codec som kan benyttes, for evenuelt så å bruke et skikkelig konverteringsprogram for å få ned filstørrelsen? Eller er det noen som har noen tips for å optimere videokvaliteten?

Skrevet
Hvis du først skal anbefale SnagIt så kan i i det minste anbefale den nyeste versjonen av programmet, altså 8.1.

6693753[/snapback]

My bad... Har ikke brukt det siden versjon 7... å det fungerte optimalt til mitt bruk. :)

Skrevet

Deira eigen codec, som ligg på sida, er tapsfri, og gjer dermed veldig bra kvalitet, men med litt stor storleik. Reknar med videoane kan komprimerast med andre program. Eg har og fått relativt bra resultat med Xvid, men den er jo ikkje tapsfri.

Skrevet

Overså den codecen i går, og fikk testet den nå. Å kalle den tapsfri var vel en sannhet med modifikasjoner, så ut til å gi noen fargevridinger som var uheldig, men det beste jeg har sett så langt :)

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Kom på denne tråden i dag. I den relativt nye blogen til han som styrer med CamStudio, har han mellom anna publisert innlegget Best Video Codec Found So Far. -- ein gratis codec som heiter MSU Screen Capture Lossless Codec.

Det er forresten linka til ein tutorial i bloggen òg, der det vert anbefalt å ta opp i Microsoft Video 1, for so å bruke Virtualdub til å komprimere med MSU-codecen.

Redigert: Veit ikkje om det framleis er aktuelt, men eg tenkte eg kunne nemne det likevel.

Endret av incanus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...