superted81 Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Annet enn det som ligger i navnet, hva er forskjellen, ift hvilke rolle de spiller, og hvilke oppgaver de har...? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Tja, rollene er forsåvidt enkle i prinsippet. Utvikler er den som faktisk lager produktet, mens utgiver er den som bringer produktet ut fra utvikler til forhandler/sluttbruker, dvs. markedsfører og selger produktet. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Jeg skriver en bok (utvikler) - Bokforlaget gir den ut (utgiver) Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Jeg lager musikk (utvikler) - Plateselskapet gir den ut (utgiver) (Håper ikke du harr copyrights på den setningen ) Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Hvis jeg lager en produkt som jeg anser som helt fantastisk og noe som alle vil ha må dette distribueres og markedsføres. Men siden jeg ikke har penger til det og ikke egen avdeling som driver med slikt må jeg finne noe som gjør det (utgiver). Jeg må overbevise disse om at mitt produkt er bra og at vi kan inngå en avtale om at de distribuerer og markedsfører det. I avtalen skal det ligge klausuler om hvordan pengene skal fordeles+++++. Lenke til kommentar
superted81 Skrevet 14. august 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Takker... Mye av dette var selvforklarene, og noe jeg selvsagt var klar over, men det jeg lurer på da er hvorfor kjente utviklere ikke bør gi ut spillene selv? Det må da koste mindre det, enn å betale utgiver, eller så ville jo ikke utgiverne tjent penger? Sikkert mange som ikke har apparatet rundt til å få det til, men igjen, det bør vel i mange tilfeller være mer lønnsomt å gjøre det selv? F.eks Dice, Valve o.l... som, hvis jeg skjønner det riktig er utviklere, men som bruker EA eller Ubisoft (tror jeg) som utgivere? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Er vel rett og slett bare et spørsmål om investering og retning de ønsker å ha i sitt firma. De fleste ønsker sikkert ikke å starte opp egne avdelinger som driver markedføring og salg, fordi de driver med utvikling og det er deres "ting". Opprettelse av nye avdelinger krever også store investeringer som sikkert mange ikke ønsker/kan ta. Ved å bruke ekgne firmaer som utgivere er det mindre risk involvert og man får deres ekspertise på området. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Gir utviklaren ut spelet sjølv går alle inntektene rett inn på deira konto. Men det koster ein del å lage spelet og å gi det ut (reklame, opptrykking, utsending osv.), dette er det ikkje mange som har råd til. Skal du gi ut spelet ditt sjølv sitt du og med heile risikoen. Tenkt om spelet flopper. Har du ein stor utgivar i ryggen er det og mykje lettare å nå ut til massene. Utgivarane har gode kontaktnettverk, og kan derfor sørge for at heile verda får høyre om spelet ditt. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Utvikler lager produktet, mens utgiveren gir den ut og selger den... Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Dette her gjelder jo alt av ting som produseres/selges. Hørt om grossist i dagligvarehandelene? Utvikleren har sjelden logistikken til å kunne få ut varene fysisk og bruker dermed fordyrende mellomledd for å få varen ut fra lageret sitt og til kunden. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Utviklere svømmer ikke i penger heller. Mange utgivere finansierer utviklingen av produktene. En utvikler lager en demo av et spill de ønsker å lage, signererer en kontrakt med en utgiver som finansierer utviklingen av spillet for dem, og gir ut spillet. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Annet enn det som ligger i navnet, hva er forskjellen, ift hvilke rolle de spiller, og hvilke oppgaver de har...? 6670869[/snapback] Etter det jeg har fått med meg; Utgiver==Går med på å fundere spillet økonomisk. Styrer PR og reklamering som oftest. Utvikler==Lager selve spillet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. august 2006 Rapporter Del Skrevet 14. august 2006 Utviklere svømmer ikke i penger heller. Mange utgivere finansierer utviklingen av produktene. En utvikler lager en demo av et spill de ønsker å lage, signererer en kontrakt med en utgiver som finansierer utviklingen av spillet for dem, og gir ut spillet. 6672336[/snapback] Som igjen fører til at utvikleren kan måtte inngå flere kompromisser med utgiver under selve utviklingen av spillet, noe som ofte kan regnes som negativt. Men det er vel et helt eget emne. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 15. august 2006 Rapporter Del Skrevet 15. august 2006 Utvikler har vell penngene til og starte opp en avdeling reklamere for spillet osv... Men det viktigste for utvikleren er jo at spillet havner i butikken, her er det mange forskjellige kontakter og kontrakter du skal ha, noe som tar år og skaffe. Et nytt spill skal ut nå! Samme prinsippet du finner igjen i daglivare, grossister, mellomledd og produsent... Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 15. august 2006 Rapporter Del Skrevet 15. august 2006 Utvikler har vell penngene til og starte opp en avdeling reklamere for spillet osv... Men det viktigste for utvikleren er jo at spillet havner i butikken, her er det mange forskjellige kontakter og kontrakter du skal ha, noe som tar år og skaffe. Et nytt spill skal ut nå! 6677760[/snapback] Det er veldig få utviklere som har penger til noe mer enn lønninger og daglig drift av studioet. De fleste er avhengig av ekstern finansiering, og denne kommer som regel fra en utgiver. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 15. august 2006 Rapporter Del Skrevet 15. august 2006 Utgiveren står for det kommersielle, reklame og slikt. Utvikleren lager produktet som utgiveren reklamerer for. Tror jeg. Ellers er film, bok og musikk veldig gode eksempler, som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå